Volkswagen E-Up!: Nové mikroauto v prodeji v roce 2011, s elektromotorem v roce 2013
Další vývoj dříve představených konceptů přinesl nejen designové retuše a změny v hnacím ústrojí! Představený vůz je kompletně přepracován, má uspořádání vše vpředu a podobu výrazně bližší sériové výrobě.
Elektromobily jsou zase v kurzu, i když hlavně tam, kde se to díky vládní podpoře vyplatí. Volkswagen se přidává k vlně elektrických studií, které vídáme na velkých autosalonech, ale rovnou dodává: dominace konvenčních motorů s vnitřním spalováním bude pokračovat ještě desetiletí.
Volkswagen E-Up! je třídveřovou variantou vozu rodiny New Small Family, který by se měl v mírně pozměněné podobě vyrábět od konce příštího roku v Bratislavě. Zpočátku budou v nabídce modely se spalovacími motory (TSI, TDI), později příjdou pětidveřové karoserie, mikrovany a snad i kabriolet a v roce 2013 také sériová verze elektromobilu.
Koncept již dnes disponuje elektromotorem s trvalým výkonem 40 kW a špičkovým dokonce 60 kW, což jsou na 1085 kg těžké auto výborné hodnoty, podpořené ideálním průběhem křivky točivého momentu s maximem 210 Nm. Standardní akcelerace z 0 na 100 km/h trvá 11,3 s, pružné zrychlování ze 30 na 50 km/h zabere jen 3,5 s, nejvyšší rychlost činí 135 km/h.
Hnací ústrojí čerpá energii z lithiových akumulátorů (18 kWh, 240 kg) uložených v podlaze, která je součástí bezpečnostního skeletu karoserie. Elektromotor byl spolu s několika dalšími pomocnými zařízeními integrován do jednoho konstrukčního celku (140 kg) a uložen vpředu spolu s převodovkou, diferenciálem a komponenty elektrické soustavy.
Jedno nabití akumulátorů má vystačit na ujetí vzdálenosti 130 km. Dobíjet bude možné doma ze zásuvky nebo na veřejných dobíjecích stanovištích. Rychlonabíjení má umožnit doplnění energie na úroveň 80 % maxima za 1 hodinu. Akumulátory náchylné k zahřívání mají vlastní systém ventilace a chlazení, výměník je podobně jako u konvenčních spalovacích motorů umístěn vpředu. Elektrickou soustavu doplňují solární panely ve střeše (1,4 m2) a ve slunečních clonách (0,3 m m2), které mohou sloužit jako zdroj elektřiny pro ventilaci zaparkovaného automobilu.
Volkswagen E-Up! má vnější rozměry 3.199 x 1.641 x 1.468 mm, rozvor měří 2.190 mm, přední převis měří 555 mm a zadní 454 mm. Přední náprava využívá vzpěry McPherson, zadní pak vlečená ramena spojená torzně poddajnou příčkou.
Interiér má uspořádání 3+1. Počítá se s tím, že za řidičem bude místo pouze pro dítě, naopak spolujezdec má díky konstrukci přístrojové desky pozici sedadla předsunutou o 5 centimetrů vpřed, aby bylo možno na velmi kompaktním půdorysu usadit dva dospělé cestující. Zavazadelník je skromný, ale absenci velkého objemu vynahrazuje variabilitou. Z 85 litrů můžete sklápěním zadních dělených sedadel (60:40) dostat až 520 l (po střechu), když navíc sklopíte i sedadlo předního spolujezdce můžete v autě s délkou 3,2 m přepravovat předměty až 2 m dlouhé.