Volvo S80 D5 (151 kW): První jízdní biturbo dojmy

Volvo S80 D5 (151 kW): První jízdní biturbo dojmy

 
 

Zbrusu nový vznětový pětiválec a možnost zvolit si do faceliftovaného Volva S80 sportovní podvozek? Vyzkoušeli jsme nové S80 a nestačili se divit...

Vnější rozměry jsou - až na zanedbatelně (o 3 milimetry) větší výšku nového modelu - shodné se starým provedením Volva S80, změny v exteriéru také nemůžeme nazvat převratnými (lehce pozměněná je mřížka chladiče či vstupy vzduchu v předním nárazníku), takže největší neznámou pro nás byl, kromě sportovního podvozku, o kterém ještě bude řeč, zcela nový dieselový agregát D5.

Ten sice může na první pohled zmást svým objemem – hodnota 2400 cm3 se totiž stejně jako vrtání 81 mm a zdvih 93,15 mm shoduje s jeho předchůdcem. Zatímco ale válce mají stejné rozměry, podstatně se změnila konstrukce dalších částí. Motor D5 není, jak by se na první pohled mohlo zdát, pouze přepracovaná verze starého agregátu, technici tentokráte začínali nad čistým listem papíru a to jim podle vlastních slov dovolilo vyprojektovat vše tak, jak má v 21. století v moderním dieselovém agregátu být.

Nový pětiválec D5
Výkon 151 kW, nejvyšší točivý moment 420 Nm dostupný již v 1500 ot./min, velmi dobrý průběh obou křivek díky přeplňování dvojicí turbodmychadel či emisní norma Euro 5 – to je výsledek mnohaměsíčního vývoje nového motoru. A sám Derek Crabb, člověk zodpovědný za jeho vývoj, při prezentaci jakoby pod čarou uvádí, že konečná čísla dokonce překonala původní očekávání vedení. Lidé od Volva jsou na nový agregát hrdí. A právem.

Nový je i jeho slabší derivát, přeplňovaný pouze jedním turbodmychadlem. Ten nese staronový název 2,4D.

Naše první metry s největší limuzínou v portfoliu švédské automobilky jasně dokázaly, že na tiskové konferenci se rozhodně nemlátila prázdná sláma. Motor D5, navíc lehce utlumený automatickou převodovkou Geartronic, má opravdu dostatek síly i na dynamický jízdní styl a to i s více jak dvoutunovým (pokud započítáme pasažéry) vozem. Po nastartování jej prakticky neslyšíte a při zátěži je jeho zvukový projev na úplné špičce toho, co můžete mít u konkurence v podobném výkonovém spektru pod kapotou. Je znát, že akustické zkoušky zabraly při vývoji hodně času. Dunivý zvuk známý z většiny vznětových agregátů se čtyřmi či šesti válci zde přichází jakoby z opravdu velké dálky, navíc se nám chvílemi zdálo, že v sobě dokonce ukrývá část benzinového naturelu. Naši dvě stě kilometrů dlouhou testovací trasu (zahrnující dálnice, okresní silnice i městské popojíždění) jsme ukončili s průměrnou spotřebou 7,4 litru nafty na 100 km a to jsme se prosím rozhodně neloudali. Kombinovaná spotřeba nového motoru je podle papírových údajů o celých 8 % nižší než u předchozího agregátu D5.

Volvo S80 - přehled dieselových motorizací
Motor2,0D2,4DD51,6 DRIVe
Zdvihový objem [cm3]1997240024001560
Válce/ventily4/45/45/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]100/4000129/3000-4000151/400080/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]320/2000420/1500-2750420/1500-3250240/1750
Max. rychlost [km/h]200220 (215)230 (225)185
Zrychlení 0-100 km/h [s]10,78,9 (9,5)8,0 (8,5)13
Komb. spotřeba [l/100 km]5,75,9 (6,6)6,2 (6,7)4,9

Údaje v závorkách platí pro automatickou převodovku Geartronic.

Dva v jednom
Další velkou zbraní nového Volva S80 je, kromě motoru D5, možnost výběru sportovního podvozku. Kupříkladu ve Velké Británii je mnoho desítek procent (často dokonce více než polovina) srovnatelných vozů konkurenčních značek při prodeji vybaveno zvláštní výbavou v podobě sportovního paketu. Volvo dlouhá léta muselo z úst mnoha evropských řidičů slýchat věty o naklánějících se korábech a ani prodejní čísla modelu S80 v Evropě nebyla nikterak extrémní. Nepřekvapí, že největší trh pro luxusní sedan S80 je USA, kde velmi komfortní nastavení podvozku a řízení je něco, co mnoho zákazníků vyžaduje. Nyní má tedy zákazník na výběr.

