10.12. 2015 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetý Volkswagen Passat B7 (3C/36): Méně invenční, zato spolehlivější

 

Recenzovaný Passat byl na sklonku roku 2010 vydáván za novou generaci. Spíše se však jednalo o výraznou modernizaci předchozího vydání. A zatímco zvenku či v kabině se vůz změnil jen málo, pod povrchem je odlišností více.

O Passatu B7 se v poslední době hodně mluvilo zejména v souvislosti s kauzou dieselgate. Jak ale ukázalo naše nezávislé měření, zkoušený a náhodně vybraný kousek v praxi splnil to, co výrobce uvedl v technických propozicích vozu. Pro kupujícího Passatu B7 je však důležitý spíše fakt, že v zásadě alespoň z části napravil pošramocenou reputaci předchozí šesté generace. Ta v roce 2005 vystřídala poněkud konzervativně pojatou řadu B5, využívající techniku Audi, a opět přinesla hnací řetězec uložený napříč před přední nápravou. Kromě toho nabídla celou řadu technických novinek, které však velice záhy způsobily četné vrásky nejen soukromým majitelům či správcům vozových parků, v nichž byl a je Passat hojně zastoupen, nýbrž i garančním technikům autorizovaných servisů. Passat B6 se tak zařadil do „elitní“ skupinky aut, které patří k největším servisním štamgastům. Některé závady vzbuzovaly úsměv, jiné i v souladu s pověstí výrobce vyrážely dech.

Jen v tlačítku to není

S příchodem B7 však zmíněné rébusy zčásti zmizely. Byl to výsledek dílčího doladění již stávající techniky, ale také řady radikálnějších změn, uskutečněných na vozidle. Třeba parkovací brzda. Jednou z technických highlightů předešlé B6 bylo nahrazení tradiční páky mezi sedadly drobným tlačítkem. Už jeho umístění vlevo vedle volantu nebylo příliš šťastné. Asi by to ani tolik nevadilo, kdyby mechanismus parkovací brzdy celkem pravidelně neselhával. Na vině byl nejen nevhodný software, nýbrž i konstrukce mechanismu v zadních brzdičích.

Video

S příchodem sedmé generace se tak nezměnilo pouze umístění ovládacího tlačítka. Nyní je umístěno nalevo vedle řadicí páky a tedy lépe po ruce. Navíc je i jinak řešeno. A to není vše. Odlišná je rovněž řídicí jednotka celého systému a také samotný mechanismus, respektive zadní brzdiče, který pracuje s jemnějším závitem čepu, jenž v třmenech přímo pohybuje destičkami.

A takto bychom mohli pokračovat. Jiné věci ale zůstaly. Třeba podivně vyřešená spínací skříňka. Sice již nemáte klasický klíč s ocelovou čepelí, nýbrž jen plastový ovladač, avšak ke spuštění motoru jej musíte zatlačit do slotu. První poloha ovládá elektrický zámek volantu, druhá relé palivové pumpy případně žhavení a teprve třetí aktivuje startér. Přitom ovšem musíte ovladač ve spouštěcí poloze držet, neboť impulsní startování, která mají třeba Audi i s klasickými klíči už od dob minulé generace A6, zde chybí. Ještě před tím ale musíte ovladač vyndat z kapsy a k odemčení vozu stisknout tlačítko, podobně jako u běžného dálkového ovládání centrálního zamykání. Naštěstí Volkswagen nabídnul v B7 alternativu v podobě bezklíčového ovládání. Vozy prodané u nás jej zpravidla nemají, naopak dovezená auta touto vymožeností disponují docela často.

Kompresoru se nebojte

Od samého začátku plnil roli základní motorizace v Passatu agregát 1.4 TSI o výkonu 90 kW. Jde o jednodušší verzi motoru, která vystačí pouze s turbodmychadlem. Ač je považována za spolehlivější než výkonnější twinchargerová varianta, přesto není důvod ji v Passatu hledat. Po dynamické stránce klidnějším povahám stačí, avšak že by měla nějaké výkonové rezervy, o tom mluvit nelze. Výkonnější varianty kombinující přeplňování turbodmychadlem a mechanicky poháněným kompresorem typu Roots nabízejí zajímavé svezení, vám je ale také nedoporučíme. Kupodivu, obávaný kompresor tady zdrojem problému obyčejně nebývá. To spíše selže celek řemenice, jehož součástí je elektromagnetická spojka, připojující přes krátký řemen pohon kompresoru a zároveň také vodní pumpa. „V praxi se závada projevuje buď únikem chladicí kapaliny, nebo ztrátou výkonu,“ říká Petr Petřík, uznávaný specialista na vozy koncernu Volkswagen z pražské Malé Chuchle. „Za zmíněný celek obsahující vodní pumpu a elektromagnetickou spojku si účtuji přibližně 4.500 korun,“ dodává Petřík.

