Volvo S60 Concept: Nový model, nový design, nové motory GTDi

Volvo S60 Concept: Nový model, nový design, nové motory GTDi

 
 

Švédský autoprůmysl potřebuje radikální model, který pomůže překonat nepříznivou hospodářskou situaci vyspělého světa, ale také vyvést značky z problémů, které se nakupily za několik posledních let. Jeden takový zde teď je.

Týden před Vánocemi dostali příznivci automobilky Volvo krásný dárek - studii příštího Volva střední třídy. Sama automobilka jasně říká, že kdo si chce udělat představu o podobě příštího S60, je na správné adrese. Je už nejvyšší čas. Aktuální model je trhu celou dekádu.

Ještě než se dočkáme sériové podoby v roce 2010 nechá nás Volvo přemýšlet nad tím, co vše z nových designových a technických prvků se dostane do výroby. A výběr je opravdu bohatý. Poměrně statický vývoj designu švédských vozů dostane s příchodem S60 asi velký rozvojový impuls. Hrany sice už několik let nahrazují ladně protažené karoserie - a první S60 patří dodnes k nejsportovnějším Volvům na trhu - ale to co automobilka představí v Detroitu bude mít zřejmě roli zásobárny nápadů pro celou řadu nových modelů.

Design

Asi nejsnáze předvídatelný tvar má maska. Její tvary rozvíjí to, co designéři načali u XC60. Nejsme daleko od chvíle, kdy se příď Volv zbaví všech vodorovných linií, ačkoli ty byly po desetiletí pro značku charakteristické. Kolem šestiúhelníkové masky se zaoblenými hranami je do stran zabíhající dvojice světlometů a celkový výraz nového Volva doplňuje neobvykle agresivní provedení nárazníku. Světelné diody v předních světlometech mají uspořádání do tvaru dvojice vikingských lodí.

Na bocích zaujme nově interpretovaný motiv výrazného prolisu, který teď už vlastně přechází do rozšíření blatníků. Novinkou, která stojí za pozornost, je paralelogramové uchycení druhého páru dveří. Při otvírání se zadní dveře nejprve začnou otevírat jakoby byly uchyceny klasicky vpředu, ale následně se díky ramenu uchycenému vzadu odsouvají, aby uvolnily maximální nástupní profil, což podporuje i absence B-sloupku.

Sportovní střih podporují jak dvacetipalcová kola, tak i velmi krátká záď.

Rozlišit kde začíná a končí střecha je zase o něco složitější. Prosklení stropního panelu je tvořeno asi ze čtvrtiny také velkoplošným zadním sklem, zasahujícím až nad hlavy cestujících na zadních sedadlech. Designérskou lahůdkou jsou bumerangová koncová světla.

Zatímco exteriér by se s výjimkou bohatého prosklení a složitého uchycení zadního páru dveří mohl snadno dostat do výroby s minimálními změnami, interiér působí na dnešní poměry velmi futuristicky. Kombinace světlé kůže a dřeva je jakž takž u severských vozů obvyklá, ale bohaté zastoupení skla patří k novinkám v interiérovém designu aut.

Ze středové konzoly v podobě dřevěné ohýbané desky v některých současných modelech se vyvinul průhledný most pokračující až mezi zadní dvojici sedadel.

Technika
Cílem nové generace systémů varujících před kolizí s chodcem je u Volva vyloučení všech kolizí při rychlostech do 20 km/h a podstatné zmírnění následků při kolizích v rychlostech do 50 km/h. Pokud řidič budoucího Volva S60 nezareaguje na vizuální varovné signály o detekci osob v jízdní dráze, je automaticky aplikováno plné brzdění v nízkých rychlostech, a to buď pro zpomalení nebo zastavení v situaci, kdy se už nelze vyhnout živé překážce. Vizuální varování je indikováno jednak na přístrojovém štítu, ale také na head-up displeji.

