Volkswagen XL1: Dvouválcový diesel-hybrid

Volkswagen XL1: Dvouválcový diesel-hybrid

 
 

Třetím "litrovým" autem Volkswagenu v řadě je prototyp XL1. Jeho dimenze jsou už blízko sériovým automobilům, spotřeba však setrvává pod hranicí 1 l/100km.

Volkswagen směřuje k uvedení extrémně úsporného automobilu na trh rozvážnými kroky. Tím třetím v pořadí je prototyp XL1, představený na Qatar Motor Show ve středu 25. ledna 2011.

Jde o plug-in hybrid, využívající kombinaci turbodieselu a elektromotoru. To vše je uloženo v zadní části velmi lehké a poměrně nízké karoserie z kompozitního plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny. Zní to futuristicky, ale ve srovnání se dvěma předchůdci jde o pokrok směrem k praktické použitelnosti a sériovosti podobného automobilu.

VW XL1 má karoserii s půdorysem přibližně odpovídajícím malému autu formátu VW Polo, výška je však pouhých 1156 mm. Přesto jde mezigeneračně o velký nárůst všemi směry.

Změnila se i koncepce uspořádání interiéru. Cestující už nesedí za sebou, jako v případě minulých dvou prototypů, ale vedle sebe. Dvoumístné kupé dostalo dveře výklopné vzhůru a vpřed.

Tvarové řešení karoserie a její nízký příčný průřez znamenají velmi nízký součinitel odporu vzduchu 0,186.

Litrová auta VW - srovnání tří generací
KaroserieXL1 (2011)L1 (2009)1-Litre (2002)
MateriálMonokok a díly karoseri z CFRPHlinková slitina, CFRPHořčíková slitina, CFRP
Délka [mm]388838133470
Šířka [mm]166512001250
Výška [mm]115611431000
Rozvor [mm]2224n/a2205
Pohotovostní hmotnost [kg]795380290

Hnací agregát je uložen u zadní hnací nápravy. Je tvořen dvouválcovým motorem TDI (35 kW, 120 Nm), který vznikl derivací ze známého koncernového čtyřválce 1,6 TDI. Má tedy shodné rozměry a rozteč válců, podobné písty, ojnice a další mechanické části.

Spalovacímu motoru asistuje elektromotor (20 kW, 100 Nm) uložený mezi dvouválcem a sedmistupňovou převodovkou DSG. Krátkodobě mohou oba motory společně vygenerovat až 140 Nm při akceleraci. Samotný elektromotor zvládne díky kapacitě lithiových akumulátorů hnát prototyp až na vzdálenost 35 km na čistě elektrický pohon, což zásadně snižuje hodnotu kombinované spotřeby.

Akumulátorovou sadu dobíjí jak hybridní soustava (spalovací motor, resp. rekuperace pohybové energie při brzdění), tak i externí zdroj ze zásuvky při parkování.

Litrová auta VW - srovnání tří generací
PohonXL1 (2011)L1 (2009)1-Litre (2002)
DruhPlug-in hybridPlug-in hybridDiesel
Hnací kolaZadníZadníZadní
Spalovací motorDvouválec TDIDvouválec TDIJednoválec
Zdvihový objem [cm3]800800299
Výkon [kW], točivý moment [Nm]35 kW, 120 Nm29 kW, 100 Nm6,25 kW, 18,4 Nm
Elektromotor20 kW, 100 Nm10 kW-
Převodovka7 DSG7 DSG6 Automatizovaná

Automobil váží jen 795 kg. Z toho 227 kg tvoří hmotnost hnacího agregátu, 153 kg podvozek, 105 kg elektrická část výbavy a 80 kg další výbava interiéru. Zbývá 230 kg vlastní hmotnosti karoserie.

Kola jsou vyrobena z hořčíku, brzdové kotouče jsou keramické, třmeny, tlumiče a řízení je tvořeno díly z hliníkových slitin.

Litrová auta VW - srovnání tří generací
Jízdní výkonyXL1 (2011)L1 (2009)1-Litre (2002)
Nejvyšší rychlost [km/h]160160-
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,914,3-
Kombinovaná spotřeba paliva [l/100 km]0,91,380,99
Emise CO2 [g/km]2436-
Dojezd na elektřinu [km]35--
Dojezd celkem [km]550670650
Spolupracujeme s TipCars.com
Tisíce českých firem získaly možnost přijímat platby bitcoinem Tisíce českých firem získaly možnost přijímat platby bitcoinem

Pokladní systém Storyous umožní podnikatelům přijímat…

V Manchesteru zřejmě vraždil britský mladík V Manchesteru zřejmě vraždil britský mladík

Pachatelem pondělního teroristického útoku v Manchesteru…

Na Trumpově sesazení by Soros vydělal přes miliardu dolarů Na Trumpově sesazení by Soros vydělal přes miliardu dolarů

Miliardář George Soros vsadil stamiliony na pád…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte… 25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

Letos tomu je 50 let, kdy se Giorgetto Giugiaro rozhodl…

 






 
Závodní „Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

„Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

Dnes 18:50

Speciál pro slavný americký závod do vrchu Pikes Peak sice vypadá jako Ford Focus, avšak techniku má odjinud. Víte, odkud?




Blesk.cz

První žena, kterou Kajínek objal: Bába se zbláznila, řekli mi doma

První žena, kterou Kajínek objal: Bába se zbláznila,…

Už jako mladík si získal srdce mnohých žen a stejně tak to zůstalo i po dlouhých letech v kriminále. Když Jiří…

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí druhého potomka

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí…

Ta to má opravdu za pár. Na udílení cen Anděl 2016 se ukázala zpěvačka Klára Vytisková (31), která je podruhé…

 

iSport.cz

Exbaníkovec Kaša slaví titul s Žilinou: Liga mistrů? Můžeme uspět

Exbaníkovec Kaša slaví titul s Žilinou: Liga mistrů?…

Když loni v létě opouštěl Baník, nebylo to zrovna vřelé loučení. Žilina tehdy využila toho, že Baníkem…

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány. Stramaccioni je zajímavý tah

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány.…

Fotbalová Sparta projde během letní přestávky velkými změnami. Kádru se ujme italský kouč Andrea Stramaccioni a…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…