Volvo S60 Concept: Nový model, nový design, nové motory GTDi

Volvo S60 Concept: Nový model, nový design, nové motory GTDi

 
 

Švédský autoprůmysl potřebuje radikální model, který pomůže překonat nepříznivou hospodářskou situaci vyspělého světa, ale také vyvést značky z problémů, které se nakupily za několik posledních let. Jeden takový zde teď je.

Týden před Vánocemi dostali příznivci automobilky Volvo krásný dárek - studii příštího Volva střední třídy. Sama automobilka jasně říká, že kdo si chce udělat představu o podobě příštího S60, je na správné adrese. Je už nejvyšší čas. Aktuální model je trhu celou dekádu.

Ještě než se dočkáme sériové podoby v roce 2010 nechá nás Volvo přemýšlet nad tím, co vše z nových designových a technických prvků se dostane do výroby. A výběr je opravdu bohatý. Poměrně statický vývoj designu švédských vozů dostane s příchodem S60 asi velký rozvojový impuls. Hrany sice už několik let nahrazují ladně protažené karoserie - a první S60 patří dodnes k nejsportovnějším Volvům na trhu - ale to co automobilka představí v Detroitu bude mít zřejmě roli zásobárny nápadů pro celou řadu nových modelů.

Design

Asi nejsnáze předvídatelný tvar má maska. Její tvary rozvíjí to, co designéři načali u XC60. Nejsme daleko od chvíle, kdy se příď Volv zbaví všech vodorovných linií, ačkoli ty byly po desetiletí pro značku charakteristické. Kolem šestiúhelníkové masky se zaoblenými hranami je do stran zabíhající dvojice světlometů a celkový výraz nového Volva doplňuje neobvykle agresivní provedení nárazníku. Světelné diody v předních světlometech mají uspořádání do tvaru dvojice vikingských lodí.

Na bocích zaujme nově interpretovaný motiv výrazného prolisu, který teď už vlastně přechází do rozšíření blatníků. Novinkou, která stojí za pozornost, je paralelogramové uchycení druhého páru dveří. Při otvírání se zadní dveře nejprve začnou otevírat jakoby byly uchyceny klasicky vpředu, ale následně se díky ramenu uchycenému vzadu odsouvají, aby uvolnily maximální nástupní profil, což podporuje i absence B-sloupku.

Sportovní střih podporují jak dvacetipalcová kola, tak i velmi krátká záď.

Rozlišit kde začíná a končí střecha je zase o něco složitější. Prosklení stropního panelu je tvořeno asi ze čtvrtiny také velkoplošným zadním sklem, zasahujícím až nad hlavy cestujících na zadních sedadlech. Designérskou lahůdkou jsou bumerangová koncová světla.

Zatímco exteriér by se s výjimkou bohatého prosklení a složitého uchycení zadního páru dveří mohl snadno dostat do výroby s minimálními změnami, interiér působí na dnešní poměry velmi futuristicky. Kombinace světlé kůže a dřeva je jakž takž u severských vozů obvyklá, ale bohaté zastoupení skla patří k novinkám v interiérovém designu aut.

Ze středové konzoly v podobě dřevěné ohýbané desky v některých současných modelech se vyvinul průhledný most pokračující až mezi zadní dvojici sedadel.

Technika
Cílem nové generace systémů varujících před kolizí s chodcem je u Volva vyloučení všech kolizí při rychlostech do 20 km/h a podstatné zmírnění následků při kolizích v rychlostech do 50 km/h. Pokud řidič budoucího Volva S60 nezareaguje na vizuální varovné signály o detekci osob v jízdní dráze, je automaticky aplikováno plné brzdění v nízkých rychlostech, a to buď pro zpomalení nebo zastavení v situaci, kdy se už nelze vyhnout živé překážce. Vizuální varování je indikováno jednak na přístrojovém štítu, ale také na head-up displeji.

Adaptivní tempomat Volva bude příště schopen zastavit sám až do nulové rychlosti a jakmile se kolona zase rozjede, sám automobil také uvede do pohybu.

