Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volvo S80 D5 (151 kW): První jízdní biturbo dojmy

Aleš Jungmann
Diskuze (48)
Zbrusu nový vznětový pětiválec a možnost zvolit si do faceliftovaného Volva S80 sportovní podvozek? Vyzkoušeli jsme nové S80 a nestačili se divit...

Vnější rozměry jsou - až na zanedbatelně (o 3 milimetry) větší výšku nového modelu - shodné se starým provedením Volva S80, změny v exteriéru také nemůžeme nazvat převratnými (lehce pozměněná je mřížka chladiče či vstupy vzduchu v předním nárazníku), takže největší neznámou pro nás byl, kromě sportovního podvozku, o kterém ještě bude řeč, zcela nový dieselový agregát D5.

Ten sice může na první pohled zmást svým objemem – hodnota 2400 cm3 se totiž stejně jako vrtání 81 mm a zdvih 93,15 mm shoduje s jeho předchůdcem. Zatímco ale válce mají stejné rozměry, podstatně se změnila konstrukce dalších částí. Motor D5 není, jak by se na první pohled mohlo zdát, pouze přepracovaná verze starého agregátu, technici tentokráte začínali nad čistým listem papíru a to jim podle vlastních slov dovolilo vyprojektovat vše tak, jak má v 21. století v moderním dieselovém agregátu být.

Nový pětiválec D5

Výkon 151 kW, nejvyšší točivý moment 420 Nm dostupný již v 1500 ot./min, velmi dobrý průběh obou křivek díky přeplňování dvojicí turbodmychadel či emisní norma Euro 5 – to je výsledek mnohaměsíčního vývoje nového motoru. A sám Derek Crabb, člověk zodpovědný za jeho vývoj, při prezentaci jakoby pod čarou uvádí, že konečná čísla dokonce překonala původní očekávání vedení. Lidé od Volva jsou na nový agregát hrdí. A právem.

Nový je i jeho slabší derivát, přeplňovaný pouze jedním turbodmychadlem. Ten nese staronový název 2,4D.

Naše první metry s největší limuzínou v portfoliu švédské automobilky jasně dokázaly, že na tiskové konferenci se rozhodně nemlátila prázdná sláma. Motor D5, navíc lehce utlumený automatickou převodovkou Geartronic, má opravdu dostatek síly i na dynamický jízdní styl a to i s více jak dvoutunovým (pokud započítáme pasažéry) vozem. Po nastartování jej prakticky neslyšíte a při zátěži je jeho zvukový projev na úplné špičce toho, co můžete mít u konkurence v podobném výkonovém spektru pod kapotou. Je znát, že akustické zkoušky zabraly při vývoji hodně času. Dunivý zvuk známý z většiny vznětových agregátů se čtyřmi či šesti válci zde přichází jakoby z opravdu velké dálky, navíc se nám chvílemi zdálo, že v sobě dokonce ukrývá část benzinového naturelu. Naši dvě stě kilometrů dlouhou testovací trasu (zahrnující dálnice, okresní silnice i městské popojíždění) jsme ukončili s průměrnou spotřebou 7,4 litru nafty na 100 km a to jsme se prosím rozhodně neloudali. Kombinovaná spotřeba nového motoru je podle papírových údajů o celých 8 % nižší než u předchozího agregátu D5.

Volvo S80 - přehled dieselových motorizací
Motor 2,0D 2,4D D5 1,6 DRIVe
Zdvihový objem [cm3] 1997 2400 2400 1560
Válce/ventily 4/4 5/4 5/4 4/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 100/4000 129/3000-4000 151/4000 80/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 320/2000 420/1500-2750 420/1500-3250 240/1750
Max. rychlost [km/h] 200 220 (215) 230 (225) 185
Zrychlení 0-100 km/h [s] 10,7 8,9 (9,5) 8,0 (8,5) 13
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,7 5,9 (6,6) 6,2 (6,7) 4,9

Údaje v závorkách platí pro automatickou převodovku Geartronic.

