18.2. 2018 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Volkswagen Scirocco končí. Takto příběh sportovního kupé v roce 1974 začal

 

Výroba Scirocca loni skončila. Pojďme si připomenout jeho dávného předchůdce ze sedmdesátých let.

Dlouhých devět let figurovalo ve výrobním programu značky Volkswagen sportovní kupé Scirocco. Od podzimu 2008 do konce loňského roku vzniklo v továrně Palmela v Portugalsku 272.150 kusů. Je to úspěch, nebo ne? A kdy se dočkáme nového scirocca?

Scirocco se původně označují větry, vanoucí od břehů severní Afriky přes Středozemní moře do Španělska, Sicílie a Itálie. Do států jižní Evropy přinášejí typické horké a suché počasí. Od roku 1974 však slovo „scirocco“ označuje také sportovně střižené kupé s konfigurací 2+2 automobilky Volkswagen. V tradici značky nahradilo starší kupé Karmann Ghia z 60. let, vyráběné ve dvou generacích na základě techniky slavného „brouka“.

To první Scirocco přineslo značce Volkswagen zcela nový vítr. Technicky i ideově se vlastně jednalo o trochu nižší, delší a atraktivněji tvarovaný přelomový Golf 1. generace. Ovšem mluvit o sciroccu pouze jako o jinak karosovaném Golfu, by bylo vůči tomuto autu nespravedlivé.

Ital Design a Karmann

Svoji výstavní premiéru si původní Scirocco odbylo na jaře 1974. Tedy o něco dříve než známější Golf, jenž s ním byl technicky spřízněný. Nápad, že Volkswagen nabídne jak běžný hatchback určený masám, tak také atraktivněji tvarovaný dvoudveřový vůz, se zrodil už na samotném začátku projektu těchto dvou vozů. Oba karosoval Ital Giorgetto Giugiaro, respektive jeho karosárna Ital Design, přičemž současně pracoval na obou modelech, jejichž technika byla na poměry značky Volkswagen skutečně revoluční.

Místo motoru, uloženého za zadní nápravou podélně, dostaly Scirocco a Golf agregát uložený vpředu napříč s převodovkou nalevo od motoru. Aby toho nebylo málo, tak místo ležatého čtyřválce s protiběžnými písty chlazeného vzduchem se jednalo o řadový čtyřválec chlazený kapalinou. Těžko byste v automobilové historii hledali větší kontrast v rámci jednoho výrobce. Scirocco sice navrhl Ital Design, avšak jeho výroba byla svěřena, stejně jako v případě jeho předchůdce Karmann Ghia německé karosárně Karmann z Osnabrücku. Auto bylo u VW vyvíjeno pod kódovým označením EA398 (EA je zkratka Entwiklung Aufgabe neboli vývojový úkol), přičemž v hierarchii značky je uváděno jako „type 53“.

VW a 43 let audiosystémů: Podívejte se na vývoj od analogu po internet!

Kromě hnacího řetězce vpředu napříč a pohonu předních kol vůz zaujal také řešením svého podvozku. Šlo zejména o zadní nápravu, která se stala jednou z prvních aplikací řešení s torzně poddajnou příčkou a tedy polonezávislým zavěšením kol. Dodnes se tyto nápravy u aut používají, byť samozřejmě v rozličných modifikacích. Jsou totiž jednoduché na výrobu, levné, příliš neovlivňují zavazadlový prostor a i jejich kinematické vlastnosti jsou veskrze zdařilé, tedy pokud má auto přiměřenou hmotnost a nepříliš dlouhý zadní převis karoserie. Toto vše první Scirocco splňovalo na výbornou.

Při vývoji vozu kladli konstruktéři důraz také na bezpečnost posádky, jakkoliv se to může z dnešního pohledu zdát úsměvné. Tak třeba palivová nádrž se nacházela před zadní nápravou, tedy na nejbezpečnějším místě. Brzdový systém měl dva diagonálně propojené okruhy (levé přední/pravé zadní kol a obráceně). A při návrhu karoserie se již brali v potah různé druhy nárazů. Aby byla energie toho čelního co možná nejúčinněji mařena, měly oba hlavní podélníky v motorovém prostoru v přední části vytvořeny prolisy, takže při nárazu se deformovaly do tvaru harmoniky. Tento koncept se u deformační zóny používá dodnes.

