Volvo S60 (2000-2009) - malý, luxusní, spolehlivý

Volvo S60 (2000-2009) - malý, luxusní, spolehlivý

 
 

S60 je na konci modelového cyklu, na trhu je již dost velká nabídka automobilů z druhé ruky a tak není od věci připomenout si, co od něj po letech můžete čekat.

V roce 2000 přišlo Volvo s novou řadou S60, která se měla utkat se zavedenými německými sedany. Každý začátek je těžký a platilo to i pro Volvo. Velké modely směřovala švédská automobilka spíše na postarší usedlou klientelu, malé sedany a kombi, které v té době měly ještě základ v japonském Mitsubishi Carisma, nebyly natolik „švédské“, aby mohly vůbec prémiový segment trhu oslovit. První „čtyřdveřové kupé“ na hlavní trzích nedopadlo zle, ale na opravdový průlom modelové řady se teprve čeká. Jako ojetý automobil může být S60 zajímavou alternativou vozům BMW, Mercedes nebo Audi. Má to však svá specifika…

Společný základ

Při přípravě nové modelové řady mělo Volvo na mušce výrobní a vývojové náklady. Dlouhodobě ztrátová automobilka patřící do luxusně zaměřené větve Ford Motor Copany dělala vše pro to, aby zvýšila objem prodané produkce a tak nové modely S60, V70, S80 a XC90 byly technicky blízcí příbuzní, sdílející platformu P2. Modelový program Volva vypadá na první pohled rozmanitě a hierarchicky uspořádaně, ale prostým srovnáním vnějších rozměrů zjistíme, že mezi nejmenší S40 a největší S80 je délkový rozdíl méně než 40 cm.

obrázek [300 x 188] Volvo S60 se proti tehdejšímu menšímu S40 (společný základ s Mitsubishi) a budoucímu S40 (společný základ s Fordem Focus) mělo lišit vyhraněným designem karoserie, který nehleděl na užitek ale zdůrazňoval zejména na efektní tvary. Až po B-sloupek byla karoserie stejná jako u kombi V70, ale od tohoto bodu se střecha začíná originálně svažovat, takže 4,576 m dlouhý sedan působí zvenku velmi sportovně. To nebylo do té doby u Volva vůbec obvyklé. Hrany, kubické objemy a rovné plochy byly nahrazeny zaoblenými hranami, jakoby vzduchem uhlazenými přechody a výraznými prolisy. Zepředu si S60 možná spletete s větším S80, vzadu jsou rozměrná světla, která opticky celé auto zmenšují.

Omezený prostor

obrázek [300 x 173] Už jsme to trochu naznačili. Ve Volvu S60 nejde v prvé řadě o užitné vlastnosti, ale o vytříbený švédský design. Na obestavěné ploše půdorysu S60 nabízí většina konkurentů více místa. Kritické je to především na zadních sedadlech v oblasti hlav cestujících, které se často střetávají se svažující se střechou a zadním oknem. Uvnitř Volva sice naměříme podobné rozměry jako v BMW řady 3 nebo Audi A4, ale subjektivní pocit z pobytu na palubě seveřana je stísněnější. Máte-li navíc problémy s pohyblivostí, možná byste si důkladně měli vyzkoušet nastupování a vystupování. Podle některých uživatelů není zejména dozadu snadné nastupovat.

Jak je vidět z našich fotografií, interiér Volva může být i nápaditý. V nabídce je jako vždy několik různých barev čalounění z pravé nebo umělé kůže. Vpředu se cestující tolik uskromňovat nemusí, ale bohužel i dražší modely trpí přílišným rozšířením plastů na obložení přístrojové desky. Kvalita materiálů je prvotřídní, podobně jako zpracování, ale konkurenti v této ceně mnohdy nabízejí jiné materiálové alternativy.

Zavazadlový prostor má základní objem 424 l, lze jej zvětšit sklopením zadních sedadel až na 1034 l. Limitem jeho využitelnosti je pochopitelně malý vstupní otvor víka i bočních dveří.

Volvo S60 se v průběhu svého života dočkalo několika inovací. K těm nejvýznamnějším patřil facelift v letech 2004 a 2006.

