Volvo C30 - Od malička vedený ke stylu

Volvo C30 - Od malička vedený ke stylu

 
 

Mezi prémiové hatchbacky přichází další ambiciózní hráč. Do německého trojboje BMW 1, Audi A3 a Mercedes A s participací Alfy 147 promluví švédské Volvo s ultrastylovým hatchbackem C30.

Široká nabídka motorů, koncernová technika, exkluzivní materiály a emotivní design, vzpomínající na legendární čtyřistaosmdesátku. To je ve stručnosti nový základ nových úspěchů Volva.

Tzv. prémiovým výrobcům se zalíbila myšlenka uplatnění v nižší střední třídě, s níž přišlo v roce 1994 jako první BMW, jehož Compact se sice hitem nestal, ovšem hned další pokus – Audi A3 z roku 1996 se již trefil do černého. Další skulinka trhu byla objevena a mezi 4,2 m dlouhé hatchbacky se začali hrnout renomovaní výrobci, aby do svých stájí nahnali více mladších oveček, které zůstanou věrné značce.

Ambice

S odstupem vstupuje mezi mladé svobodné yuppies s vyhraněným stylem a nastartovanou slibnou kariérou také Volvo. Přichází v době, kdy konkurence už prodává druhé generace svých stylových kompaktů, proto se rozhodla dohnat náskok s pomocí všech dostupných prostředků. Cílem je 65 tisíc prodaných jednotek ročně, z toho tři čtvrtiny v Evropě. A samozřejmě rozšíření a omlazení portfolia zákazníků. Volvo by prostřednictvím malé C30 rádo dosáhlo na další cíl – prodávat celkově 600 tisíc aut za rok.

Design

je největší zbraní. Nápadný, jiskrný, neotřelý, i tak by se dal popsat. Sériová C30 se plným právem stala hvězdou letošní Paříže, kde oficiálně představila plnou artilerii svých lákadel. Neobvykle hravé křivky, odmítající za každou cenu vyplnit každý krychlový decimetr obestavěného prostoru, rozehrávají fantastickou hru přesahů a překvapivých úhlů. Naplno se uplatnil poznávací znak nových Volv – dvouvrstvý design karoserie, připomínající lodní trup se zdůrazněnými blatníky na obou koncích. Volvo C30 bylo od první skicy tvořeno jako čtyřmístné, proto si mohlo dovolit nechat směrem dozadu zužovat kabinu po vzoru větších modelů. Designérskou třešínkou je ze spodního šuplíku vytažená vzpomínka na legendární model 480 – zadní výklopné víko, celé stvořené ze skla. Ostatně přímé porovnání odhalí, že v genech cé-třicítky zůstalo po slavném dědovi mnohem více, než jen víko kufru.

obrázek [300 x 168] Protože Volvo si pro jeho předem danou nepraktičnost místo mladých rodin budou kupovat především lidé s velmi vyhraněným vkusem, samozřejmostí jsou velmi široké možnosti individualizace. Již v autosalonu lze na vůz objednat aerodynamický kit se zvýrazněnou koncovkou výfuku, dva různé zadní spoilery, snížený podvozek, širokou paletu 15 až 18“ kol a také dlouhý seznam barevných odstínů, včetně zcela nové perleťové bílé Cosmic. Tu lze zkombinovat s aerodynamickými doplňky, lakovanými kontrastní perleťovou hnědou Java, a dvoubarevným finišem dále podtrhnout silnou individualitu celku.

Interiér

patří nepochybně do rodiny Volvo a už od prvních krůčků naučí budoucí fanoušky značky, jak mají vypadat jejich oblíbené ovládací prvkytvary přístrojových desek. Celek byl tedy od začátku víceméně daný – nápadně se podobá větší S40 - o to víc si dali tvůrci záležet na detailech. Řidiči s neklidnou povahou mohou zvolit sportovní volant, řadicí páku s hliníkovým dekorem, broušené hliníkové pedály a speciální koberce, individualisté zase mohou kombinovat červené, modré nebo černé čalounění s různými povrchovými úpravami středové konzoly a dveřních dekoračních lišt. K dispozici jsou čtyři varianty, z nichž zcela nový je dekor Virtual White a hliník s vlnkovaným broušením, připomínající detroitský koncept C30.