Adaptivní tempomat Volva bude příště schopen zastavit sám až do nulové rychlosti a jakmile se kolona zase rozjede, sám automobil také uvede do pohybu.

Pod kapotou nového konceptu je nový motor. Zážehový přeplňovaný čtyřválec 1,6 GTDi (132 kW) má přímé vstřikování benzinu do válců, což vysvětluje i složitý název ukrytý za povědomou zkratkou GTDi (Gasoline Turbocharged Direct Injection). S takovým motorem umí Volvo střední třídy jezdit s kombinovanou spotřebou 5 l/100 km. Pomáhá mu v tom mj. energeticky nenáročný elektrický posilovač řízení, systém start/stop vypínající samočinně motor není-li je provoz potřeba, dvouspojková převodovka Powershift, zakrytování podlahy zespodu, ale třeba také klapky na chladiči, uzavírající přívod vzduchu pro lepší aerodynamické vlastnosti. Systém přímého vstřikování paliva má umět pracovat s vrstvenou směsí.

První modely s motorem GTDi hodlá uvést Volvo na trh ve druhé polovině roku 2009.

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
 

Tapety








Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 




Volvo S60/V60 Polestar: Čtyřválec místo šestiválce Volvo S60/V60 Polestar: Čtyřválec místo šestiválce

Downsizing u Volva pokračuje a nevyhýbá se ani…

Volvo S60 a V60 Edition: Atraktivní exteriér i interiér Volvo S60 a V60 Edition: Atraktivní exteriér i interiér

Volvo nabídne modely S60 a V60 ve speciálním vydání…

 



 
Technika Škody Karoq v porovnání s předchůdcem: Bude opravdu lepší než yeti?

Technika Škody Karoq: Bude opravdu lepší než yeti?

Dnes 08:00

I když se škodováci snaží tvrdit, že karoq není přímým nástupcem yetiho, bude srovnáván právě s ním. Kam se vlastnosti SUV posunou?




Blesk.cz

Sraz hlasatelů po 12 letech: Jak dnes vypadají Marie Tomsová či Anna Wetlinská?

Sraz hlasatelů po 12 letech: Jak dnes vypadají Marie…

Před lety jsme jejich tváře vídali téměř denně. Svými příjemnými hlasy nám oznamovali, o čem bude následující…

Přes 100 mrtvých v turistickém ráji Čechů. Na Srí Lance zabíjejí živly

Přes 100 mrtvých v turistickém ráji Čechů. Na Srí…

Na Srí Lance řádí monzunové lijáky. Ty vyvolaly záplavy a sesuvy půdy, které si vyžádaly už 100 obětí, dalších…

 

iSport.cz

Talent Sparty u titulu Feyenoordu: Mají horší zázemí, ale větší chuť

Talent Sparty u titulu Feyenoordu: Mají horší…

Dorazil a hned slavil titul. Tedy byl součástí oslav, při kterých se v ulicích Rotterdamu sešlo na 200 tisíc…

Schick nás nejdřív neoslnil. Teď si dělá z obránců srandu, říká Krch

Schick nás nejdřív neoslnil. Teď si dělá z obránců…

S Patrikem Schickem si obránce Daniel Krch zahrál rok v Bohemians 1905. Právě tam se mladý útočník odrazil k…

 

Reflex.cz

A kde je ta bílkovina? Jídlo musí obsahovat živiny, jinak nemá smysl

A kde je ta bílkovina? Jídlo musí obsahovat živiny,…

Při pohledu do talíře obvykle zažívám slastné pocity, těším se na chutě, na konejšivý pocit zasycení, na to, jak…

Zemřel divadelní režisér Alexandr Burdonskij. Vnuk Josifa Stalina

Zemřel divadelní režisér Alexandr Burdonskij. Vnuk…

Světová i česká média informovala o smrti uznávaného sedmasedmdesátiletého ruského divadelního režiséra Alexandr…