4.6. 2014 David Bureš Google+ profil David Bureš

Volkswagen Golf Sportsvan: Poprvé na českých silnicích

 

Už to není Plus, ale Sportsvan. Nové MPV na základech Golfu s cool přívlastkem cílí na mladé zákazníky.

Volkswagen tento týden uvádí na český trh nové MPV Golf Sportsvan. Při zahájení prodeje je k dispozici šest motorů. Přímo na tuzemských silnicích jsme vyzkoušeli dva z nich – zážehový 1.4 TSI (92 kW) a vznětový 1.6 TDI (81 kW).

O jméně novinky jsme už napsali mnohé, důvody použití nového názvu zmiňme jen krátce. Čtvrtá karosářská verze sedmé generace Golfu (po třídveřovém a pětidveřovém hatchbacku a kombi) je nadále svými rozměry „plus.“ Místo velikosti vozu se ale Volkswagen rozhodl zdůraznit jeho sportovnější křivky. Z marketingových důvodů to už tedy není Plus, ale Sportsvan.

Dynamičtější vzhled

Sportsvan má podle plánů Volkswagenu lákat mladší zákazníky než předchůdce. Na první pohled je jasné, že ostře řazené křivky Sportsvanu mladí jistě ocení více než poněkud zavalité tvary předchůdce. Sportovnost auta má zdůrazňovat výraznější maska chladiče s třemi chromovanými vodorovnými lamelami nebo větší sklon čelního okna.

Proti předchůdci chce být novinka ještě vzdušnější, má totiž větší prosklení. Na boku zůstalo malé okénko u A sloupků, přibylo však další v D-sloupcích. Zvětšilo se i zadní okno, což pomáhá výhledu dozadu.

Sportovní vzhled Sportsvanu může dále zdůraznit oranžový lak Habanero. Výroba aut s tímto odstínem ale začala později, a tak na tuzemské prezentaci Golfu Sportsvan takto lakovaný exemplář k dispozici nebyl. I v konzervativnějších lacích to však Sportsvanu sluší, nejvíce asi v modré metalíze Pacific.

Přebytek vnitřního prostoru

Při usednutí dovnitř na řidiče čeká typický „koncern,“ opět však stylovější než u předchůdce. Kritici mohou tvrdit, že je palubní deska příliš konzervativní, že tu chybí nějaký nápad. Středový panel je ale jiný než v běžném Golfu, navíc všechno je tam, kde má být, a řidič nemusí žádné ovládací prvky složitě hledat. Pokud by však třeba hledal nastavení zapnutí příplatkového vyhřívaného volantu (ne že by to bylo v dohledné době třeba), bude muset do nastavení v multimediálním systému, v základu se vyhřívání volantu pouští spolu s vyhříváním sedadel.

Minusem je pozice za volantem, která není ideální. Rozsah nastavení volantu by mohl být větší, pro některé řidiče může být volant až zbytečně vysoko. Při posunu sedačky nahoru se zase i přes dostatek vnitřního prostoru řidičově hlavě blíží strop. Dozadu je vidět dobře, výhled šikmo vpřed však jako u předchůdce poněkud limitují tlustší A-sloupky. Potěší však pohodlné sedačky, které za příplatek nabízí i masážní funkci.

MPV tradičně bodují množstvím odkládacích míst a Sportsvan v tomto ohledu není výjimkou. Odložit drobnosti je možné do prostorů před a za řadicí pákou, na vrchu palubní desky nebo v případě lepší výbavy pod předními sedadly. Potěší i místo na 1,5litrovou lahev v předních dveřích, do těch zadních se vejde maximálně litrová lahev.

Na zadních sedadlech si jízdu budou užívat i čahouni. Volkswagen tvrdí, že za sebou mohou pohodlně sedět dvě osoby vysoké až 1,9 metru. Tak vysoký nejsem, se svými 182 centimetry však s klidným srdcem mohu říci, že automobilce toto tvrzení věřím. Vzadu jsem měl totiž více než dostatek místa v oblasti kolenou i hlavy, a to přestože posuvná lavice nebyla zcela vzadu.

Menší kufr

Objem zavazadelníku činí zhruba 500 litrů, což v době kompaktních kombíků s 600 litry zavazadlového prostoru není moc. Proč zhruba? Zadní lavice je i ve standardní verzi posuvná v rozsahu 18 centimetrů, přičemž tato hodnota platí v případě, že lavice je v mezipoloze. Při posunu lavice zcela vpřed má kufr 590 litrů, to už ale pasažéři na zadních sedadlech neocení. Pokud se posune lavice zcela vzad, je zavazadelník dlouhý 74 centimetrů, mezi podběhy má 101 centimetrů. Nákladová hrana leží ve výšce 65 centimetrů.

