Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo: nový turbodiesel a S60 AWD

Ondřej Šuch
Diskuze (0)
Zájemce o Volvo toužící po silném a úsporném turbodieselu od automobilky Volvo bude konečně uspokojen a pohon čtyř kol už není jen výsadou řady 70...

Zájemce o Volvo toužící po silném a úsporném turbodieselu od automobilky Volvo bude konečně uspokojen a pohon čtyř kol už není jen výsadou řady 70. Dvě významná obohacení modelových řad představil český importér Volvo novinářům současně a nikoli bez pýchy.

Volvo se totiž těmito novými možnostmi motorizace a volby pohonu kol definitivně srovnalo s konkurencí. Na prodejních výsledcích je přitom znát, že představené novinky mohou značce jedině prospět. Do konce září prodalo Volvo v České republice 623 aut, což je o 30% více než v roce 2000.

Pojďme tedy k jednotlivým novinkám:

      

       

Nové turbodiesely 2,4 D a D5

První vznětové motory firmy Volvo Cars, vyrobené ve vlastních závodech, zaujmou vedoucí roli v programu, jehož cílem je kontinuální nárůst zisku. V roce 2001 chce firma osadit těmito motory 33.000 automobilů v segmentu vyšší střední třídy, o rok později počítá s výrobou již 50.000 automobilů Volvo S60, S80 a V70, jejichž pohonnou jednotkou budou právě tyto moderní motory.

S uvedením nového turbodieselu se Volvo obrací na zcela novou kategorii zákazníků v několika klíčových evropských zemích, kde pohon osobního automobilu vznětovým motorem představuje 44% podíl prodejů v segmentu vyšší střední třídy. Tento poměr přitom stále roste. Belgie vykazuje nejvyšší podíl prodaných vznětových motorů ve vozidlech vyšší střední třídy -- plných 87 %. Následuje Francie (82 %), Rakousko (77 %) a Itálie se 70 %.

V odbytu automobilů Volvo vyšší střední třídy na evropských trzích, tj. Volvo S60, S80 a V70, se po uvedení nových vznětových motorů počítá s nárůstem jejich prodeje o 10 %. V České republice pak importér předpokládá, vzhledem k místní oblibě kvalitních turbodieselů, že jejich podíl na prodeji značky dosáhne 30%. Všechny turbodieselové modely jsou zatím k dispozici pouze s manuální převodovkou, automat se objeví v nabídce počátkem roku 2002. Na podzim roku 2002 pak bude k dispozici i model Cross Country D5.

Dvě verze – jedno tělo

Nové vznětové motory mají totožný objem 2,4 litru a jsou k dispozici ve dvou výkonových variantách – D5 - 120 kW a 2,4 D 96 kW. Verze 2,4 D bude k dispozici jen pro model S60.

Nový vznětový motor vychází z pětiválcového hliníkového bloku použitého poprvé v roce 1991 v automobilu Volvo 850. Od té doby se jej vyrobilo více než 2 miliony kusů. Avšak již od samotného počátku produkce se počítalo, že bude v budoucnu sloužit jako základ pro konstrukci vznětového motoru. Protože i hlava válců je také vyrobena z hliníku, váží vznětový motor Volvo D5 jen 185 kg. Hlavním zdrojem rozsáhlých rezerv točivého momentu motoru 340 N.m je turbodmychadlo typu VNT (Variable Nozzle Turbine - turbína s proměnlivou geometrií rozváděcích lopatek). Systém přímého vysokotlakého vstřikování paliva common-rail se vyznačuje vyšším vstřikovaným tlakem a přesnějším dávkováním objemu paliva v závislosti na zatížení motoru.

Nový vznětový motor Volvo D5 dosahuje větších hodnot točivého momentu než nejvýkonnější zážehový pětiválec, který dosud nabízí firma Volvo Cars. Významná je však skutečnost, že 340 N.m je k dispozici již od otáček 1750/min. Pro porovnání uvádíme, že „benzinový" motor T5, který má výkon 184 kW vykazuje točivý moment 330 N.m při otáčkách 2400/min. Vznětový motor Volvo D5 dosahuje největšího výkonu 120 kW při otáčkách 4000/min. Automobil Volvo S60 s ním zrychluje z klidu na rychlost 100 km/h za 9,5 s, automobily Volvo S80 a V70 zrychlují shodně za 9,8 s. Všechny tři automobily s ním dosahují největší rychlosti 210 km/h.

Točivý moment přenáší na poháněná přední kola pětistupňová přímo řazená převodovka Volvo M56L2. Samočinná převodovka bude pro české zákazníky k dispozici počátkem roku 2002.

Se spotřebou 6,0 l/100 km zaujímá nový motor D5 v automobilu Volvo S60 první místo ve vyšší střední třídě. Volvo S80 vykazuje spotřebu 6,5 l/100 km a Volvo V70 6,4 l/100 km. Prakticky to znamená, že s automobilem Volvo S60 vybaveným motorem D5 lze ujet minimálně 1170 km bez doplnění nafty do sedmdesátilitrové nádrže paliva.

