Volkswagen Passat – svěží vítr od Emdenu (2.díl)

Volkswagen Passat – svěží vítr od Emdenu (2.díl)

 
 
29.10. 2007 Karel Haas

Zatímco čtvrtá generace vozu střední třídy Volkswagen Passat vycházela ze svého předchůdce, pátá a šestá generace přinesla technickou evoluci v podobě turbodieselu TDI, pohonu všech kol 4Motion a přímého vstřikování paliva FSI.

TIP: první část tohoto článku si můžete přečíst zde.

Passat čtvrté generace (1993 – 1996)

Zatímco třetí generace přinesla řadu významných konstrukčních a karosářských změn, v pořadí čtvrtá (kódové označení B4), představená na podzim 1993, se tvarově od předchůdce příliš nelišila. Výraznější změnou prošla jen příď vozu, kam se opět vrátila decentní maska chladiče. Zmizel boční prolis v úrovni klik dveří a celkově působil vůz uhlazeněji. Modernizace se dočkal i  interiér s přehlednou přístrojovou deskou, čtyřramenným volantem, airbagy pro řidiče i spolujezdce a napínači bezpečnostních pásů.

obrázek [555 x 380]
 

Nabídka motorů začínala u čtyřválce 1,8 litru (55 kW/75 k) a končila u špičkové verze VR6 poháněné šestiválcem 2,8 l s výkonem 128 kW (174 k). Technickou revolucí se stal hospodárný turbodiesel 1.9 TDI (66 kW/90 k) s přímým vstřikem paliva, ve své době pravděpodobně nejlepší vznětový motor na světě. Milovníkům sportovnější jízdy nabízel Volkswagen verzi Passat GL s šestnáctiventilovým dvoulitrem (110 kW/150 k). V únoru 1996 byla tato široká nabídka ještě obohacena o verzi 1.9 TDI s výkonem zvýšeným na 81 kW (110 koní).

Passat páté generace (1996 – 2005)

Pařížský autosalon se v roce 1996 stal místem premiéry Passatu páté generace (B5), který výrazně posunul hranice kvality, bezpečnosti a komfortu vozů střední třídy. Proti předchůdci opět povyrostl (délka 4,67 m, rozvor 2,703 m) a dostal mimořádně zdařilou karoserii s výbornou aerodynamikou (součinitel odporu vzduchu 0,27 u sedanu) a prostorným interiérem. Charakteristickým rysem karoserie sedanu byla silně zaoblená střecha, plynule navazující na přední a zadní okno. Necelý rok po sedanu se do výroby dostalo neméně zdařilé kombi Variant a verze s pohonem všech kol (Syncro). Galvanizací panelů karoserie se dosáhlo vysoké odolnosti proti korozi, takže výrobce mohl zvýšit záruku proti prorezavění karoserie na 11 let.

obrázek [555 x 434]
 

Výraznou modernizací prošel také podvozek Passatu. Nové čtyřprvkové závěsy kol (vpředu s dvojitými příčnými rameny a vzpěrami McPherson, vzadu s vlečenými rameny) zaručovaly znamenité jízdní vlastnosti. Kotoučové brzdy na všech kolech (na předních s vnitřním chlazením) byly doplněny systémem ABS nejnovější generace, případně protiprokluzovým systémem ASR nebo elektronickým rozdělovačem brzdného tlaku EBV. V dubnu 1999 se změnilo označení pro modely s pohonem všech kol ze Syncro na 4Motion. Od září 1999 se u všech modelů Passat stal standardem stabilizační systém ESP.

Nabízené motory pátého Passatu (pět zážehových a dva turbodiesely) pokrývaly výkonovou škálu od 66 do 142 kW. Novinkou byl pětiválcový 2,3litrový motor VR5 (později značený V5) s výkonem 110 kW (150 k). Byla to zkrácená verze šestiválce VR6 (ten se pod kapotu nového Passatu nevešel). Čtyřválce 1,8 l dostaly pět ventilů pro každý válec (výkon 92 kW, turbo 110 kW). Nejvýkonnější Passat dostal pětiventilový vidlicový šestiválec 2,8 litru z vozů Audi s výkonem 142 kW (193 koní).

Z Passatu páté generace vyšla i vlajková loď automobilky Škoda, typ Superb s rozvorem prodlouženým o 10 cm. V říjnu 2000 představil Volkswagen na pařížském Mondialu modernizovanou verzi Passatu páté generace se změněným designem masky chladičesvětlometů a novými zadními světly. Novým vrcholem nabídky se stal Passat W8 s trvalým pohonem všech kol 4Motion a neobvyklým vidlicovým osmiválcem. Ten měl uspořádání válců do W, tedy se dvěma řadami válců s rozevřením 72 stupňů, přičemž obě čtyřválcové řady byly uspořádány do V s úhlem 15 stupňů. Čtyřlitrový motor měl maximální výkon 202 kW (275 kW) a Passat s ním dosahoval rychlosti 250 km/h.

V březnu 2003 obohatil již tak dosti širokou nabídku nový vznětový přeplňovaný motor V6 TDI s výkonem 132 kW (180 k). V květnu 2003 vyjel z továrny v Emdenu dvanáctimiliontý Passat a společně s provozy ve Zwickau, čínské Šanghaji a brazilské Anchietě se denní výroba přiblížila počtu 3.000 kusů. Na podzim přišla další novinka, motor 2.0 TDI (100 kW / 136 k) s filtrem pevných částic.

Start šesté generace Passatu (2005)

Příznivci Volkswagenu čekali s napětím na ženevský autosalon konaný v březnu 2005. Mohli si zde poprvé prohlédnout zcela nový Passat šesté generace a většina z nich nebyla zklamaná. Uviděli vůz, ze kterého na první pohled vyzařuje charisma. Výrazné přídi vévodí maska chladiče ve tvaru useknutého V, prodloužená až ke spodní hraně nárazníku (podobné řešení mají i některé jiné koncernové modely, např. vozy Audi). Rovněž světlomety se „zakusují“ do nárazníku a podobný tvar mají také zadní koncové svítilny se světelnými diodami. Zboku působí vůz štíhle a dlouze. Není divu, vždyť proti předchůdci opět povyrostl ve všech směrech. Rozvor se přitom zvětšil o pouhých 6 mm. Z délky 4,77 m tak zbylo dost na poměrně dlouhý přední převis a úctyhodně velký zavazadlový prostor (565 l).

obrázek [555 x 345]
 

Vzhledem k popularitě verze Variant u předešlých generací Passatu se dalo předpokládat, že nové kombi na sebe nenechá dlouho čekat. Představilo se už na podzim 2005 a bylo snad ještě hezčí než sedan. Variant na obrázku je v úsporném provedení Blue Motion s kombinovanou spotřebou jen 5,1 litru na 100 km. Kromě úsporného motoru 1.9 TDI se na tom mj. podílí snížení světlé výšky, prodloužení třetího až pátého rychlostního stupně, snížení volnoběžných otáček, pneumatiky se sníženým valivým odporem atd.

Nový Passat odstartoval s osmi motory s výkony od 75 kW (102 k) až po 184 kW (250 k). Vybrané zážehové motory mají přímé vstřikování paliva (FSI), včetně přeplňovaného dvoulitru Turbo FSI (vozy s tímto motorem mají bohatě chromovanou přední masku). Samozřejmostí nabídky jsou turbodiesely 1.9 TDI a 2.0 TDI. Vrcholným typem je VW Passat 3.2 FSI Highline s vidlicovým šestiválcem, pohonem všech kol 4Motion a šestistupňovou automatizovanou převodovkou DSG. Do USA se motor V6 FSI dodává s objemem 3,6 litru a výkonem 206 kW (280 k).

Za 34 let své existence se Volkswagen Passat stal nejúspěšnějším vozem střední třídy, když překročil čtrnáctimilionovou hranici vyrobených vozů a zdá se, že má ještě před sebou dlouhou budoucnost.

Spolupracujeme s TipCars.com
Macron navštíví koncem října Prahu, setká se se Zemanem i Babišem Macron navštíví koncem října Prahu, setká se se Zemanem i Babišem

Francouzský prezident Emmanuel Macron navštíví 27. října…

O místo šéfa lidovců je velký zájem, možných nástupců Bělobrádka je hned několik O místo šéfa lidovců je velký zájem, možných nástupců Bělobrádka je hned několik

Začíná se spekulovat o nástupci Pavla Bělobrádka, který…

Miliardář Křetínský jedná o nákupu podílu ve francouzském deníku Le Monde Miliardář Křetínský jedná o nákupu podílu ve francouzském deníku Le Monde

Český miliardář Daniel Křetínský jedná s francouzským…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Příliš tvrdá pravidla? Technickou kontrolou nemusí projít 90 % aut Příliš tvrdá pravidla? Technickou kontrolou nemusí projít 90 % aut

Se zpřísněním předpisů pro technické kontroly a měření…

Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault

Nová generace Rapidu se bude jmenovat Scala. Jako první…

 






 
Škoda a názvy jejích aut. Jak dostaly své jméno Octavia, Felicia nebo nová Scala?

Škoda a názvy jejích aut. Jak dostaly své jméno Octavia, Felicia nebo nová Scala?

Včera

Mladoboleslavská automobilka při hledání názvů svých aut často hledala v latině. Dnes sází i na výrazy původních obyvatel Aljašky.




Blesk.cz

Antické Řecko čeká na dobytí: Recenze Assassin’s Creed Odyssey

Antické Řecko čeká na dobytí: Recenze Assassin’s…

Vůbec ne dávno, alebrž teprve před 11 lety vznikla série Assassin’s Creed pojednávající o asasínech a…

Man Bookerovu prestižní literární cenu získal román Mlékář: Vypráví o sexuálním obtěžování v 70. letech

Man Bookerovu prestižní literární cenu získal román…

Letošní Man Bookerovu cenu za anglicky psaný román získala severoirská spisovatelka Anna Burnsová za knihu…

 

iSport.cz

Krok do OHL se vyplácí. Pekař podepsal nováčkovskou smlouvu s Buffalem

Krok do OHL se vyplácí. Pekař podepsal nováčkovskou…

Český hokejový útočník Matěj Pekař, který v současné době působí v celku Barrie Colts v juniorské OHL, podepsal…

Vsetínský trenér o šokujícím trestu: Zvítězila ješitnost, je to likvidační

Vsetínský trenér o šokujícím trestu: Zvítězila…

Nezhroutil se. Byť označuje devítiměsíční distanc za likvidační a po zbytek sezony bude zápasy sledovat bezmocně…

 

Reflex.cz

Czech Press Photo 2018: Kdo získá cenu čtenářů Lidé a Země? Dejte hlas své nejoblíbenější fotce!

Czech Press Photo 2018: Kdo získá cenu čtenářů Lidé…

Hlasujte o čtenářsky nejoblíbenější fotografii letošních finalistů Czech Press Photo! Vaše hlasy rozhodnou, kdo…

Peníze na zdravotnictví budou chybět, musíme být zdraví jako řípa. Babišova vláda je jen do pěkného počasí

Peníze na zdravotnictví budou chybět, musíme být…

Nejprve dobrá zpráva: české zdravotnictví dosahuje skvělých výsledků, zdravotní pojišťovny mají peníze, protože…