Volkswagen Golf GTI: První jízdní dojmy

Volkswagen Golf GTI: První jízdní dojmy

 
 
24.4. 2009 Michal Fokt

Na naprosto fantastických horských silničkách jsme ve společnosti četníků z proslulého francouzského letoviska Saint-Tropez zkoušeli kvality nového Volkswagenu Golf GTI.

Koukám do itineráře a přemýšlím, jestli to, co mě teď čeká, je skutečně řidičský ráj, nebo zda měl kartograf jen Parkinsonovu chorobu. Neměl.

Po nádherné klikatici teď opravdu pojedu se zbrusu novým hot-hatchem od fauvé. Ze soucitu jsem spolujezdce raději zanechal na hotelu, budu rád, když se neudělá z vlastní jízdy špatně od žaludku mně. Francouzská Riviéra prostě nabízí i jiná lákadla než moře, teplo a přírodní scenérie.

Proplétám se sériemi zatáček asi osmdesátkou v tak rychlém sledu, že by z něj měla zamotanou hlavu i Šárka Záhrobská, na ovladači elektronického podvozku svítí nápis Sport a já se nestačím divit, jak ochotně se gétéíčko nechá vést. Náklony v jednotlivých obloucích jsou zanedbatelné, takže auto nemá sebemenší problém s přenášením váhy. Nedotáčivost šasi je potlačena na minimum a pneumatiky mají stále dostatek přilnavosti – ať už na brzdách před zatáčkou, při jejím průjezdu a při následné akceleraci. Podvozek s opět extrémně stabilní zadní nápravou trpělivě snáší i nouzové brzdění v zatáčce, pokud náhodou nevystihnu, jak moc se zatáčka láme za skalním ostrohem, jehož hrany se ježí pár centimetrů od pravého zrcátka.

V tuto chvíli se sluší poznamenat, že osmnáctipalcové pneumatiky nenesou nápis Potenza RE050A nebo P Zero Nero, jak jsem tajně tipoval, ale překvapivě Pilot Exalto. Na to, že jde v nabídce francouzského výrobce pneumatik „až“ o druhý nejlepší typ, je to opravdu pozoruhodný výkon. Gumy si ani v nejostřejších zatáčkách ani nehvízdnou, ale na druhou stranu – nejedu na 100 %. Kdo by taky chtěl na mezinárodní prezentaci rozvěsit auto v piniovém háji.

Další pozitivní věc na GTI je, že už si VW konečně uvědomil, že nelze vybavit hot-hatch sériovým řízením. Tohle auto už se může pyšnit zvýšeným odporem posilovače, takže řidič musí v zatáčce vynaložit větší úsilí a navíc má lepší pocit kontroly auta. Oproti masovým modelům se zlepšila i přesnost v přímém směru. Ale abyste si nemysleli, že se tady z řízení GTI hodlám blahem rozpustit jako sněhulák v soláriu – stále ještě není tak strmé, jak by mělo být a v řadě případů už akutně hrozilo, že si spletu ruce „do vánočky“. Fauvé si holt asi musí schovat nějaké trumfy na sedmou generaci. A v místě úchopu by mohl mít jinak skvěle tvarovaný volant silnější věnec, ale co už…

Stejně jako řízení nutí řidiče myslet na to, že má v ruce volant, akustika v kabině dává konečně jasně najevo, že tohle auto má i motor. Inženýři ve Wolfsburgu nejen že ubrali nějaké to kilo tlumicích hmot, ale navíc fantasticky naladili výfuk, který v nízkých otáčkách temně hučí a ve vysokých přechází do vrčení, které ukončí před 7000 otáčkami štěknutí poté, co DSG zařadí o kvalt výš. Že je dvouspojka rychlá se ví, ale v GTI je ještě o něco brisknější než jsem zvyklý a navíc má výborně vyladěný soft, takže se mi ani jednou nestalo, že by v automatickém režimu zazmatkovala. V něm si ale moc neužila, protože v permanenci byla pádla pod volantem.

