Test Auto.cz

Volkswagen Golf 2.0 TDI 4Motion – Wolfsburské top-kombi

19.2. 2014
Verdikt
 

Kombinace silnějšího TDI s pohonem všech kol je to nejdražší, co můžete pro Golf Variant zvolit. Není takový Volkswagen zbytečná rozmařilost?

Kdo chce kompaktní kombi s pohonem všech kol, má výběr až nečekaně usnadněný – může zvolit Volkswagen Golf, Škodu Octavia a nejnověji i Seat Leon. Nikdo další podobný vůz nenabízí, konkurenční značky většinou ke škodě zákazníka spoléhají na existenci srovnatelně velkých SUV. Ne že by čtyřkolky byly v nižší střední třídě zrovna tahounem prodeje, ale jedná se o zajímavou volbu. V případě nového Golfu o to zajímavější, že jde o zcela novou konstrukci.

Golf 4Motion nabízí celkem čtyři možnosti: karoserii hatchback nebo kombi a turbodiesely 1.6 TDI/77 kW a 2.0 TDI/110 kW. V obou případech se o pohon všech kol stará mezinápravová spojka Haldex páté generace a šestistupňový manuál. Převodovka DSG pro zatím v ceníku chybí, technicky spřízněné Audi A3 ji ovšem ke čtyřkolce nabízí.

Nová generace pohonu je kompaktnější a více než kdy předtím spoléhá na elektroniku. Systémy EDS a XDS Plus zajišťují aktivní rozdělování točivého momentu mezi jednotlivá kola – první z nich de facto nahrazuje závěry nápravových diferenciálů, druhý pak aktivním přibrzďováním kol v zatáčkách předchází nedotáčivému nebo přetáčivému chování. Samotná mezinápravová spojka funguje, stejně jako předchozí Haldex, proaktivně, zadní kola připojuje v předstihu například na základě údajů o natočení volantu a intenzitě sešlápnutí pedálu plynu.

obrázek [600 x 359]  

Za jízdy je přenos hnacích sil u Golfu 4Motion nesmírně efektivní, ať už jedete na sněhu, nebo řežete zatáčky na suchém asfaltu. Všechna potenciální negativa pohonu 4x4 jsou důsledně eliminována, na venek automobil působí jako mimořádně neutrální předokolka, a tak z pohledu jízdy zůstávají jenom samé přednosti. Mimochodem, Golf s novým Haldexem může táhnout brzděný přívěs o hmotnosti až 2000 kg.

Pořídit si Golf 4Motion ale samozřejmě není jen tak. Jednak se proti verzi s pohonem předních kol připlácí 60.000 Kč a musíte povinně zvolit nejvyšší výbavu Highline (kombinace 1.6 TDI 4Motion je pro změnu dostupná jen v prostřední úrovni Comfortline). Volkswagen navíc přiznává o 95 kg vyšší hmotnost a o 15 % vyšší spotřebu. Čtyřkolka proto stojí peníze navíc nejen při nákupu, ale s každým ujetým kilometrem. Ovšem i zde automobilka postupovala moudře, spotřebu totiž nezvyšuje jenom vyšší hmotnost, ale také o 11 % kratší převody – a díky tomu 2.0 TDI 4Motion dosahuje stejné dynamiky jako s pohonem předních kol. Například z klidu na stovku zrychlí obě verze s dvoulitrovým TDI za shodných 8,9 sekundy.

Působivou dynamiku ale od 2.0 TDI nečekejte. Parametry jsou relativně konzervativní, maximum točivého momentu má hodnotu 320 N.m a nejvyšší výkon činí 110 kW, motor jej ovšem dosahuje už při 3500 min-1. Předností tohoto turbodieselu je proto přiměřená výkonová rezerva ve všech jízdních režimech. Zvukový projev čtyřválce patří spíše k těm hrubším, vibrace jsou ovšem od posádky dobře izolovány a řidič se může především spolehnout na hbité reakce v nízkých otáčkách.

obrázek [600 x 402]  

Nově navržené TDI sice neprolomí rekordy v nízké spotřebě, při klidné jízdě se ale můžete spolehnout na rozumnou úroveň konzumace paliva. Úsporné jízdě pomáhá režim Eco (dále jsou na výběr standardní, sportovní a individuální nastavení), který sice otupí reakce motoru, ale zároveň dovolí jezdit v mimoměstském provozu se spotřebou jenom lehce nad pět litrů. Dálniční odběr při konstantních 130 km/h dosahuje 6,5 l na 100 km, když motor na šestý převod točí relativně vyšších 2400 min-1. Díky tomu má ale dobře našlápnuto pro případnou další akceleraci bez zbytečného podřazování. Pokud se nechcete vysloveně neustále loudat (to byste asi sáhli po 1.6 TDI 4Motion), pak počítejte s dlouhodobým průměrem okolo 7,5 litru.

Kromě samotného pohonu všech kol jízdním vlastnostem výrazně pomohly také adaptivní tlumiče DCC (+24.400 Kč). Vedle nich se standardní naladění podvozku ukazuje jako kompromis, co do komfortu tlumení hodně podobný režimu Sport u adaptivních tlumičů. Přitvrzený podvozek DCC nabízí výbornou oporu, když spěcháte, komfortní režim naopak jízdní projev příjemně zvláční – ovšem bez neblahých dopadů na ovladatelnost, protože tlumiče stále přizpůsobují svoji charakteristiku provozním podmínkám.

K cestovně-dynamickému charakteru Golfu 4Motion sedí také přesné řízení s elektromechanickým posilovačem a relativně strmým převodem. I ono mění svoji charakteristiku v závislosti na zvoleném jízdním režimu, přičemž pro motor, podvozek a řízení lze v režimu Individual zvolit i vlastní kombinaci nastavení. Nezklame ani výkonná brzdová soustava s dobrým dávkováním účinku a konzistentní zpětnou vazbou v pedálu.

obrázek [600 x 402]  

Závěr

Jestliže potřebujete kombi s pohonem všech kol, pak rozhodně s Golfem Variant neuděláte chybu. Cena přesahující hranici 600.000 korun pochopitelně vypadá u zástupce nižší střední třídy na první pohled přemrštěně, reálná konkurence je ale minimální a zájemce o Volkswagen, jako je tento, jenom těžko bude vybírat mezi SUV…

Bezchybná trakce nové generace pohonu 4Motion je vykoupena minimem ústupků – vedle vyšší ceny je to vlastně jen vyšší spotřeba. Mimochodem, na rozdíl od hatchbacku nemá Variant s pohonem všech kol zmenšený zavazadlový prostor. Naopak nečekanou předností jsou bezkonkurenční jízdní vlastnosti i na suché silnici, které jsou dále vylepšeny přítomností adaptivních tlumičů. Ty lze objednat i pro ostatní motory s výbavou Highline a my je vřele doporučujeme.

Nejlevnější verze modelu353.900 Kč (1.2 TSI/63 kW Trendline)
Základ s testovaným motorem604.900 Kč (2.0 TDI/110 kW 4Motion Highline)
Testovaný vůz s výbavou731.400 Kč (2.0 TDI/110 kW 4Motion Highline Variant)

Plusy

  • Jedno z mála kompaktních kombi se 4x4
  • Vynikající trakce a ovladatelnost
  • Kvalita jízdy s podvozkem DCC
  • Možnost táhnout až dvoutunový přívěs
  • Využití vnitřního prostoru
  • Špičková kvalita zpracování

Minusy

  • Hlučnější projev motoru 2.0 TDI
  • Při běžném stylu jízdy relativně vyšší spotřeba
  • Relativně vysoká cena verze 4Motion
  • Volkswagen nenabízí pro 4Motion DSG
Foto: Petr Homolka
Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com

Volkswagen Golf 2.0 TDI 4Motion

Cena v základní výbavě: 604 900 Kč Cena v testované výbavě: 731 400 Kč

Základní výbava:Sedm airbagů, elektromechanická ruční brzda s funkcí Auto Hold, multikolizní brzda, automatická klimatizace Climatronic, elektrické ovládání bočních oken, funkce start/stop, palubní počítač Medium, tempomat včetně omezovače, vnější zrcátka elektricky nastavitelná a vyhřívaná, litá 16” kola Dover, mlhové světlomety, loketní opěrka vpředu s odkládacím prostorem a výdechy ventilace dozadu, multifunkční tříramenný volant v kůži, hlavice řadicí páky v kůži, sportovní sedadla - potahy Alcantara/látka s designem Global, paket Světla a výhled - funkce Coming Home a Leaving Home, dešťové čidlo, autorádio Composition Media – barevný 5,8" dotykový displej, osm reproduktorů, CD, SD, USB, bluetooth handsfree, přípojka AUX, střešní nosič atd.

