Volkswagen K70: První VW s motorem vpředu slaví 40

Volkswagen K70: První VW s motorem vpředu slaví 40

 
 

Čtyřicátiny hranatého průkopníka: před čtyřmi desítkami let začala ve Wolfsburgu nová éra tehdy stále převratné koncepce vše vpředu. Model K70 se ale bohužel příliš nepovedl.

Volkswagen, to byl v polovině šedesátých let vesměs vzduchem chlazený bublající čtyřválcový boxer umístěný vzadu. V tehdy konkurenční NSU ovšem začali šéf vývoje Ewald Praxl pracovat na voze menším, než byl v roce 1967 představený Ro80. Dostal označení K70. Zatímco NSU Ro80 byl vybaven rotačním motorem dle patentu Felixe Wankela, K70 měl mít pod kapotou konvenční pístový čtyřválec. Odtud pocházelo i písmeno K (Kolben – píst). Číslo pak označovalo původní výkon motoru v koňských silách.

Co se tehdy dělo ve Wolfsburgu? Volkswagen nejprve převzal koncern Auto Union, načež zrušil značku DKW a naopak obnovil Audi, které existovalo do vypuknutí druhé světové války. Začátkem roku 1969 převzal i NSU a vznikla divize s plným jménem Audi NSU Auto Union AG.

Hranatý čtyřdveřový sedan K70 se měl objevit ve světové premiéře v Ženevě 1969 ještě s logem NSU. Jenže, naskytl se problém. Nový majitel řekl jasné NE! a bylo vymalováno. Důvod byl jasný: zcela nové Audi 100 na totožné výstavě. Ka siebzig totiž byl jeho přímým konkurentem. Nakonec došlo ke kompromisu, automobil jen dostal jiné logo a zahájení prodeje se odložilo na podzim 1970. Vyráběl se v závodě v Salzgitteru, kde letos své kulatiny také oslavil, byť o něco dříve, jak vidno.

Monokultura motorů vzadu v režii fau-vé byla tedy u konce. K70 byl prvním modelem značky s moderní koncepcí vše vpředu, navíc s vodním chlazením. Jistě, Citroën Traction Avant jej v tomto smyslu předstihl o nějakých 36 let, to ale není důležité. Oproti Brouku, řadě 1500/1600 alias Typu 3 a o něco modernější 411 představoval K70 doslova auto z jiného světa.

Kapalinou chlazený čtyřválec byl umístěný vpředu podélně a vycházel z NSU 1200. Měl ale větší objem, dnes trochu netradičních 1605 cm3. Z něj poskytoval v základní variantě 55 kW (75 k), výkonnější dvoukarburátorové provedení se mohlo pochlubit 66 kW (90 k). Vačkový hřídel byl uložen pětkrát a poháněn řetězem. Plně synchronizovaná čtyřstupňová manuální převodovka přenášela točivý moment na přední nápravu.

Všechna kola byla zavěšena nezávisle, přední používala vzpěry McPherson, příčná ramena a nechyběl zde ani stabilizátor, zadní náprava disponovala rameny vlečenými. Přední kotoučové brzdy měly již vnitřní chlazení. Standardně se montovaly na tehdejší dobu technické libůstky typu cyklovače stěračů, či vyhřívaného zadního okna. Sedan s rozměry 4455 x 1685 x 1450 mm vážil podle provedení od 1060 do 1100 kg, slabší verze uháněla 148, silnější až 162 km/h. Spotřeba se dle tovární specifikace pohybovala mezi 9,4 a 11 l/100 km. Do zavazadelníku se vešlo 580 l zavazadel.

Během svého poměrně krátkého života prošel VW K70 vzhledovou modernizací. Hranaté světlomety vpředu byly v roce 1972 nahrazeny čtveřicí kulatých halogenových ve stylu Audi 100, celá přední část se mírně zaoblila. O rok později přišel na trh i výkonnější motor objemu 1807 cm3 se 74 kW (100 k). To už ovšem klepal na dveře nástupce – první generace Passatu, byť ta byla o něco menší.