Je opravdu zvláštní pozorovat, jak Volvo začíná do svých nejnovějších modelů implementovat i sympatickou porci sportovního naturelu. Například XC60 se umí při přepnutí adaptivního podvozku Four-C do polohy Advanced téměř dokonale přilepit k vozovce a i řízení je oproti předchozím vozům Volvo (snad kromě C30) rozhodně více zaměřeno na řidičovo potěšení z jízdy. Stejné překvapení jako v případě SUV XC60 nás čekalo za volantem omlazeného sedanu S80.

Standardně je nové S80 osazeno komfortním podvozkem (jinými slovy – naladění se shoduje s verzemi pro USA), který je velmi podobný tomu z minulého modelového roku. S ním se nám, popravdě řečeno, mimo město nebo dálnici nikterak dobře nejezdilo. Mrtvé řízení s příliš snaživým posilovačem a podvozek, který sice výborně žehlí nerovnosti, ale rychleji projetý sled zatáček jej viditelně vůbec nebaví, prostě není to, co by evropský zákazník ve velké míře vyhledával. Přesednutí do druhého testovacího vozu se sportovním šasi proto proběhlo bez velkých iluzí. Ale chyba lávky přátelé!

Volvo S80 - přehled benzinových motorizací
Motor2,02,5TV8 AWD3,2T6 AWD
Zdvihový objem [cm³]19992521441431922953
Válce/ventily4/45/48/46/46/4
Nejvyšší výkon [kW při ot/min]107/6000169/4800232/5950175/6200210/5600
Nejvyšší toč. moment [Nm při ot./min ]190/4500340/1500-4500440/3950320/3200400/1500-4800
Max. rychlost [km/h]205235 (230)(250)240 (235)(250)
Zrychlení 0-100 km/h [s]10,9 (11,3)7,7 (8,0)(6,5)7,9 (8,2)(6,9)
Komb. spotřeba [l/100 km]8,3 (8,5)9,3 (10,2)(12,1)10,5 (10,8)(11,3)

Údaje v závorkách platí pro automatickou převodovku Geartronic.

Sport - nové slovo ve slovníku Volva
Usedáme do černého interiéru s hliníkovými doplňky, který jakoby předznamenává kontrast obou verzí. První pootočení volantem a...ono to jde příjemně ztuha! Luxusní, dřevem vykládaný volant ve sportovní verzi střídá tlustý, měkkou kůží obšitý čtyřramenný věnec volantu. Přes něj najednou jako chladný proud vody z čerstvé horské bystřiny proudí k našim rukám ve srovnání s komfortní verzí doslova kvanta informací o poloze předních kol a podložce pod nimi. Auto díky tužšímu podvozku (sníženému o 20 mm vpředu a 15 mm vzadu) mnohem lépe drží stopu v zatáčkách a jen minimálně se naklání. I těla předních pasažérů auto lépe drží – podprůměrné boční vedení komfortní verze nyní vystřídalo alespoň ucházející vedení opěradel a sedáků s výraznějšími bočnicemi. Podvozek je výrazně lepší než u předchozí verze, komfort jízdy ale v podstatě neutrpěl. Ano, to je přesně to, co Evropané chtějí! Volvo S80 je jako pokropené živou vodou, s novým motorem D5 se radostně proplétá horskými vlásenkami, v zápětí upaluje sebejistě v levém dálničním pruhu, aby nakonec tiše proplulo ulicemi Monte Carla a zastavilo před hotelem. Facelift najednou dává smysl.

Oficiální ceny faceliftované verze zatím nemáme k dispozici (budou v průběhu několika dní), takže místo klasického pohledu do ceníku vás na konci informujme o tom, co můžeme od Volva v následujících měsících čekat. Také S80 se dočkalo ekologické verze DRIVe, kterou pohání vznětový agregát o objemu 1,6 litru. Ten vozu uděluje v této třídě spíše úsměvné dynamické parametry – zrychlení z 0 na 100 km/h za 13 sekund a nejvyšší rychlost 185 km/h. Jistá část zákazníků má ale prý velmi ekologické cítění, a proto Volvo očekává, že odbyt by mohl být poměrně dobrý. Nechme politickou ekologii a dieselový motor v jedné větě bez komentáře a raději se zaměřme na benzinové motory. Bohužel, benzinový osmiválec svého nástupce nedostane, jedinou teoreticky možnou variantou jak setrvání osmi benzin spalujících válců pod kapotami Volv prodloužit, je prý generační úprava agregátu stávajícího. A potom za pár let, sbohem V8. Dobrou zprávou je, že technici kdesi na severu právě v těchto chvílích testují nový benzinový přeplňovaný motor, jehož parametry se nám ale z přítomných motorářů vydolovat nepodařilo. Tak se nechme překvapit. Ford už leccos naznačil, ale kdo ví, jak to všechno bude…

