Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volvo S80 T6 AWD – V peřinkách

Ondřej Láník
Komfortní vyšší střední, to není zdaleka jen Mercedes-Benz! Jestli vám jde hlavně o pohodlí, je Volvo i s „neplnohodnotným“ uspořádáním „vše vpředu“, více než zdatným konkurentem.

Kdo netrvá na prestiži spojené s osmiválcem pod kapotou, bude s přeplňovaným šestiválcem T6 naprosto spokojen. Než se dostaneme k samotnému motoru, který je hlavním předmětem našeho zájmu, musíme ztratit několik odstavců popisem dojmů.

Severské choutky jsou už léta přizpůsobovány americkému vkusu. Co se aut týká, projevuje se tento trend zachováváním nadprůměrně dimenzovaných interiérů a komfortní orientací všeho, co by mohlo výsledek alespoň o kousek posunout blíže ke komfortní dokonalosti. Design aktuální generace řady S80 ubral zase cosi z tradiční hranatosti, automobil vypadá sportovněji než jakýkoliv jeho předchůdce, ale to vše je jen pomíjivé okouzlení uměním automobilových designérů evropského severu. Ve Volvu budete především jezdit a to zřejmě dlouho. Tomu je podřízeno vše.

Statická prohlídka kajuty

Bezklíčový systém, který už pronikl i do mnohem levnějších značek, funguje v S80 bezchybně. Trochu archaicky působící kolíčky zámků dveří zůstávají tou nejjednodušší identifikací zamčeného auta, což je důležitá informace zejména pokud si zvyknete nevědět o tom, že auto má klíče.

volvo testy vyssistredni volvo testy vyssistredni
 

První usednutí za volant je spojeno s překvapením. Měkké polštáře kůží čalouněných sedadel (+54.000,-Kč u základní výbavy, jinak standard) si nezadají s měkkostí ulehnutí do péřových duchen. Teplé odstíny interiéru (Sandstone Beige) našeho Volva kombinují prestižní béžovou s pravým dřevem mahagonově hnědé barvy. Uvnitř je tak rychle pohoda, i když teploty právě atakují bod mrazu.

Podrobně jsme Volvo S80 popsali v prvním testu Volvo S80 V8 AWD - pohledný bodyguard

Vyplouváme

Es-osmdesátka je velký elegán nejen na parkovišti. Dobře tlumené dění kolem vozu, tlumený projev kultivovaného motoru a plynulost i při razantním rozjezdu už okouzlila mnoho lékařů, právníků a dobře situovaných pánů ve středním věku, kteří poznali v čem tkví kvality této značky.

Houpavá, ale ne nepříjemná jízda vyzývá ke švédsky defenzivnímu stylu jízdy, ale v zatáčkách drží velké Volvo i přes výrazné náklony poslušně stopu. Mírná nedotáčivost plynoucí z uspořádání (vše vpředu) a rozložení hmot, není zákeřná. Konstrukcí přední nápravy a zavedením elektronicky řízeného pohonu všech kol se spojkou Haldex se podařilo eliminovat nežádoucí vlivy přední řiditelné a současně poháněné nápravy. S přenosem 400 Nm (k dispozici mezi 1500 a 4800 ot./min) nemá S80 sebemenší problém díky rychlé výpomoci zadní nápravy.

volvo testy vyssistredni volvo testy vyssistredni
 

Motor přede. Dvojice turbodmychadel lehce podporující dostatečně efektivní plnění šesti v řadě uspořádaných válců se ozývá svistem pod třemi tisíci otáček, ale o turboefektu se prakticky nedá mluvit. Odezva motoru je bezprostřední, i když 1760 kg je už úctyhodná hmota k rozhýbání. Naštěstí se o rychlé změny rychlosti dělí šestiválec se šestistupňovou automatickou převodovkou, která plně odpovídá charakteru auta. Je mimořádně komfortní při rozjezdu i přeřazování, co se reakcí týká, volba kick-down na dálnici znamená, že S80 přeřadí ze šestky na čtyřku a s malým zpožděním pak ještě na trojku. Jestli je to limit elektroniky nebo mechanických vlastností, to nevíme.

