Volkswagen Sharan druhé generace

Volkswagen Sharan druhé generace

 
 

Nový interiér, změny vnějšího vzhledu, nové motory a převodovky, vylepšené jízdní vlastnosti, elektronický stabilizační systém ESP, nižší provozní náklady... to jsou jen ty nejdůležitější rysy a prvky, které si přiváží nový Volkswagen Sharan.

Volkswagen Sharan první generace se na automobilovém trhu objevil na jaře roku 1995 a ještě do konce tohoto premiérového roku se prodalo hodně přes šest tisíc těchto automobilů. V dalších letech prodeje prvního velkoprostorového modelu od německého výrobce automobilů, rychle stoupaly: Už v roce 1996 se jich prodalo 29 tisíc, což znamenalo podíl 32 procent na německém trhu v segmentu MPV.

Nadčasový výrazný design

Kromě dveří a střechy má nový Volkswagen Sharan pozměněné všechny ostatní karosářské panely. Při pohledu z vnějšku zaujmou na novém modelu Volkswagen Sharan okamžitě jeho nové světlomety obdobné konstrukce jako u vozů Volkswagen Golf nebo Bora - pod jednodílným čirým krycím sklem jsou umístěné dva velké kruhové reflektory (tlumená a dálková světla) s tzv. volnou odrazovou plochou, menší směrová světla a samostatná obrysová světla. Hlavní světlomety Sharanu je možné - jako u prvního vozu třídy MPV - na přání osadit xenonovými výbojkami, které mají zhruba dvojnásobný výkon v porovnání s konvenčními halogenovými výbojkami.

Nová maska chladiče s velkým chromovaným znakem automobilky Volkswagen uprostřed je nyní probarvená do odstínu karoserie, dynamický vzhled nového modelu umocňuje i výrazný prolis na kapotě motoru, plynule navazující na mřížku chladiče. Nově tvarované nárazníky prodloužily délku vozu o 14 mm na celkových 4634 mm.

Nová je i záď Sharanu. Dvojice vertikálních velkoplošných koncových světel v bočních panelech karoserie je opticky propojena horizontální červenou reflexní sekcí v zadních dveřích, do které jsou zakomponované také couvací světlomety, zadní světla do mlhy a prohloubené místo pro poznávací značku.

Zadní dveře zasahují hluboko k dolnímu okraji nárazníku, takže práh zavazadlového prostoru je ve velmi komfortní výšce jenom 526 mm nad zemí.

Designerské změny v interiéru se dotkly prakticky všech prvků a komponentů. Zcela nová je celá palubní deska - kruhové, modře podsvětlené číselníky připomínají přístroje použité ve vozech Volkswagen Golf nebo Passat.

Velké hladké plochy palubní desky ukrývají řadu odkládacích míst a schránek. Kromě obvyklé hlavní schránky před koleny spolujezdce se další úkryty pro drobné předměty otvírají např. ve střední části palubní desky nad výdechy ventilace a v horní části palubní desky před spolujezdcem. Všechny uzavíratelné schránky mají komfortní otvírání jediným dotykem prstu.

Objem zavazadlového prostoru je u vozů třídy MPV velmi důležitou veličinou. V pětimístném uspořádání - což je podle marketingových průzkumů nejčastěji využívaná konfigurace sedadel - je v zádi vozu k dispozici prostor o objemu 852 litrů. Při vyjmutí zadních sedadel nabídne Sharan ložnou plochu délky 203 cm (od zadních dveří až k předním sedadlům) a maximální šíři 145 cm (mezi podběhy činí šířka prostoru pro náklad 115 cm). V případě potřeby může řidič využít celou výšku prostoru až po strop, která činí 115 cm.

Výkonné motory a nové převodovky

Všechny Sharany jsou standardně vybavené manuální šestistupňovou převodovkou. Kromě toho lze za příplatek všechny motory (s výjimkou vznětového motoru 1.9 TDI/66 kW) kombinovat se samočinnou čtyř- či pětistupňovou převodovkou Tiptronic, která umožňuje plně automatický režim, nebo manuální volbu rychlostních stupňů.

Sharan 1.9 TDI/66 kW

S přeplňovaným vznětovým motorem 1.9 TDI/66 kW (90 k) patří Volkswagen Sharan k nejhospodárnějším MPV vozům vůbec: V průměru si tato verze vystačí pouze s 6,5 l nafty na 100 km jízdy. Příjemný je i mohutný točivý moment tohoto turbodieselu, který své maximální hodnoty 240 Nm dosahuje už při 1900 ot/min. Motor 1.9 TDI/66 kW vyhovuje limitům emisní normy EU III.

