Volkswagen Karmann-Ghia: Brouku ve sportovním je šedesát

 

Volkswagen Karmann-Ghia byl vlastně Broukem převlečeným do elegantnějšího hávu a vyráběl se dlouhých dvacet let.

Prototyp Karmann-Ghia měl premiéru na autosalonu v Paříži 1953. Vznikl ale úplně mimo Wolfsburg. Nese označení dvou karosáren, a to plným právem. Německý Karmann totiž požádal italské studio Carrozzeria Ghia, zda by nemohlo navrhnout na podvozkových skupinách baculatého bručouna něco s větší porcí sex-appealu. Karmann v Osnabrücku už vyráběl otevřenou verzi legendy, tenkrát byla ještě jednou z mnoha... Trh by jistě takové auto uvítal. Původně mělo být dokonce otevřené.

Důležitými jmény v této cause jsou sám zakladatel Wilhelm Karmann a designér Luigi Segre, který pracoval v Turíně. A právě mezi těmito dvěma muži došlo na prestižní pařížské výstavě k rozhovoru a k oné žádosti. Segre se svým týmem nakonec navrhl kupé, proč nevznikl nejdříve kabriolet, není bohužel známo. Svoje dílko ukázal v říjnu 1953 vlivným mužům Karmannu v čele se šéfem v jedné pařížské garáži a bylo rozhodnuto: elegán se objevil v listopadu na autosalonovém stánku. Novináři i laici byli nadšeni. A co samotný Volkswagen? Jeho tehdejší šéf Heinz Nordhoff si vůz podrobně prohlédl, líbil se mu hodně, ale krátce po výstavě sdělil smutnou zprávu: pro továrnu samotnou by jeho masová výroba byla příliš drahá. Jenže, z Osnabrücku přišla nakonec veselejší informace: tam se kapacita vedle otevřených Brouků našla. Dohodě všech tří firem tak už nic nebránilo.

Sériový Volkswagen Karmann-Ghia Typ 14 se začal prodávat v Evropě v úvodu roku 1955 a produkční kupé se od původního prototypu příliš nelišilo, karoserie i interiér doznaly jen malých změn. Vzduchem chlazený plochý čtyřválec objemu 1,2 l daroval starší sourozenec a nacházel se pochopitelně vzadu. Měl jen 30 koní (22 kW). Kabriolet přišel na řadu v roce 1957, ten Segre představil už rovnou ve Wolfsburgu. Značce s tehdy nepříliš dlouhou tradicí pomohla varianta s plátěnou střechou vytvořit si slušnou image. Nejen na starém kontinentu, ale hlavně v USA byly tyto vozy velmi oblíbené, společnost Volkswagen of America se zrodila v polovině padesátých let. Použití stávající techniky bylo logické, ve Wolfsburgu beztak jinou k dispozici neměli. Trochu se nabízí srovnání s Porsche 356, Volkswageny byly ale lidovější. Také se jim dnes trochu nelichotivě říká „nejpomalejší sporťák na světě.“ Vždyť původní modely s dvanáctistovkami jely maximálně 120 km/h a na stovku zrychlily za 28 s.

Nezůstalo však jen u nich. Auta postupně sílila, přicházely větší a výkonnější motory: třináctistovka už měla 40 k (29 kW), patnáctistovka 53 k (39 kW) a největší čtyřválec 1,6 l nabídl rovnou šedesátku koní (44 kW), tedy dvojnásobek oproti prvním verzím! Nelze se divit největší rychlosti 138 km/h a sprintu z klidu na 100 km/h během 18,5 s. Měnil se i vnější vzhled a interiér. Malé kulaté blinkry nahradily časem vodorovné protažené do boků, s měnící se módou přicházely masivnější nárazníky a také svislá zadní světla se postupně zvětšovala. Rozšířena byla rovněž dvojice mřížek v přední masce.

Konec evropské produkce přišel až po dlouhých devatenácti letech, v roce 1974. Celkem vzniklo v Německu 362.601 kupé a 80.881 kabrioletů. Z brazilského Sao Bernardo do Campo vyjelo mezi roky 1962 a 1975 dalších 23.570 aut. Prototyp se dochoval do dnešních dnů. Je vystaven přímo v továrně v Osnabrücku, zúčastňuje se však i různých akcí a výstav. Je plně provozuschopný a lze jej vidět také na významných veteránských soutěžích. Nejbližším startem pro něj bude pátý ročník Schlosser Ginsberg Lasica ve dnech 6. - 8. září 2013.