Pětiválce pro S60

obrázek [300 x 242] Pro tuto modelovou řadu jsou charakteristické pětiválcové motory. Ačkoli trend rozšiřování vznětových motorů v této třídě je dlouhá léta jednoznačný, Volvo jakoby na něj nechtělo reagovat a dlouhou dobu se drželo jediného pětiválce 2401 cm3 s dvěma výkonovými verzemi 2.4D (93 kW, 300 Nm a 120 kW, 340 Nm). Teprve později v roce 2005 přišla výkonnější verze D5 se 136 kW a 400 Nm.

Jádro motorové nabídky vždy tvořily zážehové pětiválce, ve většině případů s přeplňováním turbodmychadlem. Základem je motorový blok, z něhož vznikají pětiválce o objemu 2435 cm3. Atmosférické verze 2.4 (103 kW, 220 Nm), 2.4i (125 kW, 225 Nm) doplňuje nejmenší atmosférický motor 2.0 (103 kW, 220 Nm) pro trhy citlivé na velikost zdvihového objemu. Z těchto motorů jsou dále odvozovány přeplňované alternativy: 2.0T (132 kW, 240 Nm), 2.4T (146 kW, 285 Nm) později nahrazený verzí 2.5T (154 kW, 320 Nm). Výše jsou pak sportovní verze T5 (191 kW, 350 Nm) a vrcholná R (220 kW, 400 Nm). Na vybraných trzích byla v nabídce verze Bi-fuel (103 kW, 192 Nm) spalující plyn nebo benzin. Šest válců se pod kapotu S60 nikdy nedostalo…

Standardem je pětistupňová ručně řazená převodovka, alternativou pro většinu modelů pak zůstává pětistupňová automatická převodovka. Nejsilnější turbodiesel má standardně 6 rychlostí, všechny turbodiesely bylo možné kombinovat se šestistupňovou automatickou převodovkou. 6 ručně řazených stupňů v kombinaci se zážehovým motorem dostanete jen v nejsilnějším S60 R.

Sportovní vzhled, ale jen průměrná radost z řízení

obrázek [300 x 252] Volvo S60 možná i se svými šesti křížky stále vypadá svěže, ale přímé srovnání s agilními jízdními vlastnostmi těch nejlepších sedanů z Německa obvykle nedopadá pro Volvo dobře. Může za to především řízení, které nedává dost přímou zpětnou vazbu od reakcí kol, což v kombinaci s vysokým výkonem a momentem přenášeným přední nápravou často způsobuje potíže s trakcí a přenosem hnacích i řídících sil. Výrobce si toho byl vědom a tak nabízel silné motorizace s mezinápravovou spojkou Haldex. Přesto nelze čekat v extrémních situacích neutrální chování, připraveni byste měli být na korigování nedotáčivosti typického pro uspořádání „vše vpředu“.

Odpružení je specifickým kompromisem Volva mezi pohodlím a sportovní charakteristikou. Velmi silné verze jsou totiž při běžné jízdě dost nepohodlné, běžné zase jsou až příliš komfortní, ale přesto neschopné utlumit náraz kola, které se neplánovaně vydalo do díry. K Volvu patří dobrá zvuková izolace interiéru, což v případě vznětových motorizací platí také o utlumení vibracích.

Švédská ocel

Málokdo by do Volva S60 řekl, že je jedním z nejspolehlivějších automobilů vyráběných v Evropě. A je to tak! Podle TÜV Auto Reportu 2006 je S60 mezi tříletými auty na 23. místě s 5% automobilů, které na německé kontroly přijedou s vážnou závadou. Sem spadá nesouměrný účinek ruční brzdy, seřízení světlometů nebo zvýšená vůle v řízení. Ani v běžném provozu se řidiči těchto Volv nepotýkají s nějakými výjimečnými příhodami, které by zapříčinila stávkující technika. Pravda, občas zlobí řídící jednotky, turbodmychadla a jejich obslužné „potrubní“ systémy, netěsnosti vstřikovací soustavy nebo startér.

Z hlediska provozu se zdají být největší pastí vysoké náklady, které vás jako majitele ojetého Volva čekají. Autorizované servisy si za práci i díly na luxusní i když relativně dostupné vozy řeknou dost a alternativních opravců této značky zase tolik není…

Nejstarší Volva S60 s více než 200 tisíci ujetými kilometry pořídíte již za přibližně 250 tisíc korun, tři roky staré exempláře se 100 tisíci najetými kilometry jsou na trhu k dostání za ceny oscilující kolem půlmilionové hranice.

