TEST Volvo S80 T6 AWD – V peřinkách
Kdo netrvá na prestiži spojené s osmiválcem pod kapotou, bude s přeplňovaným šestiválcem T6 naprosto spokojen. Než se dostaneme k samotnému motoru, který je hlavním předmětem našeho zájmu, musíme ztratit několik odstavců popisem dojmů.
Severské choutky jsou už léta přizpůsobovány americkému vkusu. Co se aut týká, projevuje se tento trend zachováváním nadprůměrně dimenzovaných interiérů a komfortní orientací všeho, co by mohlo výsledek alespoň o kousek posunout blíže ke komfortní dokonalosti. Design aktuální generace řady S80 ubral zase cosi z tradiční hranatosti, automobil vypadá sportovněji než jakýkoliv jeho předchůdce, ale to vše je jen pomíjivé okouzlení uměním automobilových designérů evropského severu. Ve Volvu budete především jezdit a to zřejmě dlouho. Tomu je podřízeno vše.
Statická prohlídka kajuty
Bezklíčový systém, který už pronikl i do mnohem levnějších značek, funguje v S80 bezchybně. Trochu archaicky působící kolíčky zámků dveří zůstávají tou nejjednodušší identifikací zamčeného auta, což je důležitá informace zejména pokud si zvyknete nevědět o tom, že auto má klíče.
První usednutí za volant je spojeno s překvapením. Měkké polštáře kůží čalouněných sedadel (+54.000,-Kč u základní výbavy, jinak standard) si nezadají s měkkostí ulehnutí do péřových duchen. Teplé odstíny interiéru (Sandstone Beige) našeho Volva kombinují prestižní béžovou s pravým dřevem mahagonově hnědé barvy. Uvnitř je tak rychle pohoda, i když teploty právě atakují bod mrazu.
Podrobně jsme Volvo S80 popsali v prvním testu Volvo S80 V8 AWD - pohledný bodyguard
Vyplouváme
Es-osmdesátka je velký elegán nejen na parkovišti. Dobře tlumené dění kolem vozu, tlumený projev kultivovaného motoru a plynulost i při razantním rozjezdu už okouzlila mnoho lékařů, právníků a dobře situovaných pánů ve středním věku, kteří poznali v čem tkví kvality této značky.
Houpavá, ale ne nepříjemná jízda vyzývá ke švédsky defenzivnímu stylu jízdy, ale v zatáčkách drží velké Volvo i přes výrazné náklony poslušně stopu. Mírná nedotáčivost plynoucí z uspořádání (vše vpředu) a rozložení hmot, není zákeřná. Konstrukcí přední nápravy a zavedením elektronicky řízeného pohonu všech kol se spojkou Haldex se podařilo eliminovat nežádoucí vlivy přední řiditelné a současně poháněné nápravy. S přenosem 400 Nm (k dispozici mezi 1500 a 4800 ot./min) nemá S80 sebemenší problém díky rychlé výpomoci zadní nápravy.
Motor přede. Dvojice turbodmychadel lehce podporující dostatečně efektivní plnění šesti v řadě uspořádaných válců se ozývá svistem pod třemi tisíci otáček, ale o turboefektu se prakticky nedá mluvit. Odezva motoru je bezprostřední, i když 1760 kg je už úctyhodná hmota k rozhýbání. Naštěstí se o rychlé změny rychlosti dělí šestiválec se šestistupňovou automatickou převodovkou, která plně odpovídá charakteru auta. Je mimořádně komfortní při rozjezdu i přeřazování, co se reakcí týká, volba kick-down na dálnici znamená, že S80 přeřadí ze šestky na čtyřku a s malým zpožděním pak ještě na trojku. Jestli je to limit elektroniky nebo mechanických vlastností, to nevíme.
Intenzitu zpětnovazebních sil řízení je možné nastavovat trojstupňově přímo v palubním počítači. Věříme, že i nejméně náruživý režim posilovače bude řidičům BMW připadat “nudně lehký a bez odezvy, ale s Volvem se zkrátka jezdí jinak. Samotné řízení je po mechanické stránce citlivé a přesné, ale stejně jako ovládání plynového a brzdového pedálu disponuje elegancí vládní limuzíny.
