Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volkswagen Golf 2.0 TDI 4Motion – Wolfsburské top-kombi

Diskuze (149)
Kombinace silnějšího TDI s pohonem všech kol je to nejdražší, co můžete pro Golf Variant zvolit. Není takový Volkswagen zbytečná rozmařilost?

Kdo chce kompaktní kombi s pohonem všech kol, má výběr až nečekaně usnadněný – může zvolit Volkswagen Golf, Škodu Octavia a nejnověji i Seat Leon. Nikdo další podobný vůz nenabízí, konkurenční značky většinou ke škodě zákazníka spoléhají na existenci srovnatelně velkých SUV. Ne že by čtyřkolky byly v nižší střední třídě zrovna tahounem prodeje, ale jedná se o zajímavou volbu. V případě nového Golfu o to zajímavější, že jde o zcela novou konstrukci.

Golf 4Motion nabízí celkem čtyři možnosti: karoserii hatchback nebo kombi a turbodiesely 1.6 TDI/77 kW a 2.0 TDI/110 kW. V obou případech se o pohon všech kol stará mezinápravová spojka Haldex páté generace a šestistupňový manuál. Převodovka DSG pro zatím v ceníku chybí, technicky spřízněné Audi A3 ji ovšem ke čtyřkolce nabízí.

Nová generace pohonu je kompaktnější a více než kdy předtím spoléhá na elektroniku. Systémy EDS a XDS Plus zajišťují aktivní rozdělování točivého momentu mezi jednotlivá kola – první z nich de facto nahrazuje závěry nápravových diferenciálů, druhý pak aktivním přibrzďováním kol v zatáčkách předchází nedotáčivému nebo přetáčivému chování. Samotná mezinápravová spojka funguje, stejně jako předchozí Haldex, proaktivně, zadní kola připojuje v předstihu například na základě údajů o natočení volantu a intenzitě sešlápnutí pedálu plynu.

vw golf testy nizsistredni vw golf testy nizsistredni  

Za jízdy je přenos hnacích sil u Golfu 4Motion nesmírně efektivní, ať už jedete na sněhu, nebo řežete zatáčky na suchém asfaltu. Všechna potenciální negativa pohonu 4x4 jsou důsledně eliminována, na venek automobil působí jako mimořádně neutrální předokolka, a tak z pohledu jízdy zůstávají jenom samé přednosti. Mimochodem, Golf s novým Haldexem může táhnout brzděný přívěs o hmotnosti až 2000 kg.

Pořídit si Golf 4Motion ale samozřejmě není jen tak. Jednak se proti verzi s pohonem předních kol připlácí 60.000 Kč a musíte povinně zvolit nejvyšší výbavu Highline (kombinace 1.6 TDI 4Motion je pro změnu dostupná jen v prostřední úrovni Comfortline). Volkswagen navíc přiznává o 95 kg vyšší hmotnost a o 15 % vyšší spotřebu. Čtyřkolka proto stojí peníze navíc nejen při nákupu, ale s každým ujetým kilometrem. Ovšem i zde automobilka postupovala moudře, spotřebu totiž nezvyšuje jenom vyšší hmotnost, ale také o 11 % kratší převody – a díky tomu 2.0 TDI 4Motion dosahuje stejné dynamiky jako s pohonem předních kol. Například z klidu na stovku zrychlí obě verze s dvoulitrovým TDI za shodných 8,9 sekundy.

Působivou dynamiku ale od 2.0 TDI nečekejte. Parametry jsou relativně konzervativní, maximum točivého momentu má hodnotu 320 N.m a nejvyšší výkon činí 110 kW, motor jej ovšem dosahuje už při 3500 min-1. Předností tohoto turbodieselu je proto přiměřená výkonová rezerva ve všech jízdních režimech. Zvukový projev čtyřválce patří spíše k těm hrubším, vibrace jsou ovšem od posádky dobře izolovány a řidič se může především spolehnout na hbité reakce v nízkých otáčkách.

vw golf testy nizsistredni vw golf testy nizsistredni  

Nově navržené TDI sice neprolomí rekordy v nízké spotřebě, při klidné jízdě se ale můžete spolehnout na rozumnou úroveň konzumace paliva. Úsporné jízdě pomáhá režim Eco (dále jsou na výběr standardní, sportovní a individuální nastavení), který sice otupí reakce motoru, ale zároveň dovolí jezdit v mimoměstském provozu se spotřebou jenom lehce nad pět litrů. Dálniční odběr při konstantních 130 km/h dosahuje 6,5 l na 100 km, když motor na šestý převod točí relativně vyšších 2400 min-1. Díky tomu má ale dobře našlápnuto pro případnou další akceleraci bez zbytečného podřazování. Pokud se nechcete vysloveně neustále loudat (to byste asi sáhli po 1.6 TDI 4Motion), pak počítejte s dlouhodobým průměrem okolo 7,5 litru.

Kromě samotného pohonu všech kol jízdním vlastnostem výrazně pomohly také adaptivní tlumiče DCC (+24.400 Kč). Vedle nich se standardní naladění podvozku ukazuje jako kompromis, co do komfortu tlumení hodně podobný režimu Sport u adaptivních tlumičů. Přitvrzený podvozek DCC nabízí výbornou oporu, když spěcháte, komfortní režim naopak jízdní projev příjemně zvláční – ovšem bez neblahých dopadů na ovladatelnost, protože tlumiče stále přizpůsobují svoji charakteristiku provozním podmínkám.