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (+14.300,-), litá 17” kola Dijon (+9.100,-), adaptivní regulace podvozku DCC (+24.400,-), bixenonové světlomety s diodovým denním svícením (+32.800,-), Parkpilot (+13.000,-), sedadla ergoActive s bederní opěrkou, vyhříváním a u řidiče s masážní funkcí (+7.900,-).

Zápisník Jana Pavce: Tradice šlendriánu Zápisník Jana Pavce: Tradice šlendriánu

Mrazivé ráno na uzavřeném Libeňském mostě je vlastně…

Investoři sypají peníze do lega, u raritních kousků se jim mohou vrátit i dvacetkrát Investoři sypají peníze do lega, u raritních kousků se jim mohou vrátit i dvacetkrát

Analytik pracující pro J&T Michal Šnobr investoval do…

Babiš je jediný kandidát ANO na premiéra, shodl se výbor hnutí Babiš je jediný kandidát ANO na premiéra, shodl se výbor hnutí

Předseda ANO Andrej Babiš je jediným kandidátem hnutí na…

Konkurence pro SpaceX? Do vesmíru se vydala další soukromá raketa Konkurence pro SpaceX? Do vesmíru se vydala další soukromá raketa

Na trh soukromých kosmických letů vstoupil nový hráč.…

 
Technické údaje
Motor Volkswagen Golf 2.0 TDI 4Motion
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1750 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 214
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.8 / 4.2 / 4.8
Emise CO2:124
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 605 / 1620
Objem nádrže (l):50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1528 / 557
Rozměr pneu:225/45 R 17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4667
b) šířka (mm): 1799
c) výška (mm): 1481
d) rozvor (mm): 2635
e) rozchod vpředu (mm): 1549
f) rozchod vzadu (mm): 1520
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1190
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):975
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1455
délka sedáku vpředu (mm): 505
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 625
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Volkswagen Golf 2.0 TDI 4Motion –…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál

Liberecké automobilové závody byly svého času největším…

 



VW podporuje elektromobilitu i u nás. Zdarma půjčí 50 elektrických Golfů. Ale komu? VW podporuje elektromobilitu i u nás. Zdarma půjčí 50 elektrických Golfů. Ale komu?

V rámci projektu Demo e-car zamíří elektrický Golf třeba…

Hatchback I.D. pohřbí elektrický Golf. Zůstane alespoň hybrid? Hatchback I.D. pohřbí elektrický Golf. Zůstane alespoň hybrid?

V nabídce koncernu sice již nějaký čas elektromobily…

 



 
Vysmívaná čínská auta? Kdysi! Mrkněte na tyto kousky,  brali bychom je i v Evropě!

Vysmívaná čínská auta? Kdysi! Mrkněte na tyto kousky, brali bychom je i v Evropě!

Včera

Luxusní sedan s retro vzhledem, MPV navržené bývalým šéfdesignérem Alfy Romeo nebo líbivé SUV... Čína už nabízí zajímavá auta!




Blesk.cz

Debata Drahoš vs. Zeman: Prima dělá bezpečnostní manévry, kandidáti budou na vodě

Debata Drahoš vs. Zeman: Prima dělá bezpečnostní…

Už v sobotu odpoledne budeme vědět, kdo bude příštích pět let českým prezidentem. Miloš Zeman, nebo Jiří Drahoš.…

Jiří Štaidl (†30) by měl 75 let: V posteli střídal Dádu a Trumpovou! Jednu zval i na smrt!

Jiří Štaidl (†30) by měl 75 let: V posteli střídal…

75. narozeniny by dnes oslavil Jiří Štaidl (†30), bratr hudebníka Ladislava Štaidla (72) a textař, který napsal…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

České noční drama: Ďábelské prasátko, klidná Plíšková a šílící Strýcová

České noční drama: Ďábelské prasátko, klidná…

Tohle bylo drama jako řemen! Téměř dvě a tři čtvrtě hodiny dřely na kurtu v osmifinále Australian české tenistky…

 

Reflex.cz

Prezidentských debat je nesmyslně moc, zaplavují prostor a neukazují nic zásadního

Prezidentských debat je nesmyslně moc, zaplavují…

Nedělní debata Miloše Zemana před druhým kolem prezidentských voleb na TV Nova nebyla žádnou debatou. Jeho…

Demokratický rozhovor Igora Chauna s lepičem plakátů: Vede Miloš Zeman kampaň?!

Demokratický rozhovor Igora Chauna s lepičem…

Igor Chaun natočil video s bohorovným lepičem plakátů právě ve chvíli, kdy byl v Praze vylepován jeden z nových…