TEST Volkswagen Golf Sportsvan 1.4 TSI a 2.0 TDI: První jízdní dojmy
Spojení slov „sportovní“ a „van“ je hodně odvážné, Volkswagen se jej ale snaží obhajovat ostře řezanými rysy auta, klesající linií střechy či krátkými převisy vozu. Jestli to působí sportovně, necháme na vás, nám však připadá vzhled důstojný, byť trochu předvídatelný. Zalíbí se však nejspíše širokému spektru lidí.
Cestující se mají skvěle, řidič již méně
V interiéru najdete poměrně kvalitní materiály, vše je dobře zpracováno. Pro zajímavé prvky či dokonce výstřelky zde ale není místo. Překvapily nás přitom dvě věci – v prvé řadě pozice za volantem, která není zrovna ideální. Rozsah nastavení volantu je malý, pro některé řidiče tak může být onen zásadní řídicí prvek příliš vysoko. Můžete namítat, že stačí dát sedačku výše, což samozřejmě lze, jenže pak je vaše hlava již docela blízko čalounění střechy, a to i u vozu bez střešního okna. Výhled šikmo vpřed přes dvojitý A sloupek pak také není zrovna ideální, ale podobným neduhem trpí i řada dalších středních MPV.
Příjemně jsme však byli překvapeni prostorem na zadních sedadlech. Asi se to dalo očekávat, auto totiž stojí na platformě MQB a jeho rozvor se oproti běžnému Golfu natáhl o 50 mm, ve srovnání s Golfem Plus pak přibylo rovných 107 mm. To se pozitivně projevilo právě vzadu, kde si pohodlně sednou i dlouháni. Dá se to považovat za velké plus třeba ve srovnání s Golfem Variant. Zadní sedadla jsou navíc posuvná až o 180 mm, takže se můžete rozhodnout, jestli vám stačí méně prostoru vzadu a větší zavazadelník nebo naopak. Dělená jsou ale pouze v poměru 60:40, ne každá pozice zvlášť. Pro převážení dlouhých nákladů jde sklopit i sedadlo spolujezdce, zavazadelník má zase nastavitelné dno, takže můžete mít buďto hlubší provedení, nebo podlahu na stejné úrovni jako nakládací hranu a pod ní více prostoru.
Objem zavazadlového prostoru činí 500 litrů, což bylo měřeno se zadními sedadly někde v prostřední poloze. Po jejich sklopení naroste využitelný objem na 1520 litrů.
Sportovní jen názvem
Pokud si pod názvem Sportsvan představíte něco jako ostrý hatchback na chůdách, pak vás musíme zklamat, i když předpokládáme, že to si myslí málokdo. Golf Sportsvan je jednoduše vyšší, rodinně zaměřený Golf, který sází na stejné karty jako běžná varianta, akorát k tomu přidává více prostoru a vzdušnosti uvnitř.
Usedáme do vínové verze, která má pod kapotou čtrnáctistovku TSI o výkonu 92 kW spojenou se šestistupňovou manuální převodovkou. Jedná se o kultivovaný agregát, který nijak nenadchne svým charakterem, ale poslouží velmi dobře. Díky vhodnému zpřevodování není složité využít sílu motoru, který se nejlépe cítí ve středních otáčkách. Nemá příliš smysl agregát vytáčet, chybí mu totiž výkonová špička i zajímavější projev. Běžnému řidiči ale bude ležérní styl jednotky vyhovovat a určitě se nedá říci, že by na Sportsvan byla slabá. Výhodou vozu je široké nastavení pomocí tlačítka „Mode“, takže není problém zvýšit odpor řízení či zlepšit odezvu na plyn, nebo naopak nastavit komfortnější či ekologičtější mód.
V této výkonové verzi má auto zadní nápravou s torzní příčkou, jednodušší řešení však poznáte jen na specifických nerovnostech, kdy se záď otřese více než u vozu s víceprvkovým zavěšením. Námi testované auto bylo navíc vybaveno adaptivními tlumiči DCC. Nevíme tedy, jak jezdí Sportsvan na klasických tlumičích, s DCC si však vede na poměry vozů této třídy opravdu dobře. Rozdíl mezi režimy Comfort, Normal a Sport není výrazný, tedy alespoň na hladkých francouzských silnicích nebyl. V Comfortu cítíte větší pohyby karoserie a tlumení těch několika málo nerovností je na dobré úrovni, Sport však není o mnoho nepohodlnější a de facto ani sportovnější. Celkově auto působí tuhým dojmem, tlumí tiše a v zatáčkách se příliš nenaklání.
