Volkswagen XL1: Dvouválcový diesel-hybrid

Volkswagen XL1: Dvouválcový diesel-hybrid

 
 

Třetím "litrovým" autem Volkswagenu v řadě je prototyp XL1. Jeho dimenze jsou už blízko sériovým automobilům, spotřeba však setrvává pod hranicí 1 l/100km.

Volkswagen směřuje k uvedení extrémně úsporného automobilu na trh rozvážnými kroky. Tím třetím v pořadí je prototyp XL1, představený na Qatar Motor Show ve středu 25. ledna 2011.

Jde o plug-in hybrid, využívající kombinaci turbodieselu a elektromotoru. To vše je uloženo v zadní části velmi lehké a poměrně nízké karoserie z kompozitního plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny. Zní to futuristicky, ale ve srovnání se dvěma předchůdci jde o pokrok směrem k praktické použitelnosti a sériovosti podobného automobilu.

VW XL1 má karoserii s půdorysem přibližně odpovídajícím malému autu formátu VW Polo, výška je však pouhých 1156 mm. Přesto jde mezigeneračně o velký nárůst všemi směry.

Změnila se i koncepce uspořádání interiéru. Cestující už nesedí za sebou, jako v případě minulých dvou prototypů, ale vedle sebe. Dvoumístné kupé dostalo dveře výklopné vzhůru a vpřed.

Tvarové řešení karoserie a její nízký příčný průřez znamenají velmi nízký součinitel odporu vzduchu 0,186.

Litrová auta VW - srovnání tří generací
KaroserieXL1 (2011)L1 (2009)1-Litre (2002)
MateriálMonokok a díly karoseri z CFRPHlinková slitina, CFRPHořčíková slitina, CFRP
Délka [mm]388838133470
Šířka [mm]166512001250
Výška [mm]115611431000
Rozvor [mm]2224n/a2205
Pohotovostní hmotnost [kg]795380290

Hnací agregát je uložen u zadní hnací nápravy. Je tvořen dvouválcovým motorem TDI (35 kW, 120 Nm), který vznikl derivací ze známého koncernového čtyřválce 1,6 TDI. Má tedy shodné rozměry a rozteč válců, podobné písty, ojnice a další mechanické části.

Spalovacímu motoru asistuje elektromotor (20 kW, 100 Nm) uložený mezi dvouválcem a sedmistupňovou převodovkou DSG. Krátkodobě mohou oba motory společně vygenerovat až 140 Nm při akceleraci. Samotný elektromotor zvládne díky kapacitě lithiových akumulátorů hnát prototyp až na vzdálenost 35 km na čistě elektrický pohon, což zásadně snižuje hodnotu kombinované spotřeby.

Akumulátorovou sadu dobíjí jak hybridní soustava (spalovací motor, resp. rekuperace pohybové energie při brzdění), tak i externí zdroj ze zásuvky při parkování.

Litrová auta VW - srovnání tří generací
PohonXL1 (2011)L1 (2009)1-Litre (2002)
DruhPlug-in hybridPlug-in hybridDiesel
Hnací kolaZadníZadníZadní
Spalovací motorDvouválec TDIDvouválec TDIJednoválec
Zdvihový objem [cm3]800800299
Výkon [kW], točivý moment [Nm]35 kW, 120 Nm29 kW, 100 Nm6,25 kW, 18,4 Nm
Elektromotor20 kW, 100 Nm10 kW-
Převodovka7 DSG7 DSG6 Automatizovaná

Automobil váží jen 795 kg. Z toho 227 kg tvoří hmotnost hnacího agregátu, 153 kg podvozek, 105 kg elektrická část výbavy a 80 kg další výbava interiéru. Zbývá 230 kg vlastní hmotnosti karoserie.

Kola jsou vyrobena z hořčíku, brzdové kotouče jsou keramické, třmeny, tlumiče a řízení je tvořeno díly z hliníkových slitin.

Litrová auta VW - srovnání tří generací
Jízdní výkonyXL1 (2011)L1 (2009)1-Litre (2002)
Nejvyšší rychlost [km/h]160160-
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,914,3-
Kombinovaná spotřeba paliva [l/100 km]0,91,380,99
Emise CO2 [g/km]2436-
Dojezd na elektřinu [km]35--
Dojezd celkem [km]550670650
Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Sociální správa obstavila účet Vítkovice Heavy Machinery Sociální správa obstavila účet Vítkovice Heavy Machinery

Správa sociálního zabezpečení obstavila jeden účet…

Jasné slovo Martina Čabana: Zednáři, režiséři a CapsLock Jasné slovo Martina Čabana: Zednáři, režiséři a CapsLock

Ano, určitě vám babička říkávala, že na každém šprochu je…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla? Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla?

Korejské gran turismo Stinger GT absolvoval zajímavé…

Apollo IE při nočním testování v Hongkongu. Je vůbec z této planety? Apollo IE při nočním testování v Hongkongu. Je vůbec z této planety?

Automobilka Apollo své nejnovější superauto Intensa…

 





 
Honker: Znáte polský Land Rover? Jako nástupce UAZu 469 slouží dodnes

Honker: Znáte polský Land Rover? Jako nástupce UAZu 469 slouží dodnes

Včera

I Poláci mají svůj drsný offroad ve stylu Land Roveru Defender či Mercedesu G. Vyrábět se začal na konci osmdesátých let.




Blesk.cz

Čas plesů očima Františky: Manuál jak uspět, nebýt za burana! Inspirujte se vzory, poučte z průšvihů

Čas plesů očima Františky: Manuál jak uspět, nebýt…

Počátek roku patří bálům, jež v únoru finišují, do půli března doznívají a jsou považovány za gala vrchol…

Klíště se na vás přisaje i v zimě, varuje odborník. Encefalitida hrozí také ze sýrů

Klíště se na vás přisaje i v zimě, varuje odborník.…

Máte pocit, že je na klíšťata ještě brzy? Opak je pravdou. Odborníci už zaznamenávají případy, kdy se lidé…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

SESTŘIH: Dortmund jen remizoval na Herthě, Darida nastoupil v závěru

SESTŘIH: Dortmund jen remizoval na Herthě, Darida…

Záložník Vladimír Darida nastoupil poprvé od říjnového zranění kolena a následné operaci na pár minut za Herthu,…

 

Reflex.cz

Svět má první popovou skupinu, která reprezentuje 8 kryptoměn. O měnách zpívají samé dívky

Svět má první popovou skupinu, která reprezentuje 8…

Osm japonských dívek pod jménem Kasocuka Šojo je skutečným unikátem. Každá členka reprezentuje jednu z kryptoměn…

Hajósi Pincék je malým rájem pro milovníky vína. Najdete zde více než tisíc vinných sklepů

Hajósi Pincék je malým rájem pro milovníky vína.…

Těsně vedle maďarského městečka Hajós čeká na mlsné bonvivány více než tisícovka útulných vinných sklípků.…