Volkswagen XL1: 795 kg těžký hybridní sporťáček umí až 160 km/h

 

Volkswageny s menší než litrovou spotřebou mají za sebou slušnou historii. Teprve nyní je ale čeká alespoň výroba limitované série.

Prototyp XL1, třetí v řadě litrových konceptů Volkswagenu, byl představen už v lednu v 2011 v Kataru. Produkční varianta se během dvou let vývoje prakticky nezměnila, zůstal radikální vzhled i použitá technika a drahé materiály. I tak je ovšem její byť omezená výroba zázrakem. XL1 je tedy stále dvoumístným plug-in hybridem se sedadly vedle sebe, který kombinuje malý dvouválcový turbodiesel a elektromotor.

Malá přeplňovaná vznětová jednotka má objem 0,8 l a dává největší výkon 35 kW (48 k), elektromotor pak disponuje dalšími 20 kW (27 k). O přenos točivého momentu se stará sedmistupňová dvouspojková převodovka. Baterie o celkové kapacitě 5,5 kWh jsou umístěny vpředu, rekuperace při deceleraci a setrvačné jízdě představuje naprostou samozřejmost. Je-li potřeba prudce akcelerovat a auto jede pouze v elektrickém režimu, ve kterém je schopno dosáhnout vzdálenosti 50 km, agregát zvládne turbodiesel sám nastartovat. Mimochodem, celkový akční rádius je pak takřka desetinásobný.

Dle metodiky EU totiž XL1 spálí nizounkých 0,9 l/100 km, což znamená vypouštěné emise CO2 21 g/km. Dle propočtů zveřejněných britským Autocarem by se reálná spotřeba měla pohybovat někde kolem 2,2 l, takže jde stále o vynikající hodnotu. Samotný Volkswagen tvrdí, že k tomu, aby vůz udržel rychlost 100 km/h, stačí mu jen 6,2 kW (8,4 k) výkonu. Palivová nádrž má přitom pouhých deset litrů.

Vše bylo podřízeno maximální aerodynamické efektivitě a drastické redukci hmotnosti. Karoserie z karbonu disponuje supernízkým součinitelem odporu vzduchu jen 0,189. Uhlíková vlákna na ní použitá jsou pouhých 1,2 mm tenká, čelní sklo má pak 3,2 mm. XL 1 váží jen 795 kg. Samotné uhlíkové „šaty“ spolykají 230 kg, poháněcí soustava včetně článků má jen 227 kg, na převodovku připadá 153 kg, na elektroinstalaci 105 kg a konečně výbava včetně přístrojů a sedadel přidala dalších 80 kg, Jako stavební materiál na přístrojovou desku posloužil 1,4 mm silný plast vyztužený dřevem.

Lehké materiály byly použity i při konstrukci podvozku. Vpředu najdeme dvojité lichoběžníky z hliníku, vzadu pak vlečená ramena. Stabilizátory jsou také z uhlíkových kompozitů, brzdy pak keramické. Auto je 3,8 m dlouhé, 1,66 m široké a pouhých 1,15 m vysoké, či spíše nízké. Jezdí na úzkých pneumatikách s nízkým valivým odporem. Obutí na hořčíkových kolech má rozměry 115/80 vpředu, respektive 145/55 vzadu. Nejnovější přírůstek VW na nich dokáže na nich jet až 160 km/h, důležitější je ale jeho akcelerace z nuly na stovku během 12,7 s.

Premiéru si „sériový“ Volkswagen XL1 odbude v Ženevě. Limitovaná produkce 50 kusů se rozběhne v bývalé továrně karosárny Karmann v Osnabrücku ještě letos, možná budou následovat i další kusy. Ale to je zatím ve hvězdách, záleží samozřejmě na poptávce. Dříve se spekulovalo dokonce až o pětitisícové sérii, budoucnost ukáže čas. Každopádně, auto má homologaci pro celou Evropskou unii. Cena bude vzhledem k použitým materiálům určitě astronomická, Volkswagen jí ale dosud nezveřejnil.

Spolupracujeme s TipCars.com
Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad

Bývalý velvyslanec v USA a Rusku Petr Kolář nebude…

Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM

Twitteru došla trpělivost. V boji proti fake news, hoaxům…

INFOGRAFIKA: Hlavní úkoly, které čekají na příštího šéfa průmyslu INFOGRAFIKA: Hlavní úkoly, které čekají na příštího šéfa průmyslu

Nový ministr průmyslu se musí rychle zorientovat…

Novým ministrem průmyslu bude Havlíček. Musí zrychlit čerpání dotací Novým ministrem průmyslu bude Havlíček. Musí zrychlit čerpání dotací

Premiér Bohuslav Sobotka navrhl prezidentovi Miloši…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty…

 






 
Gazela BMW B5 (BMW 2001): Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Gazela BMW B5: Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Dnes 18:59

V první polovině 70. let vznikl na severní Moravě velmi zajímavý závodní automobil pojmenovaný Gazela. Ač jeho tvůrci vycházeli z oblíbeného kupé 110 R, technicky i tvarově šlo o něco úplně jiného.




Blesk.cz

Ruského exposlance zastřelili v Kyjevě u luxusního hotelu. Je za tím Moskva?

Ruského exposlance zastřelili v Kyjevě u luxusního…

V centru Kyjeva podlehl střelným zraněním bývalý ruský poslanec Denis Voroněnkov. Potvrdila to ukrajinská…

Honda po střetu s náklaďákem dopadla na střechu: Zranil se řidič i spolujezdkyně

Honda po střetu s náklaďákem dopadla na střechu:…

U dopravní nehody osobního automobilu a náklaďáku na Chodově, při které jedno z aut skončilo na střeše,…

 

iSport.cz

Češky jedou! Karolína Plíšková i Šafářová smetly soupeřky a jsou ve 3. kole

Češky jedou! Karolína Plíšková i Šafářová smetly…

TURNAJ V MIAMI | Tenistka Karolína Plíšková porazila v druhém kole turnaje v Miami americkou kvalifikantku…

Reichel má hokeje dost. Mluvil o konci, stěhování i pěti lidech na tréninku

Reichel má hokeje dost. Mluvil o konci, stěhování i…

Zavřel tlustou bichli, založil ji do knihovny. Prozatím, nebo navždycky? To netuší ani Robert Reichel sám. „Mám…

 

Reflex.cz

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Vladimír Mišík oslavil před pár dny velkolepě sedmdesátiny, Adam Mišík bude mít letos v květnu dvacetiny. Dva…