Pozornost obraťme ještě k ostatním modelům. Nový motor D5 by měl během jara zamířit i do modelů V70, XC70 a XC60. V průběhu léta pak budou představeny verze modelů XC70 a zřejmě i XC60 s pohonem pouze přední nápravy. Zda budou tyto vozy určeny pro všechny trhy včetně České Republiky zatím není potvrzeno.

Volvo S80 - přehled motorizací schopných spalovat E85
Motor2,0F2,5FT
Zdvihový objem [cm³]19992521
Válce/ventily4/45/4
Nejvyšší výkon [kW při ot/min]107/6000169/4800
Nejvyšší toč. moment [Nm při ot./min ]190/4500340/1500-4500
Max. rychlost [km/h]205235 (230)
Zrychlení 0-100 km/h [s]10,9 (11,3)7,3 (7,5)
Komb. spotřeba E85 [l/100 km]11,6 (11,9)11,6 (12,5)
Údaje v závorkách platí pro automatickou převodovku Geartronic.

Spolupracujeme s TipCars.com
G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump

Lídři nejvyspělejších zemí světa ze skupiny G7 se na úvod…

USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit

Spojené státy neusilují o omezení západních sankcí proti…

První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ

Pionýr na trhu vzájemného pojištění na svou chvíli teprve čeká.

 
 

Tapety


Přidat názorDiskuse: Volvo S80 D5 (151 kW): První jízdní biturbo dojmy







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 




Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

S80 je největším volvem od roku 1998. Tehdy šlo o…

Volvo dementuje zprávy o luxusním sedanu S100 Volvo dementuje zprávy o luxusním sedanu S100

Jak to vypadá s vlajkovou lodí švédského Volva? Její…

 



 
Jaguar XE SV Project 8: Zapomeňte na AMG a M. Tohle je bomba!

Jaguar XE SV Project 8: Zapomeňte na AMG a M. Tohle je bomba!

Včera

Jaguar posouvá laťku sportovních sedanů střední třídy na úplně jinou úroveň, tohle auto od divize SVO má 600 koní!




Blesk.cz

Pobláznil celou Bystrc: Novému nájemníkovi Kajínkovi fandí i jeho panelák

Pobláznil celou Bystrc: Novému nájemníkovi Kajínkovi…

Ještě v úterý sledovala většina z tří desítek partají panelového domu v Brně-Bystrci propuštění Jiřího Kajínka v…

Chat s odborníkem: Biokódování proti kouření

Chat s odborníkem: Biokódování proti kouření

Vyzkoušeli jste už všechno možné a pořád se vám s kouřením nedaří skoncovat? Možná budete potřebovat nějakou…

 

iSport.cz

Šance nových Čechů v NHL? Šimek se může chytit, u Šuláka rozhodne kemp

Šance nových Čechů v NHL? Šimek se může chytit, u…

Zámořská NHL zažívá nebývalý příliv hráčů z Evropy. Kluby tlačí na skauty a agenty, aby jim dohazovali ze…

Vaclík odejde za lepším, tvrdí Švýcaři. Je to poslední možnost, říká brankář

Vaclík odejde za lepším, tvrdí Švýcaři. Je to…

Získal třetí ligový titul v řadě, poprvé s klubem triumfoval ve Švýcarském poháru a v létě vyrazí jinam? Česká…

 

Reflex.cz

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí propagace islámu ve školách. Občansky se braňte!

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí…

Václav Klaus mladší dnes ve své páteční Pětce kritizuje platby do fondů EU, rozpočtovou politiku Andreje Babiše…

Tryzna za zavražděné spolužáky: Studenti v Manchesteru zazpívali společně dojemnou píseň

Tryzna za zavražděné spolužáky: Studenti v…

Nehněvej se v myšlenkách na minulost. Tak by se dal volně přeložit název písně Don’t Look Back in Anger od…