Volvo S60 - malá osmdesátka
Nové Volvo S60 se vrací k tradici sportovního charakteru. Sportovní rodinné vozy Volvo se objevily již v v minulosti v 50.letech. Za zmínku stojí model PV 544 Sport nebo 122 Sport, poháněné motory s dvojitým karburátorem.
Z hlediska velikosti zapadá Volvo S60 mezi S40 a S80. Při jeho navrhování bylo cílem sladění sportovního exteriéru s prostorným interiérem. Velké množství inspirace vzešlo z vozu C70 coupé, avšak s požadavkem na nový tvar kombinovaný se čtyřmi dveřmi. Volvo S60 se vyznačuje krátkými převisy vpředu i vzadu, které jsou zdůrazněné rozšířenými boky karoserie po celé délce vozu až ke koncovým světlům, podobně jako u S80. Zavazadlový prostor má v porovnání s ostatními sedany Volvo vyklenutější tvar a pomáhá tak zaoblit karoserii sportovním až robustním stylem.
Karoserie o rozvoru kol 2715 mm (kratší než u S80 a V70) se vyznačuje v porovnání s Volvem S70 dvakrát větší tuhostí v krutu. Její hodnota překračuje 20 kNm/1 stupeň. Podvozek je tvořen pružícími jednotkami McPherson s dolními příčnými rameny vpředu a nezávislým zavěšením kol multilink vzadu. Volvo S60 má nejširší rozchod kol ve své třídě. Stabilita při prudkém brždění v zatáčce je vylepšena geometrií předních kol, která pro tento případ umožňuje polohu negativní sbíhavosti, zatímco zavěšení zadních kol má efekt pozitivní sbíhavosti, čímž je dosaženo lepší rovnováhy. Brzdy s ABS jsou opatřeny funkcí elektronického rozdělování brzdné síly EBD. Některé verze S60 jsou vybaveny stabilizačním systémem STC v rámci standardního vybavení, zatímco vyspělejší dynamický systém pro kontrolu stability a trakce DSTC s aktivním protismykovým systémem je dodáván jako výbava na přání. Pro Volvo S60 jsou k dispozici dvě volitelná nastavení podvozku s rozdílnými úrovněmi tuhosti. Pneumatiky a kola jsou k dispozici v několika verzích a rozměrech, v závislosti na použitém motoru a nastavení podvozku. Rozměr největších a nejširších pneumatik standardně dodávaných z výroby je 225/45 R17.
Jako pohonné jednotky jsou použity pětiválcové benzinové motory, známé z V70:
- 2.3 litru, s vysokotlakým přeplňováním, 184 kW (250 k)/330 Nm při 5200/2500-5200 ot/min
- 2.4 litru, s nízkotlakým přeplňováním, 147 kW (200 k)/285 Nm při 6000/1800-5000ot/min
- 2.4 litru, s atmosférickým sáním, 125 kW (170 k)/230 Nm při 5900/4500 ot/min
- 2.4 litru, s atmosférickým sáním, 103 kW (140 k)/220 Nm při 4500/3750 ot/min
- 2.0 litru, s vysokotlakým přeplňováním, 132 kW (180 k)/240 Nm při 5300/2200-5300 ot/min (jen pro vybrané trhy)
Spotřeba paliva se u všech verzí motoru pohybuje od 8,4 l/100 km (103 kW) až po 9,3 l/100 km (184 kW) v kombinovaném provozu dle normy EU 199/100. K dispozici je pětistupňová převodovka s manuálním řazením nebo pětistupňová automatická převodovka, která je k dispozici také s doplňkovou funkcí Geartronic (sekvenční řazení).
Poprvé od sportovního coupé Volvo 1800 ES z počátku sedmdesátých let sedí řidič za tříramenným volantem s airbagem o objemu 60 litrů. Kromě airbagů předních a bočních, je vůz vybaven také postranními nafukovacími clonami, chránícími hlavy cestujících v případě boční kolize.
K dispozici jsou dva různé typy designu interiéru, Dynamic a Comfort. Verze Dynamic je tvarovaná tak, aby měl vůz více charakter vozu s uspořádáním míst 2+2, zatímco verze Comfort slouží spíše pro komfort i třetího cestujícího na zadním sedadle. Uvnitř vozu naleznete drobné praktické prvky, jako je věšák na oděv na opěrce hlavy spolujezdce, držáky nápojů vpředu i vzadu, držák pytlíku na odpadky v zadním sedadle a spousta úložných prostor. Zavazadlový prostor je opatřen praktickým prvkem. Jelikož má dvě podlahové části, je možné jednu vyklopit směrem vzhůru a dopředu, čímž se vytvoří ochranná příčná stěna. Tak lze bezpečně převážet např. nákupní tašky zajištěné pomocí dvou elastických popruhů. K dispozici je také několik úchytných háčků. Mechanismus je snadno ovladatelný jednou rukou.
Volvo S60 také uvádí systém Volvo on Call telematics. Jedná se o inteligentní zabezpečovací systém, který je založen na interakci mezi navigací GPS a digitální mobilní telefonií. Tento systém kromě navigace dokáže také v případě nehody přivolat pomoc s určením polohy vozu s odchylkou 30m i v případě, že je samotná jednotka GPS zničena. V případě nehody telefon pomocí zprávy SMS ohlásí, že došlo k nehodě a identifikuje polohu. Současně se otevře linka pro hovory mezi vozem a operátorem služby Volvo on Call a operátor může přijímat informace o situaci. Pokud z vozu nedostane odpověď, uvědomí ambulanci a policii, kteří díky přesné poloze udané systémem, mohou jet přímo k místu nehody. Mezi další funkce systému patří: odemykání nechtěně zamknutého vozu s klíči vevnitř pomocí PIN kódu majitele (operátor se spojí s telefonem, který komunikuje s palubním elektrickým systémem vozu), sledování vozu při odcizení, při napadení lze aktivovat alarm stiskem tlačítka a upozornit tak operátora.
K pohodlí přispívá systém kvality vzduchu. Skládá se ze senzoru, kontrolujícího vnikání výfukových plynů a zápachů a vzduchového filtru v klima jednotce, který čistí vzduch, který již do vozu vnikl.
Ve Volvu S60 nechybí ani kvalitní audioaparatura. Na výběr je několik úrovní:
- tři jednotky rádia, tři úrovně reproduktorů, externí zesilovače, dva typy dálkového ovládání, měniče CD disků
- audiosystém připojený k multiplexnímu elektrickému systému prostřednictvím sběrnice dat, která řídí funkce, jako např. programování, hlasitost, tlumení a osvětlení ovládacích prvků
- systém Premium Sound, opatřeným zesilovačem 4 x 70 W, systémem Dolby Surround Pro-Logic s minimálně 13 reproduktory.
Při návratu z večírku majitel jistě uvítá funkci přístupového osvětlení, které může posvítit na oblast kolem vozu, když k němu přichází ve tmě nebo doprovodné osvětlení, které naopak může osvítit oblast před vozem poté, kdy byl vypnut motor a vůz uzamčen.