Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volkswagen Cross Caddy 2.0 TDI 4Motion – Práce ve velkém stylu

Ondřej Chamilla
Diskuze (44)
Volkswagen Caddy třetí generace se po 11 letech loučí, vzhledem k vysokým loňským prodejům však zákazníky stále zajímá. Vyzkoušeli jsme atraktivní variantu Cross.

Před nedávnem byl kolega David Bureš na oficiálním odhalení čtvrté generace malého užitkového vozu Volkswagen Caddy. Může se zdát, že ukázat nový automobil již bylo na čase, současná generace je totiž na trhu jedenáctým rokem, přičemž prodělala akorát jeden větší facelift v roce 2010. Jenže při pohledu do loňských statistik zjistíte, že i takto konstrukčně letitý vůz dominoval evropským prodejům v rámci třídy. Prodalo se jej 47.223 exemplářů, přičemž druhý Citroën Berlingo zvolilo 35.282 Evropanů.

Za takovýmto úspěchem stojí zejména neustálá nabídka akčních verzí (třeba Cup, Edition 30), široké spektrum alternativních pohonů včetně CNG a LPG, prodloužená sedmimístná varianta Maxi, verze 4x4, či také stále atraktivní a poměrně nadčasový design. Ostatně ještě neprodávaná čtvrtá generace Caddy je té současné velice podobná, což bude spíše strategický tah manažerů než lenost designového oddělení.

My jsme se v rámci rozlučky rozhodli ještě naposledy otestovat současnou generaci Caddy, a to rovnou v atraktivní variantě Cross s pohonem všech kol a dvoulitrovým turbodieselem. Podobný automobil jsme zde již měli před necelými dvěma lety, nyní zkoušený vůz se však od něj neliší jenom atraktivní barvou Sundown orange, absencí xenonů a křídlovými zadními dveřmi místo klasického víka zavazadelníku, mírně jiné je také chování při jízdě, které můžeme s dřívějším jedovatě zeleným kusem srovnávat.

vw testy mpv vw testy mpv  

Je opravdu milé vidět, že podobně koncipované auto, tedy osobní dodávka, nemusí vypadat jenom jako nudná krabice pro ty, kteří již splnili svou reprodukční povinnost a zbytek života pouze dožívají. Cross Caddy v jakékoliv atraktivní barvě vypadá dobře a na poměry podobných aut přitažlivě – nemusí se za něj stydět mladší rodina ani starší pár cestovatelů a hodí se také pro živnostníky, kteří budou v záplavě běžných dodávek nepřehlédnutelní. Díky akční nabídce je navíc varianta Cross s testovaným motorem o zhruba 54.000 Kč levnější než verze Comfortline, přičemž má o něco obsáhlejší výbavu. Pokud toužíte po Caddy, dá se tedy tento oplastovaný model obhájit i z hlediska financí, byť ve srovnání s jinými akčními verzemi to tak zářné není.

Uvnitř Caddy je věk vozu cítit nejvíce - palubní desku tvoří tvrdé plasty a celkový design již Volkswagen u běžných modelů řadu let nepoužívá. Když však vnitřek srovnáme s konkurencí, pořád působí lépe, než kupříkladu v Mercedes-Benzu Citan.

Výplně dveří a části sedadel byly tentokrát vyvedeny ve světle šedé barvě. Dříve testovaný Cross Caddy měl tyto prvky v barvě karoserie, tedy v zářivě zelené, což se nám líbilo více. V autě se sedí vysoko s dobrým rozhledem, ale řidičská pozice ještě není jako v autobusu, takže se vůz dá vodit velmi příjemně. Snad pouze řadicí páka je utopená, na což si člověk musí zvyknout.

Hlavní výhodou podobných automobilů je praktičnost. Velké odkládací přihrádky včetně té nad hlavou předních cestujících, nadmíru prostorný interiér, veliký zavazadelník, vynikající variabilita a zároveň možnost naložit potřebný náklad. Verze 4x4 je v posledním jmenovaném ohledu mírně limitována, užitečná nosnost činí 640 kg.

Pokud vás zajímá, jestli má Cross ještě nějaké benefity, tak vězte, že pokud jezdíte mimo zpevněnou silnici, potěší vás světlost podvozku vyšší o 40 milimetrů. Velkým plusem je také samotná možnost pohonu všech kol, což platí pro Caddy obecně – ve třídě osobních dodávek nabízí pohon obou náprav pouze Peugeot Partner 4x4 Dangel za cenu od 611.000 Kč.

Motor a převodovka: Ideální kombinace

Pohon všech kol můžete mít pouze ve spojení s dvoulitrovým turbodieselem, a to ve výkonové variantě 81 kW s manuálem a 103 kW s automatem DSG. My jsme vyzkoušeli první jmenovanou kombinaci a troufáme si říci, že se jedná o ideální verzi.

