Volkswagen up! oficiálně: Mini-VW odhalen
V prosinci se začne prodávat nová generace miniauta od Volkswagenu. V Bratislavě vyráběný up! zatím dostane jednu karosářskou verzi a jeden motor. Na další rozšíření nabídky, včetně sesterských modelů Škody a SEATu, si musíme ještě počkat.
Malý VW dostane novou generaci tříválce. Jeho zdvihový objem je 1 litr a na výběr budou dvě výkonové varianty: 44 a 55 kW. V hledáčku je pochopitelně spotřeba a flotilové emise. V tomto směru nabídne up! s balíčkem BlueMotion Technology (BMT) 4,2 l, resp. 4,3 l/100 km. Obě hodnoty odpovídají méně než 100 g CO2 na ujetý kilometr, což je rozhodující kritérium pro maximální daňové zvýhodnění na mnoha evropských trzích.
Alternativu představuje verze spalující zemní plyn (CNG). Její výkon bude 50 kW a spotřeba plynu 3,2 kg/100 km (emise CO2 86 g/km, resp. 79 g/km ve verzi BMT).
Od roku 2013 by se měla přidat i verze poháněná elektromotorem.
Ve srovnání s původním konceptem up! z roku 2007 došlo jen k minimálnímu počtu změn, které byly nutné pro uvedení do sériové výroby. Prodloužily se převisy, zjednodušila se optika světel, zmizela malá okýnka v A sloupku a objevily se zpětná zrcátka a kliky z běžné produkce Volkswagenu.
Některé z těchto změn předznamenala už studie E-Up! z roku 2009, který ale zase experimentovala s jiný tvarem bočních oken a zkrácenou karoserií.
Rozměry projektů automobilky Volkswagen ve třídě minivozů | ||||
Model | Délka [m] | Šířka [m] | Výška [m] | Rozvor [m] |
up! (produkční verze) | 3,54 | 1,64 | 1,48 | 2,42 |
Up (koncept 2007) | 3,45 | 1,63 | - | - |
E-Up! (koncept 2009) | 3,20 | 1,64 | 1,47 | 2,19 |
Lupo | 3,53 | 1,64 | 1,46 | 2,32 |
Fox | 3,83 | 1,66 | 1,54 | 2,47 |
Vnější rozměry nakonec narostly na vcelku běžných 3,54 x 1,64 x 1,48 metru. To téměř přesně odpovídá o desetiletí staršímu Volkswagenu Lupo. Specialitou je ovšem rozvor dlouhý 2,42 metru, který překonává i řadu o třídu větších modelů.
Ani interiér nepředstavuje zásadnější odklon od dříve prezentovaných konceptů. Nabídne prostor pro čtyři cestující a nadstandardní zavazadlový prostor. Ten pojme v základní konfiguraci 215 litrů a po sklopení zadních sedadel až 951 litrů.
Jako první městské miniauto dostane Volkswagen up! systém automatického brzdění ve městech, nazvaný City Emergency Braking. Při rychlostech do 30 km/h dokáže v případě hrozící kolize automaticky zabrzdit nebo zpomalit vozidlo.
Na úvod přijdou tři verze: take up! nabídne nízkou cenu, move up! se zaměří na komfort a high up! (ve dvou verzích up! white a up! black) bude lifestylovým vrcholem.
Verze se značkou Škoda by se podle neoficiálních informací měla jmenovat City, SEAT nejspíš dostane název Mii.
Poprvé v modelu značky Volkswagen bude nabízen systém maps + more, jehož základem je mobilní osobní informační a zábavní zařízení PID (Personal Infotainment Device).
Systém maps + more vznikl jako unikátní koncept dostupný pro všechny majitele modelu up! ve spolupráci se společností Navigon, jedním z předních světových dodavatelů navigačních systémů. Uživatel jednoduše vloží zařízení PID do vyhrazeného držáku nad středovou konzolou. Na rozdíl od mnoha jiných podobných systémů tohoto druhu se maps + more dokáže mnohem lépe propojit s ostatními systémy vozidla. Díky tomu může například ovládání a sledování navigačního systému, telefonu a informačního a zábavního systému probíhat prostřednictvím dotykového displeje PID, který slouží rovněž k zobrazování důležitých provozních informací včetně přepínání do režimu vizuálního displeje systému ParkPilot, který sleduje a ukazuje vzdálenost vozu od překážek při parkování a manévrování.