Dva v jednom

Další velkou zbraní nového Volva S80 je, kromě motoru D5, možnost výběru sportovního podvozku. Kupříkladu ve Velké Británii je mnoho desítek procent (často dokonce více než polovina) srovnatelných vozů konkurenčních značek při prodeji vybaveno zvláštní výbavou v podobě sportovního paketu. Volvo dlouhá léta muselo z úst mnoha evropských řidičů slýchat věty o naklánějících se korábech a ani prodejní čísla modelu S80 v Evropě nebyla nikterak extrémní. Nepřekvapí, že největší trh pro luxusní sedan S80 je USA, kde velmi komfortní nastavení podvozku a řízení je něco, co mnoho zákazníků vyžaduje. Nyní má tedy zákazník na výběr.

Je opravdu zvláštní pozorovat, jak Volvo začíná do svých nejnovějších modelů implementovat i sympatickou porci sportovního naturelu. Například XC60 se umí při přepnutí adaptivního podvozku Four-C do polohy Advanced téměř dokonale přilepit k vozovce a i řízení je oproti předchozím vozům Volvo (snad kromě C30) rozhodně více zaměřeno na řidičovo potěšení z jízdy. Stejné překvapení jako v případě SUV XC60 nás čekalo za volantem omlazeného sedanu S80.

Standardně je nové S80 osazeno komfortním podvozkem (jinými slovy – naladění se shoduje s verzemi pro USA), který je velmi podobný tomu z minulého modelového roku. S ním se nám, popravdě řečeno, mimo město nebo dálnici nikterak dobře nejezdilo. Mrtvé řízení s příliš snaživým posilovačem a podvozek, který sice výborně žehlí nerovnosti, ale rychleji projetý sled zatáček jej viditelně vůbec nebaví, prostě není to, co by evropský zákazník ve velké míře vyhledával. Přesednutí do druhého testovacího vozu se sportovním šasi proto proběhlo bez velkých iluzí. Ale chyba lávky přátelé!

Volvo S80 - přehled benzinových motorizací
Motor 2,0 2,5T V8 AWD 3,2 T6 AWD
Zdvihový objem [cm³] 1999 2521 4414 3192 2953
Válce/ventily 4/4 5/4 8/4 6/4 6/4
Nejvyšší výkon [kW při ot/min] 107/6000 169/4800 232/5950 175/6200 210/5600
Nejvyšší toč. moment [Nm při ot./min ] 190/4500 340/1500-4500 440/3950 320/3200 400/1500-4800
Max. rychlost [km/h] 205 235 (230) (250) 240 (235) (250)
Zrychlení 0-100 km/h [s] 10,9 (11,3) 7,7 (8,0) (6,5) 7,9 (8,2) (6,9)
Komb. spotřeba [l/100 km] 8,3 (8,5) 9,3 (10,2) (12,1) 10,5 (10,8) (11,3)

Údaje v závorkách platí pro automatickou převodovku Geartronic.

Sport - nové slovo ve slovníku Volva

Usedáme do černého interiéru s hliníkovými doplňky, který jakoby předznamenává kontrast obou verzí. První pootočení volantem a...ono to jde příjemně ztuha! Luxusní, dřevem vykládaný volant ve sportovní verzi střídá tlustý, měkkou kůží obšitý čtyřramenný věnec volantu. Přes něj najednou jako chladný proud vody z čerstvé horské bystřiny proudí k našim rukám ve srovnání s komfortní verzí doslova kvanta informací o poloze předních kol a podložce pod nimi. Auto díky tužšímu podvozku (sníženému o 20 mm vpředu a 15 mm vzadu) mnohem lépe drží stopu v zatáčkách a jen minimálně se naklání. I těla předních pasažérů auto lépe drží – podprůměrné boční vedení komfortní verze nyní vystřídalo alespoň ucházející vedení opěradel a sedáků s výraznějšími bočnicemi. Podvozek je výrazně lepší než u předchozí verze, komfort jízdy ale v podstatě neutrpěl. Ano, to je přesně to, co Evropané chtějí!

Volvo S80 je jako pokropené živou vodou, s novým motorem D5 se radostně proplétá horskými vlásenkami, v zápětí upaluje sebejistě v levém dálničním pruhu, aby nakonec tiše proplulo ulicemi Monte Carla a zastavilo před hotelem. Facelift najednou dává smysl.

Oficiální ceny faceliftované verze zatím nemáme k dispozici (budou v průběhu několika dní), takže místo klasického pohledu do ceníku vás na konci informujme o tom, co můžeme od Volva v následujících měsících čekat. Také S80 se dočkalo ekologické verze DRIVe, kterou pohání vznětový agregát o objemu 1,6 litru. Ten vozu uděluje v této třídě spíše úsměvné dynamické parametry – zrychlení z 0 na 100 km/h za 13 sekund a nejvyšší rychlost 185 km/h. Jistá část zákazníků má ale prý velmi ekologické cítění, a proto Volvo očekává, že odbyt by mohl být poměrně dobrý. Nechme politickou ekologii a dieselový motor v jedné větě bez komentáře a raději se zaměřme na benzinové motory. Bohužel, benzinový osmiválec svého nástupce nedostane, jedinou teoreticky možnou variantou jak setrvání osmi benzin spalujících válců pod kapotami Volv prodloužit, je prý generační úprava agregátu stávajícího. A potom za pár let, sbohem V8. Dobrou zprávou je, že technici kdesi na severu právě v těchto chvílích testují nový benzinový přeplňovaný motor, jehož parametry se nám ale z přítomných motorářů vydolovat nepodařilo. Tak se nechme překvapit. Ford už leccos naznačil, ale kdo ví, jak to všechno bude…

Pozornost obraťme ještě k ostatním modelům. Nový motor D5 by měl během jara zamířit i do modelů V70, XC70 a XC60. V průběhu léta pak budou představeny verze modelů XC70 a zřejmě i XC60 s pohonem pouze přední nápravy. Zda budou tyto vozy určeny pro všechny trhy včetně České Republiky zatím není potvrzeno.

Volvo S80 - přehled motorizací schopných spalovat E85
Motor 2,0F 2,5FT
Zdvihový objem [cm³] 1999 2521
Válce/ventily 4/4 5/4
Nejvyšší výkon [kW při ot/min] 107/6000 169/4800
Nejvyšší toč. moment [Nm při ot./min ] 190/4500 340/1500-4500
Max. rychlost [km/h] 205 235 (230)
Zrychlení 0-100 km/h [s] 10,9 (11,3) 7,3 (7,5)
Komb. spotřeba E85 [l/100 km] 11,6 (11,9) 11,6 (12,5)

Údaje v závorkách platí pro automatickou převodovku Geartronic.

Aleš Jungmann
Diskuze (48)
7. 4. 2009 13:29
Re: Lieber Iudex!
Jelikož někdy od r. 2013 by měla WRCéčka mít motory 1,6 s turbem, tak bych si alespoň u ST vsadil, že bude mít tu 1,6T. Samozřejmě se zvýšeným výkonem. U RS nedokážu tipovat, pokud vůbec nějaké bude. Ale v tý době už bude ta 2,5T hodně zastaralá, takže třeba vyženou i tu 1,6 na 300 poníků anebo přijdou ještě s jiným motorem.
Avatar - Pierro
7. 4. 2009 13:14
Re: Lieber Iudex!
jsem zvědav, zda spotovní varianty příštího Focusu dostanou ty samé motory (lehce upravené) jako současné ST a RS...
7. 4. 2009 13:07
Re: Lieber Iudex!
Podle mě ne, benzínové motory s 89, 108, 148 a 178 koňmi budou dostačující. Nějaká 1,4 kolem 130 koní by byla v tomto případě zbytečná.

Jinak konečně přijde Ford s novými benz. motory, ty co nabízí dnes (kromě 2,5T) je v dnešní době ostudný.
Avatar - Pierro
7. 4. 2009 12:03
Re: Lieber Iudex!
Tak to je sakra slušná nabídka. Bude ještě něco mezi litrem a šestnáctistovkou?? aková 1,4 v turbíčku by novému Fokymu sedla... :-)
Avatar - Hammunasakra
7. 4. 2009 11:10
Re: Lieber Iudex!
Guten Morgen Iudex,
... es freut mich (endlich) zu hören, dass jemand auf die GLEICHE Welle wie ich, ist .. ;-)
Přiznávám, že toho 1.0 turbo u FoFo jsem si ani NEvšimla - jen jsem článek "zahlédla", zrovna jsem odjížděla (o víkendu vracím se a ZKONTROLUJi)
PS: Předplatné by jistě i na Slovakia "fungovalo" a jak "maxo" odkaz dodal - od té doby co Bůh "vynalezl" web(ové) stránky a vůbec internet .... (i když já stále ještě "raději" ten papír a tiskařskou čerň ;-)
"Carpe diem" :-)