Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volkswagen Caddy: První jízdní dojmy z Francie

Tomáš Dusil
Diskuze (68)
Po dlouhých 11 letech je tady nové vydání Volkswagenu Caddy. Největší změnou je zástavba moderních motorů splňujících Euro 6. Technika vychází ze stávající generace, byť je v řadě ohledů upravena.

Caddy se původně říkalo člověku, jenž sbírá golfistům odpálené míčky. Od roku 1979 je takto pojmenován malý užitkový Volkswagen. Když opomeneme krátkou epizodu technické i vzhledové spřízněnosti se Škodou Pickup, pak Caddy vždy technicky i vzhledově vycházel z Volkswagenu Polo. To se změnilo až s příchodem minulé generace z roku 2004. Ta byla poprvé postavena na technice Volkswagenu Golf páté generace s prvky původního MPV Touran.

Nový hlavně navenek

Proč měnit něco, co funguje. Tímto heslem se Volkswagen v poslední době řídí docela často. Začalo to loni Sciroccem a pokračovalo novým Polem. V letošním roce následovala T6 a zcela nedávno Caddy. Recept je ve všech případech stejný. Základní technika (rozuměj platforma) zůstává, pouze se doplní o moderní technické prvky a hlavně novou generaci zážehových a vznětových motorů. K tomu se přidají inovované vnější panely karoserie, případně zmodernizuje přístrojová deska. Navenek tak vůz opravdu působí jako zcela nový.

Nový Caddy poznáte na první pohled třeba podle jiné masky chladiče a dvojice světlometů. Ty využívají v závislosti na specifikaci buď žárovku H4, nebo modernější H7, případně xenonovou výbojku s pohyblivou clonou. Tím je umožněno jak potkávací, tak dálkové světlo.

Změnila se také zadní část vozu. Víko nákladového prostoru může být vybaveno oknem a nahoře lze nalézt malý spoiler, integrující v sobě třetí brzdové světlo. Vrcholná verze Highline navíc obsahuje chromovanou tyč, táhnoucí se po celé zádi. Osobní verze dostaly víko zavazadelníku výklopné vzhůru, zatímco užitkové mají praktičtější křídlové dveře.

Krátká i dlouhá, pro lidi i palety

Stejně jako dosud bude nový Caddy nabízen v rozličných verzích s cílem vyjít maximálně vstříc náročným požadavkům trhu. Základem jsou opět dva rozvory a z nich pramenící různé délky karoserie. Rozvor u kratší verze činí 2682 mm a celková délka vozu je 4408 mm. Delší Caddy Maxi se může pochlubit obdobnými hodnotami 3006 mm a 4878 mm.

Dále jsou k dispozici osobní verze Caddy a Caddy Maxi nabízené ve výbavách Trendline, Trendline BlueMotion (pouze Caddy), Comfortline a Highline. Navíc lze zvolit pětimístné nebo sedmimístné uspořádání sedadel a to v obou délkách vozu. Pouze BlueMotion je k dispozici jen jako pětimístný. Opakem osobní varianty je užitková s karoserií skříňový vůz (furgon), opět se dvěma rozvory a délkami karoserie. A mezi nimi leží Caddy kombi, případně Caddy Maxi kombi sdružující osobní a užitkovou variantu.

Caddy pro horaly

Již v minulé generaci dokázal Volkswagen Caddy nabídnout pohon všech kol. Zatímco francouzské automobilky si na stavbu užitkových čtyřkolek musejí zvát specializovanou firmu Dangel, využívá Volkswagen vlastního technického potenciálu. Stejně jako ostatní modely značky těží také Caddy z vlastností elektrohydraulické lamelové spojky Haldex, v tomto případě páté generace. Caddy 4Motion je dostupný ve všech variantách karoserie a určení a to s turbodieselem 2.0 TDI ve verzi s 90 kW a manuální šestistupňovou převodovkou.

Verze s pohonem všech kol dostala v principu stejnou zadní nápravu, jako varianty s poháněnými předními koly. Vzhledem k poslání vozu je tuhá náprava vítaným řešením, neboť je robustní, jednoduchá a prakticky bezúdržbová. Navíc není odpružena vinutými pružinami, nýbrž podélnými listovými péry. Rozdíl spočívá v tom, že varianta 4Motion je osazena mostem nápravy rozděleným v polovině. Důvodem je vložení skříně diferenciálu, přičemž hnací hřídele od něj jsou vedeny uvnitř mostu, podobně jako třeba u žiguli.