TEST 2011: VW Passat 2,0 TDI DSG - Evergreen číslo sedm

Pozornost kupujících zážehových Passatů se tak spíše obrací na větší motory 1.8 TSI, případně 2.0 TSI. Oba jsou zástupci už třetí generace motorů řady EA888. Po technické stránce dost složité agregáty nabízejí příkladnou kulturu chodu jistě i zásluhou dvojice vyvažovacích hřídelů, rotujících v jejich litinovém bloku.

Bohužel ani jim se problémy nevyhýbají. Dřívější sklony k vysoké spotřebě oleje, klidně až litr na 1000 km, měly na svědomí nevhodně řešené pístní kroužky. Výrobce udělal změny na konstrukci kroužků, kdy se měnila hlavně plocha, dosedající na vnitřní plochy válců. Současně s tím prošly modifikací také písty, neboť modifikované kroužky vyžadovaly větší drážku v pístu. Úprava se týkala motoru 1.8 TSI i většího dvoulitru. Dobrou zprávou je, že v Passatu B7 by již měla být upravená a tedy bezproblémová verze kroužků/pístů.

Ani řetěz není věčný

Naopak. Jeho životnost může být dokonce nižší než v případě klasického ozubeného řemenu. „Až do modifikace z roku 2011 se běžně stávalo, že řetěz vyžadoval výměnu už po ujetí 60 000 km,“ říká Petřík. To mimo jiné znamená, že u později vyrobených Passatů B7 s většími zážehovými motory by již měly být rozvody trvanlivější.

„Výměna rozvodů včetně všech kladek a také plochého řemene u nás vyjde na zhruba devět tisíc,“ dodává Petřík. A je to právě plochý řemen, s jehož výměnou doporučuje Petr Petřík příliš neotálet. Řemen totiž umí poškodit simerink na klikovém hřídeli, což vyústí v úniky oleje.

Zajímavé je, že zatímco řetěz pohánějící vačkové hřídele patří k problematickým částem motoru, o kratším a užším řetězu pohánějícím již zmíněné „vyvažováky“ obvykle problémy nedělá.

Svíčky měňte dřív!

Výrobce předepisuje u motorů 1.8 a 2.0 TSI výměnu zapalovacích svíček po ujetí 100.000 km. „Z mých zkušeností mohu říci, že reálnější je interval 60.000 km,“ tvrdí Petřík. U svíček totiž dochází k zanášení elektrod, čímž se zvyšuje přeskokové napětí. Ve výsledku dojde ke zničení zapalovací cívky, která je tady nasazena přímo na svíčce. Cívka dnes vyjde na vcelku příznivých třináct stovek. Elektronika naštěstí dokáže poznat, který válec nepálí a vypne příslušnou dvojici vstřikovačů. Tím zabrání zničení katalyzátorů nadměrnou tepelnou zátěží.

Kvalita nafty je životně důležitá

Mnohem více Passatů ale bylo samozřejmě prodáno se vznětovými motory TDI. Ty byly od začátku až do ukončení výroby dva. Menší o objemu 1,6 litru a větší, od něj odvozený dvoulitr. Ten navíc existoval ve třech verzích. Varianta označená CFFB nabízela 103 kW, zatímco verze CFGB poskytovala 125 kW. Později dokonce 130 kW (CFGC). Rozdíl je také ve vstřikování. Menší 1.6 TDI sázela na systém od Siemensu, větší dvoulitry dávaly přednost common-railu od Bosche.

Pokud zůstaneme u common-railu, zkušenosti ukazují, že jeho piezo-vstřikovače bez ohledu na výrobce vyžadují k delšímu přežití kvalitní naftu. „V opačném případě dojde k jejich přidření,“ upozorňuje Petřík. Motory TDI v Passatu obecně používají vícero vstřikovačů. Který má vaše pohonná jednotka, o tom rozhoduje kód motoru, přičemž se liší také objednací číslo a samozřejmě i takzvané kompenzační číslo, které se zadávává do řídicí jednotky motoru. „Levnější vstřikovač u nás vyjde na zhruba 7.200 korun, draží asi na devět tisíc,“ dodává Petřík.

