Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Volkswagen Passat
Volkswagen Passat
Volkswagen Passat
Volkswagen Passat
49
Fotogalerie

TEST VW Passat Alltrack 2.0 TDI DSG – Das Allroad

Přesně mezi Octavii Scout a Audi A4 Allroad vstoupil nový model: drsný Passat s přívlastkem Alltrack.

Co je stejně?

To nejdůležitější je cena. Alltrack stojí stejně jako obyčejný Passat Variant ve výbavě Highline. V případě motoru 2,0 TDI o výkonu 103 kW to znamená 804.900,- Kč, u silnějšího TDI se 125 kW, kde je standardem převodovka DSG, 906.900,- Kč. Jiné možnosti dieselového pohonu se u nás pro Alltrack nenabízí.

Za stejné peníze je i téměř stejná výbava. Alltracku chybí vyhřívání předních sedadel a čalounění kombinuje Alcantaru s látkou (Highline s kůží). Obojí lze samozřejmě doplnit ze seznamu příplatkové výbavy.

A nemění se ani délka a šířka karoserie. Díky zvýšení podvozku se ale o 2 mm zkrátil rozvor (na 2710 mm) a o 34 mm zvětšila výška (na 1550 mm). Nájezdové úhly většinu majitelů nejspíš nebudou zajímat, zvětšení zhruba o tři stupně na obou stranách ale může představovat v mnoha situacích mimo asfalt rozhodující výhodu.

vw testy strednitridavw testy strednitrida | acz 

Co je jinak?

Tím jsme plynule přešli ke studiu rozdílů mezi Passatem Alltrack a Passatem Variant. Nelakované plasty nelze přehlédnout, ve spojení s červenou barvou dodávají Passatu švih, který běžným verzím tolik chybí. Hodnotným detailem jsou doplňky s povrchem matného kovu – eloxované střešní ližiny, kryty zrcátek a lišty na bočních dveřích.

vw testy strednitridavw testy strednitrida | aczVnitřní dekor vsadil také na hliníkovou optiku a neomylným znamením je nápis Alltrack před řadicí pákou. Barevný displej palubního počítače navíc zobrazí jméno auta při každém nastartování. A mimo speciální vzor čalounění je tu ještě jeden rozdíl: tlačítko Offroad, které v běžných Passatech (ani s pohonem 4x4) nenajdete. Aktivuje asistenty pro rozjezd do kopce a sjíždění kopců, k tomu i upraví ABS, ASR a elektronickou uzávěrku diferenciálu pro jízdu mimo zpevněný povrch.

Zkrácené převody spotřebě nesvědčí

Terénní verze Passatu zkouší dnes málo vídaný trik. V době neustálého prodlužování převodů má naopak kratší stálý převod než běžný Passat. Výsledek je předvídatelný – co svědčí dynamice, to není dobré pro spotřebu paliva.

Na dálnici dvoulitrové TDI točí vysokých 2700 min-1 a při konstantních 130 km/h nárokuje 8,3 l/100 km. Spotřeba paliva je ve všech režimech o zhruba litr větší než u Passatu Variant 2,0 TDI 4Motion, který jsme testovali zkraje roku. To samé lze říct o srovnání s Opelem Insignia BiTurbo 4x4, který sice nemá offroad paket, ale je o dva metráky těžší než Passat Alltrack.

vw testy strednitridavw testy strednitrida | acz 

Tabulkově přitom terénní verze dosahuje stejné spotřeby jako Variant. Volkswagen ale za tímto účelem používá dva důležité triky: standardně montovaný start-stop a funkci nazvanou volnoběh. V automatickém režimu převodovka DSG vyřazuje na neutrál vždy, kdy není stisknutý žádný pedál.

