Volkswagen Passat – svěží vítr od Emdenu (2.díl)

Volkswagen Passat – svěží vítr od Emdenu (2.díl)

 
 
29.10. 2007 Karel Haas

Zatímco čtvrtá generace vozu střední třídy Volkswagen Passat vycházela ze svého předchůdce, pátá a šestá generace přinesla technickou evoluci v podobě turbodieselu TDI, pohonu všech kol 4Motion a přímého vstřikování paliva FSI.

TIP: první část tohoto článku si můžete přečíst zde.

Passat čtvrté generace (1993 – 1996)

Zatímco třetí generace přinesla řadu významných konstrukčních a karosářských změn, v pořadí čtvrtá (kódové označení B4), představená na podzim 1993, se tvarově od předchůdce příliš nelišila. Výraznější změnou prošla jen příď vozu, kam se opět vrátila decentní maska chladiče. Zmizel boční prolis v úrovni klik dveří a celkově působil vůz uhlazeněji. Modernizace se dočkal i  interiér s přehlednou přístrojovou deskou, čtyřramenným volantem, airbagy pro řidiče i spolujezdce a napínači bezpečnostních pásů.

obrázek [555 x 380]
 

Nabídka motorů začínala u čtyřválce 1,8 litru (55 kW/75 k) a končila u špičkové verze VR6 poháněné šestiválcem 2,8 l s výkonem 128 kW (174 k). Technickou revolucí se stal hospodárný turbodiesel 1.9 TDI (66 kW/90 k) s přímým vstřikem paliva, ve své době pravděpodobně nejlepší vznětový motor na světě. Milovníkům sportovnější jízdy nabízel Volkswagen verzi Passat GL s šestnáctiventilovým dvoulitrem (110 kW/150 k). V únoru 1996 byla tato široká nabídka ještě obohacena o verzi 1.9 TDI s výkonem zvýšeným na 81 kW (110 koní).

Passat páté generace (1996 – 2005)

Pařížský autosalon se v roce 1996 stal místem premiéry Passatu páté generace (B5), který výrazně posunul hranice kvality, bezpečnosti a komfortu vozů střední třídy. Proti předchůdci opět povyrostl (délka 4,67 m, rozvor 2,703 m) a dostal mimořádně zdařilou karoserii s výbornou aerodynamikou (součinitel odporu vzduchu 0,27 u sedanu) a prostorným interiérem. Charakteristickým rysem karoserie sedanu byla silně zaoblená střecha, plynule navazující na přední a zadní okno. Necelý rok po sedanu se do výroby dostalo neméně zdařilé kombi Variant a verze s pohonem všech kol (Syncro). Galvanizací panelů karoserie se dosáhlo vysoké odolnosti proti korozi, takže výrobce mohl zvýšit záruku proti prorezavění karoserie na 11 let.

obrázek [555 x 434]
 

Výraznou modernizací prošel také podvozek Passatu. Nové čtyřprvkové závěsy kol (vpředu s dvojitými příčnými rameny a vzpěrami McPherson, vzadu s vlečenými rameny) zaručovaly znamenité jízdní vlastnosti. Kotoučové brzdy na všech kolech (na předních s vnitřním chlazením) byly doplněny systémem ABS nejnovější generace, případně protiprokluzovým systémem ASR nebo elektronickým rozdělovačem brzdného tlaku EBV. V dubnu 1999 se změnilo označení pro modely s pohonem všech kol ze Syncro na 4Motion. Od září 1999 se u všech modelů Passat stal standardem stabilizační systém ESP.

Nabízené motory pátého Passatu (pět zážehových a dva turbodiesely) pokrývaly výkonovou škálu od 66 do 142 kW. Novinkou byl pětiválcový 2,3litrový motor VR5 (později značený V5) s výkonem 110 kW (150 k). Byla to zkrácená verze šestiválce VR6 (ten se pod kapotu nového Passatu nevešel). Čtyřválce 1,8 l dostaly pět ventilů pro každý válec (výkon 92 kW, turbo 110 kW). Nejvýkonnější Passat dostal pětiventilový vidlicový šestiválec 2,8 litru z vozů Audi s výkonem 142 kW (193 koní).

