Volkswagen Golf GTI: První jízdní dojmy

Volkswagen Golf GTI: První jízdní dojmy

 
 

Na naprosto fantastických horských silničkách jsme ve společnosti četníků z proslulého francouzského letoviska Saint-Tropez zkoušeli kvality nového Volkswagenu Golf GTI.

Koukám do itineráře a přemýšlím, jestli to, co mě teď čeká, je skutečně řidičský ráj, nebo zda měl kartograf jen Parkinsonovu chorobu. Neměl.

Po nádherné klikatici teď opravdu pojedu se zbrusu novým hot-hatchem od fauvé. Ze soucitu jsem spolujezdce raději zanechal na hotelu, budu rád, když se neudělá z vlastní jízdy špatně od žaludku mně. Francouzská Riviéra prostě nabízí i jiná lákadla než moře, teplo a přírodní scenérie.

Proplétám se sériemi zatáček asi osmdesátkou v tak rychlém sledu, že by z něj měla zamotanou hlavu i Šárka Záhrobská, na ovladači elektronického podvozku svítí nápis Sport a já se nestačím divit, jak ochotně se gétéíčko nechá vést. Náklony v jednotlivých obloucích jsou zanedbatelné, takže auto nemá sebemenší problém s přenášením váhy. Nedotáčivost šasi je potlačena na minimum a pneumatiky mají stále dostatek přilnavosti – ať už na brzdách před zatáčkou, při jejím průjezdu a při následné akceleraci. Podvozek s opět extrémně stabilní zadní nápravou trpělivě snáší i nouzové brzdění v zatáčce, pokud náhodou nevystihnu, jak moc se zatáčka láme za skalním ostrohem, jehož hrany se ježí pár centimetrů od pravého zrcátka.

V tuto chvíli se sluší poznamenat, že osmnáctipalcové pneumatiky nenesou nápis Potenza RE050A nebo P Zero Nero, jak jsem tajně tipoval, ale překvapivě Pilot Exalto. Na to, že jde v nabídce francouzského výrobce pneumatik „až“ o druhý nejlepší typ, je to opravdu pozoruhodný výkon. Gumy si ani v nejostřejších zatáčkách ani nehvízdnou, ale na druhou stranu – nejedu na 100 %. Kdo by taky chtěl na mezinárodní prezentaci rozvěsit auto v piniovém háji.

Další pozitivní věc na GTI je, že už si VW konečně uvědomil, že nelze vybavit hot-hatch sériovým řízením. Tohle auto už se může pyšnit zvýšeným odporem posilovače, takže řidič musí v zatáčce vynaložit větší úsilí a navíc má lepší pocit kontroly auta. Oproti masovým modelům se zlepšila i přesnost v přímém směru. Ale abyste si nemysleli, že se tady z řízení GTI hodlám blahem rozpustit jako sněhulák v soláriu – stále ještě není tak strmé, jak by mělo být a v řadě případů už akutně hrozilo, že si spletu ruce „do vánočky“. Fauvé si holt asi musí schovat nějaké trumfy na sedmou generaci. A v místě úchopu by mohl mít jinak skvěle tvarovaný volant silnější věnec, ale co už…

Stejně jako řízení nutí řidiče myslet na to, že má v ruce volant, akustika v kabině dává konečně jasně najevo, že tohle auto má i motor. Inženýři ve Wolfsburgu nejen že ubrali nějaké to kilo tlumicích hmot, ale navíc fantasticky naladili výfuk, který v nízkých otáčkách temně hučí a ve vysokých přechází do vrčení, které ukončí před 7000 otáčkami štěknutí poté, co DSG zařadí o kvalt výš. Že je dvouspojka rychlá se ví, ale v GTI je ještě o něco brisknější než jsem zvyklý a navíc má výborně vyladěný soft, takže se mi ani jednou nestalo, že by v automatickém režimu zazmatkovala. V něm si ale moc neužila, protože v permanenci byla pádla pod volantem.