Jednotka je slušně odhlučněná s poměrně měkkým chodem a v běžném provozu si vystačí jenom s nízkými otáčkami, přičemž proti práci v nich motor neprotestuje. Zátah agregátu není nikterak výrazný, zároveň však jednotka nepracuje stylem „nic-všechno-nic“, ale dodává sílu postupně a v širokém spektru otáček. Dopředu se s minimální prodlevou turbodmychadla dere jak v 1500, tak ve 4000 otáčkách. Nejlépe ale táhne okolo 3000 ot./min a o moc výše nemá smysl ji točit, ačkoliv maximum výkonu trvá v rozmezí od 2750 do 4200 otáček za minutu.

Volkswagen Cross Caddy vs. Peugeot Partner 4x4 Dangel
Model Volkswagen Cross Caddy Peugeot Partner 4x4 Dangel
Motor a převodovka 2.0 TDI 6M 1.6 HDI 5M
Parametry motoru [kW/N.m] 81/280 84/270
Max. rychlost [km/h] 171 169
Zrychlení 0-100 km/h [s] 12,8 14
Komb. spotřeba [l/100 km] 6,5 5,7
Délka [mm] 4406 4380
Šířka [mm] 1794 1810
Výška [mm] 1822 1865
Rozvor [mm] 2681 2728
Zavazadlový prostor [l] 918/3200 675/3000
Poháněná kola Všechna čtyři Všechna čtyři
Cena [Kč] 625.709 616.000

Potěší příjemně rychlé reakce motoru, hladké vytáčení a obecně malé prodlevy jednotky ve všem, co dělá. Tomu do značné míry pomáhá skvěle zpřevodovaný šestikvalt, který má krásně navazující a spíše kratší převody ideálně využívající nikterak velkou sílu motoru. Při 130 km/h vůz točí lehce nad 2500 ot./min, což je pásmo dovolující zrychlit z této rychlosti do kopce bez nutnosti podřazovat, ale zároveň motor ještě neúpí v příliš vysokých otáčkách. Pokud požadujete svižnou jízdu, tento motor s tím nemá problém a umí udržet konstantní rychlost blízko maximálky i v kopcích, což bylo při testu příznivé zjištění.

Mnohem důležitější však je, že Caddy je jedním z mála, který zvládá bez prvoplánové ekojízdy dostát papírovým údajům a nabídnout spotřebu blízko udávané. Po městě jsme jezdili za 8,5 l na 100 km, mimo něj vůz umí 5,5 l a při 130 km/h to je 6,9 l na 100 km. Pokud budete jezdit podle předpisů, dosáhnout průměrné spotřeby 6,5 l na 100 km bude hračka, přičemž my jsme v testu jezdili za 7,2 l svižnějším stylem.

Upřímně netušíme, proč byste pro tento typ automobilu potřebovali silnější pohonnou jednotku, když i s pohonem všech kol je auto dostatečně dynamické, při jízdě příjemné a zároveň docela úsporné. Výtečná je také převodovka s tradičně přesným a hladkým, ale ne příliš mechanickým chodem řadicí páky v kulise, která si s motorem skvěle rozumí.

vw testy mpv vw testy mpv  

Pozvolná evoluce

V dřívějším testu byly podvozku nejvíce vytýkány dvě věci, a to velmi tvrdé odpružení zadní nápravy a hluk od systému pohonu všech kol. Tímto se zelený vůz opravdu vyznačoval, nyní testovaný automobil je na tom výrazně lépe. Jako by Volkswagen neustále pracoval na svých produktech a snažil se jejich nedostatky potlačit, což ostatně lze vidět i u předchozího Passatu, který byl ke konci výroby výrazně lepší, než na začátku.

Hluk od pohonu všech kol prakticky vymizel a zadní náprava již není tak extrémně tvrdá jako dříve. Pořád se však jedná o unikátní kombinaci tuhé nápravy se systémem pohonu všech kol Haldex, takže nečekejte žádné zázraky, co se komfortu jízdy týče. Tupé rázy na sebemenších nerovnostech však vymizely, byť stále je znát užitkový charakter vozu.

Podobně se zlepšily také jízdní vlastnosti, takže zadní náprava již na nerovnostech v zatáčkách neodskakuje. S vozem se dá snadno jezdit na točité silnici, přičemž všechno působí stabilně a nikterak děsivě, jak by se u vysokého užitkového automobilu dalo čekat.

vw testy mpv vw testy mpv  

Vzali jsme Cross Caddy i na zasněžené silnice, kde se ukázalo velice nezáludné naladění s dobrou přilnavostí na přední nápravě a slušnou odezvou ovládacích prvků. Auto tak působí přirozeně a vkládá do řidiče důvěru, takže ani svižnější tempo na kluzkém povrchu není problémem. Vzhledem ke stavbě karoserie jezdí Caddy docela dobře. Pokud již dojde ke ztrátě přilnavosti, bude všechno snadno kontrolovatelné, přičemž nakonec zasáhne nevypínatelná stabilizace. Pohon všech kol je navíc příjemnou podporou a troufáme si říci, že vůz zvládne v terénu to samé, co mnohá drsně vypadající SUV.

