Elektrické Volvo EX30 se potýká s problémy se softwarem, dodávky se zpožďují
Nejmenší elektrické volvo najelo na vlnu velmi agresivní cenové politiky. Tenhle model s čínským základem se ovšem hned na začátku musí prát s problémy se softwarem, které nepříjemně potrápily například i konkurenční Volkswagen. Českých zákazníků se to všem nedotkne.
Volvo EX30 se loni zařadilo mezi nejdostupnější elektromobily u nás. Základní verzi s jedním elektromotorem vzadu s 200 kilowatty a akumulátorem s využitelnou kapacitou 49 kWh (celková je ještě o dvě kilowatthodiny vyšší) totiž startuje na 869.000 Kč, což je hluboko pod úrovní všech relevantních konkurentů.
Relativně nízkou cenu se podařilo udržet mimo jiné použitím lithium-železo-fosfátové baterie, která není tak náročná na suroviny. Verze s články s celkovou kapacitou 69 kWh, z nichž 64 kilowatthodin je využitelných, už sází na konvenčnější řešení s lithiem, niklem, manganem a kobaltem. Varianta s totožným elektromotorem s 200 kW s větším akumulátorem na jedno nabití zvládne až 480 kilometrů, přitom začíná na 994 tisících. Tohle provedení se přitom pyšní vynikající dynamikou korunovanou zrychlením z nuly na 100 km/h za 5,3 sekundy.
Pokud však toužíte po výkonech supersportu, můžete sáhnout po vrcholném provedení s přední přídavnou elektrickou jednotkou se 115 kW, díky níž systémový výkon Volva EX30 vzroste až na 315 kilowattů. V tomhle případě stovku pokoříte již za 3,6 sekundy, varianta Twin Motor Performance přitom stojí „jen“ 1.144.000 Kč.
Vůz, který vychází ze společného základu s čínskými sourozenci v podobě modelů Zeekr X a Smart #1 a který v Číně také vzniká, ovšem bojuje s neupřesněnými problémy s palubním softwarem, kvůli kterým si někteří zákazníci musejí počkat. Verze 1.2 totiž prý zatím neodpovídá všem požadavkům.
A aktualizaci, jež by trable vyřešila, je podle informací nutné provést fyzicky, tedy nikoliv on-line, což celý proces zpožďuje. Přehrávání nejnovější verze softwaru ovšem probíhá již od včerejška, celkově zdržení by se proto mohlo u zákazníků v některých zemích pohybovat v řádu týdnů. Česka se však tohle omezení netýká.
S palubním programem se v nedávné minulosti „pralo“ také vrcholné Volvo EX90, nemile na podobné trable vzpomínají také v koncernu Volkswagen, jejichž elektromobily zaslouženě schytávaly kritiku za pomalá a padající multimédia, která navíc výrobu prvního člena rodiny ID. v podobě kompaktního hatchbacku ID.3 o několik měsíců posunula.
U elektromobilů jsou totiž multimédia mnohem důležitější a komplikovanější než u soupeřů se spalovacími motory. Skrze ně totiž můžete ovládat samotné nabíjení vozu (například omezit dobíjecí výkon, případně si zvolit, do jaké úrovně kapacity se akumulátor dobije atd.), přičemž systémy některých automobilek umějí i predikovat úroveň dobijí baterie na konci cesty a dynamicky ji přepočítávat.