Volkswagen Sharan druhé generace

Volkswagen Sharan druhé generace

 
 

Nový interiér, změny vnějšího vzhledu, nové motory a převodovky, vylepšené jízdní vlastnosti, elektronický stabilizační systém ESP, nižší provozní náklady... to jsou jen ty nejdůležitější rysy a prvky, které si přiváží nový Volkswagen Sharan.

Volkswagen Sharan první generace se na automobilovém trhu objevil na jaře roku 1995 a ještě do konce tohoto premiérového roku se prodalo hodně přes šest tisíc těchto automobilů. V dalších letech prodeje prvního velkoprostorového modelu od německého výrobce automobilů, rychle stoupaly: Už v roce 1996 se jich prodalo 29 tisíc, což znamenalo podíl 32 procent na německém trhu v segmentu MPV.

Nadčasový výrazný design

Kromě dveří a střechy má nový Volkswagen Sharan pozměněné všechny ostatní karosářské panely. Při pohledu z vnějšku zaujmou na novém modelu Volkswagen Sharan okamžitě jeho nové světlomety obdobné konstrukce jako u vozů Volkswagen Golf nebo Bora - pod jednodílným čirým krycím sklem jsou umístěné dva velké kruhové reflektory (tlumená a dálková světla) s tzv. volnou odrazovou plochou, menší směrová světla a samostatná obrysová světla. Hlavní světlomety Sharanu je možné - jako u prvního vozu třídy MPV - na přání osadit xenonovými výbojkami, které mají zhruba dvojnásobný výkon v porovnání s konvenčními halogenovými výbojkami.

Nová maska chladiče s velkým chromovaným znakem automobilky Volkswagen uprostřed je nyní probarvená do odstínu karoserie, dynamický vzhled nového modelu umocňuje i výrazný prolis na kapotě motoru, plynule navazující na mřížku chladiče. Nově tvarované nárazníky prodloužily délku vozu o 14 mm na celkových 4634 mm.

Nová je i záď Sharanu. Dvojice vertikálních velkoplošných koncových světel v bočních panelech karoserie je opticky propojena horizontální červenou reflexní sekcí v zadních dveřích, do které jsou zakomponované také couvací světlomety, zadní světla do mlhy a prohloubené místo pro poznávací značku.

Zadní dveře zasahují hluboko k dolnímu okraji nárazníku, takže práh zavazadlového prostoru je ve velmi komfortní výšce jenom 526 mm nad zemí.

Designerské změny v interiéru se dotkly prakticky všech prvků a komponentů. Zcela nová je celá palubní deska - kruhové, modře podsvětlené číselníky připomínají přístroje použité ve vozech Volkswagen Golf nebo Passat.

Velké hladké plochy palubní desky ukrývají řadu odkládacích míst a schránek. Kromě obvyklé hlavní schránky před koleny spolujezdce se další úkryty pro drobné předměty otvírají např. ve střední části palubní desky nad výdechy ventilace a v horní části palubní desky před spolujezdcem. Všechny uzavíratelné schránky mají komfortní otvírání jediným dotykem prstu.

Objem zavazadlového prostoru je u vozů třídy MPV velmi důležitou veličinou. V pětimístném uspořádání - což je podle marketingových průzkumů nejčastěji využívaná konfigurace sedadel - je v zádi vozu k dispozici prostor o objemu 852 litrů. Při vyjmutí zadních sedadel nabídne Sharan ložnou plochu délky 203 cm (od zadních dveří až k předním sedadlům) a maximální šíři 145 cm (mezi podběhy činí šířka prostoru pro náklad 115 cm). V případě potřeby může řidič využít celou výšku prostoru až po strop, která činí 115 cm.

Výkonné motory a nové převodovky

Všechny Sharany jsou standardně vybavené manuální šestistupňovou převodovkou. Kromě toho lze za příplatek všechny motory (s výjimkou vznětového motoru 1.9 TDI/66 kW) kombinovat se samočinnou čtyř- či pětistupňovou převodovkou Tiptronic, která umožňuje plně automatický režim, nebo manuální volbu rychlostních stupňů.

Sharan 1.9 TDI/66 kW

S přeplňovaným vznětovým motorem 1.9 TDI/66 kW (90 k) patří Volkswagen Sharan k nejhospodárnějším MPV vozům vůbec: V průměru si tato verze vystačí pouze s 6,5 l nafty na 100 km jízdy. Příjemný je i mohutný točivý moment tohoto turbodieselu, který své maximální hodnoty 240 Nm dosahuje už při 1900 ot/min. Motor 1.9 TDI/66 kW vyhovuje limitům emisní normy EU III.

