TEST Volkswagen Cross Caddy 2.0 TDI 4Motion – Práce ve velkém stylu
Před nedávnem byl kolega David Bureš na oficiálním odhalení čtvrté generace malého užitkového vozu Volkswagen Caddy. Může se zdát, že ukázat nový automobil již bylo na čase, současná generace je totiž na trhu jedenáctým rokem, přičemž prodělala akorát jeden větší facelift v roce 2010. Jenže při pohledu do loňských statistik zjistíte, že i takto konstrukčně letitý vůz dominoval evropským prodejům v rámci třídy. Prodalo se jej 47.223 exemplářů, přičemž druhý Citroën Berlingo zvolilo 35.282 Evropanů.
Za takovýmto úspěchem stojí zejména neustálá nabídka akčních verzí (třeba Cup, Edition 30), široké spektrum alternativních pohonů včetně CNG a LPG, prodloužená sedmimístná varianta Maxi, verze 4x4, či také stále atraktivní a poměrně nadčasový design. Ostatně ještě neprodávaná čtvrtá generace Caddy je té současné velice podobná, což bude spíše strategický tah manažerů než lenost designového oddělení.
My jsme se v rámci rozlučky rozhodli ještě naposledy otestovat současnou generaci Caddy, a to rovnou v atraktivní variantě Cross s pohonem všech kol a dvoulitrovým turbodieselem. Podobný automobil jsme zde již měli před necelými dvěma lety, nyní zkoušený vůz se však od něj neliší jenom atraktivní barvou Sundown orange, absencí xenonů a křídlovými zadními dveřmi místo klasického víka zavazadelníku, mírně jiné je také chování při jízdě, které můžeme s dřívějším jedovatě zeleným kusem srovnávat.
Je opravdu milé vidět, že podobně koncipované auto, tedy osobní dodávka, nemusí vypadat jenom jako nudná krabice pro ty, kteří již splnili svou reprodukční povinnost a zbytek života pouze dožívají. Cross Caddy v jakékoliv atraktivní barvě vypadá dobře a na poměry podobných aut přitažlivě – nemusí se za něj stydět mladší rodina ani starší pár cestovatelů a hodí se také pro živnostníky, kteří budou v záplavě běžných dodávek nepřehlédnutelní. Díky akční nabídce je navíc varianta Cross s testovaným motorem o zhruba 54.000 Kč levnější než verze Comfortline, přičemž má o něco obsáhlejší výbavu. Pokud toužíte po Caddy, dá se tedy tento oplastovaný model obhájit i z hlediska financí, byť ve srovnání s jinými akčními verzemi to tak zářné není.
Uvnitř Caddy je věk vozu cítit nejvíce - palubní desku tvoří tvrdé plasty a celkový design již Volkswagen u běžných modelů řadu let nepoužívá. Když však vnitřek srovnáme s konkurencí, pořád působí lépe, než kupříkladu v Mercedes-Benzu Citan.
Výplně dveří a části sedadel byly tentokrát vyvedeny ve světle šedé barvě. Dříve testovaný Cross Caddy měl tyto prvky v barvě karoserie, tedy v zářivě zelené, což se nám líbilo více. V autě se sedí vysoko s dobrým rozhledem, ale řidičská pozice ještě není jako v autobusu, takže se vůz dá vodit velmi příjemně. Snad pouze řadicí páka je utopená, na což si člověk musí zvyknout.
Hlavní výhodou podobných automobilů je praktičnost. Velké odkládací přihrádky včetně té nad hlavou předních cestujících, nadmíru prostorný interiér, veliký zavazadelník, vynikající variabilita a zároveň možnost naložit potřebný náklad. Verze 4x4 je v posledním jmenovaném ohledu mírně limitována, užitečná nosnost činí 640 kg.
Pokud vás zajímá, jestli má Cross ještě nějaké benefity, tak vězte, že pokud jezdíte mimo zpevněnou silnici, potěší vás světlost podvozku vyšší o 40 milimetrů. Velkým plusem je také samotná možnost pohonu všech kol, což platí pro Caddy obecně – ve třídě osobních dodávek nabízí pohon obou náprav pouze Peugeot Partner 4x4 Dangel za cenu od 611.000 Kč.
Motor a převodovka: Ideální kombinace
Pohon všech kol můžete mít pouze ve spojení s dvoulitrovým turbodieselem, a to ve výkonové variantě 81 kW s manuálem a 103 kW s automatem DSG. My jsme vyzkoušeli první jmenovanou kombinaci a troufáme si říci, že se jedná o ideální verzi.
Jednotka je slušně odhlučněná s poměrně měkkým chodem a v běžném provozu si vystačí jenom s nízkými otáčkami, přičemž proti práci v nich motor neprotestuje. Zátah agregátu není nikterak výrazný, zároveň však jednotka nepracuje stylem „nic-všechno-nic“, ale dodává sílu postupně a v širokém spektru otáček. Dopředu se s minimální prodlevou turbodmychadla dere jak v 1500, tak ve 4000 otáčkách. Nejlépe ale táhne okolo 3000 ot./min a o moc výše nemá smysl ji točit, ačkoliv maximum výkonu trvá v rozmezí od 2750 do 4200 otáček za minutu.
Volkswagen Cross Caddy vs. Peugeot Partner 4x4 Dangel | ||
Model | Volkswagen Cross Caddy | Peugeot Partner 4x4 Dangel |
Motor a převodovka | 2.0 TDI 6M | 1.6 HDI 5M |
Parametry motoru [kW/N.m] | 81/280 | 84/270 |
Max. rychlost [km/h] | 171 | 169 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 12,8 | 14 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 6,5 | 5,7 |
Délka [mm] | 4406 | 4380 |
Šířka [mm] | 1794 | 1810 |
Výška [mm] | 1822 | 1865 |
Rozvor [mm] | 2681 | 2728 |
Zavazadlový prostor [l] | 918/3200 | 675/3000 |
Poháněná kola | Všechna čtyři | Všechna čtyři |
Cena [Kč] | 625.709 | 616.000 |
Potěší příjemně rychlé reakce motoru, hladké vytáčení a obecně malé prodlevy jednotky ve všem, co dělá. Tomu do značné míry pomáhá skvěle zpřevodovaný šestikvalt, který má krásně navazující a spíše kratší převody ideálně využívající nikterak velkou sílu motoru. Při 130 km/h vůz točí lehce nad 2500 ot./min, což je pásmo dovolující zrychlit z této rychlosti do kopce bez nutnosti podřazovat, ale zároveň motor ještě neúpí v příliš vysokých otáčkách. Pokud požadujete svižnou jízdu, tento motor s tím nemá problém a umí udržet konstantní rychlost blízko maximálky i v kopcích, což bylo při testu příznivé zjištění.
Mnohem důležitější však je, že Caddy je jedním z mála, který zvládá bez prvoplánové ekojízdy dostát papírovým údajům a nabídnout spotřebu blízko udávané. Po městě jsme jezdili za 8,5 l na 100 km, mimo něj vůz umí 5,5 l a při 130 km/h to je 6,9 l na 100 km. Pokud budete jezdit podle předpisů, dosáhnout průměrné spotřeby 6,5 l na 100 km bude hračka, přičemž my jsme v testu jezdili za 7,2 l svižnějším stylem.
Upřímně netušíme, proč byste pro tento typ automobilu potřebovali silnější pohonnou jednotku, když i s pohonem všech kol je auto dostatečně dynamické, při jízdě příjemné a zároveň docela úsporné. Výtečná je také převodovka s tradičně přesným a hladkým, ale ne příliš mechanickým chodem řadicí páky v kulise, která si s motorem skvěle rozumí.
Pozvolná evoluce
V dřívějším testu byly podvozku nejvíce vytýkány dvě věci, a to velmi tvrdé odpružení zadní nápravy a hluk od systému pohonu všech kol. Tímto se zelený vůz opravdu vyznačoval, nyní testovaný automobil je na tom výrazně lépe. Jako by Volkswagen neustále pracoval na svých produktech a snažil se jejich nedostatky potlačit, což ostatně lze vidět i u předchozího Passatu, který byl ke konci výroby výrazně lepší, než na začátku.
Hluk od pohonu všech kol prakticky vymizel a zadní náprava již není tak extrémně tvrdá jako dříve. Pořád se však jedná o unikátní kombinaci tuhé nápravy se systémem pohonu všech kol Haldex, takže nečekejte žádné zázraky, co se komfortu jízdy týče. Tupé rázy na sebemenších nerovnostech však vymizely, byť stále je znát užitkový charakter vozu.
Podobně se zlepšily také jízdní vlastnosti, takže zadní náprava již na nerovnostech v zatáčkách neodskakuje. S vozem se dá snadno jezdit na točité silnici, přičemž všechno působí stabilně a nikterak děsivě, jak by se u vysokého užitkového automobilu dalo čekat.
Vzali jsme Cross Caddy i na zasněžené silnice, kde se ukázalo velice nezáludné naladění s dobrou přilnavostí na přední nápravě a slušnou odezvou ovládacích prvků. Auto tak působí přirozeně a vkládá do řidiče důvěru, takže ani svižnější tempo na kluzkém povrchu není problémem. Vzhledem ke stavbě karoserie jezdí Caddy docela dobře. Pokud již dojde ke ztrátě přilnavosti, bude všechno snadno kontrolovatelné, přičemž nakonec zasáhne nevypínatelná stabilizace. Pohon všech kol je navíc příjemnou podporou a troufáme si říci, že vůz zvládne v terénu to samé, co mnohá drsně vypadající SUV.
Závěr
Letitá dodávka Volkswagen Caddy umí i ke konci výrobního cyklu nabídnout opravdu mnoho, zejména pak atraktivní vzhled verze Cross, výborný dvoulitrový turbodiesel a pohon všech kol. Automobil navíc jezdí lépe, než jsme čekali, ačkoliv i tak je omezení z důvodu tuhé zadní nápravy citelné. Děti na zadních sedadlech sice budou mít dostatek prostoru ve všech směrech, ale zároveň se jim natřásání původně užitkového vozu asi příliš líbit nebude.
To je jedna z mála zásadních věcí, co se dá autu vytknout. Ano, cena není zrovna nízká, ale odpovídá tomu, co stojí konkurence, v tomto případě zastoupená pouze Peugeotem. Otázkou tak zůstává, komu je vlastně módní oplastovaná osobní dodávka s pohonem všech kol vlastně určena. Troufáme si říci, že si ji lidé koupí prostě proto, že ji budou chtít.
Nejlevnější verze modelu | 406.344 Kč (Caddy skříňový vůz 1.2 TSI/63 kW) |
Základ s testovaným motorem | 585.403 Kč (Caddy skříňový vůz 2.0 TDI 4Motion/81 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 674.999 Kč (Cross Caddy 2.0 TDI 4Motion/81 kW) |
Plusy
- Výrazný vnější vzhled
- Tichý a úsporný motor
- Prostornost a variabilita
- Nezáludné chování v zatáčkách
- Odstupňování šestirychlostní převodovky
Minusy
- Věk je v interiéru již znát
- Zadní tuhá náprava omezuje komfort
- Snížená nosnost varianty 4x4
Foto: Petr Homolka