Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ženeva živě: Volvo V40 vyráží do boje proti Audi A3

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (23)
Automobilka Volvo při výstavní premiéře svého příspěvku do kategorie prémiových hatchbacků nižší střední třídy zveřejnila i kompletní technická data své novinky.

Volvo model V40 i přes jeho označení, které jej podle dosavadních zvyklostí řadí mezi kombíky, uvádí jako prémiový hatchback. Jeho hlavními konkurenty se stanou nové generace německé trojice Audi A3, BMW řady 1 a Mercedes-Benz třídy A. O svůj díl na trhu se švédská novinka popere ale i s Lexusem CT 200h, Lancií Deltou a Alfou Romeo Giulietta.

Nové Volvo V40 je prvním modelem vyvinutým plně v souladu se strategií Designed Around You zaměřenou na člověka. Automobil disponuje nebývale širokou škálou high-tech funkcí, ze kterých bude mít nejeden konkurent těžkou hlavu, říká Stefan Jacoby, prezident a generální ředitel společnosti Volvo Car Corporation.

Skandinávský design

Liniemi své karoserie Volvo pokračuje v trendu nastoleném modely XC60, V60 a S60. Podobně jako tato trojice i nový pětidveřový hatchback sází na dynamické tvary, kombinace hladkých a zaoblených ploch s ostrými hranami.

Dynamický vzhled navíc podporuje stoupající prolis táhnoucí se skrz celé boky, s prohnutím nad předním i zadním blatníkem. Se sportovními liniemi bočních partií koresponduje nízká příď, prolisy v kapotě motoru, nízká a široká maska chladiče, přední světla protažená do boku i silně skloněné zadní okno a vysoký zadní nárazník. Tvar pátých dveří je insiporován současným C30 i klasickým P1800ES.

Zájemci o ještě sportovnější vzhled si budou moci objednat sadu doplňků, zlepšujících zároveň i aerodynamické vlastnosti karoserie. Příplatkový paket budou tvořit deflektory, dvoubarevný zadní difuzor a dvojitá chromovaná koncovka výfuku. K dispozici budou i 18palcová litá kola a střešní spoiler.

V případě exteriéru Volvo vyzdvihuje hojné využití světelných diod. Ty jsou použity pro denní svícení, pro přední i zadní parkovací světla, brzdové světlo nad zadním oknem, směrová světla ve zpětných zrcátcích a osvětlení registrační značky.

K prosvětlení interiéru může výrazně přispět příplatková panoramatická střecha s elektricky ovládanou clonou. Ta může stínit prostor nad předními sedadly, zatímco zadní cestující si mohou užívat výhled n oblohu.

Navrženo kolem lidí

Interiér nového Volva V40 má svým cestujícím nabídnout příkladnou ergonomii, pohodlí a příjemný zážitek z jízdy. Palubní deska svým designem navazuje na modely S60 a V60 a má vytvářet dojem prostoru. Mezi nejmarkantnější odlišnosti od dvojice jmenovaných modelů patří dvojice výdechů umístěna na středové konzole vedle sebe.

Klíčová slova při navrhování a vývoji interiéru představovala ergonomie a komfort. Obojí se odráží v sedadlech. Ta mají nabízet srovnatelné pohodlí v obou řadách. Čalounění bude k dispozici samozřejmě látkové i kožené a lze si objednat i vyhřívání pro přední i zadní sedadla.

Charakteristickým prvkem pro všechna moderní Volva je tenká plovoucí středová konzole, která nechybí ani v novém V40. Zajímavou novinkou je ovšem bezrámové vnitřní zpětné zrcátko, které je inspirováno vzhledem smartphonů. K příjemné atmosféře na palubě má přispět i vnitřní osvětlení nabízející sedm různých odstínů od červené k modré a světelnými diodami jsou prosvětleny i hlavici řadicí páky manuálních převodovek a voliče automatické převodovky.

Volvo V40 nabízí ve svém interiéru také řadu menších či větších úložných prostorů. Pod loketní opěrkou mezi předními sedadly je prostor vhodný pro uložení CD, v němž je také konektor pro USB, iPod nebo AUX.

V zavazadlovém prostoru sice po složení sedadel dělených v poměru 40/60 vznikne schod, ale Volvo V40 může být vybaveno vyjímatelnou podlahou, která může tento rozdíl vyrovnat a vytvořit rovnou ložnou plochu. V nabídce příslušenství pak budou ještě doplňky pro zorganizování malých předmětů v zavazadelník nebo upevnění větších zavazadel.

Nekomplikované ovládání

Volvo V40 nabídne standardní přístrojový štít s elektromechanickými ručičkami, ale také nový, plně grafickým přístrojový panel systému Volvo Sensus. Tento aktivní TFT (Thin Film Transistor) displej se dokáže řidiči přizpůsobit a v každé situaci mu poskytne nejdůležitější informace pro danou situaci.

Řidič si může zvolit jedno ze tří grafických témat. První z nich s označením Elegance nabízí oranžové podsvícení.

