Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen v Paříži 2006

Ondřej Láník
Diskuze (7)
Stylistický jazyk Volkswagenu se asi brzy změní. Místo konzervativních a nadčasových linií se dočkáme tvarů plných emocí, rychlosti a síly. Přinejmenším se to bude týkat nových sportovních modelů a zřejmě také vozů pro volný čas.

Studie IROC

Prvním předkrmem je IROC, který by měl v sériové podobě navázat na legendární kupé ScIROCco.

33 let po představení lidového kupé Scirocco se Volkswagen vrací ke sportovním vozům. Karoserie IROCu sice není typickým dvoudveřovým vozem s charakteristickou siluetou kupé, ale dynamiku jí rozhodně nelze upřít. Designéři tentokrát vymodelovali crossover mezi tradičním hatchbackem a dvoudveřovým kombi shooting brake, z něhož vlastně zbyla jen dlouhá střecha a typická silueta s ostře řezanou zádí.

V tiskové zprávě výrobce upozorňuje na zcela nový styl, který jsme dosud u VW neviděli. Nová strategie VW dovoluje designérům odklonit částečně styling určitých skupin vozů od hlavní linie, která se nese celou modelovou řadou. Znamená to zřejmě jediné. Sportovní vozy jako IROC budou mít mnohem agresivnější, agilnější a rafinovanější tvary, než na jaké jsme byli dodnes zvyklí.

Příď vozu nese rozměrnou šestiúhelníkovou masku, která připomíná spíše asijské než evropské pojetí designu sportovního vozu této velikosti. A propos velikost. IROC je rozměrově velmi podobný Golfu: délka 4240 mm, šířka 1800 mm, ale výška jen 1400 mm. Rozvor je na poměry VW překvapivě velký: 2680 mm. Volkswagen slibuje místo čtyřem dospělým cestujícím.

Dramatická silueta začíná špičatou přídí, na kterou plynule navazuje značně skloněné čelní sklo. Předlouhá prosklená střecha končí nepřehlédnutelným spojlerem. Boční linie oken klínovitě roste, kryje B-sloupek, aby se na C-sloupku proměnila v typický poznávací znak Golfů posledních dvaceti let. Vůbec bychom se nedivili, kdyby byla studie IROC sportovní karikaturou, či fantazií designérů upraveným předobrazem příštího Golfu - přinejmenším při pohledu zezadu.

Efektní zmijí zelená - typická pro původní Scirocco - je v novém vydání kombinována s tmavými plastovými případně uhlíkovými komponentami. Záď působí kompaktně, vysoká nakládací hrana a styling vozu "pevně sedícího na silnici" dobře ukrývá 300 litrů zavazadlového prostoru, který je variabilní a umožňuje převážet nejrůznější sportovní potřeby, které lze snadno upevnit ve voze díky předpřipraveným kolejničkám a úchytnému systému.

Iroc využívá sílu motoru TSI, který je přeplňován soustavou turbodmychadla a mechanického kompresoru a dosahuje nejvyššího výkonu 155 kW. Na jeho místě si ale prý můžete představit cokoli, co by bylo zárukou dostatečně úchvatných jízdních zážitků. Paleta motorů přitom podle VW jednou může začínat hluboko pod úrovní 110 kW. Nechybí ani dvouspojková převodovka DSG. Desetipaprsková kola z lehkých slitin mají rozměr 19 palců a šířku 235 mm.

CrossGolf

Nový CrossGolf model vychází z verze Golf Plus, má o 20 mm zvýšený podvozek, nové plastové prvky (podobně jako Cross Polo), přední a zadní nárazník ve stylu SUV, podélné nosníky střechy, 17palcová kola a další odlišné drobné detaily.

V nabídce budou od listopadu čtyři pohonné jednotky. Benzinové agregáty zastupuje šestnáctistovka o výkonu 75 kW a nový čtyřválec 1.4 TSI s výkonem 103 kW. Dvě dieselové jednotky zahrnují motory 1.9 TDI s výkonem 77 kW a dvoulitrový turbodiesel s výkonem 103 kW. Pohon všech kol pravděpodobně nebude nabízen.

Touran facelift

Nudný design je již nyní nahrazován líbivějšími tvary. Faceliftu se v Paříži dočkal populární Touran.

Na první pohled je patrná typická mřížka chladiče, nový nárazník a ostře zaříznuté světlomety (volitelně bixenonové). Změn se dočkaly i zadní světlomety a nárazník. Nový Touran obsahuje také elektronického asistenta HSA (asistence rozjezdu do kopce), natáčení světlometů při projíždění zatáček, světlomety pro denní svícení a také nového inteligentního parkovacího asistenta.

Parkovací asistent se spouští stisknutím tlačítka a při rychlosti do 30 km/h monitoruje paralelně se směrem jízdy nalevo i napravo místa pro parkování. Elektronická řídící jednotka přitom vypočítává ideální postup pro parkování. Akusticky i graficky vůz informuje řidiče o výchozí poloze pro parkování a zařazením zpětného chodu vůz sám zaparkuje podle vypočítaného modelu. Vše trvá maximálně 15 s a úkolem řidiče je “pouze” přidávat plyn a brzdit.