       

První jízdní dojmy

Motor D5 jsme měli příležitost krátce testovat v modelu V70, vybaveným manuální převodovkou. Typické hluboké tóny dieselového motoru jsou rozeznatelné jen při nastartování, přičemž žhavení studeného motoru trvalo zhruba vteřinu. Při jízdě se zvuková kulisa utlumuje a k uším řidiče se dostávají velmi dobře utlumené vysoké tóny turbodmychadla.

Zátah je úctyhodný, i když největší sílu dává, na rozdíl od např. od dvouapůllitrového TDI u Audi, najevo trochu později, zhruba od 1500 ot./min. Nad touto hranicí má ale i těžké kombi V70 dynamiku vskutku nadprůměrnou, přičemž 3. převodový stupeň vystačí v podstatě na veškeré manévry…

Dle údajů dovozce je rychlost u všech vozů vybavených motory D5 omezena na 210 km/h. Námi dosažené maximum zhruba 225 km/h tedy přičítáme chybě rychloměru. I při takto náročné jízdě s plným využíváním výkonu motoru zvláště v zatáčkovitém a kopcovitém terénu jsme dosáhli průměrné spotřeby 7,8 litru/100km, což je vynikající hodnota.


Ceny: tučně jsou nové turbodiesely a verze AWD
S60 2,4 D 96 kW 999.000,-


S60 D5 120 kW 1.175.000,-

S60 2.4 103 kW 930.000,-
S60 2.4 125 kW 990.000,-
S60 2.4T 147 kW 1.150.000,-
S60 T5 184 kW 1.350.000,-
S60 AWD 147 kW 1.290.000,-
V70 D5 120 kW 1.240.000,-
V70 2,4 103 kW 1.090.000,-
V70 2,4 125 kW 1.190.000,-
V70 2,4T 147 kW 1.275.000,-
V70 T5 184 kW 1.580.000,-
V70 AWD 147 kW 1.453.000-
S80 D5 120kW 1.299.000,-
S80 2,4 103 kW 1.190.000,-
S80 2,4 125 kW 1.255.000,-
S80 2,0T 132 kW 1.290.000,-
S80 2,4T 147kW 1.350.000,-
S80 2,9 147 kW 1.450.000,-
S80 T6 200 kW 1.790.000,-

Koncem listopadu chystáme test modelu S60 D5 a o několik týdnů později bychom rádi připravili srovnávací test modelu V70 s konkurencí.

Volvo S60 AWD – Haldex v jiné třídě…

Stejně jako u předchozích modelů AWD společnosti Volvo je systém pohonu všech kol i u tohoto modelu nezávislý na řidiči. Jinými slovy, točivý moment je samočinně rozdělován na přední a zadní kola tak, aby na všech typech povrchu vozovky a za jakékoliv situace byl zaručen optimální přenos hnací síly.

Systém pohonu všech kol AWD u modelu S60 byl vyvinut ve spolupráci se švédskou firmou Haldex. Točivý moment se v tomto systému rozděluje na přední a zadní kola prostřednictvím vícelamelové spojky v olejové lázni. Systém využívá i koncern VW, například ve voze Škoda Octavia 4x4.

Srdcem systému je hydraulické čerpadlo, které ovládá vícelamelovou, hydraulicky ovládanou spojku. Ta pak určuje přenos hnací síly mezi přední a zadní kola. Čerpadlo nepracuje, pokud nedochází k prokluzu alespoň jednoho z kol. V momentě, kdy se začne některé z kol protáčet například vlivem smyku nebo jízdou po kluzké vozovce, čerpadlo začne pracovat. Čím větší je rozdíl v otáčení kol, tedy prokluz, tím pístové čerpadlo dodává více oleje. Olej je dodáván k pracovnímu pístu vícelamelové spojky a zpět se vrací do zásobníku přes elektronicky ovládaný škrtící ventil, který spojitě nastavuje tlak oleje a tím i tlak vyvíjený na lamely spojky. Řízeným škrcením ventilu a následnou změnou přítlaku na lamely spojky se dosahuje kontinuálního řízení přenosu hnací síly na zadní nápravu.

Systém pohonu všech kol je navíc propojen se systémem Multiplex a se systémem řízení trakce (TRACS). Tím je zajištěna nepřetržitá spolupráce s ostatními elektronickými systémy vozidla. Výsledkem je optimalizace přenosu výkonu mezi přední a zadní kola. Koncem roku 2001 bude možné Volvo S60 AWD dovybavit také systémem DSTC (dynamický stabilizační a protiprokluzový systém).

Elektronicky řízený pohon všech kol (AWD) se vyznačuje především extrémně krátkou dobou, která je zapotřebí po odpojení nebo zapojení záběru kol. K připojení pohonu zadní nápravy dojde ve chvíli, kdy se jedno z kol protočí více než o 30 stupňů.

Volvo S60 AWD je nabízeno pouze s pětiválcovým motorem s nízkotlakým přeplňováním, o zdvihovém objemu 2,4 l. Disponuje největším výkonem 147 kW při 5100/min. Největšího točivého momentu (285 N.m) dosahuje při 1800 1/min. K dispozici je zatím pouze automatická převodovka, manuální řazení bude nabízeno od dubna 2002.

Český importér předpokládá, že modely s pohonem všech kol by měly tvořit asi 20% objemu prodeje řady S60.

Ondřej Šuch
Diskuze (0)