Volkswagen XL1: 795 kg těžký hybridní sporťáček umí až 160 km/h

 

Volkswageny s menší než litrovou spotřebou mají za sebou slušnou historii. Teprve nyní je ale čeká alespoň výroba limitované série.

Prototyp XL1, třetí v řadě litrových konceptů Volkswagenu, byl představen už v lednu v 2011 v Kataru. Produkční varianta se během dvou let vývoje prakticky nezměnila, zůstal radikální vzhled i použitá technika a drahé materiály. I tak je ovšem její byť omezená výroba zázrakem. XL1 je tedy stále dvoumístným plug-in hybridem se sedadly vedle sebe, který kombinuje malý dvouválcový turbodiesel a elektromotor.

Malá přeplňovaná vznětová jednotka má objem 0,8 l a dává největší výkon 35 kW (48 k), elektromotor pak disponuje dalšími 20 kW (27 k). O přenos točivého momentu se stará sedmistupňová dvouspojková převodovka. Baterie o celkové kapacitě 5,5 kWh jsou umístěny vpředu, rekuperace při deceleraci a setrvačné jízdě představuje naprostou samozřejmost. Je-li potřeba prudce akcelerovat a auto jede pouze v elektrickém režimu, ve kterém je schopno dosáhnout vzdálenosti 50 km, agregát zvládne turbodiesel sám nastartovat. Mimochodem, celkový akční rádius je pak takřka desetinásobný.

Dle metodiky EU totiž XL1 spálí nizounkých 0,9 l/100 km, což znamená vypouštěné emise CO2 21 g/km. Dle propočtů zveřejněných britským Autocarem by se reálná spotřeba měla pohybovat někde kolem 2,2 l, takže jde stále o vynikající hodnotu. Samotný Volkswagen tvrdí, že k tomu, aby vůz udržel rychlost 100 km/h, stačí mu jen 6,2 kW (8,4 k) výkonu. Palivová nádrž má přitom pouhých deset litrů.

Vše bylo podřízeno maximální aerodynamické efektivitě a drastické redukci hmotnosti. Karoserie z karbonu disponuje supernízkým součinitelem odporu vzduchu jen 0,189. Uhlíková vlákna na ní použitá jsou pouhých 1,2 mm tenká, čelní sklo má pak 3,2 mm. XL 1 váží jen 795 kg. Samotné uhlíkové „šaty“ spolykají 230 kg, poháněcí soustava včetně článků má jen 227 kg, na převodovku připadá 153 kg, na elektroinstalaci 105 kg a konečně výbava včetně přístrojů a sedadel přidala dalších 80 kg, Jako stavební materiál na přístrojovou desku posloužil 1,4 mm silný plast vyztužený dřevem.

Lehké materiály byly použity i při konstrukci podvozku. Vpředu najdeme dvojité lichoběžníky z hliníku, vzadu pak vlečená ramena. Stabilizátory jsou také z uhlíkových kompozitů, brzdy pak keramické. Auto je 3,8 m dlouhé, 1,66 m široké a pouhých 1,15 m vysoké, či spíše nízké. Jezdí na úzkých pneumatikách s nízkým valivým odporem. Obutí na hořčíkových kolech má rozměry 115/80 vpředu, respektive 145/55 vzadu. Nejnovější přírůstek VW na nich dokáže na nich jet až 160 km/h, důležitější je ale jeho akcelerace z nuly na stovku během 12,7 s.

Premiéru si „sériový“ Volkswagen XL1 odbude v Ženevě. Limitovaná produkce 50 kusů se rozběhne v bývalé továrně karosárny Karmann v Osnabrücku ještě letos, možná budou následovat i další kusy. Ale to je zatím ve hvězdách, záleží samozřejmě na poptávce. Dříve se spekulovalo dokonce až o pětitisícové sérii, budoucnost ukáže čas. Každopádně, auto má homologaci pro celou Evropskou unii. Cena bude vzhledem k použitým materiálům určitě astronomická, Volkswagen jí ale dosud nezveřejnil.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
ANO se sbližuje s komunisty ANO se sbližuje s komunisty

Sociální bydlení, surovinová politika, růst minimální…

Zápisník Michala Tomeše: Zase ty kampaně Zápisník Michala Tomeše: Zase ty kampaně

Bývalý britský předseda vlády, voják a publicista Winston…

Komentář Martina Čabana: Dojemně pitomá show Komentář Martina Čabana: Dojemně pitomá show

Česko hledá prezidenta. Už do názvu pořadu,…

Elon Musk jen z odměn může získat desítky miliard dolarů Elon Musk jen z odměn může získat desítky miliard dolarů

Americký podnikatel Elon Musk by měl zůstat v čele…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto jsou nové stíhačky české policie. Mají 280 koní a není snadné je poznat Toto jsou nové stíhačky české policie. Mají 280 koní a není snadné je poznat

České dálnice budou ode dneška dozorovat neoznačené Škody…

Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda

Příroda vytvořila v polovině ledna opravdu vhodné…

 





 
BMW Bertone Freeclimber: SUV s působivou historií je na prodej, na světě jich není moc

BMW Bertone Freeclimber: SUV s působivou historií je na prodej, na světě jich není moc

Včera

Auto s japonským designem, italskými karosářskými úpravami a německým motorem? Seznamte se s BMW Bertone Freeclimberem.




Blesk.cz

„Když to bude černoch, střílejte,“ školil šéf policie nováčky. Amerika je v šoku

„Když to bude černoch, střílejte,“ školil šéf…

Americkou veřejnost šokoval případ policejního šéfa z Kentucky Todda Shawa (50), který své svěřence nabádal…

Malého Radovánka nalezli na pokraji smrti v dutině stromu: Byl tak zmrzlý, že se nemohl pohnout

Malého Radovánka nalezli na pokraji smrti v dutině…

Asi tři dny se nedaleko Vítkova na Tachovsku schovával promrzlý a vyhladovělý pejsek v dutině stromu. Když ho…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Česko - Makedonie 25:24. Úžasný obrat a chycená sedmička na konec!

Česko - Makedonie 25:24. Úžasný obrat a chycená…

Čeští házenkáři po dalším úžasném vítězném dramatu na mistrovství Evropy živí naději na postup do semifinále.…

 

Reflex.cz

Madrid: Španělská metropole si vás podmaní nejen svojí krásou

Madrid: Španělská metropole si vás podmaní nejen…

Madrid leží daleko od mořského břehu a daleko od lehkomyslnosti španělských letovisek. Překvapit vás může ale…

Reflex komentoval debatu prezidentských kandidátů na Primě. Sledovali jsme živě!

Reflex komentoval debatu prezidentských kandidátů na…

V úterý od 20:00 proběhla první skutečná televizní debatu prezidentských kandidátů. Po monologu Miloše Zemana na…