Vnitřek vozu obsahuje čtyři plnohodnotná místa, oddělená středovou konzolí. Zadní dvě jsou posunuta blíž k sobě, což tam sedícím usnadňuje výhled a také komunikaci směrem vpřed. V postranních panelech díky tomu vznikly odkládací prostory. Skrz skleněné třetí dveře proudí dostatek světla i na druhou řadu sedadel, která může být za příplatek dovybavena sklopnou loketní opěrkou. Dělené a sklopné zadní sedadlo zvětšuje ložný prostor, který lze na přání vybavit roletkou nebo tuhou krycí poličkou.

Komfort

obrázek [300 x 426] zajišťuje standardně montovaná klimatizace s mikrofiltrem, zaměnitelná za dvouzónovou automatickou, volitelně vybavitelnou systémem IAQS (Interior Air Quality System), samočinně uzavírajícím přívod vzduchu při jeho zhoršené kvalitě. Na výběr budou tři audiosystémy, jejichž zvuk bude bohatě těžit z ozvučnic v širokých dveřích a blatníkách – základní Performance 4 x 20W se čtyřmi reproduktory, High Performance 4 x 40W s osmi reproduktory, CD měničem s přehráváním mp3/wma a AUX konektorem a Premium Sound s digitálním zesilovačem class D Alpine s technologií ICE Power, Dolby Pro Logic II Surround 5 x 130W a deseti reproduktory Danish Dynaudio. Od jara 2007 bude možné dva vyšší audiosystémy vybavit konektory pro zařízení USB/iPod, která bude možné ovládat přímo palubními systémy a na hlavním displeji zobrazovat informace o přehrávaných skladbách. Inteligentní informační systém IDIS kontroluje důležitost informací, sdělovaných řidiči, a ty méně důležité si nechává na dobu, kdy neodvádějí pozornost řidiče od kritické situace. Takto lze filtrovat i příchozí hovory na integrovaný telefon, či textové zprávy.

Karoserie

o rozměrech 4.252 x 1.544 x 1.447 s rozvorem 2.640 mm, klade tradičně prvořadý důraz na bezpečnost. Přesto, že je C30 o plných 22 cm kratší než sedan S40, nabízí srovnatelnou ochranu při kolizi. Příď je zkonstruována z oceli několika stupňů tuhosti a příčně uložený motor je velmi pečlivě zapracován do nosné struktury, aby při těžké havárii neohrozil kabinu. Speciální pozornost byla věnována kolům, které taktéž nesmí vniknout do prostoru pro posádku. Extrémně tuhé sloupky, výztuhy a prahy dohánějí handicap menších rozměrů a velmi účinně chrání posádku i při nárazu zezadu. Kritická je u malých aut odolnost proti bočnímu nárazu, proto ani zde nechybí systém SIPS (Side Impact Protection System), zahrnující boční a hlavové airbagy. Zranění krční páteře zase předchází WHIPS. Promyšlené bezpečnostní řešení dokládá palivová nádrž, uložená před zadní nápravou, a volitelný systém vykrývání mrtvých úhlů zpětných zrcátek BLIS (Blind Spot Information System). I přes tuhý skelet se díky použití vysokopevnostní oceli podařilo udržet přijatelnou pohotovostní hmotnost 1204 – 1404 kg podle provedení.

Technika

obrázek [300 x 224] vychází ze společné koncernové pokladnice, což usnadnilo a zlevnilo vývoj. Celá řada technických celků tak odpovídá Fordu Focus, proto i Volvo C30 dostalo tradiční vzpěry McPherson vpředu a čtyřprvkovou nápravu druhé generace vzadu, což zajistí malému Volvu odpovídající jízdní vlastnosti. Posilovač řízení je s výjimkou základní zážehové šestnáctistovky elektrohydraulický (1.6 má hydraulický) a výrobce slibuje dobrou zpětnou vazbu od předních kol. Na většině trhů bude do základní specifikace patřit stabilizační a protiprokluzový systém DSTC, na přání bude k dispozici snížený sportovní podvozek.