Kromě Typu 14 existoval i hranatější a větší Karmann-Ghia Typ 34 (1961-1969) a v Brazílii se později vyráběl odlišný Karmann-Ghia TC (1970-1976) z pera Giorgetta Giugiara. Dnes Volkswagen bývalou karosárnu v Osnabrücku vlastní, koupil ji po bankrotu. Rodí se zde aktuální Golf Cabriolet, XL1 a dvojčata Porsche Boxster/Cayman. A Ghia? Z té zůstala už prakticky jen značka, která patří Fordu... Ale to už jsou úplně jiné příběhy.

Volkswagen: Chronologie kabrioletů

Spolupracujeme s TipCars.com
Banky vyprodávaly státní dluhopisy za rekordní ceny Banky vyprodávaly státní dluhopisy za rekordní ceny

Tuzemské bankovní domy využily rekordních cen státních…

Průměrná sazba hypoték v září stoupla na 2,04 procenta Průměrná sazba hypoték v září stoupla na 2,04 procenta

Průměrná úroková sazba hypoték v září mírně stoupla na…

Zápisník Jana Stuchlíka: Co se šunty Zápisník Jana Stuchlíka: Co se šunty

České a slovenské potravinové fňukání pokračuje. Další…

Havajský soud zablokoval Trumpův protiimigrační dekret, považuje ho za diskriminační Havajský soud zablokoval Trumpův protiimigrační dekret, považuje ho za diskriminační

Federální soud v Honolulu dnes zablokoval zářijový…

 

Štítky Volkswagen

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

 






 
Autozam AZ-1 (1992-1995): Maličké japonské autíčko s křídly byl totální propadák

Autozam AZ-1 (1992-1995): Maličké japonské autíčko s křídly byl totální propadák

Včera

Japonští zákazníci si v první polovině 90. let mohli pořídit zvláštní maličké kupé od Mazdy a Suzuki s křídlovými dveřmi. Dnes jde o skutečnou raritu...




Blesk.cz

Brambory z Česka, nebo z dovozu? Pěstitelé řekli, jaké by si určitě nekoupili

Brambory z Česka, nebo z dovozu? Pěstitelé řekli,…

Brambory jsou nedílná součást jídelníčku většiny Čechů. Jíme je vařené, pečené a nejen o Vánocích je přidáváme…

Vysíláme živě od 14 hodin: Superdebata Blesku! 7 lídrů proti sobě, všichni v horkém křesle

Vysíláme živě od 14 hodin: Superdebata Blesku! 7…

Zatím jediná debata, kam přijdou všichni lídři sedmi velkých stran. Blesk Volební souboj s podtitulem BITVA O…

 

iSport.cz

Rybár po 245 minutách bez gólu: Nikdy jsem neměl ani dvě nuly po sobě

Rybár po 245 minutách bez gólu: Nikdy jsem neměl ani…

Patrik Rybár si dál drží vynikající formu. Maže jednoho soupeře za druhým. A že se přesekla jeho série…

Stramaccioni o nás mluvil jako kretén, zuřil starosta v Itálii. Kouč se omluvil

Stramaccioni o nás mluvil jako kretén, zuřil…

Věty z tiskové konference po nedělním šlágru mezi Spartou a Plzní (0:1) vyvolaly poprask až v Itálii. Letenský…

 

Reflex.cz

Babiš zaútočil na Sobotku silou estébáka, ale pobili se navzájem

Babiš zaútočil na Sobotku silou estébáka, ale pobili…

Ještě žádná z našich nepovedených koalic (což byly všechny) se dobrovolně nepředvedla v tak ošklivém světle jako…

Obvoďáci budou stávkovat. Mají pravdu!

Obvoďáci budou stávkovat. Mají pravdu!

Je málo profesí, jejichž služeb užívám opakovaně a dlouhá léta. Na prvním z míst asi — kromě řidičů tramvají —…