Sharan 1.9 TDI/85 kW

Výkonnější čtyřválec 1.9 TDI je vybavený turbodmychadlem s proměnnou geometrií, díky kterému jeho výkon vzrostl až na 85 kW/115 k a točivý moment 310 Nm je k dispozici od 1900 ot/min. S tímto čtyřválcem Sharan zrychluje z 0 na 100 km/h za 13,7 s a jeho průměrná spotřeba činí jen 6,6 l/100 km. Díky nádrži o objemu 70 l dokáže Volkswagen Sharan ujet až 1100 km bez nutnosti tankování. Také tento motor plní emisní limity normy EU III.

Sharan 2.0/85 kW

Tento tradiční zážehový motor o výkonu 85 kW/115 k je oblíbený především proto, že v řadě zemí je díky plnění emisních standardů normy Euro-4 výrazně daňově zvýhodněný (v Německu tento motor volí asi 20 procent zákazníků). Točivý moment tohoto "čistého" čtyřválce činí 170 Nm při 2600 ot/min a Volkswagen Sharan s ním jede až 177 km/h. Průměrná spotřeba je 9,7 l/100 km.

Sharan 1.8 T/110 kW

Moderní zážehový čtyřválec je charakteristický pětiventilovou technikou, přeplňováním turbodmychadlem a mezichladičem nasávaného vzduchu. Především díky těmto prvkům má motor o poměrně malém objemu vysoký výkon 110 kW/150 k a jeho točivý moment 210 Nm je dosažitelný už při 1800 ot/min. Průměrná spotřeba přeplňovaného čtyřválce je 9,7 l/100 km a také tento motor plní emisní normu EU IV.

Sharan 2.8 V6/150 kW

V novém Sharanu se objevuje také nový zážehový šestiválec o objemu 2,8 l, vysokém výkonu 150 kW/204 k a točivém momentu 265 Nm. Vidlicový šestiválec charakteristický sacím potrubím proměnné délky a proměnným časováním ventilů propůjčí Volkswagenu Sharan maximální rychlost až 217 km/h a přitom průměrná spotřeba tohoto šestiválce se čtyřventilovou technikou zůstává poměrně nízká - 10,8 l/100 km. Šestiválec 2.8 V6 plní emisní limity normy EU IV.

ESP umocní bezpečnost jízdy

Nový Volkswagen Sharan je prvním vozem třídy MPV, který je možné vybavit elektronickým stabilizačním systémem ESP. Systém ESP je součástí standardní výbavy nejvýkonnějších verzí s motorem 2.8 V6 a verze s motorem 1,9 TDI/85 kW s pohonem všech kol.

Principem práce systému ESP je řízené přibrzdění některého z kol v okamžiku, kdy se vůz dostává na hranici stability jízdy. Takto vzniklý stáčivý moment vrátí vůz do stabilního stavu. V případě, že se vůz dostane do nedotáčivého stavu a má tendenci vyjet ze zatáčky ve směru tečny, ESP přibrzdí přední vnitřní kolo. V opačném případě - má-li záď tendenci překývnout v přetáčivém smyku - se přibrzdí přední vnější kolo. Potřebné údaje dostává řídicí jednotka prostřednictvím řady velmi citlivých senzorů, které snímají podélné i příčné zrychlení vozu, jeho stáčení kolem svislé osy i úhel natočení řídicích kol.

Pohon všech kol 4Motion

Až dosud byl pohon všech kol v modelové řadě Sharan výsadou pouze verzí s motorem VR6 v kombinaci se samočinnou převodovkou. V nové generační řadě je pohon všech kol 4Motion dostupný pro vozy s motory 2.8 V6/150 kW a 1.9 TDI/85 kW. V obou těchto modelech se výkon motoru přenáší na všechna čtyři kola prostřednictvím manuální šestistupňové převodovky.

Stěžejním prvkem systému pohonu všech kol 4Motion je viskózní spojka Haldex. Spojka Haldex, podporovaná citlivým elektronickým řídicím systémem, je v případě dobré trakce rozpojená a celý výkon motoru se přenáší jenom na přední kola. V případě, že elektronika zaregistruje rozdílné otáčky předních a zadních kol, zvýší se bleskově tlak oleje ve skříni viskózní spojky Haldex a na kola zadní nápravy se začíná přenášet adekvátní část výkonu. V extrémním případě může tedy dojít až k situaci, že veškerý výkon motoru je přenášený pouze na kola zadní nápravy.

Všechny modely s pohonem všech čtyř kol jsou standardně vybavované elektronickým stabilizačním systémem ESP.

