Volvo V70 Plug-In Hybrid: Volvo chce být lídrem na poli plug-in hybridů
Vývoj hybridních Volv probíhá pod hlavičkou projektu DRIVe Towards Zero, na kterém automobilka spolupracuje se švédskou energetickou společností Vattenfall. Hlavním cílem je snížit emise CO2 a tím i závislost aut na fosilních palivech a Volvo si od projektu slibuje také lepší image mezi výrobci prémiových a úsporných aut.
První plug-in hybrid značky Volvo se na trh dostane za tři roky – v roce 2012. Jeho pohonné ústrojí se bude skládat z baterií dobíjených ze zásuvky rozvodné sítě, elektromotoru a vznětového motoru. Baterie bude možné samozřejmě dobíjet i rekuperací energie při brzdění. Dieselový motor bude spalovat syntetickou naftu vyráběnou z obnovitelných zdrojů a bude vyhovovat přísným emisním limitům, pravděpodobně tedy Euro 6.
Volvo očekává u tohoto auta nejnižší hodnotu emisí CO2 v dané třídě. Za předpokladu, že dobíjení z rozvodné sítě bude realizováno elektrickým proudem získaným z obnovitelných zdrojů, emise v kombinovaném cyklu dosáhnou jen 50 g/km. Takto CO2-šetrná auta by měla v nejbližších letech získat další daňové zvýhodnění.
Od dva roky starého konceptu C30 ReCharge se připravovaný plug-in hybrid liší ve dvou zásadních parametrech – malé Volvo mělo zážehový motor spalující E85 spojený s generátorem a pohon obstarávaly elektromotory umístěné v nábojích kol. Naproti tomu sériové elektrické Volvo zůstane u jednoduššího uspořádání s jedním elektromotorem.
Trojice testovacích V70 Plug-In Hybrid, které budou v Evropě nasazeny do zkušebního provozu začátkem léta, jsou už postaveny podle principu zvoleného pro sériový model. Budou se ale lišit v jednotlivých detailech, které zatím ani nejsou definitivně určeny. Cílem testů totiž je mimo jiné zjistit požadavky řidičů na fungování plug-in hybridů v běžném provozu. Ve spolupráci s Vattenfall se také bude posuzovat vhodná rychlost dobíjení baterií. Detailní parametry projektu se tak budou ještě průběžně měnit.
Největším problémem jsou akumulátory, konkrétně jejich cena, výkonnost a bezpečnost. Toto úskalí také vede k tomu, že Volvo zatím nemá konkrétní plány na výrobu elektromobilů. Tento způsob pohonu považuje automobilka za nejvhodnější pro městský provoz a provádí vlastní výzkum v této oblasti, ale ve střednědobém horizontu se bude soustředit především na plug-in hybridy.
Vedle plug-in hybridů se bude Volvo i nadále zabývat úspornými turbodiesely řady DRIVe, které mají v modelech C30, S40 a V50 kombinovanou spotřebu 3,9 l/100 km, technologií FlexFuel (spalování směsi etanolu E85) a Bi-Fuel, která umožňuje spalování benzinu, ethanolu i plynu.
Pro připravované modely je ve vývoji také nová řada zážehových motorů GTDi, které přinesou úsporu spotřeby paliva v rozsahu 20 až 30 %. První Volva poháněná motorem GTDi se dostanou do prodeje ještě letos.