Pokud má v současnosti nějaká automobilka šanci změnit můj rezervovaný názor na turbomotory ve sporťácích, je to právě koncern VW. Nevím, jak to dělají, ale 2.0 TSI už takřka eliminoval prodlevu turba a neexistuje prakticky ani turboefekt, jenž by vás po přidání plynu nakopnul. Zaváhání dvoulitru je srovnatelné s lehkou prodlevou současných elektronických plynových pedálů a okamžitě je k dispozici značný točivý moment, jenž umožňuje v kombinaci s výkonem 210 koní velmi dynamickou jízdu v rozmezí 2000–6800 min-1, kterou lze využít nejen k velmi efektivnímu předjíždění, ale i k atakování zajímavých rychlostí na rovinkách. Ještě, že to strážmistr Cruchot v Saint-Tropez už dávno zabalil.

Začínám být rád, že se po silnicích v protisměru začínají motat domorodci, kteří si rádi zkracují zatáčky mým pruhem. Trošku se bojím a to mě nutí zvolnit. Nejvyšší čas. Ke GTI si už dovoluji opravdu hodně a to na zcela neznámých silnicích zavání průšvihem. Současně ale registruji dvě věci. Michelinky se už asi zahřály a začínají malinko klouzat, navíc pozoruji, že se vůz po opuštění zatáčky trochu neochotně vrací do přímého směru a že se při natočení volantu o více než 90 stupňů vytrácí kontakt s předními koly. Dá se předpokládat, že je to způsobeno obutím, i přesto si ale exalta za svůj výkon zaslouží uznání. Současně si všímám, že malinko změkly brzdy, nejde ale o nic zásadního, modrý dým ani fialové kotouče jsem nezpozoroval.

Nakonec zjišťuji, že mám u GTI málem nejvíce výhrad k interiéru. Posaz je sice stále příjemně nízký, uvítal bych ale možnost přitáhnout volant ještě blíže k tělu, zdá se mi, že bych mohl sedět i s trochu více nataženýma nohama. A pak je tu moje posedlost sedadly. Opěradlo ve volkswagenu vede jen po lopatky a horní části trupu chybí podpora, takže v ostrých zatáčkách z opěradla vyklouzávám. Zlaté R32… Jenže dokážu pochopit, že jen málo kupců GTI bude nadšeno z toho, že jim tlačí ramena vpřed tvrdé polstrování, i když jedou jen do supermarketu pro něco k snědku.

Zatímco si tak přemýšlím o tom, jak moc dobrým kompromisem GTI je, nechávám ve volném tempu auto vychladnout. Ale pak ještě přepnu podvozek na chvíli do komfortního režimu, dám si pár zatáček … a zase rychle zvolním. Rozdíl v chování totiž hovoří dost výrazně ve prospěch Sportu, Comfort na druhou stranu nabídne opravdu příjemně pohodlné svezení; rozdíl mezi oběma módy je docela velký. A tak to má být – GTI tak perfektně zvládne být autem pro každodenní ježdění, s nímž se můžete kdykoli odvázat.

Volkswagen Golf GTI - Základní technická data
Motor2,0 TFSI
Zdvihový objem [cm3]1984
Válce/ventily4/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]155/5300-6200
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]280/1700-5200
Max. rychlost [km/h]240 (238)
Zrychlení 0-100 km/h [s]6,9 (6,9)
Komb. spotřeba [l/100 km]7,3 (7,4)
Pohot. hmot. [kg]1318 (1339)
Cena [Kč]690.500,- (744.300,-)

(Údaje v závorce platí pro verzi s převodovkou DSG.)

Doporučujeme
SROVNÁNÍ PÁTÉ GENERACE VW Golf GT vs. Golf GTI vs. Golf R32 - Který z nich je nejlepší?

Ke standardní výbavě patří stejně jako u běžných Golfů ESP a s ním související sada elektronických systémů, přední, boční, hlavové airbagy a kolenní airbag řidiče, navíc je standardem i elektronická uzávěrka diferenciálu XDS, o 15 mm snížený sportovní podvozek, kola z lehkých slitin "Denver" 7 1/2 J x 17 s pneumatikami 225/45 R17, sportovní sedadla a černé obložení stropu v interiéru, tříramenný multifunkční sportovní kožený volant vč. ovládání rádia a palubního počítače "Plus" (pro DSG i k ovládaní automatické převodovky) nebo hliníkové pedály.

Novinkou v nabídce jsou adaptivní tlumiče DCC za 21.000,-Kč.