Motory

jsou na výběr hned z počátku v celkem deseti verzích. Čtyř- a pětiválce jsou uložené napříč, všechny vznětové a nejsilnější zážehový jsou přeplňovány výfukovým turbodmychadlem. Pětistupňová mechanická převodovka je nahrazena šestistupňovou u vznětového dvoulitru a motoru 2.5T, pro všechny pětiválce je k dispozici pětistupňová automatická skříň Geartronic (pro vznětový pětiválec je jedinou volbou).

Čtyřválce

začínají osvědčenou zážehovou šestnáctistovkou Duratec o výkonu 74 kW a 150 Nm, která je základní motorizací celé řady. Malé Volvo rozjede na 185 km/h, stovku dosáhne za 11,8 s a to vše průměrně za 7 l benzinu na 100 km. Větší osmnáctistovka (92 kW a 165 Nm) stačí na rovných 200 km/h a 0 – 100 km/h za 10,8 s, spotřeba je jen o tři desetiny litru větší. Pro domácí švédský trh je k dispozici i v dvoupalivovém provedení FlexiFuel, spalujícím Ethanol E85. Nejvýkonnějším čtyřválcem je dvoulitr 107 kW a 185 Nm, dostačující pro 210 km/h a stovku za 9,4 s při shodné průměrné spotřebě s 1.8. Vznětové čtyřválce jsou dva známé hliníkové šestnáctiventily PSA/Ford common rail II o obsahu 1.6 a 2.0 l, o výkonech 80/100 kW a 240/320 Nm se systémem overboost, krátkodobě přidávajícím 20 Nm kroutícího momentu. Vznětový dvoulitr vykazuje přesně shodné jízdní výkony jako zážehový, za průměrných 5,7 l nafty na 100 km, šestnáctistovka dosahuje 190 km/h a stovku za 11,9 s, ovšem s nejlepší průměrnou spotřebou, pouhých 4,9 l.

Pětiválce

jsou tím, čím se Volvo C30 odlišuje od konfekčních kompaktních aut, a ochrannou známkou vozů Volvo. Jsou celohliníkové, kompaktní a uložené samozřejmě také napříč. Nabídka začíná jediným atmosféricky plněným, silnější verzí známé dva-čtyřky o výkonu 125 kW a 230 Nm, schopnou uhánět 220 km/h a sprintující na stovku s pevným startem za 8,1 s, to vše za průměrných 8,4 l/100 km. Vrcholem celé řady a sportovním nářadím je přeplňovaný zážehový dvaapůllitr, dobře známý např. z Focusu ST, o výkonu 162 kW a kroutícím momentu 320 Nm, jehož velká část je k dispozici již kousek nad volnoběhem. S pomocí šestistupňové převodovky se rozjede na 240 km/h a stovku zvládne za 6,7 s. Model 2.5T, namířený proti konkurenčním šestiválcům, žádá za své služby přijatelných 8,7 l na 100 km. Druhým vrcholem, tentokrát cenovým, je vznětový pětiválec 2.4 D5 o výkonu 132 kW a 350 Nm (speciálně pro belgický trh 120 kW a 340 Nm), spojený nedílně se samočinnou převodovkou, který poskytuje výborný poměr jízdních výkonů, spotřeby a kultivovanosti. Zvládá totiž 220 km/h a stovku za 8,4 s, k tomu suverénní přebytek výkonu ve všech situacích, to vše za průměrných 6,9 l nafty na 100 km.

MotorVOLVOKINETICMOMENTUMSUMMUM
C30 1.6*489 000 Kč523 000 Kč578 000 Kč656 000 Kč
C30 1.8*549 000 Kč583 000 Kč638 000 Kč716 000 Kč
C30 2.0*629 000 Kč663 000 Kč718 000 Kč796 000 Kč
C30 2.4i679 000 Kč713 000 Kč768 000 Kč846 000 Kč
C30 T5x799 000 Kč825 000 Kč903 000 Kč
C30 1.6D*599 000 Kč633 000 Kč688 000 Kč766 000 Kč
C30 2.0D*649 000 Kč683 000 Kč738 000 Kč816 000 Kč
C30 D5**778 000 Kč812 000 Kč867 000 Kč945 000 Kč
střešní okno29 000 Kč - všechny motory
5 stup. aut. převodovka Geartronic49 000 Kč - 2.4i, T5
5 stup. aut. převodovka Geartronic0 Kč - D5
Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Obrana nakoupí obrněnce za 50 miliard. Ve hře jsou čtyři firmy Obrana nakoupí obrněnce za 50 miliard. Ve hře jsou čtyři firmy