Sharan 1.9 TDI/85 kW

Výkonnější čtyřválec 1.9 TDI je vybavený turbodmychadlem s proměnnou geometrií, díky kterému jeho výkon vzrostl až na 85 kW/115 k a točivý moment 310 Nm je k dispozici od 1900 ot/min. S tímto čtyřválcem Sharan zrychluje z 0 na 100 km/h za 13,7 s a jeho průměrná spotřeba činí jen 6,6 l/100 km. Díky nádrži o objemu 70 l dokáže Volkswagen Sharan ujet až 1100 km bez nutnosti tankování. Také tento motor plní emisní limity normy EU III.

Sharan 2.0/85 kW

Tento tradiční zážehový motor o výkonu 85 kW/115 k je oblíbený především proto, že v řadě zemí je díky plnění emisních standardů normy Euro-4 výrazně daňově zvýhodněný (v Německu tento motor volí asi 20 procent zákazníků). Točivý moment tohoto "čistého" čtyřválce činí 170 Nm při 2600 ot/min a Volkswagen Sharan s ním jede až 177 km/h. Průměrná spotřeba je 9,7 l/100 km.

Sharan 1.8 T/110 kW

Moderní zážehový čtyřválec je charakteristický pětiventilovou technikou, přeplňováním turbodmychadlem a mezichladičem nasávaného vzduchu. Především díky těmto prvkům má motor o poměrně malém objemu vysoký výkon 110 kW/150 k a jeho točivý moment 210 Nm je dosažitelný už při 1800 ot/min. Průměrná spotřeba přeplňovaného čtyřválce je 9,7 l/100 km a také tento motor plní emisní normu EU IV.

Sharan 2.8 V6/150 kW

V novém Sharanu se objevuje také nový zážehový šestiválec o objemu 2,8 l, vysokém výkonu 150 kW/204 k a točivém momentu 265 Nm. Vidlicový šestiválec charakteristický sacím potrubím proměnné délky a proměnným časováním ventilů propůjčí Volkswagenu Sharan maximální rychlost až 217 km/h a přitom průměrná spotřeba tohoto šestiválce se čtyřventilovou technikou zůstává poměrně nízká - 10,8 l/100 km. Šestiválec 2.8 V6 plní emisní limity normy EU IV.

ESP umocní bezpečnost jízdy

Nový Volkswagen Sharan je prvním vozem třídy MPV, který je možné vybavit elektronickým stabilizačním systémem ESP. Systém ESP je součástí standardní výbavy nejvýkonnějších verzí s motorem 2.8 V6 a verze s motorem 1,9 TDI/85 kW s pohonem všech kol.

Principem práce systému ESP je řízené přibrzdění některého z kol v okamžiku, kdy se vůz dostává na hranici stability jízdy. Takto vzniklý stáčivý moment vrátí vůz do stabilního stavu. V případě, že se vůz dostane do nedotáčivého stavu a má tendenci vyjet ze zatáčky ve směru tečny, ESP přibrzdí přední vnitřní kolo. V opačném případě - má-li záď tendenci překývnout v přetáčivém smyku - se přibrzdí přední vnější kolo. Potřebné údaje dostává řídicí jednotka prostřednictvím řady velmi citlivých senzorů, které snímají podélné i příčné zrychlení vozu, jeho stáčení kolem svislé osy i úhel natočení řídicích kol.

Pohon všech kol 4Motion

Až dosud byl pohon všech kol v modelové řadě Sharan výsadou pouze verzí s motorem VR6 v kombinaci se samočinnou převodovkou. V nové generační řadě je pohon všech kol 4Motion dostupný pro vozy s motory 2.8 V6/150 kW a 1.9 TDI/85 kW. V obou těchto modelech se výkon motoru přenáší na všechna čtyři kola prostřednictvím manuální šestistupňové převodovky.

Stěžejním prvkem systému pohonu všech kol 4Motion je viskózní spojka Haldex. Spojka Haldex, podporovaná citlivým elektronickým řídicím systémem, je v případě dobré trakce rozpojená a celý výkon motoru se přenáší jenom na přední kola. V případě, že elektronika zaregistruje rozdílné otáčky předních a zadních kol, zvýší se bleskově tlak oleje ve skříni viskózní spojky Haldex a na kola zadní nápravy se začíná přenášet adekvátní část výkonu. V extrémním případě může tedy dojít až k situaci, že veškerý výkon motoru je přenášený pouze na kola zadní nápravy.