Zadní sedačky jsou sklopné v poměru 60:40, a to i pomocí poutek v interiéru. Při zakoupení sklopného opěradla sedadla spolujezdce je možné uvnitř převážet až předměty dlouhé 2,5 metru. Při posunu dvojité podlahy zavazadelníku do vyšší pozice vznikne po sklopení sedadel rovná plocha bez schodu.

Klidná jízda

V rámci tuzemské prezentace jsme nejprve usedli za volant Sportsvanu se základním turbodieselem 1.6 TDI o výkonu 81 kW a točivém momentu 250 N.m, který spolupracoval se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG dodávanou za příplatek 60.000 korun.

V nižších otáčkách tento motor nepříjemně dieselově chrochtá, v těch vyšších se však při konstantní rychlosti zklidní. V kabině nicméně i ve vyšších rychlostech vládne klid a pohoda, také nerovnosti podvozek tlumí obstojně. Pohodlí navíc mohou ještě zlepšit základní 15palcová kola (testovaný exemplář měl příplatková 17 palcová), případně příplatkové adaptivní tlumiče (24.700 Kč). Síla motoru je naprosto dostačující, byť na nějaké sportovní radovánky to samozřejmě není. Převodovka řadí hladce a udržuje motor v nízkých otáčkách. Až na hluk při opětovné akceleraci však motor neprotestuje.

Psali jsme: Volkswagen Golf Sportsvan s 1.4 TSI a 2.0 TDI (První jízdní dojmy)

Druhým testovaným motorem byl zážehový 1.4 TSI o výkonu 92 kW a točivém momentu 200 N.m. Zatímco kolega Ondra na jihu Francie vyzkoušel čtrnáctistovku v kombinaci se šestistupňovým manuálem, já také v tomto případě usedl za volant auta s DSG.

Benzinová čtrnáctistovka mě nadchla více než turbodiesel. Zatímco 1.6 TDI je určena spíše pro klidnou jízdu na dovolenou, 1.4 TSI nabídne i trochu té radosti za volantem. Samozřejmě na velké dovádění to není, otec od rodiny se ale po odvozu dětí do školy může za volantem auta i maličko pobavit během jízdy do práce. TSI ve vyšších otáčkách zní sportovněji přesně v duchu jména auta, díky vhodnému zpřevodování je snadné využít sílu motoru. Ve sportovnějším nastavení automatického módu nechá převodovka vytočit motor až hezky k omezovači. V zatáčkách potěší elektronická uzávěrka diferenciálu XDS+, která snižuje nedotáčivost přibrzďováním vnitřního kola, a fakt, že se auto nijak výrazně nenaklání. Menší vadou motoru je, že nemá výkonovou špičku.

České ceny

České ceny Golfu Sportsvan začínají na částce 433.900 korun za benzinový 1.2 TSI o výkonu 63 kW. V nabídce jsou dva výbavové stupně – Comfortline a Highline.

Už v základu je Sportsvan vybaven automatickou klimatizací, tempomatem, koženým volantem, systém rozpoznání únavy řidiče nebo sedmi airbagy. Vyšší stupeň přidává Bluetooth, mlhovky nebo dešťový a světelný senzor.

K tématu: Volkswagen Golf Sportsvan stojí v Česku od 433.900 Kč

Volkswagen Golf Sportsvan - technická data a ceny
Motor1.2 TSI1.2 TSI1.4 TSI1.4 TSI1.6 TDI2.0 TDI
Převodovka5M6M/7A6M/7A6M/7A5M/7A6M/6A
Zdvihový objem [cm3]119711971395139515981968
Válce/ventily4/44/44/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]63/4300-530081/4600-560092/5000-6000110/5000-600081/3200-4000110/3500-4000
Největší toč. mom. [N.m/min-1]160/1400-3500175/1400-4000200/1400-4000250/1500-3500250/1500-300340-1750-3000
Max. rychlost [km/h]177192200212192212/210
Zrychlení 0-100 km/h [s]13,210,79,98,811,39,2
Komb. spotřeba [l/100 km]4,95,1/5,05,4/5,25,43,9/4,04,3/4,7
Cena Comfortline [Kč]433.900463.900481.900-523.900-
Cena Highline [Kč]-491.900509.900539.900551.900599.900
Příplatek za převodovku DSG činí 60.000 Kč

Závěr

Jaký tedy je nový Volkswagen Golf Sportsvan? Po prvním krátkém seznámení můžu potvrdit, že svým vzhledem jistě naláká mladší zákazníky než předchůdce. Ti ocení hlavně velký vnitřní prostor a klidnou jízdu. Na druhou stranu bych dal spíše přednost Golfu Variant, který rovněž zvládne funkce rodinného auta, případně počkal, s čím se vytasí nový Touran.

A co říkám na jméno auta po jízdě s ním? Snad jsem nepodlehl marketingu, když řeknu, že ve Sportsvanu se nějaká sportovnost dá najít. S méně cool jménem Plus by ale auto každopádně ostudu také nedělalo, navíc by k němu přece jenom sedlo více.

Spolupracujeme s TipCars.com
Ruský Ruský "Zuckerberg" vyhlásil válku Putinovi

Pavel Durov vyhlásil digitální válku ruskému režimu a…

Poslanci ČSSD se nabídkou ANO na sestavení vlády zatím nezabývali Poslanci ČSSD se nabídkou ANO na sestavení vlády zatím nezabývali

Poslanci ČSSD dnes večer nemluvili o nabídce pro vládní…

Spojené státy blokují vydávání víz Rusům, stěžuje si Moskva Spojené státy blokují vydávání víz Rusům, stěžuje si Moskva

Spojené státy záměrně blokují vydávání vstupních víz…

 
 

Přidat názorDiskuse: Volkswagen Golf Sportsvan: Poprvé na…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Příběh, jak Mercedes na zlatém podnosu přinesl Audi Volkswagenu Příběh, jak Mercedes na zlatém podnosu přinesl Audi Volkswagenu

Audi vám tuto část své historie nejspíše připomínat…

Lada Vesta Cross už je také jako sedan. Navoněné crossovery strčí do kapsy Lada Vesta Cross už je také jako sedan. Navoněné crossovery strčí do kapsy

Po sedanu, kombi, a oplastovaném praktičtějším provedení…

 



Loeb míří do šampionátu WTCR, závodit bude s Golfy GTI TCR! Loeb míří do šampionátu WTCR, závodit bude s Golfy GTI TCR!

Tým úspěšného závodníka Sébastiena Loeba se pozvolna…

VW podporuje elektromobilitu i u nás. Zdarma půjčí 50 elektrických Golfů. Ale komu? VW podporuje elektromobilitu i u nás. Zdarma půjčí 50 elektrických Golfů. Ale komu?

V rámci projektu Demo e-car zamíří elektrický Golf třeba…

 



 
Slavný žigulík slaví. Lada 2101 se začala vyrábět přesně před 48 lety

Slavný žigulík slaví. Lada 2101 se začala vyrábět přesně před 48 lety

Včera

Model 2101 byl v roce 1970 prvním sériovým autem nově založené automobilky v městě Toljatti. Vyráběl se až do roku 1988.




Blesk.cz

Pšeničné pečivo způsobuje závislost, varuje expert. Každý Čech ho ročně sní 48 kilo

Pšeničné pečivo způsobuje závislost, varuje expert.…

Milujete k snídani kaiserku namazanou máslem, nebo dokonce dvě? A co rohlík s marmeládou k odpolední svačině? A…

Kuny, opilí zloději i vichřice: Chataři pláčou nad škodami, jak objekty správně pojistit?

Kuny, opilí zloději i vichřice: Chataři pláčou nad…

Někteří chataři a chalupáři se v těchto dnech vrací po dlouhé době na obhlídku svých objektů a často utrpí šok.…

 

iSport.cz

Český tým na MS v hokeji 2018: mladíci z NHL a farem, ale i mazáci

Český tým na MS v hokeji 2018: mladíci z NHL a…

Sotva skončil jeden velký turnaj, prakticky hned je tu další. Na ZOH v Pchjongčchangu se umístil český tým pod…

MS v hokeji 2018: Kde se bude hrát? Kodaň a Herning - dánské Kladno

MS v hokeji 2018: Kde se bude hrát? Kodaň a Herning…

Jednu velkou premiéru má mistrovství světa v ledním hokeji 2018. Vůbec poprvé se elitní divize světového…

 

Reflex.cz

Vladimír Pikora: Existuje „politicky korektní“ smlouva?

Vladimír Pikora: Existuje „politicky korektní“ smlouva?

Napadlo vás někdy, že i smlouva o vašich penězích může být „skrytě politicky korektní“? Ne? Tak já vám ukážu, že…

Playboy pro ajťáky: Časopis, který by v dnešní době byl nepochybně označen za sexistický

Playboy pro ajťáky: Časopis, který by v dnešní době…

Računari znamená v bosenštině prostě „počítače“. Stejný název nesl i v bývalé Jugoslávii proslulý časopis, jenž…