Z Passatu páté generace vyšla i vlajková loď automobilky Škoda, typ Superb s rozvorem prodlouženým o 10 cm. V říjnu 2000 představil Volkswagen na pařížském Mondialu modernizovanou verzi Passatu páté generace se změněným designem masky chladičesvětlometů a novými zadními světly. Novým vrcholem nabídky se stal Passat W8 s trvalým pohonem všech kol 4Motion a neobvyklým vidlicovým osmiválcem. Ten měl uspořádání válců do W, tedy se dvěma řadami válců s rozevřením 72 stupňů, přičemž obě čtyřválcové řady byly uspořádány do V s úhlem 15 stupňů. Čtyřlitrový motor měl maximální výkon 202 kW (275 kW) a Passat s ním dosahoval rychlosti 250 km/h.

V březnu 2003 obohatil již tak dosti širokou nabídku nový vznětový přeplňovaný motor V6 TDI s výkonem 132 kW (180 k). V květnu 2003 vyjel z továrny v Emdenu dvanáctimiliontý Passat a společně s provozy ve Zwickau, čínské Šanghaji a brazilské Anchietě se denní výroba přiblížila počtu 3.000 kusů. Na podzim přišla další novinka, motor 2.0 TDI (100 kW / 136 k) s filtrem pevných částic.

Start šesté generace Passatu (2005)

Příznivci Volkswagenu čekali s napětím na ženevský autosalon konaný v březnu 2005. Mohli si zde poprvé prohlédnout zcela nový Passat šesté generace a většina z nich nebyla zklamaná. Uviděli vůz, ze kterého na první pohled vyzařuje charisma. Výrazné přídi vévodí maska chladiče ve tvaru useknutého V, prodloužená až ke spodní hraně nárazníku (podobné řešení mají i některé jiné koncernové modely, např. vozy Audi). Rovněž světlomety se „zakusují“ do nárazníku a podobný tvar mají také zadní koncové svítilny se světelnými diodami. Zboku působí vůz štíhle a dlouze. Není divu, vždyť proti předchůdci opět povyrostl ve všech směrech. Rozvor se přitom zvětšil o pouhých 6 mm. Z délky 4,77 m tak zbylo dost na poměrně dlouhý přední převis a úctyhodně velký zavazadlový prostor (565 l).

obrázek [555 x 345]
 

Vzhledem k popularitě verze Variant u předešlých generací Passatu se dalo předpokládat, že nové kombi na sebe nenechá dlouho čekat. Představilo se už na podzim 2005 a bylo snad ještě hezčí než sedan. Variant na obrázku je v úsporném provedení Blue Motion s kombinovanou spotřebou jen 5,1 litru na 100 km. Kromě úsporného motoru 1.9 TDI se na tom mj. podílí snížení světlé výšky, prodloužení třetího až pátého rychlostního stupně, snížení volnoběžných otáček, pneumatiky se sníženým valivým odporem atd.

Nový Passat odstartoval s osmi motory s výkony od 75 kW (102 k) až po 184 kW (250 k). Vybrané zážehové motory mají přímé vstřikování paliva (FSI), včetně přeplňovaného dvoulitru Turbo FSI (vozy s tímto motorem mají bohatě chromovanou přední masku). Samozřejmostí nabídky jsou turbodiesely 1.9 TDI a 2.0 TDI. Vrcholným typem je VW Passat 3.2 FSI Highline s vidlicovým šestiválcem, pohonem všech kol 4Motion a šestistupňovou automatizovanou převodovkou DSG. Do USA se motor V6 FSI dodává s objemem 3,6 litru a výkonem 206 kW (280 k).

Za 34 let své existence se Volkswagen Passat stal nejúspěšnějším vozem střední třídy, když překročil čtrnáctimilionovou hranici vyrobených vozů a zdá se, že má ještě před sebou dlouhou budoucnost.