Další informace najdete také na odkazech:

Přednosti

  • vysoká úroveň pasivní bezpečnosti
  • výborná sedadla
  • menší oblíbenost u zlodějů
  • kultivované zážehové motory
  • odolnost vůči korozi

Nedostatky

  • vyšší spotřeba paliva
  • jen pětistupňové převodovky u většiny modelů
  • vysoké provozní náklady
  • necitlivé řízení
  • problémy s přenosem síly motoru na vozovku

Nejčastější závady

  • vůle řízení
  • poruchy startéru
  • závady řídicí jednotky motoru
  • problémy s opotřebením přeplňovaných motorů
  • netěsnosti vstřikovací soustavy
Spolupracujeme s TipCars.com
Ministerstvo zahraničí USA souhlasí s prodejem vrtulníků české armádě Ministerstvo zahraničí USA souhlasí s prodejem vrtulníků české armádě

Ministerstvo zahraničí Spojených států vyslovilo souhlas…

Fintechový Revolut posiluje v Česku byznys, chce zdvojnásobit počet klientů Fintechový Revolut posiluje v Česku byznys, chce zdvojnásobit počet klientů

Britský hráč hodlá do konce roku zdvojnásobit počet svých…

Tesla bude vyrábět v Číně, jako první automobilka bude mít závod ve výlučném vlastnictví Tesla bude vyrábět v Číně, jako první automobilka bude mít závod ve výlučném vlastnictví

Americký výrobce elektromobilů Tesla bude vyrábět v Číně,…

 

Štítky Volvo

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
7 dostupných zajímavých kupé. Před pěti lety byla k mání, dnes už ne 7 dostupných zajímavých kupé. Před pěti lety byla k mání, dnes už ne

Crossovery, velká i malá SUV. To je oblast, na které se…

Mercedes-Benz vypustil do světa nový trailer na třídu X. V Česku se už prodává Mercedes-Benz vypustil do světa nový trailer na třídu X. V Česku se už prodává

V novém klipu od Mercedesu na třídu X si kromě jí samotné…

 



Video: Loupež v běžném provozu na on-board kameře Video: Loupež v běžném provozu na on-board kameře

Následující video ukazuje, jak ruští zloději umí využít…

Volvo S60: Výroba první generace ukončena Volvo S60: Výroba první generace ukončena

V úterý opustil výrobní linku továrny Volvo v belgickém…

 



 
Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Včera

S rostoucí nabídkou je pro výrobce stále těžší vymýšlet názvy svých aut. Z toho důvodu najímají různé specialisty nebo zakládají speciální oddělení zaměřená na tuto problematiku.




Blesk.cz

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest sdílí na internetu: Své vypracované tělo ukázal i v Praze

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest…

Matt Olesiak (28) je nejen úspěšný doktor, ale také miláček internetu. Matt, který pochází z Varšavy, ale…

Pod šéfem finanční správy se viklá židle: Zaorálek chce jeho konec, má vysvětlit „popravy“

Pod šéfem finanční správy se viklá židle: Zaorálek…

Šéf finanční správy Martin Janeček a náměstkyně ministra financí Alena Schillerová budou na zasedání vlády 6.…

 

iSport.cz

Elitní český dráhař o ježdění v Japonsku: Džungle! Sebrali mi telefon

Elitní český dráhař o ježdění v Japonsku: Džungle!…

Dráhovému cyklistovi Tomáši Bábkovi obhajoba titulu mistra Evropy v keirinu nevyšla. Na šampionátu v Berlíně…

Zamořeno zámořím. Levní hráči z Kanady tu kazí ceny, tvrdí Ihnačák

Zamořeno zámořím. Levní hráči z Kanady tu kazí ceny,…

Evropu má procestovanou. A nepotřebuje k tomu cestovky, Brian Ihnačák (32) se zaměřením na ofenzivní hokejovou…

 

Reflex.cz

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

Začíná to vypadat, že sestavování nové vládní koalice není tentokrát až tak důležité jako po jiných volbách.…

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí, ale často volí zcela iracionálně. Smiřme se s tím

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí,…

Řečeno s klasikem – Volby dopadly tak, jak dopadly, jelikož lidé volili tak, jak volili. Ano, autorem…