Ministerstvo obrany oficiálně začíná vybírat dodavatele…

Akční plán proti kůrovci: ministerstvo chce zavést  nižší DPH na palivové dřevo Akční plán proti kůrovci: ministerstvo chce zavést nižší DPH na palivové dřevo

Ministerstvo zemědělství chystá novelu lesního zákona,…

Butinovou k přiznání donutili mučením, prohlásil ruský ministr zahraničí Lavrov Butinovou k přiznání donutili mučením, prohlásil ruský ministr zahraničí Lavrov

Ruský ministr zahraničí Sergej Lavrov chápe rozhodnutí…

Trinity, nebo Q bank? Moravský peněžní ústav získal bankovní licenci, hledá nové jméno Trinity, nebo Q bank? Moravský peněžní ústav získal bankovní licenci, hledá nové jméno

Největší česká kampelička bude moci s novým rokem zahájit…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Aston Martin odhaluje motor Valkyrie. V12 bez turba má 1014 koní, zní jako F1 Aston Martin odhaluje motor Valkyrie. V12 bez turba má 1014 koní, zní jako F1

Zatímco Aston Martin stále pracuje na dokončení svého…

Britský expert nechce plug-in hybridy na veřejných dobíjecích stanicích. Proč? Britský expert nechce plug-in hybridy na veřejných dobíjecích stanicích. Proč?

Plug-in hybridní vozy by neměly mít umožněno dobíjet…

 



Volvo C30 se loučí a vzpomíná (videa) Volvo C30 se loučí a vzpomíná (videa)

Kariéra modelu C30 se uzavřela a Volvo připomíná přímého…

Volvo zrychlí dobíjení elektromobilu o 80 % Volvo zrychlí dobíjení elektromobilu o 80 %

První výsledek spolupráce mezi automobilkou Volvo a…

 



 
V Americe sestavili žebříček aut s nejspolehlivější elektronikou. Vyhrála známá jména

V USA sestavili žebříček aut s nejspolehlivější elektronikou. Vyhrála známá jména

Dnes 14:50

Společnost CarMD každoročně provádí průzkum spolehlivosti aut zaměřený na problémy s elektronikou.




Blesk.cz

Většina Čechů umírá v nemocnici, muži i na ulici. Doma skoná jen pětina lidí

Většina Čechů umírá v nemocnici, muži i na ulici.…

Většina Čechů by svůj poslední den nejraději prožila v klidu domova, ale ve skutečnosti se toto přání „splní“…

Peklo na D1: Filmaři Honza a Honza tu strávili 13,5 hodiny! „Hodně aut zhaslo, čekáme na vlky...“

Peklo na D1: Filmaři Honza a Honza tu strávili 13,5…

„Začíná tu být tma, hodně aut zhaslo. Čekáme na vlky.“ Tuhle lehce humornou zprávu posílali mobilem domů ve…

 

iSport.cz

Vary sklízí chválu za bruslivý hokej. Sičák vypráví, jak zkušení hráči působí na mladé

Vary sklízí chválu za bruslivý hokej. Sičák vypráví,…

Měli leštit extraligovou podlahu. Ať už podle finanční síly, nebo z pozice naivního nováčka. Jenže karlovarští…

Penaltová liga! V Česku jede na rekord, králem je Slavia. Pomáhá video?

Penaltová liga! V Česku jede na rekord, králem je…

Velká jízda Slavie a Plzně, další sparťanské trápení, sedmnáctigólová show boleslavského čarostřelce Nikolaje…

 

Reflex.cz

Děti bohatých Íránců pobuřují chudé krajany. Předvádějí se na Instagramu, zatímco země trpí pod sankcemi

Děti bohatých Íránců pobuřují chudé krajany.…

Zatímco Írán byl poměrně tvrdě zasažen sankcemi, které na něj uvalily Spojené státy, děti zazobaných obyvatel…

Babiš by měl přijít o dotace z jiného důvodu než kvůli střetu zájmů. Tady jde o mnohem víc

Babiš by měl přijít o dotace z jiného důvodu než…

Ačkoli se na první pohled týká verdikt Evropského parlamentu o „zastavení“ dotací pro společnost Agrofert z…