Pokud má v současnosti nějaká automobilka šanci změnit můj rezervovaný názor na turbomotory ve sporťácích, je to právě koncern VW. Nevím, jak to dělají, ale 2.0 TSI už takřka eliminoval prodlevu turba a neexistuje prakticky ani turboefekt, jenž by vás po přidání plynu nakopnul. Zaváhání dvoulitru je srovnatelné s lehkou prodlevou současných elektronických plynových pedálů a okamžitě je k dispozici značný točivý moment, jenž umožňuje v kombinaci s výkonem 210 koní velmi dynamickou jízdu v rozmezí 2000–6800 min-1, kterou lze využít nejen k velmi efektivnímu předjíždění, ale i k atakování zajímavých rychlostí na rovinkách. Ještě, že to strážmistr Cruchot v Saint-Tropez už dávno zabalil.

Začínám být rád, že se po silnicích v protisměru začínají motat domorodci, kteří si rádi zkracují zatáčky mým pruhem. Trošku se bojím a to mě nutí zvolnit. Nejvyšší čas. Ke GTI si už dovoluji opravdu hodně a to na zcela neznámých silnicích zavání průšvihem. Současně ale registruji dvě věci. Michelinky se už asi zahřály a začínají malinko klouzat, navíc pozoruji, že se vůz po opuštění zatáčky trochu neochotně vrací do přímého směru a že se při natočení volantu o více než 90 stupňů vytrácí kontakt s předními koly. Dá se předpokládat, že je to způsobeno obutím, i přesto si ale exalta za svůj výkon zaslouží uznání. Současně si všímám, že malinko změkly brzdy, nejde ale o nic zásadního, modrý dým ani fialové kotouče jsem nezpozoroval.

Nakonec zjišťuji, že mám u GTI málem nejvíce výhrad k interiéru. Posaz je sice stále příjemně nízký, uvítal bych ale možnost přitáhnout volant ještě blíže k tělu, zdá se mi, že bych mohl sedět i s trochu více nataženýma nohama. A pak je tu moje posedlost sedadly. Opěradlo ve volkswagenu vede jen po lopatky a horní části trupu chybí podpora, takže v ostrých zatáčkách z opěradla vyklouzávám. Zlaté R32… Jenže dokážu pochopit, že jen málo kupců GTI bude nadšeno z toho, že jim tlačí ramena vpřed tvrdé polstrování, i když jedou jen do supermarketu pro něco k snědku.

Zatímco si tak přemýšlím o tom, jak moc dobrým kompromisem GTI je, nechávám ve volném tempu auto vychladnout. Ale pak ještě přepnu podvozek na chvíli do komfortního režimu, dám si pár zatáček … a zase rychle zvolním. Rozdíl v chování totiž hovoří dost výrazně ve prospěch Sportu, Comfort na druhou stranu nabídne opravdu příjemně pohodlné svezení; rozdíl mezi oběma módy je docela velký. A tak to má být – GTI tak perfektně zvládne být autem pro každodenní ježdění, s nímž se můžete kdykoli odvázat.

Volkswagen Golf GTI - Základní technická data
Motor2,0 TFSI
Zdvihový objem [cm3]1984
Válce/ventily4/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]155/5300-6200
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]280/1700-5200
Max. rychlost [km/h]240 (238)
Zrychlení 0-100 km/h [s]6,9 (6,9)
Komb. spotřeba [l/100 km]7,3 (7,4)
Pohot. hmot. [kg]1318 (1339)
Cena [Kč]690.500,- (744.300,-)

(Údaje v závorce platí pro verzi s převodovkou DSG.)

Doporučujeme
SROVNÁNÍ PÁTÉ GENERACE VW Golf GT vs. Golf GTI vs. Golf R32 - Který z nich je nejlepší?

Ke standardní výbavě patří stejně jako u běžných Golfů ESP a s ním související sada elektronických systémů, přední, boční, hlavové airbagy a kolenní airbag řidiče, navíc je standardem i elektronická uzávěrka diferenciálu XDS, o 15 mm snížený sportovní podvozek, kola z lehkých slitin "Denver" 7 1/2 J x 17 s pneumatikami 225/45 R17, sportovní sedadla a černé obložení stropu v interiéru, tříramenný multifunkční sportovní kožený volant vč. ovládání rádia a palubního počítače "Plus" (pro DSG i k ovládaní automatické převodovky) nebo hliníkové pedály.

