Volkswagen Passat – svěží vítr od Emdenu (2.díl)

Volkswagen Passat – svěží vítr od Emdenu (2.díl)

 
 
29.10. 2007 Karel Haas

Zatímco čtvrtá generace vozu střední třídy Volkswagen Passat vycházela ze svého předchůdce, pátá a šestá generace přinesla technickou evoluci v podobě turbodieselu TDI, pohonu všech kol 4Motion a přímého vstřikování paliva FSI.

TIP: první část tohoto článku si můžete přečíst zde.

Passat čtvrté generace (1993 – 1996)

Zatímco třetí generace přinesla řadu významných konstrukčních a karosářských změn, v pořadí čtvrtá (kódové označení B4), představená na podzim 1993, se tvarově od předchůdce příliš nelišila. Výraznější změnou prošla jen příď vozu, kam se opět vrátila decentní maska chladiče. Zmizel boční prolis v úrovni klik dveří a celkově působil vůz uhlazeněji. Modernizace se dočkal i  interiér s přehlednou přístrojovou deskou, čtyřramenným volantem, airbagy pro řidiče i spolujezdce a napínači bezpečnostních pásů.

obrázek [555 x 380]
 

Nabídka motorů začínala u čtyřválce 1,8 litru (55 kW/75 k) a končila u špičkové verze VR6 poháněné šestiválcem 2,8 l s výkonem 128 kW (174 k). Technickou revolucí se stal hospodárný turbodiesel 1.9 TDI (66 kW/90 k) s přímým vstřikem paliva, ve své době pravděpodobně nejlepší vznětový motor na světě. Milovníkům sportovnější jízdy nabízel Volkswagen verzi Passat GL s šestnáctiventilovým dvoulitrem (110 kW/150 k). V únoru 1996 byla tato široká nabídka ještě obohacena o verzi 1.9 TDI s výkonem zvýšeným na 81 kW (110 koní).

Passat páté generace (1996 – 2005)

Pařížský autosalon se v roce 1996 stal místem premiéry Passatu páté generace (B5), který výrazně posunul hranice kvality, bezpečnosti a komfortu vozů střední třídy. Proti předchůdci opět povyrostl (délka 4,67 m, rozvor 2,703 m) a dostal mimořádně zdařilou karoserii s výbornou aerodynamikou (součinitel odporu vzduchu 0,27 u sedanu) a prostorným interiérem. Charakteristickým rysem karoserie sedanu byla silně zaoblená střecha, plynule navazující na přední a zadní okno. Necelý rok po sedanu se do výroby dostalo neméně zdařilé kombi Variant a verze s pohonem všech kol (Syncro). Galvanizací panelů karoserie se dosáhlo vysoké odolnosti proti korozi, takže výrobce mohl zvýšit záruku proti prorezavění karoserie na 11 let.

obrázek [555 x 434]
 

Výraznou modernizací prošel také podvozek Passatu. Nové čtyřprvkové závěsy kol (vpředu s dvojitými příčnými rameny a vzpěrami McPherson, vzadu s vlečenými rameny) zaručovaly znamenité jízdní vlastnosti. Kotoučové brzdy na všech kolech (na předních s vnitřním chlazením) byly doplněny systémem ABS nejnovější generace, případně protiprokluzovým systémem ASR nebo elektronickým rozdělovačem brzdného tlaku EBV. V dubnu 1999 se změnilo označení pro modely s pohonem všech kol ze Syncro na 4Motion. Od září 1999 se u všech modelů Passat stal standardem stabilizační systém ESP.

Nabízené motory pátého Passatu (pět zážehových a dva turbodiesely) pokrývaly výkonovou škálu od 66 do 142 kW. Novinkou byl pětiválcový 2,3litrový motor VR5 (později značený V5) s výkonem 110 kW (150 k). Byla to zkrácená verze šestiválce VR6 (ten se pod kapotu nového Passatu nevešel). Čtyřválce 1,8 l dostaly pět ventilů pro každý válec (výkon 92 kW, turbo 110 kW). Nejvýkonnější Passat dostal pětiventilový vidlicový šestiválec 2,8 litru z vozů Audi s výkonem 142 kW (193 koní).

