Volkswagen XL1: 795 kg těžký hybridní sporťáček umí až 160 km/h

 

Volkswageny s menší než litrovou spotřebou mají za sebou slušnou historii. Teprve nyní je ale čeká alespoň výroba limitované série.

Prototyp XL1, třetí v řadě litrových konceptů Volkswagenu, byl představen už v lednu v 2011 v Kataru. Produkční varianta se během dvou let vývoje prakticky nezměnila, zůstal radikální vzhled i použitá technika a drahé materiály. I tak je ovšem její byť omezená výroba zázrakem. XL1 je tedy stále dvoumístným plug-in hybridem se sedadly vedle sebe, který kombinuje malý dvouválcový turbodiesel a elektromotor.

Malá přeplňovaná vznětová jednotka má objem 0,8 l a dává největší výkon 35 kW (48 k), elektromotor pak disponuje dalšími 20 kW (27 k). O přenos točivého momentu se stará sedmistupňová dvouspojková převodovka. Baterie o celkové kapacitě 5,5 kWh jsou umístěny vpředu, rekuperace při deceleraci a setrvačné jízdě představuje naprostou samozřejmost. Je-li potřeba prudce akcelerovat a auto jede pouze v elektrickém režimu, ve kterém je schopno dosáhnout vzdálenosti 50 km, agregát zvládne turbodiesel sám nastartovat. Mimochodem, celkový akční rádius je pak takřka desetinásobný.

Dle metodiky EU totiž XL1 spálí nizounkých 0,9 l/100 km, což znamená vypouštěné emise CO2 21 g/km. Dle propočtů zveřejněných britským Autocarem by se reálná spotřeba měla pohybovat někde kolem 2,2 l, takže jde stále o vynikající hodnotu. Samotný Volkswagen tvrdí, že k tomu, aby vůz udržel rychlost 100 km/h, stačí mu jen 6,2 kW (8,4 k) výkonu. Palivová nádrž má přitom pouhých deset litrů.

Vše bylo podřízeno maximální aerodynamické efektivitě a drastické redukci hmotnosti. Karoserie z karbonu disponuje supernízkým součinitelem odporu vzduchu jen 0,189. Uhlíková vlákna na ní použitá jsou pouhých 1,2 mm tenká, čelní sklo má pak 3,2 mm. XL 1 váží jen 795 kg. Samotné uhlíkové „šaty“ spolykají 230 kg, poháněcí soustava včetně článků má jen 227 kg, na převodovku připadá 153 kg, na elektroinstalaci 105 kg a konečně výbava včetně přístrojů a sedadel přidala dalších 80 kg, Jako stavební materiál na přístrojovou desku posloužil 1,4 mm silný plast vyztužený dřevem.

Lehké materiály byly použity i při konstrukci podvozku. Vpředu najdeme dvojité lichoběžníky z hliníku, vzadu pak vlečená ramena. Stabilizátory jsou také z uhlíkových kompozitů, brzdy pak keramické. Auto je 3,8 m dlouhé, 1,66 m široké a pouhých 1,15 m vysoké, či spíše nízké. Jezdí na úzkých pneumatikách s nízkým valivým odporem. Obutí na hořčíkových kolech má rozměry 115/80 vpředu, respektive 145/55 vzadu. Nejnovější přírůstek VW na nich dokáže na nich jet až 160 km/h, důležitější je ale jeho akcelerace z nuly na stovku během 12,7 s.

Premiéru si „sériový“ Volkswagen XL1 odbude v Ženevě. Limitovaná produkce 50 kusů se rozběhne v bývalé továrně karosárny Karmann v Osnabrücku ještě letos, možná budou následovat i další kusy. Ale to je zatím ve hvězdách, záleží samozřejmě na poptávce. Dříve se spekulovalo dokonce až o pětitisícové sérii, budoucnost ukáže čas. Každopádně, auto má homologaci pro celou Evropskou unii. Cena bude vzhledem k použitým materiálům určitě astronomická, Volkswagen jí ale dosud nezveřejnil.

Spolupracujeme s TipCars.com
Sobotky: Urgence V4 uspěly. Kvalitu potravin začne řešit i Jucker Sobotky: Urgence V4 uspěly. Kvalitu potravin začne řešit i Jucker

lak zemí V4, tedy ČR, Polska, Maďarska a Slovenska kvůli…

Ve vlacích Českých drah půjde již brzy platit kartou Ve vlacích Českých drah půjde již brzy platit kartou

Partnerem dopravce se stala ČSOB, s níž byla uzavřena…

Problémy s motory snížily zisk Airbusu, spadl o více než třetinu Problémy s motory snížily zisk Airbusu, spadl o více než třetinu

Evropskému výrobci letecké techniky Airbus klesl v prvním…

Saakašvili přišel o ukrajinské občanství a utekl do USA. Budu bojovat, tvrdí Saakašvili přišel o ukrajinské občanství a utekl do USA. Budu bojovat, tvrdí

Bývalý gruzínský prezident žijící na Ukrajině Michail…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody? Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody?

Místo velkých pák ručních brzd dnes automobilky dávají…

Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí! Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí!

Jet autem 235 km/h za hodinu není jen tak ani pro zkušené…

 





 
Testujeme Ladu Vesta: Co nás příjemně překvapilo a co naopak zklamalo? (video)

Testujeme Ladu Vesta! Co nás příjemně překvapilo a co naopak zklamalo?

Dnes 12:53

Ruskou alternativu k Dacii Logan nebo Citroënu C-Elysée lze pořídit i u nás. Pohodlným podvozkem nadchne, lacinými detaily ale zklame.




Blesk.cz

Odborník radí: Co dělat, když prodejce nechce uznat vaší reklamaci?

Odborník radí: Co dělat, když prodejce nechce uznat…

Co dělat, když prodejce nechce přijmout zboží koupené na internetu ve lhůtě deseti dnů, jako se to stalo paní…

Královna „kačeřího zobáku“ Kucherenko u soudu: Pohublý manžel v poutech, Silvia vystrojená jako party girl!

Královna „kačeřího zobáku“ Kucherenko u soudu:…

Silvia Kucherenko (34) asi jediná věřila, že Nejvyšší soud v Bratislavě zruší manželův jedenáctiletý trest…

 

iSport.cz

Stoper Kalas prodloužil smlouvu s Chelsea. Sezonu opět stráví ve Fulhamu

Stoper Kalas prodloužil smlouvu s Chelsea. Sezonu…

Fotbalový reprezentant Tomáš Kalas prodloužil smlouvu v Chelsea na další čtyři roky. Zároveň bude pokračovat na…

Soupeře Sparty nejvíc děsí Plavšič. Snad nebude mít svůj den, věří kouč

Soupeře Sparty nejvíc děsí Plavšič. Snad nebude mít…

Fotbalisty Sparty čeká ostrý vstup do sezony. Souboj s Crvenou Zvezdou Bělehrad v předkole Evropské ligy bude…

 

Reflex.cz

Za rakovinu může špatná nálada. Vše si člověk vyléčí sám, i poškozenou míchu, tvrdí lékař

Za rakovinu může špatná nálada. Vše si člověk vyléčí…

„Sebeuzdravovací síla člověka je nekonečná,“ má jasno zakladatel neuropsychoimunologie Jan Šula. Choroby podle…

Žaludky českých politiků jsou skutečné plechové a proto se neštítí agitovat úplně všude

Žaludky českých politiků jsou skutečné plechové a…

Volební lídr ČSSD Lubomír Zaorálek se v jednom ze svých posledních tweetů svěřil, že vyrazí do Liberce na…