Zpočátku skromné výkony

Pod kapotou vozu se nacházely pohonné jednotky s rozvodem OHC, poháněným řemenem. Základem byl agregát 1,1 litru s výkonem 37 kW, který poháněl výbavu L. Dále to byla patnáctistovka s 55 kW nabízená ve verzi S, L a LS a konečně vrcholem se stala na začátku motorizace 1.5 se 63 kW pro L, LS a TS. Verze TS mohla být nabízena také se samočinnou čtyřstupňovou převodovkou. Základní výbavy používaly obdélníkové přední svítilny, vrcholná verze TS dostala místo nich zdvojené kruhové. Standardem se stala manuální čtyřstupňová převodovka. Takto scirocco žilo první necelé dva roky. V modelovém roce 1976 (tedy od léta 1975) nahradil původně dva přední stírače jeden. Čtyřválec 1,5 litru byl zvětšen na 1,6 litru. Výkony 55 respektive 63 kW se nezměnily.

To nejlepší Scirocco první generace ale vyjelo v polovině roku 1976 s přídomkem GTI, později také coby GLI. Poháněla je stejná šestnáctistovka jako slabší verze. V tomto případě ale dostala místo karburátoru Solex/Pierburg mechanicko-hydraulické kontinuální vstřikování benzinu K-Jetronic. Výkon se zvýšil na 81 kW, tedy rovných 110 koní. Verze GTI/GLI převzaly z TS zdvojené kruhové světlomety.

V roce 1977 se opět vrátil motor 1,5 litru, ovšem se sníženým objemem z původních 1471 na 1457 cm3. Dosáhlo se toho zkrácením zdvihu z 80 na 73,4 mm a hlavním smyslem této změny bylo plnění přísnějších emisních norem. Výkon 51 kW zůstal jako u slabší verze starší patnáctistovky. Současně byl o 4 kW nižší, než u nejslabší 1.6, která v roce 1977 skončila. V uvedeném roce prodělal vůz i některé změny. Třeba zavěšení kol bylo upraveno. Změny zahrnovaly nové uložení převodky řízení ve snaze zmírnit citlivost přední nápravy na nerovnosti vozovky. Ovládání zadního stírače s ostřikovačem se přestěhovalo do multifunkční páčky pod volantem.

Volkswagen Auto 2000: Takto si VW představoval v roce 1981 auto pro rok 2000

Limitované verze

V průběhu produkce se čas od času objevovaly různé limitované edice nabízející kromě atraktivního zevnějšku také bohatou výbavu. Většinou se jednalo o nabídky na vybraných trzích. V roce 1977 tak vyjelo Scirocco Black and White special oděné do sněhově bílého laku a se zdvojenými předními kruhovými světlomety. Určeno bylo pro německý trh.

V roce 1980 vyjelo Scirocco Storm. S atraktivními slitinovými koly, předním spoilerem a skvělými černými koženými sedadly bylo určeno pro britský trh a tedy pouze s pravostranným řízením. Lakováno bylo buď do stříbrno-zeleného odstínu nebo do černého. Pod kapotou mělo vrcholný motor 1.6 z GTI/GLI o výkonu 81 kW.

Na samý závěr kariéry, v říjnu 1980 uvedl VW na domácím trhu verze SL a CL, lakované do stříbrné metalízy, nebo bílé Alpine, navíc s pruhy na bocích karoserie. V kabině pak byl čtyřramenný volant, kapsy ve dveřích či audio VHF a dále s kódováním zpráv pro motoristy. Pod kapotou se nacházel motor 1.6 s 55 kW nebo 63 kW. Vyrobeno bylo pouze 2.000 kusů. Celkem se první generace vozu zhotovilo u Karmanna 504.153 kusů. To už ale klepala na dveře druhá generace, která se představila na jaře 1981 v Ženevě.