Pod kapotou nového konceptu je nový motor. Zážehový přeplňovaný čtyřválec 1,6 GTDi (132 kW) má přímé vstřikování benzinu do válců, což vysvětluje i složitý název ukrytý za povědomou zkratkou GTDi (Gasoline Turbocharged Direct Injection). S takovým motorem umí Volvo střední třídy jezdit s kombinovanou spotřebou 5 l/100 km. Pomáhá mu v tom mj. energeticky nenáročný elektrický posilovač řízení, systém start/stop vypínající samočinně motor není-li je provoz potřeba, dvouspojková převodovka Powershift, zakrytování podlahy zespodu, ale třeba také klapky na chladiči, uzavírající přívod vzduchu pro lepší aerodynamické vlastnosti. Systém přímého vstřikování paliva má umět pracovat s vrstvenou směsí.

První modely s motorem GTDi hodlá uvést Volvo na trh ve druhé polovině roku 2009.

Video

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Praha je na kole geniálně průjezdná, říká Jakub Ditrich z bikesharingu Ofo Praha je na kole geniálně průjezdná, říká Jakub Ditrich z bikesharingu Ofo

Do České republiky v posledních týdnech oznámily expanzi…

Mexikem otřáslo další zemětřesení, znát bylo až v samotné metropoli Mexikem otřáslo další zemětřesení, znát bylo až v samotné metropoli

Ve chvíli, kdy záchranáři dosud pokračují v prohledávání…

Komentář Dušana Šrámka: Podezřelá Pelikánova žaloba Komentář Dušana Šrámka: Podezřelá Pelikánova žaloba

Ministr spravedlnosti Robert Pelikán (ANO) podal kárnou…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Bublina možná brzy splaskne. Ceny klasických vozů klesají Bublina možná brzy splaskne. Ceny klasických vozů klesají

Na renomovaném britském automobilovém serveru se objevil…

Armádní Jeep jsme zkoumali v postsovětských Milovicích. I v terénu Armádní Jeep jsme zkoumali v postsovětských Milovicích. I v terénu

Poctivý terénní automobil si dělá ambice nahradit v…

 



Volvo S60 a V60 Polestar s vylepšenou aerodynamikou v limitované edici Volvo S60 a V60 Polestar s vylepšenou aerodynamikou v limitované edici

Nejsportovnější modely švédské značky míří do modelového…

Volvo S60/V60 Polestar: Čtyřválec místo šestiválce Volvo S60/V60 Polestar: Čtyřválec místo šestiválce

Downsizing u Volva pokračuje a nevyhýbá se ani…

 



 
Ferrari F12tdf: Nádherný kousek kompletně shořel...

Ferrari F12tdf: Nádherný kousek kompletně shořel...

Dnes 15:07

Ferrari F12berlinetta je jedním z nejúžasnějších modelů posledních let. Nedávno jedno shořelo na německé dálnici. Kvůli čemu?




Blesk.cz

Babí léto dorazí, říká meteoroložka. Začátek astronomického podzimu však proprší

Babí léto dorazí, říká meteoroložka. Začátek…

Začátek astronomického podzimu proprší. V týdnu se ale počasí zlepší a lidé, kteří plánují prodloužený víkend,…

Na novém iPadu Pro konečně můžete sledovat i HDR filmy, má to ale háček

Na novém iPadu Pro konečně můžete sledovat i HDR…

Apple na zářijové konferenci kladl velký důraz na technologickou vlnu 4K a HDR, kterou začíná aktivně chytat a…

 

iSport.cz

Hvězdy vládly! Federer i Nadal nezaváhali, Evropa versus Svět 7:1

Hvězdy vládly! Federer i Nadal nezaváhali, Evropa…

Švýcar Roger Federer předvedl fanouškům v pražské O2 areně, proč je devatenáctinásobným grandslamovým šampionem.…

Jílek o vzestupu Olomouce i Hřebíkovi: Setkání s ním bylo zásadní

Jílek o vzestupu Olomouce i Hřebíkovi: Setkání s ním…

Jeho jméno začíná na prvoligové scéně budit pozornost. Václav Jílek sice byl u loňského sestupu olomoucké Sigmy,…

 

Reflex.cz

Za poznáním Ruska a pochopením ruské duše: Domov pravé víry

Za poznáním Ruska a pochopením ruské duše: Domov pravé víry

„Marino, slyšíte mne? Přijedete pro nás?“ snažím se z Moskvy dovolat do kláštera na Solovecké ostrovy…

Parašutista na Dnu armády v Praze nezvládl přistání. Dopadl mezi diváky a jednoho zranil

Parašutista na Dnu armády v Praze nezvládl přistání.…

Při závěrečném seskoku osmi parašutistů na Dnu armády na pražské Letné se jeden z nich netrefil do určeného…