Z Passatu páté generace vyšla i vlajková loď automobilky Škoda, typ Superb s rozvorem prodlouženým o 10 cm. V říjnu 2000 představil Volkswagen na pařížském Mondialu modernizovanou verzi Passatu páté generace se změněným designem masky chladičesvětlometů a novými zadními světly. Novým vrcholem nabídky se stal Passat W8 s trvalým pohonem všech kol 4Motion a neobvyklým vidlicovým osmiválcem. Ten měl uspořádání válců do W, tedy se dvěma řadami válců s rozevřením 72 stupňů, přičemž obě čtyřválcové řady byly uspořádány do V s úhlem 15 stupňů. Čtyřlitrový motor měl maximální výkon 202 kW (275 kW) a Passat s ním dosahoval rychlosti 250 km/h.

V březnu 2003 obohatil již tak dosti širokou nabídku nový vznětový přeplňovaný motor V6 TDI s výkonem 132 kW (180 k). V květnu 2003 vyjel z továrny v Emdenu dvanáctimiliontý Passat a společně s provozy ve Zwickau, čínské Šanghaji a brazilské Anchietě se denní výroba přiblížila počtu 3.000 kusů. Na podzim přišla další novinka, motor 2.0 TDI (100 kW / 136 k) s filtrem pevných částic.

Start šesté generace Passatu (2005)

Příznivci Volkswagenu čekali s napětím na ženevský autosalon konaný v březnu 2005. Mohli si zde poprvé prohlédnout zcela nový Passat šesté generace a většina z nich nebyla zklamaná. Uviděli vůz, ze kterého na první pohled vyzařuje charisma. Výrazné přídi vévodí maska chladiče ve tvaru useknutého V, prodloužená až ke spodní hraně nárazníku (podobné řešení mají i některé jiné koncernové modely, např. vozy Audi). Rovněž světlomety se „zakusují“ do nárazníku a podobný tvar mají také zadní koncové svítilny se světelnými diodami. Zboku působí vůz štíhle a dlouze. Není divu, vždyť proti předchůdci opět povyrostl ve všech směrech. Rozvor se přitom zvětšil o pouhých 6 mm. Z délky 4,77 m tak zbylo dost na poměrně dlouhý přední převis a úctyhodně velký zavazadlový prostor (565 l).

obrázek [555 x 345]
 

Vzhledem k popularitě verze Variant u předešlých generací Passatu se dalo předpokládat, že nové kombi na sebe nenechá dlouho čekat. Představilo se už na podzim 2005 a bylo snad ještě hezčí než sedan. Variant na obrázku je v úsporném provedení Blue Motion s kombinovanou spotřebou jen 5,1 litru na 100 km. Kromě úsporného motoru 1.9 TDI se na tom mj. podílí snížení světlé výšky, prodloužení třetího až pátého rychlostního stupně, snížení volnoběžných otáček, pneumatiky se sníženým valivým odporem atd.

Nový Passat odstartoval s osmi motory s výkony od 75 kW (102 k) až po 184 kW (250 k). Vybrané zážehové motory mají přímé vstřikování paliva (FSI), včetně přeplňovaného dvoulitru Turbo FSI (vozy s tímto motorem mají bohatě chromovanou přední masku). Samozřejmostí nabídky jsou turbodiesely 1.9 TDI a 2.0 TDI. Vrcholným typem je VW Passat 3.2 FSI Highline s vidlicovým šestiválcem, pohonem všech kol 4Motion a šestistupňovou automatizovanou převodovkou DSG. Do USA se motor V6 FSI dodává s objemem 3,6 litru a výkonem 206 kW (280 k).