TEST 2012: Volkswagen Passat Variant 2,0 TDI 4Motion – Rodinný manažer

Společný motorům 1.6 TDI a 2.0 TDI je také modul systému recirkulace výfukových plynů EGR (setkat se lze i s německou zkratkou AGR). Skládá se z chladiče a dvojice klapek. Ta, co vpouští výfukové plyny přes chladič, je ovládána pneumaticky. Hlavní klapka, která řídí přepouštění výfukových plynů zpět do sání, pak elektromotoricky.

Je to právě elektronika hlavní klapky, která často selhává. Jádro problému spočívá v takzvané rohatce klapky, která se časem zadře, což následně vyústí ve spálení elektroniky, či přesněji krokového motorku, ovládající klapku.

Ani Passat B7 tak není vozem bez nedostatků. V porovnání s předchozí B6 je na tom přeci jen o hodně lépe. Oba vznětové motory již splňují emisní normu Euro5, takže se neobejdou bez filtru pevných částic. Je v celku s oxidačním katalyzátorem, přičemž k jeho výměnám sice dochází, ovšem o charakteristický problém vozu určitě nejde. V případě výměny si ale na nový připravte mastných asi 48.000 Kč (v případě motoru 1.6 TDI).

Jak šel čas

2010: Na podzim představení vozu. Ač je výrobcem vydáván za novou generaci, ve skutečnosti jde jen o rozsáhlou modernizaci předchozí řady B6. Z nových karosářských dílů můžeme zmínit třeba sloupky A, přední kapotu, bočnice či boční dveře a víko zavazadelníku. U kombi Variant je nových dílů ještě více, například střecha včetně výztuhy střešního rámu. Dvě verze světlometů (s dvojicí H7 nebo výbojkou D3S a LED pro denní svícení). Zážehové motory 1.4 TSI, 1.4 TSI Twincharger EcoFuel, 1.8 TSI, 2.0 TSI a 3.6 FSI VR6. Vznětové jednotky 1.6 TDI a 2.0 TDI, dvoulitr ve dvou výkonových verzích. Alternativně pohon všech kol 4Motion. Motor 1.6 TDI pouze se šestistupňovým manuálem. Naopak 3.6 FSI výhradně se šestistupňovým DSG a pohonem všech kol. Ostatní motory standardně s manuálem se šesti převody, alternativně se sedmi (1.4 TSI, 1.8 TSI) nebo šestistupňovou (2.0 TSI a 2.0 TDI) dvouspojkovou převodovkou.

2012: Příchod lehce terénní verze Alltrack na bázi kombi Variant. Motory 1.8 TSI, 2.0 TSI a 2.0 TDI v obou výkonových verzích. O 30 mm zvýšená světlá výška podvozku. V prosinci zvýšení výkonu motoru 2.0 TDI ze 125 kW na 130 kW (označení CFGC). V říjnu nová verze motoru 1.4 TSI Twincharger se 118 kW. Motor 1.8 TSI vypadává z nabídky.

2014: V říjnu ukončení produkce vozu. Představen nástupce B8 s technikou MQB.

Názor odborníka: Patrik Spurný, manažer marketingu Auto ESA

Volkswagen Passat sedmé generace, kterou Volkswagen uvedl na trh v roce 2010, mnozí označují spíše jako rozsáhlý facelift. V době představení sedmé generace tohoto vozu, nezaostával Passat oproti konkurenci po technologické stránce, takže inovace, které se dotkly designu vozu, byly zcela logickým krokem. K nejprodávanějším motorizacím patří stejně jako u předchozí generace motor 2,0 TDI, nejčastěji s výkonem 103 kW a vstřikováním common-rail. To eliminovalo nepříjemné nakopnutí při náběhu tlaku turbodmychadla, které bylo vytýkáno vozům s dříve používaným systémem pumpe-düse. Rozměrově zůstala sedmá generace Passatu v podstatě na hodnotách svého předchůdce, a to jak v exteriéru, tak interiéru vozu. Na první pohled je patrná změna předních i zadních světlometů, které však v základní verzi disponují pouze žárovkami. Za příplatek je samozřejmě možné pořídit vůz vybavený xenonovými výbojkami nebo zadními led světly. V exteriéru se vůz dočkal změn v tvarování zádi, která u nového modelu působí elegantněji a méně agresivně než u předchozího provedení. V interiéru vozu zůstalo téměř vše při starém, inovace se dotkla pouze tvarování dveří a rozmístění několika ovládacích prvků. Díky faktu, že Volkswagen Passat patří mezi nejprodávanější flotilové vozy, se v autobazarech setkáme s širokou nabídkou ojetých vozů s úplnou servisní historii a zároveň původem v České republice. Zájem je jak o vozy s manuální, šestistupňovou převodovkou, tak i automatem DSG. Velká poptávka je po vozech ve vyšších výbavových stupních Highline, bez povšimnutí nezůstávají ani vozy s technologii BlueMotion. Poměrně vysoký zájem je také o vozy s výkonným dvoulitrovým agregátem disponujícím 125 kW. Na druhém konci zájmu jsou benzínové motorizace, s nimiž se v nabídce autobazarů setkáte zřídka. Za pozornost však stojí vozy 1,4 TSI EcoFuel s pohonem na CNG.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Glosa Martina Čabana: Oranžová krev Glosa Martina Čabana: Oranžová krev

