Volvo S60 Concept: Nový model, nový design, nové motory GTDi

Volvo S60 Concept: Nový model, nový design, nové motory GTDi

 
 

Švédský autoprůmysl potřebuje radikální model, který pomůže překonat nepříznivou hospodářskou situaci vyspělého světa, ale také vyvést značky z problémů, které se nakupily za několik posledních let. Jeden takový zde teď je.

Týden před Vánocemi dostali příznivci automobilky Volvo krásný dárek - studii příštího Volva střední třídy. Sama automobilka jasně říká, že kdo si chce udělat představu o podobě příštího S60, je na správné adrese. Je už nejvyšší čas. Aktuální model je trhu celou dekádu.

Ještě než se dočkáme sériové podoby v roce 2010 nechá nás Volvo přemýšlet nad tím, co vše z nových designových a technických prvků se dostane do výroby. A výběr je opravdu bohatý. Poměrně statický vývoj designu švédských vozů dostane s příchodem S60 asi velký rozvojový impuls. Hrany sice už několik let nahrazují ladně protažené karoserie - a první S60 patří dodnes k nejsportovnějším Volvům na trhu - ale to co automobilka představí v Detroitu bude mít zřejmě roli zásobárny nápadů pro celou řadu nových modelů.

Design

Asi nejsnáze předvídatelný tvar má maska. Její tvary rozvíjí to, co designéři načali u XC60. Nejsme daleko od chvíle, kdy se příď Volv zbaví všech vodorovných linií, ačkoli ty byly po desetiletí pro značku charakteristické. Kolem šestiúhelníkové masky se zaoblenými hranami je do stran zabíhající dvojice světlometů a celkový výraz nového Volva doplňuje neobvykle agresivní provedení nárazníku. Světelné diody v předních světlometech mají uspořádání do tvaru dvojice vikingských lodí.

Na bocích zaujme nově interpretovaný motiv výrazného prolisu, který teď už vlastně přechází do rozšíření blatníků. Novinkou, která stojí za pozornost, je paralelogramové uchycení druhého páru dveří. Při otvírání se zadní dveře nejprve začnou otevírat jakoby byly uchyceny klasicky vpředu, ale následně se díky ramenu uchycenému vzadu odsouvají, aby uvolnily maximální nástupní profil, což podporuje i absence B-sloupku.

Sportovní střih podporují jak dvacetipalcová kola, tak i velmi krátká záď.

Rozlišit kde začíná a končí střecha je zase o něco složitější. Prosklení stropního panelu je tvořeno asi ze čtvrtiny také velkoplošným zadním sklem, zasahujícím až nad hlavy cestujících na zadních sedadlech. Designérskou lahůdkou jsou bumerangová koncová světla.

Zatímco exteriér by se s výjimkou bohatého prosklení a složitého uchycení zadního páru dveří mohl snadno dostat do výroby s minimálními změnami, interiér působí na dnešní poměry velmi futuristicky. Kombinace světlé kůže a dřeva je jakž takž u severských vozů obvyklá, ale bohaté zastoupení skla patří k novinkám v interiérovém designu aut.

Ze středové konzoly v podobě dřevěné ohýbané desky v některých současných modelech se vyvinul průhledný most pokračující až mezi zadní dvojici sedadel.

Technika
Cílem nové generace systémů varujících před kolizí s chodcem je u Volva vyloučení všech kolizí při rychlostech do 20 km/h a podstatné zmírnění následků při kolizích v rychlostech do 50 km/h. Pokud řidič budoucího Volva S60 nezareaguje na vizuální varovné signály o detekci osob v jízdní dráze, je automaticky aplikováno plné brzdění v nízkých rychlostech, a to buď pro zpomalení nebo zastavení v situaci, kdy se už nelze vyhnout živé překážce. Vizuální varování je indikováno jednak na přístrojovém štítu, ale také na head-up displeji.

Adaptivní tempomat Volva bude příště schopen zastavit sám až do nulové rychlosti a jakmile se kolona zase rozjede, sám automobil také uvede do pohybu.