Spolupracujeme s TipCars.com
Jihočeši chtějí dostat parníky až na Malši do centra Budějovic Jihočeši chtějí dostat parníky až na Malši do centra Budějovic

Po letech výstavby se v sobotu s velkou slávou otevřela…

Fúze mezi evropskými a americkými firmami se vyšplhaly na rekordní 4,1 bilionu korun Fúze mezi evropskými a americkými firmami se vyšplhaly na rekordní 4,1 bilionu korun

Hodnota transatlantických fúzí a akvizic mezi firmami ze…

Daimler začal u českých hranic stavět továrnu na baterie Daimler začal u českých hranic stavět továrnu na baterie

Německý automobilový koncern začal budovat výrobní závod…

Babišův poradce i kritik Bláha: Spolupráci hodnotím spíše negativně Babišův poradce i kritik Bláha: Spolupráci hodnotím spíše negativně

Spolu s Andrejem Babišem může na rezortu financí skončit…

 
 

Přidat názorDiskuse: Volkswagen Golf GTI: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal 10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal

Otevřené automobily u nás nepatří k nejrozšířenějším,…

Umění na kolech za 40 milionů: České Pagani Huayra míří na Legendy Umění na kolech za 40 milionů: České Pagani Huayra míří na Legendy

Letošní motoristickou slavnost Legendy ozdobí i unikátní…

 




Američané za Dieselgate vrací VW vraky. Tento je očesaný na dřeň! Američané za Dieselgate vrací VW vraky. Tento je očesaný na dřeň!

Američané mají zajímavý trik na Dieselgate. Volkswagen…

Ojetý Volkswagen Golf VI. generace (2008-2013): Opravdu jen modernizace pětky? Ojetý Volkswagen Golf VI. generace (2008-2013): Opravdu jen modernizace pětky?

O Golfu šesté generace se často tvrdí, že je jen…

 



 
Bývalý mistr světa MotoGP Nicky Hayden nepřežil vážná zranění z cyklistické nehody

Bývalý mistr světa MotoGP Nicky Hayden nepřežil vážná zranění z cyklistické nehody

Včera

Motocyklový svět přišel o Nickyho Haydena. Američan podlehl svým zraněním, která utrpěl při tréninku na kole v Itálii.




Blesk.cz

Dvě Italky se soudí o opatrovnictví kočky. Bydlela pod různými jmény u obou žen

Dvě Italky se soudí o opatrovnictví kočky. Bydlela…

Spor dvou sousedek o kočku, která pod jiným jménem bydlela u obou žen, řeší italský soud. Jedna z žen se totiž…

Babišova náměstkyně: Zaorálek to přehnal. Advokát Schillerové ho zažaluje?

Babišova náměstkyně: Zaorálek to přehnal. Advokát…

Náměstkyně Andreje Babiše Alena Schillerová zvažuje žalobu na místopředsedu ČSSD a ministra zahraničí Lubomíra…

 

iSport.cz

Češi znají soupeře na MS 2018: utkají se s Ruskem, Švédskem i Slovenskem

Češi znají soupeře na MS 2018: utkají se s Ruskem,…

Čeští hokejisté se na mistrovství světa v příštím roce utkají v základní skupině A se Švédskem, Ruskem,…

MotoGP pláče! Šampion Hayden (†35) podlehl zraněním po srážce s autem

MotoGP pláče! Šampion Hayden (†35) podlehl zraněním…

Bývalý mistr světa v závodech silničních motocyklů královské třídy MotoGP Američan Nicky Hayden (35) po…

 

Reflex.cz

Cenám Anděl kralovala zpěvačka Lenny, do Síně slávy byla uvedena Věra Špinarová

Cenám Anděl kralovala zpěvačka Lenny, do Síně slávy…

Pondělní vyhlašování hudebních cen Anděl opanovala zpěvačka Lenny, která proměnila všechny své čtyři nominace. V…

Kauza úniků z policejních spisů aneb Ištvanovo vrtění psem

Kauza úniků z policejních spisů aneb Ištvanovo vrtění psem

Vrchní státní zastupitelství v Olomouci prošetřuje rozsáhlou kauzu úniků z policejních spisů, v níž bylo zatím…