Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Volkswagen XL1
Volkswagen XL1
Volkswagen XL1
Volkswagen XL1
44 Fotogalerie

Volkswagen XL1: 795 kg těžký hybridní sporťáček umí až 160 km/h

Aleš Dragoun
Volkswageny s menší než litrovou spotřebou mají za sebou slušnou historii. Teprve nyní je ale čeká alespoň výroba limitované série.

Prototyp XL1, třetí v řadě litrových konceptů Volkswagenu, byl představen už v lednu v 2011 v Kataru. Produkční varianta se během dvou let vývoje prakticky nezměnila, zůstal radikální vzhled i použitá technika a drahé materiály. I tak je ovšem její byť omezená výroba zázrakem. XL1 je tedy stále dvoumístným plug-in hybridem se sedadly vedle sebe, který kombinuje malý dvouválcový turbodiesel a elektromotor.

Malá přeplňovaná vznětová jednotka má objem 0,8 l a dává největší výkon 35 kW (48 k), elektromotor pak disponuje dalšími 20 kW (27 k). O přenos točivého momentu se stará sedmistupňová dvouspojková převodovka. Baterie o celkové kapacitě 5,5 kWh jsou umístěny vpředu, rekuperace při deceleraci a setrvačné jízdě představuje naprostou samozřejmost. Je-li potřeba prudce akcelerovat a auto jede pouze v elektrickém režimu, ve kterém je schopno dosáhnout vzdálenosti 50 km, agregát zvládne turbodiesel sám nastartovat. Mimochodem, celkový akční rádius je pak takřka desetinásobný.

Dle metodiky EU totiž XL1 spálí nizounkých 0,9 l/100 km, což znamená vypouštěné emise CO2 21 g/km. Dle propočtů zveřejněných britským Autocarem by se reálná spotřeba měla pohybovat někde kolem 2,2 l, takže jde stále o vynikající hodnotu. Samotný Volkswagen tvrdí, že k tomu, aby vůz udržel rychlost 100 km/h, stačí mu jen 6,2 kW (8,4 k) výkonu. Palivová nádrž má přitom pouhých deset litrů.

Vše bylo podřízeno maximální aerodynamické efektivitě a drastické redukci hmotnosti. Karoserie z karbonu disponuje supernízkým součinitelem odporu vzduchu jen 0,189. Uhlíková vlákna na ní použitá jsou pouhých 1,2 mm tenká, čelní sklo má pak 3,2 mm. XL 1 váží jen 795 kg. Samotné uhlíkové „šaty“ spolykají 230 kg, poháněcí soustava včetně článků má jen 227 kg, na převodovku připadá 153 kg, na elektroinstalaci 105 kg a konečně výbava včetně přístrojů a sedadel přidala dalších 80 kg, Jako stavební materiál na přístrojovou desku posloužil 1,4 mm silný plast vyztužený dřevem.

Lehké materiály byly použity i při konstrukci podvozku. Vpředu najdeme dvojité lichoběžníky z hliníku, vzadu pak vlečená ramena. Stabilizátory jsou také z uhlíkových kompozitů, brzdy pak keramické. Auto je 3,8 m dlouhé, 1,66 m široké a pouhých 1,15 m vysoké, či spíše nízké. Jezdí na úzkých pneumatikách s nízkým valivým odporem. Obutí na hořčíkových kolech má rozměry 115/80 vpředu, respektive 145/55 vzadu. Nejnovější přírůstek VW na nich dokáže na nich jet až 160 km/h, důležitější je ale jeho akcelerace z nuly na stovku během 12,7 s.

Premiéru si „sériový“ Volkswagen XL1 odbude v Ženevě. Limitovaná produkce 50 kusů se rozběhne v bývalé továrně karosárny Karmann v Osnabrücku ještě letos, možná budou následovat i další kusy. Ale to je zatím ve hvězdách, záleží samozřejmě na poptávce. Dříve se spekulovalo dokonce až o pětitisícové sérii, budoucnost ukáže čas. Každopádně, auto má homologaci pro celou Evropskou unii. Cena bude vzhledem k použitým materiálům určitě astronomická, Volkswagen jí ale dosud nezveřejnil.