Volkswagen Karmann-Ghia: Brouku ve sportovním je šedesát

 

Volkswagen Karmann-Ghia byl vlastně Broukem převlečeným do elegantnějšího hávu a vyráběl se dlouhých dvacet let.

Prototyp Karmann-Ghia měl premiéru na autosalonu v Paříži 1953. Vznikl ale úplně mimo Wolfsburg. Nese označení dvou karosáren, a to plným právem. Německý Karmann totiž požádal italské studio Carrozzeria Ghia, zda by nemohlo navrhnout na podvozkových skupinách baculatého bručouna něco s větší porcí sex-appealu. Karmann v Osnabrücku už vyráběl otevřenou verzi legendy, tenkrát byla ještě jednou z mnoha... Trh by jistě takové auto uvítal. Původně mělo být dokonce otevřené.

Důležitými jmény v této cause jsou sám zakladatel Wilhelm Karmann a designér Luigi Segre, který pracoval v Turíně. A právě mezi těmito dvěma muži došlo na prestižní pařížské výstavě k rozhovoru a k oné žádosti. Segre se svým týmem nakonec navrhl kupé, proč nevznikl nejdříve kabriolet, není bohužel známo. Svoje dílko ukázal v říjnu 1953 vlivným mužům Karmannu v čele se šéfem v jedné pařížské garáži a bylo rozhodnuto: elegán se objevil v listopadu na autosalonovém stánku. Novináři i laici byli nadšeni. A co samotný Volkswagen? Jeho tehdejší šéf Heinz Nordhoff si vůz podrobně prohlédl, líbil se mu hodně, ale krátce po výstavě sdělil smutnou zprávu: pro továrnu samotnou by jeho masová výroba byla příliš drahá. Jenže, z Osnabrücku přišla nakonec veselejší informace: tam se kapacita vedle otevřených Brouků našla. Dohodě všech tří firem tak už nic nebránilo.

Sériový Volkswagen Karmann-Ghia Typ 14 se začal prodávat v Evropě v úvodu roku 1955 a produkční kupé se od původního prototypu příliš nelišilo, karoserie i interiér doznaly jen malých změn. Vzduchem chlazený plochý čtyřválec objemu 1,2 l daroval starší sourozenec a nacházel se pochopitelně vzadu. Měl jen 30 koní (22 kW). Kabriolet přišel na řadu v roce 1957, ten Segre představil už rovnou ve Wolfsburgu. Značce s tehdy nepříliš dlouhou tradicí pomohla varianta s plátěnou střechou vytvořit si slušnou image. Nejen na starém kontinentu, ale hlavně v USA byly tyto vozy velmi oblíbené, společnost Volkswagen of America se zrodila v polovině padesátých let. Použití stávající techniky bylo logické, ve Wolfsburgu beztak jinou k dispozici neměli. Trochu se nabízí srovnání s Porsche 356, Volkswageny byly ale lidovější. Také se jim dnes trochu nelichotivě říká „nejpomalejší sporťák na světě.“ Vždyť původní modely s dvanáctistovkami jely maximálně 120 km/h a na stovku zrychlily za 28 s.

Nezůstalo však jen u nich. Auta postupně sílila, přicházely větší a výkonnější motory: třináctistovka už měla 40 k (29 kW), patnáctistovka 53 k (39 kW) a největší čtyřválec 1,6 l nabídl rovnou šedesátku koní (44 kW), tedy dvojnásobek oproti prvním verzím! Nelze se divit největší rychlosti 138 km/h a sprintu z klidu na 100 km/h během 18,5 s. Měnil se i vnější vzhled a interiér. Malé kulaté blinkry nahradily časem vodorovné protažené do boků, s měnící se módou přicházely masivnější nárazníky a také svislá zadní světla se postupně zvětšovala. Rozšířena byla rovněž dvojice mřížek v přední masce.

Konec evropské produkce přišel až po dlouhých devatenácti letech, v roce 1974. Celkem vzniklo v Německu 362.601 kupé a 80.881 kabrioletů. Z brazilského Sao Bernardo do Campo vyjelo mezi roky 1962 a 1975 dalších 23.570 aut. Prototyp se dochoval do dnešních dnů. Je vystaven přímo v továrně v Osnabrücku, zúčastňuje se však i různých akcí a výstav. Je plně provozuschopný a lze jej vidět také na významných veteránských soutěžích. Nejbližším startem pro něj bude pátý ročník Schlosser Ginsberg Lasica ve dnech 6. - 8. září 2013.

