Volkswagen Karmann-Ghia: Brouku ve sportovním je šedesát

 

Volkswagen Karmann-Ghia byl vlastně Broukem převlečeným do elegantnějšího hávu a vyráběl se dlouhých dvacet let.

Prototyp Karmann-Ghia měl premiéru na autosalonu v Paříži 1953. Vznikl ale úplně mimo Wolfsburg. Nese označení dvou karosáren, a to plným právem. Německý Karmann totiž požádal italské studio Carrozzeria Ghia, zda by nemohlo navrhnout na podvozkových skupinách baculatého bručouna něco s větší porcí sex-appealu. Karmann v Osnabrücku už vyráběl otevřenou verzi legendy, tenkrát byla ještě jednou z mnoha... Trh by jistě takové auto uvítal. Původně mělo být dokonce otevřené.

Důležitými jmény v této cause jsou sám zakladatel Wilhelm Karmann a designér Luigi Segre, který pracoval v Turíně. A právě mezi těmito dvěma muži došlo na prestižní pařížské výstavě k rozhovoru a k oné žádosti. Segre se svým týmem nakonec navrhl kupé, proč nevznikl nejdříve kabriolet, není bohužel známo. Svoje dílko ukázal v říjnu 1953 vlivným mužům Karmannu v čele se šéfem v jedné pařížské garáži a bylo rozhodnuto: elegán se objevil v listopadu na autosalonovém stánku. Novináři i laici byli nadšeni. A co samotný Volkswagen? Jeho tehdejší šéf Heinz Nordhoff si vůz podrobně prohlédl, líbil se mu hodně, ale krátce po výstavě sdělil smutnou zprávu: pro továrnu samotnou by jeho masová výroba byla příliš drahá. Jenže, z Osnabrücku přišla nakonec veselejší informace: tam se kapacita vedle otevřených Brouků našla. Dohodě všech tří firem tak už nic nebránilo.

Sériový Volkswagen Karmann-Ghia Typ 14 se začal prodávat v Evropě v úvodu roku 1955 a produkční kupé se od původního prototypu příliš nelišilo, karoserie i interiér doznaly jen malých změn. Vzduchem chlazený plochý čtyřválec objemu 1,2 l daroval starší sourozenec a nacházel se pochopitelně vzadu. Měl jen 30 koní (22 kW). Kabriolet přišel na řadu v roce 1957, ten Segre představil už rovnou ve Wolfsburgu. Značce s tehdy nepříliš dlouhou tradicí pomohla varianta s plátěnou střechou vytvořit si slušnou image. Nejen na starém kontinentu, ale hlavně v USA byly tyto vozy velmi oblíbené, společnost Volkswagen of America se zrodila v polovině padesátých let. Použití stávající techniky bylo logické, ve Wolfsburgu beztak jinou k dispozici neměli. Trochu se nabízí srovnání s Porsche 356, Volkswageny byly ale lidovější. Také se jim dnes trochu nelichotivě říká „nejpomalejší sporťák na světě.“ Vždyť původní modely s dvanáctistovkami jely maximálně 120 km/h a na stovku zrychlily za 28 s.

Nezůstalo však jen u nich. Auta postupně sílila, přicházely větší a výkonnější motory: třináctistovka už měla 40 k (29 kW), patnáctistovka 53 k (39 kW) a největší čtyřválec 1,6 l nabídl rovnou šedesátku koní (44 kW), tedy dvojnásobek oproti prvním verzím! Nelze se divit největší rychlosti 138 km/h a sprintu z klidu na 100 km/h během 18,5 s. Měnil se i vnější vzhled a interiér. Malé kulaté blinkry nahradily časem vodorovné protažené do boků, s měnící se módou přicházely masivnější nárazníky a také svislá zadní světla se postupně zvětšovala. Rozšířena byla rovněž dvojice mřížek v přední masce.