Základní pohonnou jednotkou je pro Touran benzínová šestnáctistovka s výkonem 75 kW. Alternativu nabízí nový benzínový agregát s přímým vstřikováním a dvojitým přeplňováním 1.4 TSI s výkonem 125 kW (známý z Golfu GT). Motor TSI nahrazuje verzi FSI s výkonem 110 kW z předchozího modelu. Dieselové pohonné jednotky jsou tři a jedná se o turbodiesely PD o výkonech 66 kW, 77 kW a 125 kW. Volkswagen nabídne také verzi na zemní plyn s výkonem 80 kW jako ekologickou variantu k tradičním palivům. Všechny motory TDI a TSI budou volitelně spojeny s převodovkou DSG (standardně u nejvýkonnějšího motoru TSI).

Touran bude nabízen ve třech stupních výbavy a již v té základní najdeme např. autorádio s přehráváním formátu MP3, přední, boční a hlavové airbagy nebo systém ESP. V nejvyšším stupni výbavy pak nebudou chybět 16palcová kola z lehkých slitin, automatická klimatizace, nejvýkonnější nabízená audio soustava a parkovací pilot.

Do prodeje bude nová generace Touranu uvedena v listopadu tohoto roku.

Touareg facelift

Nový Touareg ihned poznáte podle zcela přepracované přídě, kde kromě kapoty nezůstal jediný díl stejný. V souladu s dalšími novými modely Volkswagenu adoptoval Touareg výraznou stříbrnou masku, nová jsou přední světla (na přání bixenonová s natáčením), přední nárazník s kulatými mlhovkami je zakulacenější podobně jako u nového Eosu a otvory sání vzduchu rozdělují vodorovné chromové lišty. Nová zpětná zrcátka si mají lépe poradit s proudícím vzduchem. Na zádi Touaregu se objevil nový spoiler a dynamičtěji působící nárazník s výfukovými koncovkami, z bočního pohledu pak vyniknou nová kola z lehkých slitin. Nabídku barev obohatí metalízy šedá Atacama, šedá Mountain, modrostříbrná Arctic, stříbrná Leaf , antracitová Galapagos a perleťová červená Sierra. K mání budou i „komfortní“ sedadla, a to buď v částečně koženém provedení (Cricket), nebo celokoženém s kůží Nappa.

Ve faceliftovaném Touaregu se jako v prvním Volkswagenu objeví nový zážehový osmiválec 4,2 FSI (257 kW, 440 Nm) s přímým vstřikováním benzinu. Kromě osmiválce zůstanou v nabídce i motory V6 FSI s výkonem 206 kW a vrcholný W12 s 331 kW. Příznivci turbodieselů mohou nadále sáhnout po pětiválci (128 kW), šestiválci (165 kW) a ti nejrozmlsanější po pětilitrovém desetiválci (230 kW).

V sériové výbavě Touaregu se objeví nově patentovaný systém ABSplus, který zkracuje brzdnou dráhu v terénu až o 20 procent. Dosud ztrácela SUV při brzdění na šotolině nebo písku ovladatelnost a prodlužovala se brzdná dráha. Systém ABSplus v Touaregu však vytlačuje části nezpevněného povrchu před dočasně zablokovaná kola, což zvyšuje brzdný účinek bez vlivu na ovladatelnost.

Systém Front Scan je adaptivní tempomat ACC, schopný díky radaru na přídi zpomalovat a zrychlovat v rámci nastavené rychlosti, nově je však schopen v případě nouze vozidlo zcela zastavit. Systém také kontroluje potřebnou brzdnou vzdálenost a v případě potřeby preventivně „připraví“ brzdy. Poprvé u Volkswagenu se objevuje systém Side Scan, který sleduje situaci vedle auta a za ním, přičemž při přejíždění mezi pruhy varuje řidiče před možnou kolizí.

1,4 TSI EcoFuel

Drobným příspěvkem k řešení celosvětového problému produkce CO2 má být koncept motoru 1,4 TSI EcoFuel, který je schopen spalovat stlačený zemní plyn a produkovat tak asi o 20 % méně problematického plynu. Přeplňovaný motor o objemu 1390 cm3 dosahuje srovnatelných parametrů (110 kW, 220 Nm) jako při spalování benzinu. Primárním palivem je CNG (stlačený zemní plyn) nouzově je možno spalovat také benzin (pouze malá rezervní nádrž).


Ondřej Láník
Diskuze (7)
Avatar - Dinar
4. 10. 2006 12:04
Touareg
K faceliftu, nelíbí se mi designové změny, nová světla působí na touaregu korejsky, chromovaná maska je vyloženě násilná. Líbí se mi změna systému abs, adaptivní tempomat i změna tvaru zrcátek, ta současná jsou co do poskytované přehlednosti skvělá, ale faktem je, že ve vyšších rychlostech jsou zdrojem šumu, což je u jinak dokonalého odhlučnění touaregu škoda. Fajn je i možnost volby "polokůže", kůže používané v touaregu se chovají jako koženka, pokud ale zvolím látku, pak přijdu o možnost el. ovládání sedaček, což snad s polokůží odpadne. Jako propásnutou šanci faceliftu vidím implantaci některých řešení běžných v souč. modelech VW, která touareg vzhledem ke svému konstrukčnímu stáří postrádá. Např. proměnlivý účinek posilovače (velmi žádoucí, touareg má řízení velmi přesné, ale příliš lehké), jiné ovládání klasického tempomatu (aby zobrazoval zvolenou rychlost a nebylo nutné jej po každém nastartování znova aktivovat), nebo standardně startování zatlačením klíčku jako má passat (velmi praktické)