Vpředu je použit modifikovaný McPherson, stejný jaký dostala předchozí řada v průběhu roku 2011. Příčná ramena jsou od té doby tvořena plechovými výlisky namísto výkovky a nápravnice je od uvedeného roku vcelku. Původní řešení počítalo s třídílnou nápravnicí s takzvanými konzolemi z hliníku.

Základní rozměry - Volkswagen Caddy a Caddy Maxi
Model Caddy Caddy Maxi
Délka [mm] 4408 4878
Šířka [mm] 1793 1793
Výška [mm] 1822 (1858) 1831 (1868)
Rozvor [mm] 2682 3006
Délka zavazadlového prostoru [mm]* 1781/1095/224 2250/1566/644
Délka nákladového prostoru (pouze furgon) [mm] 1779 2249
Stopový průměr otáčení [m] 11,1 12,2
Poznámky: * V úrovni podlahy za 1., 2. a 3. řadou sedadel. Údaje v závorce platí pro výšku se střešními nosiči.

Nečekané ticho

V rámci prezentace jsme vyzkoušeli tři motory. Na první část cesty jsme usedli do osobní verze Caddy Maxi. Vybrali jsem ji čistě namátkově a teprve po převzetí klíče zjistili, že pod její kapotou trůní nový přeplňovaný zážehový tříválec 1.0 TSI. Po novém Polu a Golfu je Caddy třetím vozem značky, který tenhle motor používá. Nicméně na trhu se má objevit až později, podle dostupných informací od letošního října. Zatímco v Golfu je použita varianta s 85 a v Polu s 81 kW, dostal Caddy zatím poslední verzi poskytující 75 kW a maximální točivý moment 175 N.m. To je více, než kolik nabízí větší čtyřválec 1.2 TSI.

Ani pocity při jízdě nejsou napsanému příliš vzdáleny. Zejména schopnost zrychlovat z nejnižších otáček dává jasně za pravdu tříválci, pokud jej srovnáme s 1.2 TSI. Odvrácenou stranou větších setrvačných hmot je relativně rychlý sestup tahu při vytáčení motoru. Největším překvapením bylo ticho a celkově velice kultivovaný projev. Kdybychom nevěděli, že řídíme tříválec, asi bychom to ani nehádali. Dokonce i v prodloužené variantě Caddy Maxi byla odezva na přidání plynu spontánní. A ani nevadila jenom pětistupňová převodovka. Malinký blok, navíc vyrobený z hliníkové slitiny znamená také nízké zatížení přední nápravy. Z toho těží životnost komponentů podvozku a samozřejmě jízdní vlastnosti.

Základem litrového TSI je nepřeplňovaná varianta MPI dobře známá třeba ze Škody Citigo. I v tomto případě se motor obejde bez vyvažovacího hřídele. Také hliníkový blok je v zásadě stejný. Jiná je ale hlava válců stejné koncepce, jakou nabízejí větší turbomotory TSI z řady EA211. Je dvoudílná se samostatným modulem vačkových hřídelů, které jsou do svých tunelů vkládány ze strany. Spodní modul hlavy obsahuje ventilový mechanismus a také výfukové svody omývané chladicí kapalinou. Kompresní poměr 10,5:1 je stejný jako u nepřeplňované varianty s nepřímým vstřikováním.

Turbomotor 1.0 TSI se v Caddy vyplatí zejména těm, kteří nevozí příliš těžký náklad a pohybují se převážně po městě. Mimo něj nebudou mít problém udržet spotřebu do 5,5 litru na 100 km. Rovněž je otázka, jak se agregát projeví v případě, že vůz zcela zatížíte.

Plynule s šestikvaltem

Druhý na řadě byl výkonný dvoulitr TDI nabízející 110 kW, opět v dlouhé verzi Maxi a šestistupňovou manuální převodovkou. V porovnání s tříválcem bylo dynamiky citelně více a to hlavně ve vyšších rychlostech. Celkové zpřevodování plně odpovídalo potenciálu motoru, takže na šestku při 130 km/h točil asi 2300 otáček za minutu. Větší hmotnost v přídi v kombinaci s dlouhým rozvorem náprav ale již byla trochu znát zejména v pomalejších zatáčkách.