Spolupracujeme s TipCars.com
Mayová chce dál hledat podporu pro svou brexitovou dohodu Mayová chce dál hledat podporu pro svou brexitovou dohodu

Britská premiérka Theresa Mayová doufá, že poslanci Dolní…

Vedení Kauflandu přebírá nejbližší spolupracovník nejbohatšího Němce Vedení Kauflandu přebírá nejbližší spolupracovník nejbohatšího Němce

Obchodní řetězec Kaufland nezůstal bez šéfa dlouho. Jeho…

České dráhy u soudu neuspěly. Škoda Transportation jim nemusí vracet miliardu za lokomotivy České dráhy u soudu neuspěly. Škoda Transportation jim nemusí vracet miliardu za lokomotivy

Státní dopravce České dráhy neuspěl v soudním sporu se…

Evropští lidovci pozastavili členství straně Viktora Orbána Evropští lidovci pozastavili členství straně Viktora Orbána

Maďarské vládní straně Fidesz premiéra Viktora Orbána…

 
 







Doporučujeme
Ženeva 2019: Seznam premiér tradičního autosalonu už je bohatý Ženeva 2019: Seznam očekávaných premiér

Škoda Kamiq, nové BMW 3 Touring, pátá generace Renaultu…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Testujeme nový Volkswagen T-Cross. Ptejte se, co vás zajímá! Testujeme nový Volkswagen T-Cross. Ptejte se, co vás zajímá!

První jízdy s novým Volkswagenem T-Cross absolvujeme na…

 



Volkswagen Passat B4/Typ 3A (1993-1997): První Passat se zkratkou TDI Volkswagen Passat B4/Typ 3A (1993-1997): První Passat se zkratkou TDI

Na podzim 1993 představil Volkswagen čtvrtou generaci…

Autosalon Ženeva 2019 živě: VW Passat je stejný a odemyká se mobilem Autosalon Ženeva 2019 živě: VW Passat je stejný a odemyká se mobilem

Modernizovaný Passat je celkem velká událost, na stánku…

 



 
Už zítra lehký facelift Auto.cz. Revoluce to nebude

Už zítra lehký facelift Auto.cz. Revoluce to nebude

Včera

Od zítřejšího rána by měly naše stránky běžet s lehce upraveným vzhledem.




Blesk.cz

Odhalení po Výměně manželek: Od zanedbané Lucky odešel partner za jinou!

Odhalení po Výměně manželek: Od zanedbané Lucky…

Nový díl Výměny manželek představil Štěpánku (32) s Martinem (29) a děti Štěpána (6) s Matýskem (4) z Ratenic a…

Babiš dostal operátory k jednacímu stolu. Chce, aby přiznali reálné ceny za data

Babiš dostal operátory k jednacímu stolu. Chce, aby…

Předseda vlády Andrej Babiš se sešel se zástupci všech tří velkých síťových operátorů v Česku. Téma bylo jasné –…

 

iSport.cz

Zírali jsme, říká manažer o Shiffrinové ve Špindlu. Zvolí Ledecká jen lyže?

Zírali jsme, říká manažer o Shiffrinové ve Špindlu.…

Stálo to čtrnáct měsíců v hodnotě usilovné práce a čtyřicet milionů v korunách. Všechno kvůli show, která trvala…

Bravo, slávistky! Remízu s Bayernem zařídila pumelice, Tvrdík byl nadšený

Bravo, slávistky! Remízu s Bayernem zařídila…

Fotbalistky Slavie překvapivě remizovaly v úvodním čtvrtfinále Ligy mistryň s Bayernem Mnichov 1:1. Favorit šel…

 

Reflex.cz

Bohumil Pečinka: Radikalizace Václava Klause ml. překročila hranici tolerance vedení ODS

Bohumil Pečinka: Radikalizace Václava Klause ml.…

ODS vyloučila Václava Klause mladšího, což ovšem neřeší problémy této strany. Proč byl Klaus vyloučen a v jaké…

Pornografie, nebo umění? Unikátní japonské kresby měly novomanželům usnadnit svatební noc

Pornografie, nebo umění? Unikátní japonské kresby…

Název japonského uměleckého směru Šunga lze češtiny přeložit jako „jarní obrázky“. Toto japonské umění přelomu…