Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Celkový účet VW za Dieselgate. Pokuty jsou obrovské...

redakce AUTO.CZ
Diskuze (26)
Německá prokuratura vyměřila automobilovému koncernu Volkswagen kvůli emisnímu podvodu pokutu ve výši jedné miliardy eur (téměř 26 miliard Kč). Volkswagen uvedl, že pokutu přijímá, a přiznává se tak ke své zodpovědnosti.

Podle agentury Reuters jde o jednu z nejvyšších pokut, jakou kdy německé úřady některému podniku vyměřily.

Prokuratura v německém Braunschweigu dospěla k závěru, že Volkswagen se dopustil pochybení při dohledu nad činností divize pro vývoj motorů. "Volkswagen pokutu po důkladném zkoumání přijal a nepodnikne proti ní žádné právní kroky. Volkswagen se tak hlásí ke své zodpovědnosti za dieselovou krizi," uvedla automobilka.

V důsledku udělení pokuty bude ukončeno přestupkové řízení proti automobilce. Na rozdíl od trestněprávního řízení, které může být namířeno pouze proti osobám, může přestupkové řízení vyústit v pokuty vůči podnikům. Podle prokuratury lze pokutu vyměřit, pokud se zjistí, že "nezbytná kontrolní opatření byla úmyslně či z nedbalosti opomenuta, takže došlo k trestněprávně závažnému porušení povinností". V německém právním systému jde o jednu z mála možností, jak pokutou přímo potrestat podnik za chybný postup finančně odpovědných pracovníků, uvedla prokuratura.

Šéf koncernu Herbert Diess uvedl, že Volkswagen stále pracuje na překonání emisního skandálu. "Je nezbytné učinit další kroky k obnovení důvěry ve firmu a v automobilový průmysl," prohlásil.

Volkswagen již v září 2015 v reakci na obvinění amerických úřadů přiznal, že do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě nainstaloval software umožňující manipulovat s testy emisí oxidů dusíku. Skandál se týká i zhruba 1,2 milionu vozů Škoda Auto.

Začátkem loňského roku americká vláda s Volkswagenem uzavřela dohodu ohledně urovnání emisního skandálu, v jejímž rámci automobilka souhlasila se zaplacením částky 4,3 miliardy dolarů (zhruba 94 miliard Kč).

Celkové náklady automobilky na řešení emisního skandálu jsou ale mnohem vyšší. Kromě pokut zahrnují rovněž výdaje na svolávání automobilů k úpravě či odškodné pro majitele a prodejce vozů. Volkswagen si již na řešení skandálu dal stranou 28,5 miliardy eur, dnešní pokuta však v této částce není zahrnuta. Bude tak mít negativní dopad na hospodářské výsledky podniku, uvedli analytici ze společnosti Evercore ISI.

Výběr hlavních událostí emisního skandálu německé automobilky Volkswagen, které německá prokuratura vyměřila za skandál pokutu jednu miliardu eur (téměř 26 miliard Kč).

2015

18. září - Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) obvinila německý koncern Volkswagen, že do svých vozidel s naftovými motory instaloval software, který umožňuje skrýt skutečnou hladinu vypouštěných emisí, a tím se snažil obejít zákony na ochranu ovzduší.

21. září - Německá vláda nařídila kontrolu naftových automobilů Volkswagenu a americké ministerstvo spravedlnosti dalo pokyn k zahájení trestního vyšetřování případu. Akcie automobilky Volkswagen se v první den, kdy se s nimi od vypuknutí skandálu obchodovalo, propadly téměř o pětinu.

22. září - Volkswagen přiznal, že klamavým softwarem bylo na světě vybaveno 11 milionů jeho dieselových vozů. Z toho připadá zhruba pět milionů vozů na vlajkovou značku VW, přes dva miliony na Audi, 1,2 milionu na značku Škoda a 700.000 na Seat. Řada zemí zahájila vyšetřování případu.

23. září - Generální ředitel Volkswagenu Martin Winterkorn odstoupil kvůli skandálu z funkce.

28. září - Němečtí prokurátoři zahájili vyšetřování Winterkorna a šéfa značky Volkswagen Herberta Diesse.

15. října - Volkswagen oznámil, že svolá do servisů v Evropské unii zhruba 8,5 milionu naftových vozidel.

16. prosince - Evropský úřad pro boj proti podvodům (OLAF) zahájil vyšetřování Volkswagenu kvůli možnému zneužití úvěrů od Evropské investiční banky (EIB) a zda peníze od EU určené na vývoj a výzkum firma nepoužila k jiným účelům. V srpnu 2017 vyšetřování ukončil, výsledky nezveřejnil.

17. prosince - Poslanci Evropského parlamentu schválili vytvoření vyšetřovacího výboru ke skandálu.

2016

28. června - Americké ministerstvo spravedlnosti oznámilo, že Volkswagen zaplatí celkem 15,3 miliardy dolarů (375 miliard Kč) za skandál, na jehož řešení se dohodl s americkými úřady a tamními majiteli svých naftových vozů. Jejich majitelé se mohou rozhodnout, zda budou požadovat úpravu auta, nebo aby Volkswagen jejich vůz odkoupil. Dohoda také předpokládá odškodnění.