O té ale zase až někdy jindy…

Spolupracujeme s TipCars.com
Trump zvažuje nová cla na dovoz aut do Spojených států Trump zvažuje nová cla na dovoz aut do Spojených států

Trump zvažuje nová cla na dovoz automobilů. Požádal…

Zápisník Michala Noska: Zlaté říční časy Zápisník Michala Noska: Zlaté říční časy

Jaroslav Tvrdík to má těžké. Společnost CEFC Europe,…

Strany investují do boje o Prahu miliony Strany investují do boje o Prahu miliony

Výdaje na kampaň před komunálními volbami nejsou zákonem…

Ministerstvo dopravy podalo rozklad kvůli mýtnému tendru Ministerstvo dopravy podalo rozklad kvůli mýtnému tendru

Ministerstvo dopravy podalo rozklad předsedovi Úřadu pro…

 
 

Přidat názorDiskuse: Volkswagen Scirocco končí. Takto příběh…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Němci ujeli s Fabií 106.000 km. Pak ji v Česku nechali rozebrat do šroubku Němci ujeli s Fabií 106.000 km. Pak ji v Česku nechali rozebrat do šroubku

Zelená Škoda Fabia Combi prošla dlouhodobým testem Auto…

Škoda Fabia po faceliftu má české ceny. Podražila až o 23.000 Kč Škoda Fabia po faceliftu má české ceny. Podražila až o 23.000 Kč

Ke zlevnění modernizované Škody Fabia došlo pouze v…

 



VW Scirocco III: Tohle byl comeback! Bohužel byl... VW Scirocco III: Tohle byl comeback! Bohužel byl...

Scirocco loni skončilo. Po jeho předchůdcích jsme se…

Volkswagen Scirocco II: Jeden z prvních evropských čtyřválců se 16 ventily Volkswagen Scirocco II: Jeden z prvních evropských čtyřválců se 16 ventily

Po ukončení výroby Volkswagenu Scirocco jsme se rozhodli…

 



 
Bazar: Vybrali jsme pět nejspolehlivějších motorů za posledních deset let!

Bazar: Vybrali jsme pět nejspolehlivějších motorů za posledních deset let!

Dnes 08:00

Pokud si plánujete nechat auto déle, máme pro vás hned pět tipů na motory, které vám vydrží.




Blesk.cz

O spoření na důchod se státním příspěvkem slábne zájem. Ubylo tu 4000 lidí

O spoření na důchod se státním příspěvkem slábne…

Na penzi se státním příspěvkem v takzvaném třetím pilíři penzijního systému si na konci prvního čtvrtletí…

Felix Slováček slaví 75! Podívejte se na 75 snímků sexy Dády, o kterou přišel!

Felix Slováček slaví 75! Podívejte se na 75 snímků…

Felix Slováček dnes slaví 75. narozeniny. Za tu dobu toho stihl hodně. V posledních 5 letech se mu ale zhroutilo…

 

iSport.cz

Odveta Kristýny Plíškové: Poškodila jsi sestru, u mých zápasů nebudeš!

Odveta Kristýny Plíškové: Poškodila jsi sestru, u…

Stačilo. Už dost! Kristýna Plíšková splnila to, o čem před pár dny psala na svém twitterovém účtu. Potom, co…

VELKÁ MAPA: 31 hráčů na hostování. Víme, s kým Sparta (ne)počítá

VELKÁ MAPA: 31 hráčů na hostování. Víme, s kým…

To číslo bere dech. 56! Tolik hráčů v dospělé kategorii má aktuálně pod smlouvou fotbalová Sparta. Kdyby nyní…

 

Reflex.cz

Tradiční nedělní španělská snídaně? Tyčinky churros namáčené v čokoládě!

Tradiční nedělní španělská snídaně? Tyčinky churros…

Je to jen mouka s vodou a troškou soli, přesto churros patří mezi ikonická jídla španělské gastronomie. Když se…

Fenomén Karla: Vzestup a pád extravagantní ministryně obrany Šlechtové

Fenomén Karla: Vzestup a pád extravagantní…

Z vlády Andreje Babiše odcházejí nej­známější tváře. Po Robertu Pelikánovi a Martinovi Stropnickém, kteří až…