K cestovně-dynamickému charakteru Golfu 4Motion sedí také přesné řízení s elektromechanickým posilovačem a relativně strmým převodem. I ono mění svoji charakteristiku v závislosti na zvoleném jízdním režimu, přičemž pro motor, podvozek a řízení lze v režimu Individual zvolit i vlastní kombinaci nastavení. Nezklame ani výkonná brzdová soustava s dobrým dávkováním účinku a konzistentní zpětnou vazbou v pedálu.

vw golf testy nizsistredni vw golf testy nizsistredni  

Závěr

Jestliže potřebujete kombi s pohonem všech kol, pak rozhodně s Golfem Variant neuděláte chybu. Cena přesahující hranici 600.000 korun pochopitelně vypadá u zástupce nižší střední třídy na první pohled přemrštěně, reálná konkurence je ale minimální a zájemce o Volkswagen, jako je tento, jenom těžko bude vybírat mezi SUV…

Bezchybná trakce nové generace pohonu 4Motion je vykoupena minimem ústupků – vedle vyšší ceny je to vlastně jen vyšší spotřeba. Mimochodem, na rozdíl od hatchbacku nemá Variant s pohonem všech kol zmenšený zavazadlový prostor. Naopak nečekanou předností jsou bezkonkurenční jízdní vlastnosti i na suché silnici, které jsou dále vylepšeny přítomností adaptivních tlumičů. Ty lze objednat i pro ostatní motory s výbavou Highline a my je vřele doporučujeme.

Nejlevnější verze modelu353.900 Kč (1.2 TSI/63 kW Trendline)
Základ s testovaným motorem604.900 Kč (2.0 TDI/110 kW 4Motion Highline)
Testovaný vůz s výbavou731.400 Kč (2.0 TDI/110 kW 4Motion Highline Variant)

Plusy

  • Jedno z mála kompaktních kombi se 4x4
  • Vynikající trakce a ovladatelnost
  • Kvalita jízdy s podvozkem DCC
  • Možnost táhnout až dvoutunový přívěs
  • Využití vnitřního prostoru
  • Špičková kvalita zpracování

Minusy

  • Hlučnější projev motoru 2.0 TDI
  • Při běžném stylu jízdy relativně vyšší spotřeba
  • Relativně vysoká cena verze 4Motion
  • Volkswagen nenabízí pro 4Motion DSG

Foto: Petr Homolka

Diskuze (149)
Volkswagen Golf 2.0 TDI 4Motion
Cena základní sestavy 604 900 Kč
Výbava základní sestavy Sedm airbagů, elektromechanická ruční brzda s funkcí Auto Hold, multikolizní brzda, automatická klimatizace Climatronic, elektrické ovládání bočních oken, funkce start/stop, palubní počítač Medium, tempomat včetně omezovače, vnější zrcátka elektricky nastavitelná a vyhřívaná, litá 16” kola Dover, mlhové světlomety, loketní opěrka vpředu s odkládacím prostorem a výdechy ventilace dozadu, multifunkční tříramenný volant v kůži, hlavice řadicí páky v kůži, sportovní sedadla - potahy Alcantara/látka s designem Global, paket Světla a výhled - funkce Coming Home a Leaving Home, dešťové čidlo, autorádio Composition Media – barevný 5,8" dotykový displej, osm reproduktorů, CD, SD, USB, bluetooth handsfree, přípojka AUX, střešní nosič atd. Kč
Cena testované sestavy 731 400 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+14.300,-), litá 17” kola Dijon (+9.100,-), adaptivní regulace podvozku DCC (+24.400,-), bixenonové světlomety s diodovým denním svícením (+32.800,-), Parkpilot (+13.000,-), sedadla ergoActive s bederní opěrkou, vyhříváním a u řidiče s masážní funkcí (+7.900,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1750 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 214
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.8 / 4.2 / 4.8
Emise CO2: 124
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 605 / 1620
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1528 / 557
Rozměr pneu: 225/45 R 17
Volkswagen Golf 2.0 TDI 4Motion
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4667
b) šířka (mm): 1799
c) výška (mm): 1481
d) rozvor (mm): 2635
e) rozchod vpředu (mm): 1549
f) rozchod vzadu (mm): 1520
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1190
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 975
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1455
délka sedáku vpředu (mm): 505
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 625
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
3. 4. 2014 10:38
spotreba
"... pak počítejte s dlouhodobým průměrem okolo 7,5 litru."

To je vela. Presne tolko mam dlhodoby priemer na rovnako vykonnom 2.0 benzine v aute tej istej triedy. Chapem, ze toto je 4x4, ale to nie je ospravedlnenie. Naco diesel?
24. 2. 2014 09:59
Re: NÁSKOK DÍKY GOLFU
a ked predbiehas a kamion ide oproti tebe, tak aj vtedy?
Schvalne si skus zmerat casy, ked radis pri 3000rpm a ked radis pri otazkach max vykonu.
24. 2. 2014 09:58
Re: NÁSKOK DÍKY GOLFU
u vw mozno nema zmysel ist dalej ako tych 3500rpm:-). u nafty, ktore ma max vykon pri 4000rpm ju ma zmysel tocit do 4000rpm, aj ked pocitovo nema taky tah, neznamena to ale, ze taha horsie ako na vyssiej rychlosti.
Ano, ked si pozries graf vykonu na kolese, tak od cca 3000rpm dizle zacinaju klesat, ale ked vezmes do uvahy prevodovy pomer po preradeni na vyssiu rychlost, tak mas v konecnom dosledku na kolese este nizsi vykon.
Avatar - salamoon
23. 2. 2014 22:46
ciste trololo
zevraj 4 a pol * >:D
Avatar - Julča
23. 2. 2014 14:43
Re: NÁSKOK DÍKY GOLFU
:no: