reklama


Volvo S60 (2000-2009) - malý, luxusní, spolehlivý

Volvo S60 (2000-2009) - malý, luxusní, spolehlivý

 
 

S60 je na konci modelového cyklu, na trhu je již dost velká nabídka automobilů z druhé ruky a tak není od věci připomenout si, co od něj po letech můžete čekat.

V roce 2000 přišlo Volvo s novou řadou S60, která se měla utkat se zavedenými německými sedany. Každý začátek je těžký a platilo to i pro Volvo. Velké modely směřovala švédská automobilka spíše na postarší usedlou klientelu, malé sedany a kombi, které v té době měly ještě základ v japonském Mitsubishi Carisma, nebyly natolik „švédské“, aby mohly vůbec prémiový segment trhu oslovit. První „čtyřdveřové kupé“ na hlavní trzích nedopadlo zle, ale na opravdový průlom modelové řady se teprve čeká. Jako ojetý automobil může být S60 zajímavou alternativou vozům BMW, Mercedes nebo Audi. Má to však svá specifika…

Společný základ

Při přípravě nové modelové řady mělo Volvo na mušce výrobní a vývojové náklady. Dlouhodobě ztrátová automobilka patřící do luxusně zaměřené větve Ford Motor Copany dělala vše pro to, aby zvýšila objem prodané produkce a tak nové modely S60, V70, S80 a XC90 byly technicky blízcí příbuzní, sdílející platformu P2. Modelový program Volva vypadá na první pohled rozmanitě a hierarchicky uspořádaně, ale prostým srovnáním vnějších rozměrů zjistíme, že mezi nejmenší S40 a největší S80 je délkový rozdíl méně než 40 cm.

obrázek [300 x 188] Volvo S60 se proti tehdejšímu menšímu S40 (společný základ s Mitsubishi) a budoucímu S40 (společný základ s Fordem Focus) mělo lišit vyhraněným designem karoserie, který nehleděl na užitek ale zdůrazňoval zejména na efektní tvary. Až po B-sloupek byla karoserie stejná jako u kombi V70, ale od tohoto bodu se střecha začíná originálně svažovat, takže 4,576 m dlouhý sedan působí zvenku velmi sportovně. To nebylo do té doby u Volva vůbec obvyklé. Hrany, kubické objemy a rovné plochy byly nahrazeny zaoblenými hranami, jakoby vzduchem uhlazenými přechody a výraznými prolisy. Zepředu si S60 možná spletete s větším S80, vzadu jsou rozměrná světla, která opticky celé auto zmenšují.

Omezený prostor

obrázek [300 x 173] Už jsme to trochu naznačili. Ve Volvu S60 nejde v prvé řadě o užitné vlastnosti, ale o vytříbený švédský design. Na obestavěné ploše půdorysu S60 nabízí většina konkurentů více místa. Kritické je to především na zadních sedadlech v oblasti hlav cestujících, které se často střetávají se svažující se střechou a zadním oknem. Uvnitř Volva sice naměříme podobné rozměry jako v BMW řady 3 nebo Audi A4, ale subjektivní pocit z pobytu na palubě seveřana je stísněnější. Máte-li navíc problémy s pohyblivostí, možná byste si důkladně měli vyzkoušet nastupování a vystupování. Podle některých uživatelů není zejména dozadu snadné nastupovat.

Jak je vidět z našich fotografií, interiér Volva může být i nápaditý. V nabídce je jako vždy několik různých barev čalounění z pravé nebo umělé kůže. Vpředu se cestující tolik uskromňovat nemusí, ale bohužel i dražší modely trpí přílišným rozšířením plastů na obložení přístrojové desky. Kvalita materiálů je prvotřídní, podobně jako zpracování, ale konkurenti v této ceně mnohdy nabízejí jiné materiálové alternativy.

Zavazadlový prostor má základní objem 424 l, lze jej zvětšit sklopením zadních sedadel až na 1034 l. Limitem jeho využitelnosti je pochopitelně malý vstupní otvor víka i bočních dveří.

Volvo S60 se v průběhu svého života dočkalo několika inovací. K těm nejvýznamnějším patřil facelift v letech 2004 a 2006.

Pětiválce pro S60

obrázek [300 x 242] Pro tuto modelovou řadu jsou charakteristické pětiválcové motory. Ačkoli trend rozšiřování vznětových motorů v této třídě je dlouhá léta jednoznačný, Volvo jakoby na něj nechtělo reagovat a dlouhou dobu se drželo jediného pětiválce 2401 cm3 s dvěma výkonovými verzemi 2.4D (93 kW, 300 Nm a 120 kW, 340 Nm). Teprve později v roce 2005 přišla výkonnější verze D5 se 136 kW a 400 Nm.