Kromě Typu 14 existoval i hranatější a větší Karmann-Ghia Typ 34 (1961-1969) a v Brazílii se později vyráběl odlišný Karmann-Ghia TC (1970-1976) z pera Giorgetta Giugiara. Dnes Volkswagen bývalou karosárnu v Osnabrücku vlastní, koupil ji po bankrotu. Rodí se zde aktuální Golf Cabriolet, XL1 a dvojčata Porsche Boxster/Cayman. A Ghia? Z té zůstala už prakticky jen značka, která patří Fordu... Ale to už jsou úplně jiné příběhy.

Volkswagen: Chronologie kabrioletů

Spolupracujeme s TipCars.com
Vědci zjistili, že antibiotika a vitamin C likvidují rakovinu Vědci zjistili, že antibiotika a vitamin C likvidují rakovinu

Budoucí léky působící proti rakovinnému bujení v těle by…

Japonské Nintendo se vrací zpět do zisku. Pomohl mu zájem o novou herní konzoli Japonské Nintendo se vrací zpět do zisku. Pomohl mu zájem o novou herní konzoli

Japonský výrobce herních konzolí a videoher Nintendo se v…

České dráhy podepsaly milionový kontrakt. Vagony osadí čidly firma Alkal Baterie České dráhy podepsaly milionový kontrakt. Vagony osadí čidly firma Alkal Baterie

Plzeňská společnost získala od Českých drah rámcový…

Česká turistka pobodaná v Egyptě je ve stavu klinické smrti Česká turistka pobodaná v Egyptě je ve stavu klinické smrti

Češka zraněná předminulý týden při útoku na turisty v…

 

Štítky Volkswagen

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody? Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody?

Místo velkých pák ručních brzd dnes automobilky dávají…

Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

 



Modřany plné brouků: Jak legendární volkswageny plavaly a sprintovaly... Modřany plné brouků: Jak legendární volkswageny plavaly a sprintovaly...

Uplynulou sobotu se do pražských Modřan slétly „brouci“…

Aquila GT: Sportovní youngtimer z... brouka Aquila GT: Sportovní youngtimer z... brouka

Prodává se vzácná americká přestavba původního brouka ze…

 



 
Toyota Prius Plug-in Hybrid – Návštěva z budoucnosti

TEST: Toyota Prius Plug-in Hybrid – Návštěva z budoucnosti

Dnes 12:52

Toyota na nejnovější provedení plug-in hybridního Priusu láká zejména skvělou spotřebou paliva. Jak moc je pravdivá a čím dalším vůz dokáže zaujmout?




Blesk.cz

Korpulentní kadeřnice Simona z Ulice je pryč: Tomicová drasticky zhubla

Korpulentní kadeřnice Simona z Ulice je pryč:…

Neuvěřitelná proměna! Pavla Tomicová (55) alias kadeřnice Simona z nováckého seriálu Ulice se doslova ztrácí…

Starší lékaři hrozí, že okamžitě skončí. Vadí jim povinné e-recepty

Starší lékaři hrozí, že okamžitě skončí. Vadí jim…

Počet lékařů, kteří se už zapojili do systému elektronických receptů, se od podzimu loňského roku zdvojnásobil.…

 

iSport.cz

Sparta vyrazila na Bělehrad. Ben Chaim už na palubě, Rosický chyběl

Sparta vyrazila na Bělehrad. Ben Chaim už na palubě,…

Misi, na jejímž konci je účast v základní skupině Evropské ligy, odstartovala pražská Sparta. Ve výpravě, která…

Na Jágra se chystají v šatně Třince. Už máš místo, vzkázal brankář

Na Jágra se chystají v šatně Třince. Už máš místo,…

Zatím žert? Nebo brzy už realita? Legendární útočník Jaromír Jágr po konci na Floridě sice ještě touží…

 

Reflex.cz

Neskutečná dobová reklama na vozy Lada. Auta létají vzduchem, jezdí vodou a nahání hrochy na safari

Neskutečná dobová reklama na vozy Lada. Auta létají…

Automobily ruské značky VAZ u nás dobře známe z let minulých. Rusové samozřejmě svá auta nabízeli také na…

Dánsko posílá lidi do vězení za žebrání na ulicích, stačí si říct o „drobáky“. Proč to nejde u nás?

Dánsko posílá lidi do vězení za žebrání na ulicích,…

Dva muži a jedna žena, všechno cizinci, byli ve středu odsouzeni soudem v Kodani na 14 dní do vězení, protože…