Intenzitu zpětnovazebních sil řízení je možné nastavovat trojstupňově přímo v palubním počítači. Věříme, že i nejméně náruživý režim posilovače bude řidičům BMW připadat “nudně lehký a bez odezvy, ale s Volvem se zkrátka jezdí jinak. Samotné řízení je po mechanické stránce citlivé a přesné, ale stejně jako ovládání plynového a brzdového pedálu disponuje elegancí vládní limuzíny.

volvo testy vyssistredni volvo testy vyssistredni
 

Spotřeba

Odběr mírně přeplňovaného šestiválce, který spolupracuje se šestistupňovým automatem Geartronic a pohonem všech kol, je celkem pochopitelně bytostně závislý na tom, jak moc se odvažujete využívat jeho schopnosti (jede až 250 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h trvá méně než 7 sekund). Opravdu rychlá jízda končí odběrem nad hodnotou 16 l/100 km, ale při standardních 130 km/h se to už je slušných 11,2 l/100 km. Na šestku motor pracuje s pouhými 3100 ot./min, na pátý převodový stupeň povyskočí otáčky motoru asi na 3600 ot./min. S Volvem lze jezdit i na spotřebu – a u tohoto modelu to vzhledem ke klientele nebude zřejmě výjimečný případ – a pak se s rychlostním průměrem kolem 100 km/h snadno dočkáte odběru kolem 8,5 l/100 km.

Asistenti

Letošní novinkou ve výrobním programu Volvo je systém výstrahy pro řidiče, v originále Driver Alert Control (DAC), který byl součástí výbavy testovaného vozu. V příplatkovém balíčku za něj spolu s druhým pomocným systémem, který řidiče upozorňuje na vybočení z jízdního pruhu (Lane Departure Warning) dáte 19.000,- Kč.

Inženýři ve Volvu dobře vědí, že drtivá většina dopravních nehod je způsobena nepozorností na straně řidiče (poslední studie ukazují, že je to až 90 % všech nehod). Systém DAC by měl, ve spojení se systémem LDW, části nehod zabránit tím že sleduje aktivitu řidiče. Pomocí kamery a soustavy čidel je monitorován pohyb vozidla na komunikaci, jeho odstupy od vodorovných čar či počet a přesnost řidičových zásahů do řízení. Když řídící jednotka vyhodnotí, že je něco v nepořádku, rozsvítí se na palubní desce symbol šálku doplněný doporučením, aby si řidič udělal pauzu pro načerpání nových sil.

Účinnost funkce systému Lane Departure Warning v podání Volva je dost závislá na typu vodorovného značení a poloměru zatáček. V našich podmínkách došlo k varování často až těsně předtím, než kola přejela zdrsněnou pravou čáru v dálničním pruhu, což se projevuje podobnými vibracemi, aniž by musely být zapojena složitá technika.

volvo testy vyssistredni volvo testy vyssistredni
 

Závěr

Označení T6 neznamená v případě modelu S80 ztuhnutí pružin, tlumičů a řízení na nepochopitelnou úroveň. I nadále jde o velmi komfortní neútočné auto s minimálními sportovními ambicemi. Za své peníze dostanete velmi nenápadný, ale přitom velký automobil s bezpečnostními prvky, na které zatím spotřebitelské testy často nemají metodiku. Ke dvěma stovkám kilowattů vám Volvo dá automaticky samočinnou převodovku a pohon všech kol, který eliminuje problémy s přenosem síly na vozovku, dané specifickým uspořádáním. Vrozenou nedotáčivost se daří s každou generací úspěšněji odbourávat, ale velké náklony v zatáčkách automobilka asi považuje za součást kulturního dědictví Švédska.

Kdo považuje osm napříč uložených válců za zhýralost, ale přesto chce jezdit v Německu rychle, měl by zvolit právě tento model. Když se jeho potenciál nevyužívá, lze udržet při běžné jízdě mimo město odběr paliva i pod desetilitrovou hranicí.