Za 34 let své existence se Volkswagen Passat stal nejúspěšnějším vozem střední třídy, když překročil čtrnáctimilionovou hranici vyrobených vozů a zdá se, že má ještě před sebou dlouhou budoucnost.

Spolupracujeme s TipCars.com
Britská policie prý identifikovala pachatele útoku na Skripala Britská policie prý identifikovala pachatele útoku na Skripala

Britská policie identifikovala osoby odpovědné za útok na…

Trump: Za zasahování Ruska do voleb nese zodpovědnost Putin Trump: Za zasahování Ruska do voleb nese zodpovědnost Putin

Za ovlivňování amerických prezidentských voleb v roce…

Zápisník Marka Schwarzmanna: Letní omyly Zápisník Marka Schwarzmanna: Letní omyly

Že prý v létě nastává okurková sezona. Díky diplomkovým…

Sakura je mezi šestnácti nejlepšími stavbami světa Sakura je mezi šestnácti nejlepšími stavbami světa

Rezidence Sakura skupiny T.E je mezi 16 nejlepšími…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Zpátky do alternativní historie. Jak by vypadal retro Prius, Cayenne a další? Zpátky do alternativní historie. Jak by vypadal retro Prius, Cayenne a další?

Umíte si představit Prius navržený Toyotou v 70. letech,…

Tohle je BMW X6 od Škodovky! Kodiaq dostal splývavou střechu a jméno GT Tohle je BMW X6 od Škodovky! Kodiaq dostal splývavou střechu a jméno GT

Po internetu se šíří první fotografie Škody Kodiaq GT.…

 






 
Tohle jsou nejméně žádaná auta na českém trhu. Jsou mezi nimi prémiové sedany i slavný hybrid

Nejméně žádaná auta na českém trhu: Prémiové sedany i slavný hybrid

Dnes 08:00

Nejméně úspěšná auta na českém trhu mají jen pár registrovaných kousků za první pololetí. Jsou mezi nimi Maserati, Jaguary i DS.




Blesk.cz

Nenapravitelný otec vévodkyně Meghan: Dcera je nešťastná a vyděšená! Pojedu za ní

Nenapravitelný otec vévodkyně Meghan: Dcera je…

Vévodkyně Meghan (36) není šťastná! Naopak je prý vystrašená a nezvládá velký tlak, který je na ni vyvíjen.…

Lucie Bílá už netají lásku! Testosteronového anděla bere do společnosti

Lucie Bílá už netají lásku! Testosteronového anděla…

Lucie Bílá (52) už svou znovu nalezenou lásku k »testosteronovému andělovi« netají. Společně s Radkem Filipim…

 

iSport.cz

Holzerův návrat do Baníku: špatná první akce a pár nadávek od fanoušků

Holzerův návrat do Baníku: špatná první akce a pár…

Víc než generálku na ligu brali ostravští fanoušci středeční utkání Baníku s třetiligovými Petřkovicemi jako…

Plzeň má před startem ligy dilema v útoku. Odejde Bakoš, nebo Chorý?

Plzeň má před startem ligy dilema v útoku. Odejde…

Směrem dovnitř je kádr Plzně už uzavřen, ve hře je naopak ještě několik odchodů. Redukce soupisky se…

 

Reflex.cz

Triumf populárního medvídka aneb Čínské úspěchy pandí diplomacie

Triumf populárního medvídka aneb Čínské úspěchy…

Černobílý medvídek i v roce 2017 upevňoval velmocenské postavení čínského režimu, který ho kvůli výdělku…

Věřila jsem Babišovi, ale on pro svůj osobní prospěch udělá cokoliv, říká bývalá poslankyně ANO Zelienková

Věřila jsem Babišovi, ale on pro svůj osobní…

Česko má novou vládu. Vládě ale chybí už tři ministři (jeden nebyl jmenován, dva rezignovali). Nejsilnější…