Druhé je Eco se zeleným podsvícením. Na levé straně je zobrazen ukazatel ekologické jízdy. Dále jsou na přístrojovém panelu znázorňovány údaje o okamžité a celkové spotřebě paliva, a pokud je styl jízdy optimální z hlediska ochrany životního prostředí, je řidič odměněn zeleným světlem.

Třetí Performance má červenou barvou podsvícení navozovat sportovní atmosféru. Uprostřed přístrojového panelu se namísto stupnice rychlosti z verzí Elegance a Eco nachází stupnice otáčkoměru. Rychlost jízdy je zobrazována digitálně uprostřed displeje. Na pravém displeji je umístěn ukazatel výkonu, který řidiče informuje o tom, jaký výkon je aktuálně dostupný a jaká jeho část je v daném okamžiku využívána.

V systému Volvo Sensus jsou všechny informace zobrazovány na pěti- nebo sedmipalcovém barevném displeji v horní části přístrojové desky. Integrovaná obrazovka neodvádí pozornost řidiče od dění na vozovce. Všechny funkce lze ovládat tlačítky na volantu nebo ovladači umístěnými přímo pod barevnou obrazovkou. K dispozici je také samostatné dálkové ovládání.

Tlačítkem My Car lze vstoupit do nabídky pro nastavení funkcí vozidla, jako jsou systém City Safety, upozornění na nebezpečí kolize, rozpoznávání chodců, systém kontroly pozornosti řidiče, adaptivní tempomat, osvětlení, vnější zpětná zrcátka, klimatizace, centrální zamykání či audiosystém.

Pokud si zákazník zvolí multimediální audiosystém, získá systém Volvo Sensus s větší sedmipalcovou obrazovkou schopnou zobrazovat informace z navigačního systému, telefonu či obraz z parkovací kamery, DVD přehrávače, digitálního TV přijímače atd.

Připojení prostřednictvím technologie Bluetooth bylo rozšířeno a nově kromě funkce hands-free nabízí také přehrávání hudby přímo z přenosného hudebního přehrávače podporujícího tuto technologii.

Majitel nového Volva V40 může prostřednictvím svého chytrého telefonu a mobilní aplikace zůstat v kontaktu se svým zaparkovaným vozidlem. Tato mobilní aplikace představuje rozšíření systému Volvo On Call, který původně sloužil k přímému spojení s call centrem v případě nehody nebo jiné nouzové situace.

Dynamické i komfortní

Zájemci o Volvo V40 budou mít možnost volby mezi jedním ze dvou nabízených nastavení podvozku. Standardem bude provedení Dynamic, které má nabídnout jisté a komfortní jízdní vlastnosti, zatímco na přání dodávané Sport bude zaměřeno na sportovnější styl jízdy. Díky tomu bude mít tužší nastavení a o 10 mm nižší světlou výšku.

Paleta pohonných jednotek i přes původní prohlášení automobilky Volvo, že s pětiválcovými a šestiválcovými jednotkami do budoucna nepočítá, nabídne rovnou několik řadových pětiválců.

Nabídku zážehových motorizací zahájí verze T3 vybavená přeplňovaným čtyřválcem o objemu 1,6 litru s výkonem 110 kW (150 k) a točivým momentem 240 Nm. V kombinovaném cyklu má mít toto provedení průměrnou spotřebu benzinu 4,8 litru na 100 km.

Střed u benzinových motorizací představuje verze T4, jejíž přeplňovaná šestnáctistovka nabídne 132 kW (180 k) a točivý moment 270 Nm, který se při využití funkce overboost zvýší o dalších 30 Nm.

Vrcholnou motorizací se stane již dříve zmiňovaný přeplňovaný pětiválec o objemu 2,5 litru ukrytý pod označením T5. Tato pohonná jednotka nabídne výkon 187 kW (254 k) a točivý moment 400 Nm, který se při využití funkce overboost zvýší o 40 Nm. Pětidveřový hatchback má s tímto motorem akcelerovat z 0 na 100 km/h za 6,7 s a jeho spotřeba paliva v kombinovaném cyklu má být 6,57 litru benzinu na 100 km.

Nabídka vznětových motorizací začíná u verze D2 se čtyřválcovým turbodieselem o objemu 1,6 litru, disponujícím výkonem 84 kW (115 k) a točivým momentem 270 Nm, resp. 285 Nm s overboostem. Volvo u tohoto motoru uvádí spotřebu paliva v kombinovaném cyklu pouhých 2,98 litru nafty na 100 km.

Nasledující verze D3 a D4 spojuje objem 2,0 litru a pět válců v řadě. Verze D3 disponuje výkonem 110 kW (150 k) a točivým momentem 350 Nm. Provedneí D4 má výkon 130 kW (177 k) a točivý moment 400 Nm. Volvo uvádí, že s touto motorizací V40 akceleruje z 0 na 100 km/h za 8,3 s s automatickou převodovkou a za 8,6 s s manuální převodovkou. Spotřeba nafty v kombinovaném cyklu má být 3,75 l na 100 km, resp. 4,38 l na 100 km s automatickou převodovkou.