Všechny modely s pohonem všech čtyř kol jsou standardně vybavované elektronickým stabilizačním systémem ESP.

Čtyři stupně výbavy vyhoví každému zákazníkovi

Nový Volkswagen Sharan se objevuje ve čtyřech tradičních stupních výbavy - vedle základního modelu jde o verze "Comfortline", "Trendline" a "Highline". Oproti předchozí generační řadě mají všechny verze bohatší a hodnotnější výbavy. Standardní výbava všech modelů nyní zahrnuje např. šestistupňovou manuální převodovku, elektrické ovládání předních oken, manuální klimatizaci, elektricky nastavitelná zrcátka nebo rádio s přehrávačem CD disků.

Zákazníky určitě potěší, že i přes výrazné obohacení standardní výbavy a vyspělejší technologie se cena nového modelu prakticky nezměnila: Cena modelu se zážehovým motorem 2.0/85 kW a v základní výbavě začíná už na 808 800 Kč.

V nabídce výbav za příplatek se u nového Sharanu objevují takové prvky, jako např. xenonové světlomety, samočinná převodovka Tiptronic, elektronický stabilizační systém ESP, parkovací pilot nebo měnič CD-disků se zásobníkem.



Komentář Bohumila Pečinky: Volby jako boj o politický režim Komentář Bohumila Pečinky: Volby jako boj o politický režim

Hlavní zápletkou letošních voleb bude to, jestli ústavní…

Stát ignoruje nabídku na řešení stáčených tachometrů Stát ignoruje nabídku na řešení stáčených tachometrů

Investice do systému Car-Pass zavedeného v Belgii by se v…

V Rusku je všechno možné, hlavou státu se může stát i žena, říká Putin V Rusku je všechno možné, hlavou státu se může stát i žena, říká Putin

Ruský prezident Vladimir Putin dnes v projevu na…

Případ Davida Ratha se v pondělí vrátí před soud Případ Davida Ratha se v pondělí vrátí před soud

Krajský soud v Praze se v pondělí vrátí ke korupční kauze…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

 





 
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost vs. Škoda Fabia 1.0 TSI – Malí, drazí, automatoví…

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost vs. Škoda Fabia 1.0 TSI – Malí, drazí, automatoví…

Dnes 08:00

Ford Fiesta a Škoda Fabia, to je takový docela tradiční malý souboj. Tentokrát se nám však sešly trochu zvláštní specifikace.




Blesk.cz

Duel Babiše se Zaorálkem nejsledovanější, Ordinaci ale politici neporazili

Duel Babiše se Zaorálkem nejsledovanější, Ordinaci…

Jedním z ožehavých témat tohoto týdne v Česku jsou volby. Některé televizní stanice se mohou přetrhnout, aby…

Vražda maminky Veroniky (†27): Její rodiče bojují o vnoučka. Žije u manželky vraha!

Vražda maminky Veroniky (†27): Její rodiče bojují o…

Vyrůstá daleko od svých blízkých v domácnosti pro něj úplně cizí ženy. Malému Míšovi je teprve osm let, prožil…

 

iSport.cz

Michálek o příchodu do Sparty: Chci tu zabojovat o olympiádu

Michálek o příchodu do Sparty: Chci tu zabojovat o olympiádu

Poprvé v kariéře okusí zkušený čtyřiatřicetiletý obránce Zbyněk Michálek domácí hokejovou extraligu. Při návratu…

Plzeň po Spartě zklamala. Náhradníci horší než opory, chyboval Hubník

Plzeň po Spartě zklamala. Náhradníci horší než…

Tohle nebyla Plzeň, která už deset kol v kuse válcuje českou fotbalovou ligu. Fotbalisté Viktorie ve čtvrteční…

 

Reflex.cz

Jediné video, které potřebujete vidět před volbami: Neomylný maďarský jezevčík předpověděl výsledky

Jediné video, které potřebujete vidět před volbami:…

Redakci Reflexu se podařil ojedinělý objev. V maďarské vesničce Csolnok totiž žije pes s neobyčejnými…

Na treku Vancouverem: Za krásami největšího ostrova západního pobřeží Severní Ameriky

Na treku Vancouverem: Za krásami největšího ostrova…

Ostrov Vancouver byl naším domovem více než půlrok. Stihli jsme tu nejen pracovat a poznat místní způsob života,…