Volby mají mnoho poražených, ale nikdo nekrvácí víc než…

Tomio Okamura: Na tahu je hnutí ANO. Nebudeme ve vládě s obviněným premiérem Tomio Okamura: Na tahu je hnutí ANO. Nebudeme ve vládě s obviněným premiérem

Pro Svobodu a přímou demokracii Tomia Okamury znamenají…

ČSSD se ztratila lidem, hlasy nám vzalo ANO i Piráti, říká Lubomír Zaorálek ČSSD se ztratila lidem, hlasy nám vzalo ANO i Piráti, říká Lubomír Zaorálek

Volební lídr sociální demokracie Lubomír Zaorálek, jehož…

 
 

Přidat názorDiskuse: Ojetý Volkswagen Passat B7 (3C/36): Méně…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj? V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj?

Extrémně vzácný vůz Lamborghini Centenario je na prodej v…

Nové Audi A7 odhaleno. Designem evoluční, ale technikou zase blíž A8 Nové Audi A7 odhaleno. Designem evoluční, ale technikou zase blíž A8

Druhá generace Audi A7 Sportback s sebou přináší evoluční…

 






 
Výměnné náhradní díly Škoda a VW: Prozkoumali jsme továrnu na značkové repasované díly

Výměnné náhradní díly Škoda a VW: Víme o nich vše!

Včera

Program výměnných náhradních dílů představuje naprosto ojedinělou servisní koncepci. Vedle nového dílu Volkswagen nabízí také odborně repasovaný.




Blesk.cz

Na holešovickou tržnici za opravdovou módou: Na Mint marketu se představují zlaté ručičky českých návrhářek

Na holešovickou tržnici za opravdovou módou: Na Mint…

Koupit si oblečení v holešovické tržnici neznamená nutně jen obcházet tamější asijské stánkaře. Každý pátek a…

Simona (22) a Saša (13) přišly během 48 hodin o oba rodiče: Pohřeb si nemohly dovolit

Simona (22) a Saša (13) přišly během 48 hodin o oba…

Během dvou dnů přišly o matku i otce! Simona (23) a Saša (13) nejprve ztratily svého otce, který zemřel na…

 

iSport.cz

Mourinha naštval přístup United. Ať vám to hráči přijdou vysvětlit, zlobil se

Mourinha naštval přístup United. Ať vám to hráči…

Trenér José Mourinho zkritizoval přístup fotbalistů Manchesteru United, kteří v devátém kole Premier League…

CELÝ SESTŘIH: Jablonec - Sparta 0:3. Výhru venku trefil Šural hattrickem

CELÝ SESTŘIH: Jablonec - Sparta 0:3. Výhru venku…

Fotbalisté pražské Sparty vyhráli v 11. kole v Jablonci 3:0 a dočkali se první ligové výhry venku po čtyřech…

 

Reflex.cz

Problémy s máslem už zasáhly i Francii. Média to líčí jako možnou „katastrofu“

Problémy s máslem už zasáhly i Francii. Média to…

Francouzská média jsou zneklidněna. Tentokráte ne politikou fanfaronského prezidenta Emmanuela Macrona, ale…

Karel Steigerwald: 40 % lidí nezajímá, že nám bude vládnout slovenský estébák a japonský fašista

Karel Steigerwald: 40 % lidí nezajímá, že nám bude…

Komentátor Reflexu Karel Steigerwald má k výsledkům voleb dva pohledy – jeden podle svých slov drtivý a druhý…