Volkswagen Passat – svěží vítr od Emdenu (2.díl)

Volkswagen Passat – svěží vítr od Emdenu (2.díl)

 
 

Zatímco čtvrtá generace vozu střední třídy Volkswagen Passat vycházela ze svého předchůdce, pátá a šestá generace přinesla technickou evoluci v podobě turbodieselu TDI, pohonu všech kol 4Motion a přímého vstřikování paliva FSI.

TIP: první část tohoto článku si můžete přečíst zde.

Passat čtvrté generace (1993 – 1996)

Zatímco třetí generace přinesla řadu významných konstrukčních a karosářských změn, v pořadí čtvrtá (kódové označení B4), představená na podzim 1993, se tvarově od předchůdce příliš nelišila. Výraznější změnou prošla jen příď vozu, kam se opět vrátila decentní maska chladiče. Zmizel boční prolis v úrovni klik dveří a celkově působil vůz uhlazeněji. Modernizace se dočkal i  interiér s přehlednou přístrojovou deskou, čtyřramenným volantem, airbagy pro řidiče i spolujezdce a napínači bezpečnostních pásů.

obrázek [555 x 380]
 

Nabídka motorů začínala u čtyřválce 1,8 litru (55 kW/75 k) a končila u špičkové verze VR6 poháněné šestiválcem 2,8 l s výkonem 128 kW (174 k). Technickou revolucí se stal hospodárný turbodiesel 1.9 TDI (66 kW/90 k) s přímým vstřikem paliva, ve své době pravděpodobně nejlepší vznětový motor na světě. Milovníkům sportovnější jízdy nabízel Volkswagen verzi Passat GL s šestnáctiventilovým dvoulitrem (110 kW/150 k). V únoru 1996 byla tato široká nabídka ještě obohacena o verzi 1.9 TDI s výkonem zvýšeným na 81 kW (110 koní).

Passat páté generace (1996 – 2005)

Pařížský autosalon se v roce 1996 stal místem premiéry Passatu páté generace (B5), který výrazně posunul hranice kvality, bezpečnosti a komfortu vozů střední třídy. Proti předchůdci opět povyrostl (délka 4,67 m, rozvor 2,703 m) a dostal mimořádně zdařilou karoserii s výbornou aerodynamikou (součinitel odporu vzduchu 0,27 u sedanu) a prostorným interiérem. Charakteristickým rysem karoserie sedanu byla silně zaoblená střecha, plynule navazující na přední a zadní okno. Necelý rok po sedanu se do výroby dostalo neméně zdařilé kombi Variant a verze s pohonem všech kol (Syncro). Galvanizací panelů karoserie se dosáhlo vysoké odolnosti proti korozi, takže výrobce mohl zvýšit záruku proti prorezavění karoserie na 11 let.

obrázek [555 x 434]
 

Výraznou modernizací prošel také podvozek Passatu. Nové čtyřprvkové závěsy kol (vpředu s dvojitými příčnými rameny a vzpěrami McPherson, vzadu s vlečenými rameny) zaručovaly znamenité jízdní vlastnosti. Kotoučové brzdy na všech kolech (na předních s vnitřním chlazením) byly doplněny systémem ABS nejnovější generace, případně protiprokluzovým systémem ASR nebo elektronickým rozdělovačem brzdného tlaku EBV. V dubnu 1999 se změnilo označení pro modely s pohonem všech kol ze Syncro na 4Motion. Od září 1999 se u všech modelů Passat stal standardem stabilizační systém ESP.

Nabízené motory pátého Passatu (pět zážehových a dva turbodiesely) pokrývaly výkonovou škálu od 66 do 142 kW. Novinkou byl pětiválcový 2,3litrový motor VR5 (později značený V5) s výkonem 110 kW (150 k). Byla to zkrácená verze šestiválce VR6 (ten se pod kapotu nového Passatu nevešel). Čtyřválce 1,8 l dostaly pět ventilů pro každý válec (výkon 92 kW, turbo 110 kW). Nejvýkonnější Passat dostal pětiventilový vidlicový šestiválec 2,8 litru z vozů Audi s výkonem 142 kW (193 koní).

Z Passatu páté generace vyšla i vlajková loď automobilky Škoda, typ Superb s rozvorem prodlouženým o 10 cm. V říjnu 2000 představil Volkswagen na pařížském Mondialu modernizovanou verzi Passatu páté generace se změněným designem masky chladičesvětlometů a novými zadními světly. Novým vrcholem nabídky se stal Passat W8 s trvalým pohonem všech kol 4Motion a neobvyklým vidlicovým osmiválcem. Ten měl uspořádání válců do W, tedy se dvěma řadami válců s rozevřením 72 stupňů, přičemž obě čtyřválcové řady byly uspořádány do V s úhlem 15 stupňů. Čtyřlitrový motor měl maximální výkon 202 kW (275 kW) a Passat s ním dosahoval rychlosti 250 km/h.

V březnu 2003 obohatil již tak dosti širokou nabídku nový vznětový přeplňovaný motor V6 TDI s výkonem 132 kW (180 k). V květnu 2003 vyjel z továrny v Emdenu dvanáctimiliontý Passat a společně s provozy ve Zwickau, čínské Šanghaji a brazilské Anchietě se denní výroba přiblížila počtu 3.000 kusů. Na podzim přišla další novinka, motor 2.0 TDI (100 kW / 136 k) s filtrem pevných částic.

Start šesté generace Passatu (2005)

Příznivci Volkswagenu čekali s napětím na ženevský autosalon konaný v březnu 2005. Mohli si zde poprvé prohlédnout zcela nový Passat šesté generace a většina z nich nebyla zklamaná. Uviděli vůz, ze kterého na první pohled vyzařuje charisma. Výrazné přídi vévodí maska chladiče ve tvaru useknutého V, prodloužená až ke spodní hraně nárazníku (podobné řešení mají i některé jiné koncernové modely, např. vozy Audi). Rovněž světlomety se „zakusují“ do nárazníku a podobný tvar mají také zadní koncové svítilny se světelnými diodami. Zboku působí vůz štíhle a dlouze. Není divu, vždyť proti předchůdci opět povyrostl ve všech směrech. Rozvor se přitom zvětšil o pouhých 6 mm. Z délky 4,77 m tak zbylo dost na poměrně dlouhý přední převis a úctyhodně velký zavazadlový prostor (565 l).

obrázek [555 x 345]
 

Vzhledem k popularitě verze Variant u předešlých generací Passatu se dalo předpokládat, že nové kombi na sebe nenechá dlouho čekat. Představilo se už na podzim 2005 a bylo snad ještě hezčí než sedan. Variant na obrázku je v úsporném provedení Blue Motion s kombinovanou spotřebou jen 5,1 litru na 100 km. Kromě úsporného motoru 1.9 TDI se na tom mj. podílí snížení světlé výšky, prodloužení třetího až pátého rychlostního stupně, snížení volnoběžných otáček, pneumatiky se sníženým valivým odporem atd.

Nový Passat odstartoval s osmi motory s výkony od 75 kW (102 k) až po 184 kW (250 k). Vybrané zážehové motory mají přímé vstřikování paliva (FSI), včetně přeplňovaného dvoulitru Turbo FSI (vozy s tímto motorem mají bohatě chromovanou přední masku). Samozřejmostí nabídky jsou turbodiesely 1.9 TDI a 2.0 TDI. Vrcholným typem je VW Passat 3.2 FSI Highline s vidlicovým šestiválcem, pohonem všech kol 4Motion a šestistupňovou automatizovanou převodovkou DSG. Do USA se motor V6 FSI dodává s objemem 3,6 litru a výkonem 206 kW (280 k).

Za 34 let své existence se Volkswagen Passat stal nejúspěšnějším vozem střední třídy, když překročil čtrnáctimilionovou hranici vyrobených vozů a zdá se, že má ještě před sebou dlouhou budoucnost.

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Nová výstavní hala Kongresového centra Praha má už jasný obrys Nová výstavní hala Kongresového centra Praha má už jasný obrys

Urbanisticko-architektonická soutěž Nové KCP vyhlášená…

Trump udělá cokoliv, aby se vyhnul jaderné válce s KLDR, tvrdí ministr financí Mnuchin Trump udělá cokoliv, aby se vyhnul jaderné válce s KLDR, tvrdí ministr financí Mnuchin

Americký prezident Donald Trump se chce vyhnout jaderné…

Pro věřitele zkrachovalých autosalonů po závodníkovi Charouzovi nezůstalo skoro nic Pro věřitele zkrachovalých autosalonů po závodníkovi Charouzovi nezůstalo skoro nic

Věřitelé zkrachovalých autosalonů A. Charouz Motors…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky. Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky.

Italský obchodník a dlouholetý majitel vozů BMW…

Donald Trump vlastnil nespočet aut. Tady je desítka nejzajímavějších Donald Trump vlastnil nespočet aut. Tady je desítka nejzajímavějších

Donald Trump na svých autech nikdy nešetřil.

 



Výroba VW Passat vázne. Kvůli nám... Výroba VW Passat vázne. Kvůli nám...

Výrobu automobilů Passat v továrně společnosti Volkswagen…

Evropské Automobily roku: Volkswagen Passat (2015) Evropské Automobily roku: Volkswagen Passat (2015)

Volkswagen Passat nahradil B8 před dvěma lety po dekádu…

 



 
Tuhle sovětskou limuzínu určitě neznáte! V čem byl ZiL 4102 revoluční a proč zůstalo u prototypu?

Tuhle sovětskou limuzínu určitě neznáte! V čem byl ZiL 4102 revoluční a proč zůstalo u prototypu?

Včera

Vozy ruské značky ZiL si obvykle představíme jako obří limuzíny s velkoobjemovým osmiválcem. ZiL 4102 byl také takový.




Blesk.cz

Největší videoherní výstava Game On našima očima. Navštívit ji sami můžete v Praze

Největší videoherní výstava Game On našima očima.…

Putovní videoherní výstava Game On, která se pyšní tím, že je největší svého druhu, dorazila do Česka. Navštívit…

iPhone X je výkonnější než MacBook. Mobilní konkurenci v benchmarku naprosto zesměšnil

iPhone X je výkonnější než MacBook. Mobilní…

Novinka ještě není mezi běžnými smrtelníky, a tak do benchmarků probublává jen velmi pomalu. V logu Geekbench se…

 

iSport.cz

Bitva snů pro Federera! První ročník Laver Cupu ovládl tým Evropy

Bitva snů pro Federera! První ročník Laver Cupu…

První ročník Laver Cupu patří výběru Evropy! V dramatickém zápase se o to postaral Roger Federer, který porazil…

CELÝ SESTŘIH: Sparta - Teplice 3:0. Zářil dvougólový Václav Kadlec

CELÝ SESTŘIH: Sparta - Teplice 3:0. Zářil dvougólový…

Zatím nejvíce jednoznačného vítězství v této sezoně se dočkali fotbalisté Sparty. V 8. kole Het ligy porazili…

 

Reflex.cz

Uprchlíci vs. chytré technologie. Za migrační vlnu může smartfoun!

Uprchlíci vs. chytré technologie. Za migrační vlnu…

Za uprchlíky v Evropě jsou zodpovědní i například Steve Jobs, Bill Gates, Mark Zuckerberg nebo pan Google. Když…

Když nechcete podporovat komunismus, jste hrozbou pro naši vlast! Film Milada ukázal další záběry

Když nechcete podporovat komunismus, jste hrozbou…

Tvůrci filmu Milada odkryli další část skládačky. Z plnohodnotného traileru už je vidět, jak bude zhruba vypadat…