Závěr

Letitá dodávka Volkswagen Caddy umí i ke konci výrobního cyklu nabídnout opravdu mnoho, zejména pak atraktivní vzhled verze Cross, výborný dvoulitrový turbodiesel a pohon všech kol. Automobil navíc jezdí lépe, než jsme čekali, ačkoliv i tak je omezení z důvodu tuhé zadní nápravy citelné. Děti na zadních sedadlech sice budou mít dostatek prostoru ve všech směrech, ale zároveň se jim natřásání původně užitkového vozu asi příliš líbit nebude.

To je jedna z mála zásadních věcí, co se dá autu vytknout. Ano, cena není zrovna nízká, ale odpovídá tomu, co stojí konkurence, v tomto případě zastoupená pouze Peugeotem. Otázkou tak zůstává, komu je vlastně módní oplastovaná osobní dodávka s pohonem všech kol vlastně určena. Troufáme si říci, že si ji lidé koupí prostě proto, že ji budou chtít.

vw testy mpv vw testy mpv  

Nejlevnější verze modelu 406.344 Kč (Caddy skříňový vůz 1.2 TSI/63 kW)
Základ s testovaným motorem 585.403 Kč (Caddy skříňový vůz 2.0 TDI 4Motion/81 kW)
Testovaný vůz s výbavou 674.999 Kč (Cross Caddy 2.0 TDI 4Motion/81 kW)

Plusy

  • Výrazný vnější vzhled
  • Tichý a úsporný motor
  • Prostornost a variabilita
  • Nezáludné chování v zatáčkách
  • Odstupňování šestirychlostní převodovky

Minusy

  • Věk je v interiéru již znát
  • Zadní tuhá náprava omezuje komfort
  • Snížená nosnost varianty 4x4


Foto: Petr Homolka

Ondřej Chamilla
Diskuze (44)
Volkswagen Cross Caddy 2.0 TDI 4Motion
Cena základní sestavy 585 403 Kč
Výbava základní sestavy Stabilizační systém, boční a hlavové airbagy, mlhovky, denní svícení, tempomat, autorádio RCD 310 s šesti reproduktory, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, vnější zrcátka elektricky nastavitelná a vyhřívaná, elektrické stahování bočních oken, palubní počítač, klimatizace Climatic, kožený volant a madlo řadicí páky, sedadlo řidiče výškově nastavitelné, litá 17” kola, chromovaná maska chladiče, dešťové čidlo, stříbrné střešní ližiny, vyhřívání předních sedadel atd. Kč
Cena testované sestavy 674 999 Kč
Výbava testované sestavy Speciální lak Sundown orange (+14.306,-), příprava pro zabudování mobilního telefonu Plus s bluetooth včetně hlasového ovládání, multifunkční ukazatel Plus a základ pro držák telefonu na přístrojové desce (+10.250,-), multifunkční kožený volant (+7.074,-), autorádio RCD 310 s přehrávačem MP3, šest reproduktorů, přípojka AUX (+4.160,-) v přihrádce spolujezdce (+830,-), parkovací čidla vzadu (+9.485,-), dvouzónová klimatizace Climatronic (+3.187,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 81 / 2750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 280 / 1750 - 2750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 170
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.8 / 5.7 / 6.5
Emise CO2: 171
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 918 / 3200
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1640 / 640
Rozměr pneu: 205/50 R 17
Volkswagen Cross Caddy 2.0 TDI 4Motion
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4406
b) šířka (mm): 1794
c) výška (mm): 1822
d) rozvor (mm): 2681
e) rozchod vpředu (mm): 1537
f) rozchod vzadu (mm): 1531
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 890
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1100
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1530
délka sedáku vpředu (mm): 460
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Ada je zase tady
18. 3. 2015 07:26
Re: Skvělý vůz
Pokud si někdo připlatí za čtyřkolku, tak dobře ví proč.. :-!
Avatar - rohYpnol
17. 3. 2015 20:06
Re: test zeleneho cross caddy
Nepochopil jsi pointu. Ta byla v tom, že žádný z konkurentů není novější generace než Caddy ;-)
Avatar - rohYpnol
17. 3. 2015 19:40
Re: Skvělý vůz
Kolik vozů Caddy pozná za svůj život mokrou louku??
17. 3. 2015 17:01
Nebudte uz v redakcii trapni
s tym pomerne nadcasovym, asi nadcasovym, temer nadcasovym a inym nadcasovym dizajnom, ked ide pravidelne o Das nadcasovy dizajn. Su to uplne blaboly a toto auto ma ledva 5rokov. Este v 2009 to vyzeralo takto [odkaz] a to je rozhodne budka, kde na slovo "dizajn" v kalkulacii zabudli.

Dizajn nemoze byt "pomerne nadcasovy", jednak slovne spojenie je blbost a druhak sa tak nestane za 5rokov jeho existencie.

Kazdopadne skvele, ze ste otestovali novy farebny odtien.

Avatar - Ada je zase tady
17. 3. 2015 11:37
Re: Skvělý vůz
Jsi komik. Už jsi s naloženým Fiatem Doblo někdy zkoušel vyjet po mokré louce do kopce? :no: