Volkswagen Passat – svěží vítr od Emdenu (2.díl)

Volkswagen Passat – svěží vítr od Emdenu (2.díl)

 
 

Zatímco čtvrtá generace vozu střední třídy Volkswagen Passat vycházela ze svého předchůdce, pátá a šestá generace přinesla technickou evoluci v podobě turbodieselu TDI, pohonu všech kol 4Motion a přímého vstřikování paliva FSI.

TIP: první část tohoto článku si můžete přečíst zde.

Passat čtvrté generace (1993 – 1996)

Zatímco třetí generace přinesla řadu významných konstrukčních a karosářských změn, v pořadí čtvrtá (kódové označení B4), představená na podzim 1993, se tvarově od předchůdce příliš nelišila. Výraznější změnou prošla jen příď vozu, kam se opět vrátila decentní maska chladiče. Zmizel boční prolis v úrovni klik dveří a celkově působil vůz uhlazeněji. Modernizace se dočkal i  interiér s přehlednou přístrojovou deskou, čtyřramenným volantem, airbagy pro řidiče i spolujezdce a napínači bezpečnostních pásů.

obrázek [555 x 380]
 

Nabídka motorů začínala u čtyřválce 1,8 litru (55 kW/75 k) a končila u špičkové verze VR6 poháněné šestiválcem 2,8 l s výkonem 128 kW (174 k). Technickou revolucí se stal hospodárný turbodiesel 1.9 TDI (66 kW/90 k) s přímým vstřikem paliva, ve své době pravděpodobně nejlepší vznětový motor na světě. Milovníkům sportovnější jízdy nabízel Volkswagen verzi Passat GL s šestnáctiventilovým dvoulitrem (110 kW/150 k). V únoru 1996 byla tato široká nabídka ještě obohacena o verzi 1.9 TDI s výkonem zvýšeným na 81 kW (110 koní).

Passat páté generace (1996 – 2005)

Pařížský autosalon se v roce 1996 stal místem premiéry Passatu páté generace (B5), který výrazně posunul hranice kvality, bezpečnosti a komfortu vozů střední třídy. Proti předchůdci opět povyrostl (délka 4,67 m, rozvor 2,703 m) a dostal mimořádně zdařilou karoserii s výbornou aerodynamikou (součinitel odporu vzduchu 0,27 u sedanu) a prostorným interiérem. Charakteristickým rysem karoserie sedanu byla silně zaoblená střecha, plynule navazující na přední a zadní okno. Necelý rok po sedanu se do výroby dostalo neméně zdařilé kombi Variant a verze s pohonem všech kol (Syncro). Galvanizací panelů karoserie se dosáhlo vysoké odolnosti proti korozi, takže výrobce mohl zvýšit záruku proti prorezavění karoserie na 11 let.

obrázek [555 x 434]
 

Výraznou modernizací prošel také podvozek Passatu. Nové čtyřprvkové závěsy kol (vpředu s dvojitými příčnými rameny a vzpěrami McPherson, vzadu s vlečenými rameny) zaručovaly znamenité jízdní vlastnosti. Kotoučové brzdy na všech kolech (na předních s vnitřním chlazením) byly doplněny systémem ABS nejnovější generace, případně protiprokluzovým systémem ASR nebo elektronickým rozdělovačem brzdného tlaku EBV. V dubnu 1999 se změnilo označení pro modely s pohonem všech kol ze Syncro na 4Motion. Od září 1999 se u všech modelů Passat stal standardem stabilizační systém ESP.

Nabízené motory pátého Passatu (pět zážehových a dva turbodiesely) pokrývaly výkonovou škálu od 66 do 142 kW. Novinkou byl pětiválcový 2,3litrový motor VR5 (později značený V5) s výkonem 110 kW (150 k). Byla to zkrácená verze šestiválce VR6 (ten se pod kapotu nového Passatu nevešel). Čtyřválce 1,8 l dostaly pět ventilů pro každý válec (výkon 92 kW, turbo 110 kW). Nejvýkonnější Passat dostal pětiventilový vidlicový šestiválec 2,8 litru z vozů Audi s výkonem 142 kW (193 koní).

Z Passatu páté generace vyšla i vlajková loď automobilky Škoda, typ Superb s rozvorem prodlouženým o 10 cm. V říjnu 2000 představil Volkswagen na pařížském Mondialu modernizovanou verzi Passatu páté generace se změněným designem masky chladičesvětlometů a novými zadními světly. Novým vrcholem nabídky se stal Passat W8 s trvalým pohonem všech kol 4Motion a neobvyklým vidlicovým osmiválcem. Ten měl uspořádání válců do W, tedy se dvěma řadami válců s rozevřením 72 stupňů, přičemž obě čtyřválcové řady byly uspořádány do V s úhlem 15 stupňů. Čtyřlitrový motor měl maximální výkon 202 kW (275 kW) a Passat s ním dosahoval rychlosti 250 km/h.

V březnu 2003 obohatil již tak dosti širokou nabídku nový vznětový přeplňovaný motor V6 TDI s výkonem 132 kW (180 k). V květnu 2003 vyjel z továrny v Emdenu dvanáctimiliontý Passat a společně s provozy ve Zwickau, čínské Šanghaji a brazilské Anchietě se denní výroba přiblížila počtu 3.000 kusů. Na podzim přišla další novinka, motor 2.0 TDI (100 kW / 136 k) s filtrem pevných částic.

Start šesté generace Passatu (2005)

Příznivci Volkswagenu čekali s napětím na ženevský autosalon konaný v březnu 2005. Mohli si zde poprvé prohlédnout zcela nový Passat šesté generace a většina z nich nebyla zklamaná. Uviděli vůz, ze kterého na první pohled vyzařuje charisma. Výrazné přídi vévodí maska chladiče ve tvaru useknutého V, prodloužená až ke spodní hraně nárazníku (podobné řešení mají i některé jiné koncernové modely, např. vozy Audi). Rovněž světlomety se „zakusují“ do nárazníku a podobný tvar mají také zadní koncové svítilny se světelnými diodami. Zboku působí vůz štíhle a dlouze. Není divu, vždyť proti předchůdci opět povyrostl ve všech směrech. Rozvor se přitom zvětšil o pouhých 6 mm. Z délky 4,77 m tak zbylo dost na poměrně dlouhý přední převis a úctyhodně velký zavazadlový prostor (565 l).

obrázek [555 x 345]
 

Vzhledem k popularitě verze Variant u předešlých generací Passatu se dalo předpokládat, že nové kombi na sebe nenechá dlouho čekat. Představilo se už na podzim 2005 a bylo snad ještě hezčí než sedan. Variant na obrázku je v úsporném provedení Blue Motion s kombinovanou spotřebou jen 5,1 litru na 100 km. Kromě úsporného motoru 1.9 TDI se na tom mj. podílí snížení světlé výšky, prodloužení třetího až pátého rychlostního stupně, snížení volnoběžných otáček, pneumatiky se sníženým valivým odporem atd.

Nový Passat odstartoval s osmi motory s výkony od 75 kW (102 k) až po 184 kW (250 k). Vybrané zážehové motory mají přímé vstřikování paliva (FSI), včetně přeplňovaného dvoulitru Turbo FSI (vozy s tímto motorem mají bohatě chromovanou přední masku). Samozřejmostí nabídky jsou turbodiesely 1.9 TDI a 2.0 TDI. Vrcholným typem je VW Passat 3.2 FSI Highline s vidlicovým šestiválcem, pohonem všech kol 4Motion a šestistupňovou automatizovanou převodovkou DSG. Do USA se motor V6 FSI dodává s objemem 3,6 litru a výkonem 206 kW (280 k).

Za 34 let své existence se Volkswagen Passat stal nejúspěšnějším vozem střední třídy, když překročil čtrnáctimilionovou hranici vyrobených vozů a zdá se, že má ještě před sebou dlouhou budoucnost.

Spolupracujeme s TipCars.com
Stoltenberg bude šéfem NATO další tři roky Stoltenberg bude šéfem NATO další tři roky

Jens Stoltenberg bude generálním tajemníkem NATO ještě…

Bitcoinová bublina? Jiné kryptoměny vynášejí ještě víc Bitcoinová bublina? Jiné kryptoměny vynášejí ještě víc

Ačkoliv si většinu pozornosti investorů a médií uzurpuje…

Jazykovky mají problém. Na rozbujelém trhu práce chtějí lektoři víc Jazykovky mají problém. Na rozbujelém trhu práce chtějí lektoři víc

Trh s jazykovými kurzy roste, školy začínají najímat…

Policie neměla právo nařizovat sundání tibetských vlajek, rozhodl soud Policie neměla právo nařizovat sundání tibetských vlajek, rozhodl soud

Policejní zásah proti dvěma mužům, kteří při návštěvě…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Revoluci elektromobilů zbrzdí jeden nečekaný fakt. Za vše prý může Tesla Revoluci elektromobilů zbrzdí jeden nečekaný fakt. Za vše prý může Tesla

Firmy, které se zabývají distribucí baterií jak pro…

Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze

Třetí generace "placatého" Mercedesu dorazila na český…

 



Výroba VW Passat vázne. Kvůli nám... Výroba VW Passat vázne. Kvůli nám...

Výrobu automobilů Passat v továrně společnosti Volkswagen…

Evropské Automobily roku: Volkswagen Passat (2015) Evropské Automobily roku: Volkswagen Passat (2015)

Volkswagen Passat nahradil B8 před dvěma lety po dekádu…

 



 
To nejlepší ze škodováckého muzea. Škoda 720. Nejhezčí škodovka z dob socialismu

To nejlepší ze škodováckého muzea. Škoda 720. Nejhezčí škodovka z dob socialismu

Dnes 12:50

Měla konkurovat vozům Alfy Romeo nebo BMW, nakonec ale zůstalo jen u několika postavených prototypů. O kom je řeč? O Škodě 720.




Blesk.cz

Rozvod Angeliny a Pitta: Zoufalý Brad udělal Angelině troufalý návrh!

Rozvod Angeliny a Pitta: Zoufalý Brad udělal…

Že by se to mezi Bradem Pittem (53) a Angelinou Jolie (42) urovnalo a žádný rozvod se nekonal? Hollywoodská…

Vaše pleť rozhodně potřebuje masku: 6 rad, jak to dělat správně

Vaše pleť rozhodně potřebuje masku: 6 rad, jak to…

Ošetření pleťovou maskou patří mezi intenzivní kosmetické postupy, jejichž účinek je výrazný a okamžitě…

 

iSport.cz

Švéd Adamský ve Švédsku: Jsem tady doma. S Třincem chce ale v LM postup

Švéd Adamský ve Švédsku: Jsem tady doma. S Třincem…

PŘÍMO ZE ŠVÉDSKA | V dobré náladě přiletěli hokejisté Třince do Švédska k odvetnému zápasu čtvrtfinále hokejové…

AS Řím trápí ospalý útok. Posily? Máme Schicka, hlásí ředitel Monchi

AS Řím trápí ospalý útok. Posily? Máme Schicka,…

Z posledních pěti zápasů hned dvakrát ztratili body kvůli remíze. Nejlepší střelec klubu Edin Džeko dal za…

 

Reflex.cz

Internetová senzace Cryptokitties: Virtuální koťátka se prodávají za miliony korun

Internetová senzace Cryptokitties: Virtuální koťátka…

Pokud se zastánci digitálních měn budou snažit komukoliv vysvětlit jejich důležitost pro budoucnost lidstva, o…

Po 35 letech do kina. Saúdská Arábie ruší další zákaz, ale musí být dodržen zákon šarí‘a

Po 35 letech do kina. Saúdská Arábie ruší další…

Další z mnoha omezení veřejného a společenského života v ultraortodoxní muslimské Saúdské Arábii padlo. Po 35…