Doporučujeme
Pohledy do historie: Volkswagen Passat – svěží vítr od Emdenu (1.díl)
Pohledy do historie: Volkswagen Passat – svěží vítr od Emdenu (2.díl)

Obě řady vznikaly společně až do února 1975, kdy byla nerentabilní produkce K70 zastavena. Celkem vzniklo přesně 211.127 kusů, do dnešní doby jich ovšem přežilo jen velmi málo, většinu zahubil hnědý mor, tedy koroze. Ba co víc, někteří věrní fanoušci NSU převzetí Volkswagenem snad nerozdýchali dodnes. Mimochodem, existovaly i prototypy hatchbacků a kombi, ty by ale prý příliš konkurovaly sérii 411, takže se do výroby nakonec nedostaly.

Spolupracujeme s TipCars.com
Únikem policejních spisů se bude zabývat sněmovní komise Únikem policejních spisů se bude zabývat sněmovní komise

Sněmovna schválila návrh ČSSD na zřízení vyšetřovací…

Babiš nechá Agrofert ve svěřeneckém fondu i po odchodu z úřadu Babiš nechá Agrofert ve svěřeneckém fondu i po odchodu z úřadu

Andrej Babiš by se mohl po odchodu z Ministerstva financí…

Brexit by neměl ohrozit finanční stabilitu eurozóny, tvrdí ECB Brexit by neměl ohrozit finanční stabilitu eurozóny, tvrdí ECB

Odchod Británie z Evropské unie by neměl představovat…

Cesta k druhé televizní digitalizaci je otevřena, sněmovna schválila zákon Cesta k druhé televizní digitalizaci je otevřena, sněmovna schválila zákon

Do února roku 2021 by mělo skončit současné zemské…

 

Štítky Volkswagen

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal 10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal

Otevřené automobily u nás nepatří k nejrozšířenějším,…

Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

 






 
Golf GTI First Decade Concept: Čtyřsetkoňový hybrid pro Wörthersee

Golf GTI First Decade Concept: Čtyřsetkoňový hybrid pro Wörthersee

Dnes 11:53

Učni Volkswagenu vytvořili už desátou studii pro GTI Treffen u jezera Wörthersee. Tentokrát přestavěli Golfa GTI na hybrid. Společnost mu dělá... elektrický kombík!




Blesk.cz

Jak dnes žije rodina z Dovolené v protektorátu? Děsivé zážitky v nás zůstaly! Vážíme si svobody a jídla

Jak dnes žije rodina z Dovolené v protektorátu?…

 Jsou to dva roky, co rodina Dočekalových a Lustykových žila po dobu dvou měsíců zpět v době protektorátu Čechy…

Cisterna s 28 tunami cementu se zřítila ze srázu na Chrudimsku: Řidič jako zázrakem přežil

Cisterna s 28 tunami cementu se zřítila ze srázu na…

Rychlá jízda se málem stala osudnou řidiči cisterny z ciziny. V nebezpečném úseku na Chrudimsku se v sobotu i s…

 

iSport.cz

United můžou ve finále pomoci Zlínu. Jde jim o peníze či Griezmanna

United můžou ve finále pomoci Zlínu. Jde jim o…

Již dnes usednou fotbalisté, vedení i fanoušci Zlína k televizi a budou fandit Manchesteru United. Pokud totiž…

Hotovo! Vukadinovič jde do Sparty, Jugas upřednostnil Slavii

Hotovo! Vukadinovič jde do Sparty, Jugas upřednostnil Slavii

Přestupová sága dvou zlínských hvězd končí. Stoper Jakub Jugas (24) podepsal tříletý kontrakt se Slavií a…

 

Reflex.cz

Nový policejní prezident i likvidátor Sobotky. Internet si dělá legraci z Kajínkova propuštění

Nový policejní prezident i likvidátor Sobotky.…

Je to pár hodin, co se Jiří Kajínek zjevil před zástupem novinářů ve svítivě zeleném tílku a po 23 letech poprvé…

Polepšení bojovníci: Co bude s příslušníky kolumbijských geril ve výslužbě?

Polepšení bojovníci: Co bude s příslušníky…

Letos po více než padesáti letech podepsala kolumbijská vláda s nejstarší gerilou v zemi FARC dohodu o příměří.…