Volkswagen zavede silniční testy emisí, šetření skandálu stále probíhá
Německá automobilová skupina Volkswagen zlepší dohled nad vývojem softwaru pro motory, aby zabránila další manipulaci s emisemi. Zavede také měření emisí v silničním provozu, jehož výsledky se budou nezávisle ověřovat. Na tiskové konferenci v ústředí společnosti to dnes oznámil její výkonný šéf Matthias Müller.
Firma také uvedla, že lidi zodpovědné za skandál s měřením emisí u naftových vozů zatím jmenovat nebude, a dodala, že vyšetřování ještě zdaleka není u konce. „Nedovolíme, aby nás krize ochromila," řekl Müller. „Současná situace je sice vážná, společnost to ale nezlomí," dodal.
Předseda dozorčí rady Hans Dieter Pötsch prohlásil, že společnost bude „neúnavně usilovat o zjištění, kdo byl zodpovědný za to, co se stalo", a dal najevo, že nebude nikoho šetřit. „Všechno je na stole. Nic se nezamete pod koberec,"„ řekl Pötsch. Dodal však, že Volkswagen je nadále přesvědčen, že do manipulace s emisemi byl zapleten jen malý počet zaměstnanců.
Podle Pötsche se neobjevily ani důkazy, že by do manipulace byl zapojen někdo z představenstva nebo dozorčí rady. Naznačil ale, že i přesto se skandál některých z nich ještě může dotknout. „Nejde jen o přímou, ale také o celkovou zodpovědnost," řekl podle agentury Reuters.
Pötsch dnes znovu vyjádřil „hlubokou lítost" nad skandálem a řekl, že hlavní prioritou skupiny bude obnovení důvěry. Externí vyšetřování, které vede americká právnická firma Jones Day, dosahuje pokroku, na jeho závěry bude ale ještě zapotřebí určitý čas, uvedl.
„I když nemůžeme jednou provždy zabránit špatnému jednání jednotlivců, v budoucnu bude velmi obtížné naše postupy obejít," uvedl předseda dozorčí rady. Podle něj nešlo při manipulaci se softwarem o jednorázovou chybu, ale o celý řetězec chyb.
Vyšetřování podle Pötsche dosud analyzovalo údaje z počítačů, telefonů a dalších zařízení 400 zaměstnanců ze 2000, jimž bylo zakázáno veškerá tato data mazat. Vyšetřovatelé prošli 102 terabytů dat, což odpovídá obsahu zhruba 50 milionů knih.