25. srpna - Volkswagen dosáhl dohody o odškodnění svých 650 amerických prodejců za problémy spojené se skandálem kolem měření emisí. Výši odškodného média odhadla na více než 1,2 miliardy dolarů (zhruba 29 miliard Kč).

6. listopadu - Prokuratura zahrnula do svého vyšetřování předsedu dozorčí rady Volkswagenu Hanse Dietera Pötsche, který byl v době vypuknutí skandálu finančním ředitelem Volkswagenu.

2017

9. ledna - USA kvůli aféře zatkly prvního manažera VW, kterým byl bývalý šéf amerického oddělení firmy pro dodržování regulačních předpisů Oliver Schmidt. Následovali další zatčení.

11. ledna - Americká vláda uzavřela s VW dohodu o urovnání skandálu. Automobilka přiznala vinu a zaplatí 4,3 miliardy dolarů (110 miliard Kč) - 2,8 miliardy za kriminální provinění a 1,5 miliardy v rámci civilního řízení.

11. května - Americký soud schválil dohody Volkswagenu a společnosti Robert Bosch o urovnání dalších sporů. VW zaplatí 1,22 miliardy USD (29,8 miliardy Kč) za opravu nebo odkup vozů s obsahem motoru 3,0 litru v USA, Robert Bosch, dodavatel součástek, zaplatí 327,5 milionu USD americkým majitelům vozů.

6. července - Francie oznámila, že by se v zemi měly do roku 2040 přestat prodávat benzinové i naftové automobily. O tři týdny později stejný plán ohlásila Británie.

27. července - Američtí regulátoři schválili plán VW na úpravu či odkup většiny naftových aut, kterých se v USA skandál týká.

8. srpna - Volkswagen oznámil, že poskytne slevu až 10.000 eur (asi 260.000 Kč) těm zákazníkům, kteří si koupí nový vůz značky VW a protiúčtem dají starší model s naftovým motorem.

25. srpna - Inženýr Volkswagenu James Robert Liang byl v USA odsouzen na 40 měsíců ve vězení a k pokutě. Stal se první osobou, kterou americké úřady kvůli skandálu odsoudily.

8. listopadu - Německý soud vyhověl žádosti svazu soukromých investorů DSW o nezávislé vyšetřování skandálu.

6. prosince - Manažer VW Oliver Schmidt byl v USA odsouzen k sedmiletému vězení pro podíl na podvodu a k vysoké pokutě.

2018

3. května - Bývalý generální ředitel automobilky Volkswagen Martin Winterkorn byl v USA obviněn kvůli skandálu.

13. června - Německá prokuratura vyměřila koncernu pokutu ve výši jedné miliardy eur (26 miliard Kč). Volkswagen pokutu přijal a přiznal se tak ke své zodpovědnosti.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (26)
Avatar - pradeda777
15. 6. 2018 16:07
Re: Strasne maly pokuty
Koncernu nepotrebovali nic dokazovat. Koncern se z nejakeho dosud nevysvetleneho duvodu sam udal a ke vsemu priznal.
Avatar - pradeda777
15. 6. 2018 15:57
Re: prijde mi to docela drsny
To je sice pravda, ale kdyz se podivas na to kolik se procentualne koncernovych aut proda u nas, tak je to o necem jinem, ze?
15. 6. 2018 14:18
Re: prijde mi to docela drsny
co to je hodnocení?
Avatar - Blue Sun
15. 6. 2018 12:49
Re: Strasne maly pokuty
Po VW jdou ne proto, že má vyšší emise, ale proto, že mu prokázaly podvodný software. Což, jak určitě sám víš, u nikoho jiného neprokázali.
Argumentuješ sice hezky, ale naprosto špatnými argumenty.
15. 6. 2018 09:32
Re: Strasne maly pokuty
ja bych do toho USA netahal, i kdyz jim vdecime za to, ze se s dyzlama i v evrope konecne zacina neco delat

a vpodstate nevidim rozdil mezi VW, kterej laboratornim merenim prosel (i kdyz podvadel), podobne jako prosly jine znacky (kterym podvod neporokazaly), ale v realu limity nesplnuje nikdo.
a prijde mi na hlavu postaveny, ze ten postizenej je jen ten, co se priznal, a jeste k tomu v realu patri mezi nejlepsi.
a jestlize testovani mereni emisi bylo postaveny tak, ze auto muselo projit jen laboratori a v realu bylo uplne jedno kolik toho vypusti, tak vpodstate nechapu, proc v EU (v USA je to jinak) honi VW (ktere laboratori proslo) za to, ze v realu nevyhovuje.

novy auta se uz merej i v realu, na druhou stranu, kolik toho budou moct vypustit az budou mit najeto 100, 200, 500tis, nebo to bude uplne jedno a budou moct opet jezdit jako dymovnice ??

tim narazim na to, ze u nas jezdi spousta aut bez filtru (ktere filtr ani nikdy nemely), ktere smrdi naprosto neskutecnym zpusobem a treba jim z vyfuku ani zadny kour nejde. pritom je evidentni, ze takovy auto jako novy takhle smrdet nemohlo a je s nim neco v neporadku, ale technickou to vpohode projde