Čtyři stupně výbavy vyhoví každému zákazníkovi

Nový Volkswagen Sharan se objevuje ve čtyřech tradičních stupních výbavy - vedle základního modelu jde o verze "Comfortline", "Trendline" a "Highline". Oproti předchozí generační řadě mají všechny verze bohatší a hodnotnější výbavy. Standardní výbava všech modelů nyní zahrnuje např. šestistupňovou manuální převodovku, elektrické ovládání předních oken, manuální klimatizaci, elektricky nastavitelná zrcátka nebo rádio s přehrávačem CD disků.

Zákazníky určitě potěší, že i přes výrazné obohacení standardní výbavy a vyspělejší technologie se cena nového modelu prakticky nezměnila: Cena modelu se zážehovým motorem 2.0/85 kW a v základní výbavě začíná už na 808 800 Kč.

V nabídce výbav za příplatek se u nového Sharanu objevují takové prvky, jako např. xenonové světlomety, samočinná převodovka Tiptronic, elektronický stabilizační systém ESP, parkovací pilot nebo měnič CD-disků se zásobníkem.



Zeman navštívil Německo, jednal tam hlavně o ekonomice Zeman navštívil Německo, jednal tam hlavně o ekonomice

Schůzkami s německou kancléřkou Angelou Merkelovou a…

Nejdražší dům světa? Hongkongská vila na první pohled luxusem nevyniká Nejdražší dům světa? Hongkongská vila na první pohled luxusem nevyniká

Nemovitost v exkluzivní čtvrti Peak v Hongkongu by se…

Většina Evropanů by uprchlíkům nabídla pomocnou ruku, ukázal průzkum Většina Evropanů by uprchlíkům nabídla pomocnou ruku, ukázal průzkum

Průzkum veřejného mínění, který provedlo Pew Research…

Hodnota virtuální měny ripple náhle vzrostla, během týdne vyskočila o 110 procent Hodnota virtuální měny ripple náhle vzrostla, během týdne vyskočila o 110 procent

Druhá nejrozšířenější virtuální měna ripple zvýšila během…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Víme, jak bude vypadat nová Škoda Octavia. A známe i další detaily Víme, jak bude vypadat nová Škoda Octavia. A známe i další detaily

Oficiální premiéra nové Octavie proběhne až v příštím…

Co vyhraje? Závodní Tesla vs. F1 vs. superbike vs. F-16 a další ve sprintu Co vyhraje? Závodní Tesla vs. F1 vs. superbike vs. F-16 a další ve sprintu

Závod ve sprintu, který se jen tak nevidí. Na…

 





 
Suzuki Hayabusa Sport: Tuhle motorku na čtyřech kolech měli vyrábět

Suzuki Hayabusa Sport: Tuhle motorku na čtyřech kolech měli vyrábět

Včera

Malý a lehounký sporťák s křídlovými dveřmi a motocyklovým motorem? Úkol pro malou anglickou dílnu. Nebo pro relativně velkého výrobce jedno- i dvoustopých vozidel...




Blesk.cz

Žena měla ve vagině želvu. Našli ji v ní lékaři, když si stěžovala po pařbě na bolesti břicha

Žena měla ve vagině želvu. Našli ji v ní lékaři,…

Tohle byla zřejmě pařba jako žádná jiná. Nejmenovaná Britka (26) po ní skončila s ukrutnými bolestmi břicha. Ty…

Klusovi odjeli k moři: Tři děti a psa narvali do obytného vozu! Jsme jako kolotočáři, říká Tamara

Klusovi odjeli k moři: Tři děti a psa narvali do…

Letní sezóna plná koncertů a festivalů skončila, a tak Tomáš Klus naložil rodinu do obytného vozu a odcestovali…

 

iSport.cz

Sparťan Machovský vychytal svůj bývalý klub: Přivítání jsem ani nečekal

Sparťan Machovský vychytal svůj bývalý klub:…

Byl klíčovým mužem Sparty na cestě za body. Pochytal celkem 44 puků. Po dvoubodové výhře byl brankář Matěj…

Litvínovský bek Ščotka o Myšákovi: Je paráda vidět, jak se hokejem baví

Litvínovský bek Ščotka o Myšákovi: Je paráda vidět,…

Čtyři roky byl Jan Ščotka v Pardubicích doma, v létě přestoupil do Litvínova. Jeho návrat s novým týmem? Dva…

 

Reflex.cz

Michal Hašek je zpátky ve Vinařském fondu. Pár týdnů před rozhodováním o zakázce za 100 milionů

Michal Hašek je zpátky ve Vinařském fondu. Pár týdnů…

Někdejší jihomoravský hejtman Michal Hašek je mimo jiné známý tím, že v minulosti zastával desítky různých…

Poslední šábes šneků: Leváci odhaleni!

Poslední šábes šneků: Leváci odhaleni!

Konečně přišel čas prozradit strašnou pravdu. Náš seriál Šábes šneků byl částečně trolling, částečně reklama na…