Výše zmíněné pohonné jednotky budou pohánět přední kola prostřednictvím šestistupňových manuálních a automatických převodovek, ty jsou až na dvě výjimky dostupné pro všechny motory. Těmito výjimkami jsou T3, který bude k dispozici jen s manuální převodovkou a T5, u nějž bude naopak v nabídce jen automatická převodovka.

Všechny motorizace mají být standardně vybaveny systémem start-stop a rekuperací kinetické energie.

Doposud zveřejněné výkony pohonných jednotek naznačují, že nové Volvo V40 převezme většinu motorů od současných modelů.

Bezpečnost na nejvyšší úrovni

Volvo prostřednictvím modelu V40 pokračuje kromě designového omlazování i v dalším budování své pověsti výrobce bezpečných aut. Stejně jako například S60 i novinka dostane balíček bezpečnostních prvků, snižujících následky nehod v městském provozu.

Systém City Safety nyní pracuje až do rychlosti 50 km/h a dokáže auto zastavit nebo alespoň výrazně zpomalit, pokud se před autem vyskytne stojící překážka. Systém zasahuje, pokud řidič nereaguje na nebezpečnou situaci na silnici.

Rozšiřující funkce k City Safety i u tohoto modelu představuje Pedestrian Detection a Full Auto Brake. Pokud autu vstoupí do cesty chodec, spustí se nejprve varovná reakce. Řidič je upozorněn zvukovým signálem a varovným osvětlením head-up displeje na čelním skle. Zároveň je v brzdové soustavě vytvořen maximální tlak. Jestliže řidič nereaguje, vůz začne sám naplno brzdit.

Jako první sériový automobil na světě se může Volvo V40 pochlubit airbagem pro chodce. Ten se má v případě, že se nepodaří kolizi zabránit, rozvinout před čelním sklem a zmírnit následky srážky.

Vedle kompletní bezpečnostní výbavy bude pro V40 samozřejmostí řada asistenčních systémů, mezi které patří i Park Assist Pilot usnadňující parkování.

Cílem automobilky Volvo je ročně prodat okolo 90.000 prémiových hatchbacků V40, z nichž by mělo 85 procent zamířit k evropským zákazníkům. Výroba se má rozběhnout letos v květnu v Belgii.

Později by měl na základě modelu V40 vzniknout sedan S40, nástupce hatchbacku C30 a spekuluje se i o kompaktním crossoveru XC40.


Ondřej Pavlůsek
Diskuze (23)
7. 3. 2012 14:53
Re: WTF
Objednej si testovaci jizdu ;-) Ja uz si to parkrat v realu zkusil z te 30ky a nestacil jsem se divit, jak rychle to auto umi brzdit vsim, co jde...
7. 3. 2012 14:50
Re: Opakuji svůj první soud
D4 jsem nikdy nemel, ale mam V70 (2010) D5 a automatem a jezdim hodne svizne za 7l v prumeru, coz mi pri hmotnosti auta moc dramaticke nepripada...
Co se tyka spotreby, v prezentacich se hovorilo o start-stop pro vsechny modely + rekuperaci brzdne energie - co bude platit v realu, tot otazka...
Uvazuji o V40 jako o druhem autu do rodiny resp. na dojizdeni do prace a petivalec se mi pozdava o poznani vice nez EcoBoost...
7. 3. 2012 09:38
Re: WTF
Proč by se mělo stát auto při brždění neřiditelné? 8-s
7. 3. 2012 08:41
WTF
Tak dejme tomu, ze si hypoteticky jedu si 50 po meste, do cesty mi vleze trouba, auto zacne samo brzdit a stane se neriditelne a ja troubu prejedu misto abych se mu v pohode vyhnul.
Kdo pak pujde do vezeni- auto ktere prevzalo rizeni, anebo ja ? 8-s Anebo nejaky blbecek z indie nebo ciny , ktery spatne ty senzory nakalibroval ?

"Pokud autu vstoupí do cesty chodec, spustí se nejprve varovná reakce. Řidič je upozorněn zvukovým signálem a varovným osvětlením head-up displeje na čelním skle. Zároveň je v brzdové soustavě vytvořen maximální tlak. Jestliže řidič nereaguje, vůz začne sám naplno brzdit. "

Tohle mi auto udelat jednou, leti bez milosti z domu.
7. 3. 2012 08:05
Re: Opakuji svůj první soud
jj dieslova varianta ve spojeni s automatem zere az az...na D3 bohuzel nema....a ani ten zvuk neni nic moc :-(((

Nejak neverim ze pouzijou benzinovy petivalec....kdyz do vsech modelu davaj Ecoboosty od Fordu vcetne 2,0 240 koni...ktery ma ve specifikaci pro Focus ST 250 koniku, .

..jinak nevimjak by s letitym 2,5l udeali tu malou spotreu >:D