Jádro motorové nabídky vždy tvořily zážehové pětiválce, ve většině případů s přeplňováním turbodmychadlem. Základem je motorový blok, z něhož vznikají pětiválce o objemu 2435 cm3. Atmosférické verze 2.4 (103 kW, 220 Nm), 2.4i (125 kW, 225 Nm) doplňuje nejmenší atmosférický motor 2.0 (103 kW, 220 Nm) pro trhy citlivé na velikost zdvihového objemu. Z těchto motorů jsou dále odvozovány přeplňované alternativy: 2.0T (132 kW, 240 Nm), 2.4T (146 kW, 285 Nm) později nahrazený verzí 2.5T (154 kW, 320 Nm). Výše jsou pak sportovní verze T5 (191 kW, 350 Nm) a vrcholná R (220 kW, 400 Nm). Na vybraných trzích byla v nabídce verze Bi-fuel (103 kW, 192 Nm) spalující plyn nebo benzin. Šest válců se pod kapotu S60 nikdy nedostalo…

Standardem je pětistupňová ručně řazená převodovka, alternativou pro většinu modelů pak zůstává pětistupňová automatická převodovka. Nejsilnější turbodiesel má standardně 6 rychlostí, všechny turbodiesely bylo možné kombinovat se šestistupňovou automatickou převodovkou. 6 ručně řazených stupňů v kombinaci se zážehovým motorem dostanete jen v nejsilnějším S60 R.

Sportovní vzhled, ale jen průměrná radost z řízení

obrázek [300 x 252] Volvo S60 možná i se svými šesti křížky stále vypadá svěže, ale přímé srovnání s agilními jízdními vlastnostmi těch nejlepších sedanů z Německa obvykle nedopadá pro Volvo dobře. Může za to především řízení, které nedává dost přímou zpětnou vazbu od reakcí kol, což v kombinaci s vysokým výkonem a momentem přenášeným přední nápravou často způsobuje potíže s trakcí a přenosem hnacích i řídících sil. Výrobce si toho byl vědom a tak nabízel silné motorizace s mezinápravovou spojkou Haldex. Přesto nelze čekat v extrémních situacích neutrální chování, připraveni byste měli být na korigování nedotáčivosti typického pro uspořádání „vše vpředu“.

Odpružení je specifickým kompromisem Volva mezi pohodlím a sportovní charakteristikou. Velmi silné verze jsou totiž při běžné jízdě dost nepohodlné, běžné zase jsou až příliš komfortní, ale přesto neschopné utlumit náraz kola, které se neplánovaně vydalo do díry. K Volvu patří dobrá zvuková izolace interiéru, což v případě vznětových motorizací platí také o utlumení vibracích.

Švédská ocel

Málokdo by do Volva S60 řekl, že je jedním z nejspolehlivějších automobilů vyráběných v Evropě. A je to tak! Podle TÜV Auto Reportu 2006 je S60 mezi tříletými auty na 23. místě s 5% automobilů, které na německé kontroly přijedou s vážnou závadou. Sem spadá nesouměrný účinek ruční brzdy, seřízení světlometů nebo zvýšená vůle v řízení. Ani v běžném provozu se řidiči těchto Volv nepotýkají s nějakými výjimečnými příhodami, které by zapříčinila stávkující technika. Pravda, občas zlobí řídící jednotky, turbodmychadla a jejich obslužné „potrubní“ systémy, netěsnosti vstřikovací soustavy nebo startér.

Z hlediska provozu se zdají být největší pastí vysoké náklady, které vás jako majitele ojetého Volva čekají. Autorizované servisy si za práci i díly na luxusní i když relativně dostupné vozy řeknou dost a alternativních opravců této značky zase tolik není…

Nejstarší Volva S60 s více než 200 tisíci ujetými kilometry pořídíte již za přibližně 250 tisíc korun, tři roky staré exempláře se 100 tisíci najetými kilometry jsou na trhu k dostání za ceny oscilující kolem půlmilionové hranice.

Další informace najdete také na odkazech:

Přednosti

  • vysoká úroveň pasivní bezpečnosti
  • výborná sedadla
  • menší oblíbenost u zlodějů
  • kultivované zážehové motory
  • odolnost vůči korozi

Nedostatky

  • vyšší spotřeba paliva
  • jen pětistupňové převodovky u většiny modelů
  • vysoké provozní náklady
  • necitlivé řízení
  • problémy s přenosem síly motoru na vozovku

Nejčastější závady

  • vůle řízení
  • poruchy startéru
  • závady řídicí jednotky motoru
  • problémy s opotřebením přeplňovaných motorů
  • netěsnosti vstřikovací soustavy
Spolupracujeme s TipCars.com
Americký dolar padá, Trump zklamal trhy Americký dolar padá, Trump zklamal trhy

Dokonce i britská libra sužovaná nejistotou z brexitu…

Češi začali mapovat zapomenutá místa planety Češi začali mapovat zapomenutá místa planety

Odlehlé vesničky v Jižním Súdánu nebo tropické oblasti…

Do čela CIA míří tvrdý kritik Ruska i Íránu. Nominaci Pompea schválil Senát Do čela CIA míří tvrdý kritik Ruska i Íránu. Nominaci Pompea schválil Senát

Americký Senát v pondělí potvrdil v druhém termínu jasnou…

Zápisník Jana Stuchlíka: Prostě to zařídíme Zápisník Jana Stuchlíka: Prostě to zařídíme

Americká jatka končí. Američané budou mít skvělé školy…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Mazda bude mít už příští rok benzinový motor na principu vznětového Mazda bude mít už příští rok benzinový motor na principu vznětového

Japonská automobilka chce pro spalování benzinu využívat…

Nejlevnější auta z let 1977 a 2017. Tehdy stál trabant 15 platů, dnes dacia jen 6 Nejlevnější auta z let 1977 a 2017. Tehdy stál trabant 15 platů, dnes dacia jen 6

Dnes je u dealerů značek působících na území České…

 




Video: Loupež v běžném provozu na on-board kameře Video: Loupež v běžném provozu na on-board kameře

Následující video ukazuje, jak ruští zloději umí využít…

Volvo S60: Výroba první generace ukončena Volvo S60: Výroba první generace ukončena

V úterý opustil výrobní linku továrny Volvo v belgickém…

 



 
Převodka řízení: Díky ní odbočíte. Jak funguje? A čím se liší jednotlivé typy?

Převodka řízení: Díky ní odbočíte. Jak funguje? A čím se liší jednotlivé typy?

Dnes 08:00

Točíte volantem a přitom se vychylují kola do stran. Je to zásluhou převodky řízení, která převádí otáčivý pohyb volantu na posuvných spojovacích tyčích řízení.




Blesk.cz

Skončí lidovci a STAN u soudu? Expert: Chystané spojenectví může být nezákonné

Skončí lidovci a STAN u soudu? Expert: Chystané…

Po „rozvodu“ s TOP 09 se ženou Starostové a nezávislí znovu do „chomoutu“. Tentokrát chtějí zkusit štěstí ve…

Trump předal před inaugurací obří impérium dětem. Prý tím vyřešil střet zájmů

Trump předal před inaugurací obří impérium dětem.…

45. americký prezident Donald Trump se ještě před svou inaugurací údajně vzdal byznysových aktiv a opustil…

 

iSport.cz

Plzeň završila deštivé Španělsko. Máme na čem pracovat, ví Horváth

Plzeň završila deštivé Španělsko. Máme na čem…

Dva odehrané zápasy, remíza a výhra. K tomu spousty náročných tréninkových jednotek v nohách. Fotbalisté…

Hotovo. Obránce Pokorný opouští Liberec, podepsal v Montpellieru

Hotovo. Obránce Pokorný opouští Liberec, podepsal v…

Liberec definitivně přišel o svého kapitána. Obránce Lukáš Pokorný přestupuje do francouzského Montpellieru, kde…

 

Reflex.cz

Seriál Bohéma: ČT slibovala zachycení slávy i bídy filmařského prostředí. Zatím jen šustí papírem a nudí

Seriál Bohéma: ČT slibovala zachycení slávy i bídy…

Doba, kterou seriál popisuje, byla krutá. Dramata, jež lidé prožívali, lámala vazy, ničila kariéry i celé…

Kněz a prostitutky: Když víra k pomoci prostě nestačí

Kněz a prostitutky: Když víra k pomoci prostě nestačí

Do hlavního města Namibie míří každoročně tisíce lidí. I přestože tam práci nemá více než čtvrtina obyvatel,…

 
 
reklama