Pod kapotou nového konceptu je nový motor. Zážehový přeplňovaný čtyřválec 1,6 GTDi (132 kW) má přímé vstřikování benzinu do válců, což vysvětluje i složitý název ukrytý za povědomou zkratkou GTDi (Gasoline Turbocharged Direct Injection). S takovým motorem umí Volvo střední třídy jezdit s kombinovanou spotřebou 5 l/100 km. Pomáhá mu v tom mj. energeticky nenáročný elektrický posilovač řízení, systém start/stop vypínající samočinně motor není-li je provoz potřeba, dvouspojková převodovka Powershift, zakrytování podlahy zespodu, ale třeba také klapky na chladiči, uzavírající přívod vzduchu pro lepší aerodynamické vlastnosti. Systém přímého vstřikování paliva má umět pracovat s vrstvenou směsí.

První modely s motorem GTDi hodlá uvést Volvo na trh ve druhé polovině roku 2009.

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Z Bruselu zaznívá kritika americké daňové reformy Z Bruselu zaznívá kritika americké daňové reformy

Evropská komise varovala amerického ministra financí…

Ropný gigant Saudi Aramco chystá zvýšení investic Ropný gigant Saudi Aramco chystá zvýšení investic

Saúdskoarabský ropný koncern Saudi Aramco zvýšil plán…

Exšéf zkrachovalé bitcoinové burzy má nakročeno k desítkám miliard Exšéf zkrachovalé bitcoinové burzy má nakročeno k desítkám miliard

Věřitelé tvrdí, že strmý nárůst ceny bitcoinu způsobil,…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze

Třetí generace "placatého" Mercedesu dorazila na český…

Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod…

 



Volvo S60 a V60 Polestar s vylepšenou aerodynamikou v limitované edici Volvo S60 a V60 Polestar s vylepšenou aerodynamikou v limitované edici

Nejsportovnější modely švédské značky míří do modelového…

Volvo S60/V60 Polestar: Čtyřválec místo šestiválce Volvo S60/V60 Polestar: Čtyřválec místo šestiválce

Downsizing u Volva pokračuje a nevyhýbá se ani…

 



 
Přednost zprava: Kde všude platí? A co parkoviště nebo podzemní garáže?

Přednost zprava: Kde všude platí? A co parkoviště nebo podzemní garáže?

Včera

V dnešní uspěchané době řidiči často zapomínají na základní pravidlo v silničním provozu na pozemních komunikacích, jímž je pravidlo pravé ruky, resp. přednost zprava.




Blesk.cz

Češi za měsíc prosurfují necelý 1 GB mobilních dat. Slováci jsou na tom ještě hůř

Češi za měsíc prosurfují necelý 1 GB mobilních dat.…

Tuzemští operátoři škrtí Čechy na vysokých cenách za data, proto se na mobilu surfovat bojíme a hlídáme si každý…

Vaše pleť rozhodně potřebuje masku: 6 rad, jak to dělat správně

Vaše pleť rozhodně potřebuje masku: 6 rad, jak to…

Ošetření pleťovou maskou patří mezi intenzivní kosmetické postupy, jejichž účinek je výrazný a okamžitě…

 

iSport.cz

Chelsea porazila Huddersfield 3:0. Senzační Burnley poskočilo na 4. místo

Chelsea porazila Huddersfield 3:0. Senzační Burnley…

Fotbalisté Chelsea porazili v předehrávce 17. kola anglické ligy domácí Huddersfield 3:1 a před středečním…

Pelta vystoupil: Bez někoho s koulema bychom skončili. Mám vás rád, čau

Pelta vystoupil: Bez někoho s koulema bychom…

Dění na mimořádné Valné hromadě FAČR rozčeřil Miroslav Pelta. Bývalý šéf českého fotbalu musel ve funkci skončit…

 

Reflex.cz

Prezidentský kandidát Fischer: Miloš Zeman není vhodný pro děti

Prezidentský kandidát Fischer: Miloš Zeman není…

Diplomat Pavel Fischer by se jako prezident nebál bouchnout do stolu. Miloš Zeman je podle něj málo aktivní.…

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa: Námi nastavený model je modelem pro EU

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa:…

Po 19 letech přijel v pondělí do Prahy někdejší několikanásobný slovenský premiér Vladimír Mečiar. Ten je…