Automobil na rychlé přesuny pro okresce to však opravdu není, zvládá ale slušné tempo se ctí. Přilnavost je velmi dobrá, stroj pak k zatáčení přistupuje typicky golfovským způsobem – příliš se mu nechce, ale když už to tedy musí být, tak úkol spolehlivě splní. Pro cílovou skupinu zákazníků, tedy mladé rodiny, aktivní páry ve středním věku či důchodce, to bude maximálně bezpečný a snadno ovladatelný stroj. Celkově se vyšší stavba karoserie neprojevuje nijak výrazně, auto v zatáčkách nebude o mnoho pomalejší než třeba Golf Variant.
Spotřeba čtrnáctistovky na zatáčkovité a kopcovité trase s malým poměrem dálnice byla 6,7 litrů na sto kilometrů.
Poté jsme vyzkoušeli naftovou variantu 2.0 TDI s automatickou převodovkou DSG, tedy pomyslný vrchol nabídky, respektive nejdražší verzi. Překvapil nás trochu hlučnější motor, ovšem jen do výletu na dálnici, kde při konstantní rychlosti agregát příjemně utichne. Souhra s dvouspojkovou automatickou převodovkou je na dobré úrovni a celkově se jedná o příjemnou cestovní kombinaci. Motor by vzhledem k výkonu 110 kW mohl působit výbušněji, při pohledu na tachometr ale rychlost narůstá bryskně. Převodovka se snaží udržovat otáčky co nejníže, ani mírně nad volnoběhem ale agregát neprotestuje.
Podvozek při tomto výkonu disponuje víceprvkovou zadní nápravu, která dále zvyšuje již tak slušný komfort odpružení. Stále však nečekejte obratné či zábavné auto, pouze o kousek jistější a příjemnější rodinný vůz. Na z poloviny dálniční trase si motor řekl o 5,9 litrů nafty na sto kilometrů.
Zapomenout pak nesmíme ani na kompletní plejádu bezpečnostních systémů, z nichž nejzajímavější je takzvaný Rear Traffic Alert, který se dodává spolu s monitorováním mrtvého úhlu. Tento systém pomáhá při couvání z řady vozů, kdy kontroluje přijíždějící auta v okruhu až 40 metrů. Pokud zachytí, že se k couvajícímu Sportsvanu blíží objekt rychlostí vyšší než 4 km/h, aktivuje se varovný systém a v případě nouze i brzdy vozu. Jestli tedy při couvání z řady vozů nevidíte automobily jedoucí z boku, tento systém vás na ně upozorní.
Závěr
Stále nám vrtá hlavou jedna otázka – najde se u nás pro Sportsvan dostatek zákazníků? Ambice na to vůz má a reálné schopnosti také nezaostávají. V praxi by mohl být zavazadelník větší a pozice za volantem lepší, výrazné nedostatky ovšem tato varianta Golfu nemá. Pochválit naopak musíme prostornost na zadních sedadlech a dospělý jízdní projev. U nás začínají ceny na 433 900 Kč za motor 1.2 TSI 63 kW, což není málo, ovšem dostanete rovnou výbavu Comfortline, tradiční základ Trendline v České republice vůbec nebude. Objednat si Golf Sportsvan můžete již nyní, k zákazníkům se první kusy dostanou začátkem června. Pohon 4x4 ovšem v nabídce nefiguruje.
Volkswagen Golf Sportsvan - technická data | ||||||
Motor | 1.2 TSI | 1.2 TSI | 1.4 TSI | 1.4 TSI | 1.6 TDI | 2.0 TDI |
Převodovka | 5M | 6M/7A | 6M/7A | 6M/7A | 5M/7A | 6M/6A |
Zdvihový objem [cm3] | 1197 | 1197 | 1395 | 1395 | 1598 | 1968 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 63/ 4300-5300 |
81/ 4600-5600 |
92/ 5000-6000 |
110/ 5000-6000 |
81/ 3200-4000 |
110/ 3500-4000 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 160/ 1400-3500 |
175/ 1400-4000 |
200/ 1400-4000 |
250/ 1500-3500 |
250/ 1500-3000 |
340/ 1750-3000 |
Max. rychlost [km/h] | 177 | 192 | 200 | 212 | 192 | 210-212 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 13,2 | 10,7 | 9,9 | 8,8 | 11,3 | 9,2 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,2-4,9 | 5,3-5,0 | 5,6-5,2 | 5,6-5,4 | 4,2-3,9 | 4,8-4,3 |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 1320 | 1324 | 1362 | 1391 | 1420 | 1474 |
Cena [Kč] | 433.900 | 463.900 | 481.900 | 539.900 | 523.900 | 599.900 |