Při jízdě ve městě to přináší reálnou úsporu, samozřejmě pokud jízdní styl nechává vyniknout výhodám plachtění. Kdykoliv se řidičova pravá noha dotkne plynového nebo brzdového pedálu, zařadí se rychlost. Stejný účinek má i ťuknutí do pádla pod volantem. Funkci lze vyřadit z provozu použitím sportovního nebo manuálního režimu řazení a také úplnou deaktivací v palubním počítači.

vw testy strednitridavw testy strednitrida | acz 

Kombinace dvoulitrového TDI a šestistupňového DSG je obecně tou nejlepší dvouspojkovou volbou a Passat Alltrack na tom nic nemění. Při parkování ale u auta s tak velkými jízdními odpory není suverénní – drobné popojetí je sázkou do loterie, protože se převodovka snaží spojku spojit s co nejmenším prokluzem.

Top výbava dělá radost

Testovaný vůz dostal podstatnou část nabízené příplatkové výbavy – a to z části bezplatně v rámci akčního balíčku Business XXL. Bi-xenonové světlomety dodávají přídi hodnotný vzhled, hlavně ale skvěle fungují. Díky pohyblivým stínítkům totiž umožňují osvětlit pravou část vozovky dálkovým světlem, zatímco protijedoucí vozidlo na levé straně zůstává v oblasti tlumeného světla, které neoslňuje.

vw testy strednitridavw testy strednitrida | acz 

Z bezpečnostních asistentů je nejužitečnější Side Assist, tedy hlídání mrtvého úhlu, které signalizuje nebezpečnou situaci oranžovou diodou na krytu zpětného zrcátka. Lane Assist udržující vozidlo v jízdním pruhu vyžaduje další příplatek, na rozbitých českých silnicích navíc nemusí každému vyhovovat.

Paket Business XXL přidává bezplatně ještě rádio s barevným displejem RCD 510, parkovací senzory vzadu i vpředu a parkovací kameru. Vzniká tak zdání kompletně vybaveného vozu, ale třeba takový tempomat musíte opět hledat mezi příplatkovou výbavou. Místo klasického za pět tisíc můžete mít za 29 tisíc adaptivní (včetně funkce City a nouzového brzdění), který je na dlouhých cestách užitečným pomocníkem.

Asi nejvíc ale oceňujeme další adaptivní vymoženost – tlumiče DCC. S nimi se sice snižuje světlá výška o 10 mm (tzn. zvýšení proti běžnému Passatu je jen dvoucentimetrové), dlouhé zdvihy tlumičů a schopnost měnit jejich charakteristiku jsou ale jednoznačným přínosem pro pohodlí. Díky nim je i na příplatkových 18palcových kolech Passat komfortním autem.

vw testy strednitridavw testy strednitrida | acz 

Závěr

Nechme stranou úvahu, zda je milionová ceníková cena adekvátní. Podstatné je, že Alltrack vyjde na velmi podobné peníze jako Passat Variant – takovou nabídku terénního kombi zatím nikdo jiný nepředstavil.

Vlastně by Alltracku nebylo co vytknout, kdyby nebylo zkrácených převodů a s tím vysoké spotřeby na dálnici. A pak je tu ještě jeden problém: tři motory a každý jen s jednou převodovkou? To přece není nabídka hodná Volkswagenu.

vw testy strednitridavw testy strednitrida | acz 

První cena vozu804.900,- Kč (Alltrack 2,0 TDI 103 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací906.900,- Kč (Alltrack 2,0 TDI 125 kW DSG)
Základní cena testovaného vozu906.900,- Kč (Alltrack 2,0 TDI 125 kW DSG)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.018.700,- Kč (Alltrack 2,0 TDI 125 kW DSG)

Plusy

  • Terénní paket značně zlepšuje design
  • Rozsah základní výbavy
  • Pokročilé asistenční systémy
  • Alltrack je za stejné peníze jako výbava Highline

Minusy

  • Omezená nabídka motorů
  • Krátké převody, vysoká spotřeba na dálnici
  • Tvrdé plasty na spodní části palubní desky
  • Příplatky i za některé „samozřejmosti“ (tempomat, el. sklopná zrcátka)