Konec evropské produkce přišel až po dlouhých devatenácti letech, v roce 1974. Celkem vzniklo v Německu 362.601 kupé a 80.881 kabrioletů. Z brazilského Sao Bernardo do Campo vyjelo mezi roky 1962 a 1975 dalších 23.570 aut. Prototyp se dochoval do dnešních dnů. Je vystaven přímo v továrně v Osnabrücku, zúčastňuje se však i různých akcí a výstav. Je plně provozuschopný a lze jej vidět také na významných veteránských soutěžích. Nejbližším startem pro něj bude pátý ročník Schlosser Ginsberg Lasica ve dnech 6. - 8. září 2013.

Kromě Typu 14 existoval i hranatější a větší Karmann-Ghia Typ 34 (1961-1969) a v Brazílii se později vyráběl odlišný Karmann-Ghia TC (1970-1976) z pera Giorgetta Giugiara. Dnes Volkswagen bývalou karosárnu v Osnabrücku vlastní, koupil ji po bankrotu. Rodí se zde aktuální Golf Cabriolet, XL1 a dvojčata Porsche Boxster/Cayman. A Ghia? Z té zůstala už prakticky jen značka, která patří Fordu... Ale to už jsou úplně jiné příběhy.

Volkswagen: Chronologie kabrioletů

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Česko potřebuje víc inženýrů. Ekonomů je dost, říká odborník Česko potřebuje víc inženýrů. Ekonomů je dost, říká odborník

Potřeby firem se podle hlavního ekonoma UniCredit Bank…

Krok blíž ke koalici. Němečtí sociální demokraté budou jednat s Merkelovou Krok blíž ke koalici. Němečtí sociální demokraté budou jednat s Merkelovou

Německo v neděli udělalo důležitý krok ke vzniku další…

Tálibánci zaútočili na mezinárodní hotel. Zabili čtrnáct cizinců a čtyři místní Tálibánci zaútočili na mezinárodní hotel. Zabili čtrnáct cizinců a čtyři místní

Počet obětí nočního útoku na mezinárodní hotel v Kábulu…

 

Štítky Volkswagen

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál

Liberecké automobilové závody byly svého času největším…

Minitest Volkswagen Touareg Masaj 3.0 TDI: Nesnáším loučení! Minitest Volkswagen Touareg Masaj 3.0 TDI: Nesnáším loučení!

Dnešním testem dáváme poslední sbohem druhé generaci…

 






 
Jak levně garážovat auto: Temný život pod plachtou

Jak levně garážovat auto: Temný život pod plachtou

Včera

Sehnat při dnešních cenách nemovitostí garáž je pro většinu pracujících jako z říše snů. Existují ale i další možnosti řešení ochrany auta.




Blesk.cz

Slováci se masově hlásí na české vysoké školy. Loni podali 20 tisíc přihlášek

Slováci se masově hlásí na české vysoké školy. Loni…

Zájem Slováků o studium na vysoké škole v ČR neklesá. Ačkoli se v důsledku demografického vývoje snížil celkový…

Chile zasáhlo silné zemětřesení. Přišlo krátce po návštěvě papeže Františka

Chile zasáhlo silné zemětřesení. Přišlo krátce po…

Sever Chile zasáhlo v noci na neděli zemětřesení o síle 6,3 stupně. Otřesy byly podle agentury EFE cítit i na…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Další litvínovský nezdar. Zlomí nás skoro každý gól, kroutí hlavou Gerhát

Další litvínovský nezdar. Zlomí nás skoro každý gól,…

Začali solidně. Jako bojovníci, kteří se chtějí rvát s osudem a konečně touží prolomit čekání na první výhru…

 

Reflex.cz

Kdy se Zeman a Drahoš ženili a jak to měli s KSČ? Projděte si životní dráhy kandidátů na prezidenta

Kdy se Zeman a Drahoš ženili a jak to měli s KSČ?…

Z jakého prostředí pochází prezidentští kandidáti Miloš Zeman a Jiří Drahoš? Čím si v životě prošli, s kým a…

Rusové natočili vtipný klip: Diktátor Kim Čong-un souloží se svoji jadernou bombou

Rusové natočili vtipný klip: Diktátor Kim Čong-un…

Zamilovaný severokorejský diktátor Kim Čong-un svede svoji jadernou bombu. Když ji však jeho soudruzi odpálí, je…