Volvo zaplatí poškozeným, pokud jejich autonomní vozidla nabourají
Volvo vyvíjí v rámci projektu Drive Me, který běží od konce roku 2013, autonomní řízení. Spolupracuje na něm kromě státních úřadů a škol hlavně se švédsko-americkou firmou Autoliv, specialistou v oboru prvků aktivní i pasivní bezpečnosti. Již během dvou let chce svým klientům umožnit jízdu bez řidiče, k dispozici pro ně bude stovka vozidel a vybrané silnice v okolí Göteborgu. Kompletní systém včetně senzorů již má hotový, bude navíc v další fázi funkční i v normálním provozu. Zkoušky s vybranými klienty ovšem proběhnou pochopitelně ještě mimo běžnou dopravu bez ostatních účastníků silničního provozu, cyklistů a chodců. Netýkají se samozřejmě jen samotných vozů, ale i potřebné infrastruktury.
Auta dostanou radary snímající okolí, vícepaprskový laserový skener pro identifikaci objektů před auty, dalekonosné radary pro sledování situace naopak za nimi a ultrazvukové senzory pro identifikaci objektu v blízkosti vozidla po celém jeho obvodu.
My sice řídíme rádi, ale autopiloty, které budou řešit i případné technické závady (kupříkladu samy zavolají pomoc) mají přispět k větší bezpečnosti a k plynulejší dopravě. Osoby na palubě, zejména rodiče s dětmi a lidé dojíždějící každý den do zaměstnání, se pak mohou věnovat jiným činnostem. Na silnicích se totiž stále tvoří kolony a zácpy a umírají lidé. Devadesát procent smrtelných nehod je podle nezávislých statistik způsobeno lidskou chybou, prostou nepozorností. Volvo chce, aby ve vozech této značky do roku 2020 nebyl usmrcen žádný člověk, proto vyvíjí i komunikaci mezi auty a infrastrukturou (ITS – Intelligent Transport System), kterou dokončí již letos. Veškerá technika má být i bez jakéhokoli lidského vstupu naprosto bezpečná.
Legislativa ovšem není zcela dořešena, nejen v USA, kde bude nutné ji prosadit na federální úrovni, ale i v Evropě, tam by ji mohly dostat na starost příslušné orgány EU. Právní normy a pravidla nesmějí být roztříštěné, ale na starém kontinentu zatím jsou, pokud vůbec existují. Jak je vidět, bezpilotní vozidla se objeví na silnicích dříve, než řada zákonodárců čekala. Otázkou je také obrana softwaru proti útokům počítačových pirátů. Kdo bude za nehodu odpovědný, když osoba na místě řidiče nemusí mít ruce na volantu a také je tam nemá?
Prezident a generální Volvo Cars Håkan Samuelsson řekl na konferenci o autonomních vozidlech pořádané automobilkou a švédským velvyslanectvím ve Washingtonu D.C., že společnost přijme plnou odpovědnost za chování vozu v režimu autonomního řízení, čímž se stane prvním výrobcem automobilů, který učiní takovýto příslib. Pokud tedy způsobí jakoukoli škodu, zaplatí ji včetně adekvátní náhrady v případě úmrtí. Očekává tedy určitě velmi nízkou míru selhání.
Zároveň také prohlásil, že neoprávněné nakládání se systémem vozidla je trestným činem. Na toto téma dodal: „Nepřetržitě pracujeme na ochranném softwaru, který bude bránit vůz před tímto rizikem. Nechceme vinit Apple nebo Microsoft, že jejich software umožnil přístup virům nebo hackerům.“ Stovky a tisíce senzorů beztak budou produkovat protokoly o své činnosti a v případných soudních sporech pak přijdou ke slovu odborníci, kteří je rozluští.