Poslední zkušeností byla jízda s krátkým furgonem s turbodieselem 2.0 TDI/75 kW. Na rozdíl od výkonnější varianty se jeho kupující musejí spokojit s pětistupňovou manuální převodovkou. Jízdní projev byl podobný, co však překvapilo, bylo citelně více decibelů. Zda byla na vině karoserie s užitkovým prostorem za dvěma místy nebo konstrukce motoru (mohl postrádat dvojici vyvažovacích hřídelů) se nám zjistit nepodařilo.

V obou případech zaslouží pochvalu přístup k nádobce kapaliny AdBlue. Plnicí hrdlo najdete v motorovém prostoru zcela vpředu na pravé straně. Dolití močoviny je tak velice snadné.

Sám si zaparkuje

Cílem výrazné inovace bylo kromě nových motorů také rozšíření výbavy a výstroje o moderní prvky. Nový Caddy tak dokáže třeba sám zaparkovat podobně, jako Golf. Nechybí nejmodernější bezpečnostní prvky v čele s multikolizní brzdou, eliminující takzvané sekundární nárazy.

Na dlouhých cestách řidiči ocení adaptivní tempomat či hlásič únavy. Otázkou je, kolik fleetových automobilů bude těmito v dané třídě jistě inovativními prvky vybaveno. Říká se „Řidič ten těžký chleba má“, v případě nového Caddy vybaveného vším možným to už není tak docela pravda. Nebo je? To už necháme na posouzení profesionálních řidičů.

Na český trh dorazí nový Caddy v září, přičemž už nyní jej lze objednat. Součástí nabídky bude také čtyřletá záruka, což mnozí uživatelé zejména z řad podnikatelů jistě uvítají.

Plusy

  • Řídí se jako dobrý osobní automobil
  • Moderní prvky zvyšující bezpečnost a komfort jízdy
  • Odolná a věčná tuhá zadní náprava s listovými péry
  • Překvapivě příjemný nejmenší motor
  • Rozsáhlá nabídka verzí
  • Nechybí pohon všech kol ani 1.4 TGI spalující CNG

Minusy

  • Pohon všech kol pouze s manuálem a dvoulitrem TDI
  • Základní motory jen s pětistupňovými převodovkami
  • Hlučnější základní dvoulitr ve furgonu
  • Malá benzinová nádrž u plynové verze TGI
Tomáš Dusil
Diskuze (68)
1. 4. 2016 20:27
caddy
Zdravím,
s touto dodávkou mám bohaté zkušenosti a mohu jen doporučit. Když jsem přemýšlel, jestli koupit, nebo ne, hodně mi pomohla firma dodavky-express.cz , která mi poskytla pronájem za rozumnou cenu.
Avatar - Tomas Dusil, auto.cz
4. 6. 2015 09:37
Caddy jízda a Caddy na golfu
Zdravím diskutující.

S Caddy a nosičem golfových míčků jsem se fakt netrefil. Za to se omlouvám. Ano je to samozřejmě člověk, který nosí tašku golfistům. Je fakt, že mě golf vůbec nezajímá, nicméně tohle bych asi vědět měl. K té zadní nápravě. Doblo využívá podobnou konstrukci jako Alfa Romeo Giulietta s tím, rozdílem, že podélná ramena jsou z oceli namísto hliníku. Pouze jsem to viděl, bohužel s autem nejel.

Nicméně asi se shodneme na tom, že z hlediska životnosti je řešení VW Caddy lepší, než v případě Fiatu Doblo. Jasně z pohledu jízdy asi ne, i když jak jistě víte, jen víceprvková náprava sama o sobě dobré jízdní vlastnosti nezaručí. Stará korejská auta (myslím ta z 90. let) měla také víceprvky že by jezdila nějak dobře si tedy nepamatuju. Ale možná na to máte jiný názor. Jasně, Caddy není žádná nová generace, ale jen výrazná modernizace, stejně jako Polo či T6. A le to tam přece píši. Nikde netvrdím, že je to auto úplně nové. :-)
3. 6. 2015 10:24
Pro redakci - vyvažováky
V Caddy je požita verze dvoulitru bez vyvažováků. Motory 55 kW - 110 kW jsou zcela shodné, včetně turba (!) .
3. 6. 2015 09:44
Re: caddy ..
Neprekvapil ani nesklamal :-)
3. 6. 2015 07:12
Re: caddy ..
Srovnání s 1203-kou mě jen utvrdilo v tom, že jsi zase měl "svůj den" ;-)