Martin Winterkorn odstoupil z funkce šéfa Volkswagenu
Minulý pátek vyplaval na povrch velký skandál, Volkswagen (a nejen on, jak vychází najevo) podváděl v USA při měření emisí přeplňovaných vznětových motorů TDI řady EA189. Problém se celosvětově týká 11 milionů automobilů vyrobených v letech 2008-2015, do kterých nainstaloval řídicí jednotky s „odpojovacím“ softwarem. Díky nim vozy testy prošly. Winterkorn reagoval poměrně rychle, na svůj post rezignoval sám z vlastní vůle, respektive podle zpravodajského serveru CNBC požádal dozorčí radu, aby jej odvolala.
V tiskovém prohlášení uvedl: „Jsem šokován událostmi posledních dnů. Ohromilo mě, že bylo v rámci koncernu Volkswagen možné takové pochybení. Nejsem si sice vědom žádného pochybení z mé strany, ale přijímám odpovědnost za nesrovnalosti, které byly nalezeny v dieselových motorech. Volkswagen potřebuje nový start také v personální oblasti. Uvolňuji tím pro něj cestu. Proces transparentnosti a vyjasnění musí pokračovat, Je to jediný způsob, jak získat zpět důvěru. Jsem přesvědčen, že skupina Volkswagen tuto těžkou krizi překoná.“ Přitom ještě letos v dubnu vyhrál vnitropodnikový boj s Ferdinandem Piëchem, který následně odstoupil ze všech funkcí v koncernu a zamířil do důchodu. Jeho pozice se zdála být neotřesitelná...
Druhý největší světový výrobce automobilů neprožívá tak úspěšné časy, jak plánoval. V prvních osmi měsících letošního roku prodal celosvětově o 1,5 % nových osobních i užitkových automobilů méně a v samotném srpnu hlásí pokles o 5,4 %. Po vypuknutí skandálu se akcie propadly v pondělí o 18 a v úterý téměř o 20 %, ve středu zaznamenaly zase mírný, šestiprocentní nárůst. Jak se zdá, celá legrace bude Volkswagen nakonec stát cca 26 miliard eur (705,7 miliardy korun).
Nástupce bude jmenován v pátek, kdy se sejde dozorčí rada. Spekuluje se o dvou mužích, ve funkci by Winterkorna mohli nahradit prezident a generální ředitel Porsche Matthias Müller, nebo současný šéf Audi Rupert Stadler.