První cena vozu 969.000,- (Volvo S80 2.0, 107 kW, KINETIC)
První cena vozu s testovanou motorizací 1.469.000,- (Volvo S80 T6 AWD, 210 kW, MOMENTUM)
Základní cena testovaného vozu 1.567.000,- (Volvo S80 T6 AWD, 210 kW, SUMMUM)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 1.852.900,- (Volvo S80 T6 AWD, 210 kW, SUMMUM)

Plusy

  • Komfortní vlastnosti vozu
  • Čistý, velmi nenápadný design
  • Specifické bezpečnostní systémy
  • Kvalitně zpracovaný interiér
  • Dobrá ovladatelnost
  • Komunikační rozhraní v češtině

Minusy

  • Kontakt řidiče s předními koly
  • Menší zavazadlový prostor
  • Nepřehledné uspořádání středové konzoly

Cena v základní výbavě: 1.567.000,- Kč

Cena v testované výbavě: 1.852.900,- Kč

Související články:

Ondřej Láník
Volvo S80 T6 AWD
Cena základní sestavy 1 567 000 Kč
Výbava základní sestavy ABS, EBA, EBL (rozsvícení výstražný světel při nouzovém brzdění), kotoučové brzdy na všech kolech, DSTC (dynamická kontrola stability), šestistupňová automatická převodovka Geartronic, elektricky řízený systém AWD, airbagy řidiče a spolujezdce, hlavové airbagy, SIPS (systém ochrany při bočním nárazu – boční airbagy řidiče a spolujezdce), WHIPS (systémy ochrany páteře při nárazu zezadu), upozornění na používání bezpečnostních pásů na všech sedadlech, IDIS (informační systém řidiče), centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektronický imobilizér, dětské pojistky na zadních dveřích, posilovač řízení, úchyty ISOFIX na zadních sedadlech, výškové i podélné nastavení volantu, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka s parkovací funkcí, přední a zadní mlhové světlomety, funkce Follow me home, automatická dvouzónová klimatizace, pylový filtr, elektrické ovládání předních a zadních oken, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče s pamětí, palubní počítač, tempomat, multifunkční volant s ovládáním rádia, kůží potažený volant, kůží potažená páka ruční brzdy, 17palcová kola z lehké slitiny, kožené čalounění, vyhřívaná přední sedadla, vnější zrcátka s osvětlením nástupního prostoru, senzor zamlžení oken, dešťový senzor, parkovací senzor vzadu, bi-xenonové světlomety a další. Kč
Cena testované sestavy 1 852 900 Kč
Výbava testované sestavy Elektricky nastavitelná sedadla řidiče s spolujezdce (+15.000,-), dětská sedačka v zadní loketní opěrce (+3.000,-), protisluneční roleta na zadním okně (+6.000,-), posilovač s proměnným účinkem s možností nastavení (+9000,-), vnitřní zpětná zrcátko s automatickou změnou odrazivosti a kompasem (+1.900,-), adaptivní tempomat s vizuálním zvukovým upozorněním na blížící se kolizi (+36.000,-), navigační systém (+87.000,-), vyhřívaná zadní sedadla (+10.000,-), Volvo premium sound systém (+60.000,-), PCC (Personal Car Communicator) bezklíčový přístup vč. "Keyless Drive" (+20.000,-), Driver Alert System - systém kontroly pozornosti řidiče a varování při vybočení z jízdního pruhu ((obsahuje el. parkovací brzdu) (+19.000,-), metalická barva (+19.000,-) a další. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2953
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 210 / 5600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 1500 - 4800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 16.7 / 8 / 11.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 480 / 0
Objem nádrže (l): 70
Volvo S80 T6 AWD
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4851
b) šířka (mm): 1861
c) výška (mm): 1490
d) rozvor (mm): 2835
e) rozchod vpředu (mm): 1588
f) rozchod vzadu (mm): 1585
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 910 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 615 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1570
l) šířka vzadu (mm): 1570
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 670
místo vzadu pod předním sedadlem: ano