Novinkou v nabídce jsou adaptivní tlumiče DCC za 21.000,-Kč.

Spolupracujeme s TipCars.com
Babiš: Evropská komise si při prodeji ostravských oceláren bude klást podmínky Babiš: Evropská komise si při prodeji ostravských oceláren bude klást podmínky

Splnění určitých dodatečných podmínek bude asi vyžadovat…

První český autonomní vlak má vyjet do tří let První český autonomní vlak má vyjet do tří let

Konsorcium tuzemských firem vedených AŽD Praha investuje…

Policie se zatím bez odezvy pokouší kontaktovat Babiše mladšího Policie se zatím bez odezvy pokouší kontaktovat Babiše mladšího

Policie se pokouší o navázání přímého kontaktu s Andrejem…

 
 

Přidat názorDiskuse: Volkswagen Golf GTI: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
James May si utahuje z YouTuberů. Natočil rozbalení nové Toyoty Yaris GRMN James May si utahuje z YouTuberů. Natočil rozbalení nové Toyoty Yaris GRMN

Z populárních trendů na YouTube si dělal známý moderátor…

Škoda prozradila priority elektromobility. Dojezd je na posledním místě Škoda prozradila priority elektromobility. Dojezd je na posledním místě

První elektromobil Škoda můžeme očekávat už v příštím…

 



Američané za Dieselgate vrací VW vraky. Tento je očesaný na dřeň! Američané za Dieselgate vrací VW vraky. Tento je očesaný na dřeň!

Američané mají zajímavý trik na Dieselgate. Volkswagen…

Ojetý Volkswagen Golf VI. generace (2008-2013): Opravdu jen modernizace pětky? Ojetý Volkswagen Golf VI. generace (2008-2013): Opravdu jen modernizace pětky?

O Golfu šesté generace se často tvrdí, že je jen…

 



 
Australská rallye po 1. dnu: Vedou citroëny, na titul útočí Ogier

Australská rallye po 1. dnu: Vedou citroëny, na titul útočí Ogier

Dnes 14:55

Oba vozy továrního týmu Citroën po prvním dnu Australskou rallye, třináctý a závěrečný podnik mistrovství světa v automobilových soutěžích.




Blesk.cz

Drsný útok na Daru kvůli Rytmusovi: Jsi zlá osoba, zakopal bych tě pod černou zem!

Drsný útok na Daru kvůli Rytmusovi: Jsi zlá osoba,…

Dopřáli si sice období příměří, jenže zdá se, že válka mezi expartnery Darou Rolins (45) a Patrikem Vrbovským…

Počasí s Dagmar Honsovou: Víkend přinese první krok do zimy. Na horách až -10°C

Počasí s Dagmar Honsovou: Víkend přinese první krok…

Třetí listopadový víkend udělá definitivní tečku za dny babího léta. V neděli k nám začne proudit studený vzduch…

 

iSport.cz

Rekordman Johnson po mrtvici! Změřil si čas na 200 metrů, rozdíl je drastický

Rekordman Johnson po mrtvici! Změřil si čas na 200…

Při svém světovém rekordu zvládl Michael Johnson dvousetmetrovou trať za 19,32 sekundy, nyní na stejnou…

ZNÁMKY po Polsku: Pavlenka si řekl o místo, výborný Schick i Jankto

ZNÁMKY po Polsku: Pavlenka si řekl o místo, výborný…

Nová tvář fotbalové reprezentace, kterou se jí snaží vtisknout kouč Jaroslav Šilhavý, vydržela i v přípravném…

 

Reflex.cz

Je skandální, že Babiš nerezignuje, klesáme na úroveň banánové republiky, říká Markéta Pekarová Adamová

Je skandální, že Babiš nerezignuje, klesáme na…

Kauza Andreje Babiše nabourává důvěru v právní stát v České republice, každý politik i na východ od nás by…

Mayová bojuje o přežití v čele vlády a brexit míří do další slepé uličky

Mayová bojuje o přežití v čele vlády a brexit míří…

Souboj o podobu a vlastně i přežití brexitu dospěl v těchto dnech na další, rozhodující křižovatku. Po měsících…