Spotřeba
Odběr mírně přeplňovaného šestiválce, který spolupracuje se šestistupňovým automatem Geartronic a pohonem všech kol, je celkem pochopitelně bytostně závislý na tom, jak moc se odvažujete využívat jeho schopnosti (jede až 250 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h trvá méně než 7 sekund). Opravdu rychlá jízda končí odběrem nad hodnotou 16 l/100 km, ale při standardních 130 km/h se to už je slušných 11,2 l/100 km. Na šestku motor pracuje s pouhými 3100 ot./min, na pátý převodový stupeň povyskočí otáčky motoru asi na 3600 ot./min. S Volvem lze jezdit i na spotřebu – a u tohoto modelu to vzhledem ke klientele nebude zřejmě výjimečný případ – a pak se s rychlostním průměrem kolem 100 km/h snadno dočkáte odběru kolem 8,5 l/100 km.
Asistenti
Letošní novinkou ve výrobním programu Volvo je systém výstrahy pro řidiče, v originále Driver Alert Control (DAC), který byl součástí výbavy testovaného vozu. V příplatkovém balíčku za něj spolu s druhým pomocným systémem, který řidiče upozorňuje na vybočení z jízdního pruhu (Lane Departure Warning) dáte 19.000,- Kč.
Inženýři ve Volvu dobře vědí, že drtivá většina dopravních nehod je způsobena nepozorností na straně řidiče (poslední studie ukazují, že je to až 90 % všech nehod). Systém DAC by měl, ve spojení se systémem LDW, části nehod zabránit tím že sleduje aktivitu řidiče. Pomocí kamery a soustavy čidel je monitorován pohyb vozidla na komunikaci, jeho odstupy od vodorovných čar či počet a přesnost řidičových zásahů do řízení. Když řídící jednotka vyhodnotí, že je něco v nepořádku, rozsvítí se na palubní desce symbol šálku doplněný doporučením, aby si řidič udělal pauzu pro načerpání nových sil.
Účinnost funkce systému Lane Departure Warning v podání Volva je dost závislá na typu vodorovného značení a poloměru zatáček. V našich podmínkách došlo k varování často až těsně předtím, než kola přejela zdrsněnou pravou čáru v dálničním pruhu, což se projevuje podobnými vibracemi, aniž by musely být zapojena složitá technika.
Závěr
Označení T6 neznamená v případě modelu S80 ztuhnutí pružin, tlumičů a řízení na nepochopitelnou úroveň. I nadále jde o velmi komfortní neútočné auto s minimálními sportovními ambicemi. Za své peníze dostanete velmi nenápadný, ale přitom velký automobil s bezpečnostními prvky, na které zatím spotřebitelské testy často nemají metodiku. Ke dvěma stovkám kilowattů vám Volvo dá automaticky samočinnou převodovku a pohon všech kol, který eliminuje problémy s přenosem síly na vozovku, dané specifickým uspořádáním. Vrozenou nedotáčivost se daří s každou generací úspěšněji odbourávat, ale velké náklony v zatáčkách automobilka asi považuje za součást kulturního dědictví Švédska.
Kdo považuje osm napříč uložených válců za zhýralost, ale přesto chce jezdit v Německu rychle, měl by zvolit právě tento model. Když se jeho potenciál nevyužívá, lze udržet při běžné jízdě mimo město odběr paliva i pod desetilitrovou hranicí.
První cena vozu | 969.000,- (Volvo S80 2.0, 107 kW, KINETIC) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 1.469.000,- (Volvo S80 T6 AWD, 210 kW, MOMENTUM) |
Základní cena testovaného vozu | 1.567.000,- (Volvo S80 T6 AWD, 210 kW, SUMMUM) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 1.852.900,- (Volvo S80 T6 AWD, 210 kW, SUMMUM) |
Plusy
- Komfortní vlastnosti vozu
- Čistý, velmi nenápadný design
- Specifické bezpečnostní systémy
- Kvalitně zpracovaný interiér
- Dobrá ovladatelnost
- Komunikační rozhraní v češtině
Minusy
- Kontakt řidiče s předními koly
- Menší zavazadlový prostor
- Nepřehledné uspořádání středové konzoly
Cena v základní výbavě: 1.567.000,- Kč
Cena v testované výbavě: 1.852.900,- Kč