Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo zaplatí poškozeným, pokud jejich autonomní vozidla nabourají

Aleš Dragoun
Diskuze (23)
Volvo je na konci vývoje svého autopilota a systému komunikace mezi vozidly. Zavázalo se, že pokud živým řidičem neovládaný automobil přece jen havaruje, zaplatí celou škodu.

Volvo vyvíjí v rámci projektu Drive Me, který běží od konce roku 2013, autonomní řízení. Spolupracuje na něm kromě státních úřadů a škol hlavně se švédsko-americkou firmou Autoliv, specialistou v oboru prvků aktivní i pasivní bezpečnosti. Již během dvou let chce svým klientům umožnit jízdu bez řidiče, k dispozici pro ně bude stovka vozidel a vybrané silnice v okolí Göteborgu. Kompletní systém včetně senzorů již má hotový, bude navíc v další fázi funkční i v normálním provozu. Zkoušky s vybranými klienty ovšem proběhnou pochopitelně ještě mimo běžnou dopravu bez ostatních účastníků silničního provozu, cyklistů a chodců. Netýkají se samozřejmě jen samotných vozů, ale i potřebné infrastruktury.

Auta dostanou radary snímající okolí, vícepaprskový laserový skener pro identifikaci objektů před auty, dalekonosné radary pro sledování situace naopak za nimi a ultrazvukové senzory pro identifikaci objektu v blízkosti vozidla po celém jeho obvodu.

My sice řídíme rádi, ale autopiloty, které budou řešit i případné technické závady (kupříkladu samy zavolají pomoc) mají přispět k větší bezpečnosti a k plynulejší dopravě. Osoby na palubě, zejména rodiče s dětmi a lidé dojíždějící každý den do zaměstnání, se pak mohou věnovat jiným činnostem. Na silnicích se totiž stále tvoří kolony a zácpy a umírají lidé. Devadesát procent smrtelných nehod je podle nezávislých statistik způsobeno lidskou chybou, prostou nepozorností. Volvo chce, aby ve vozech této značky do roku 2020 nebyl usmrcen žádný člověk, proto vyvíjí i komunikaci mezi auty a infrastrukturou (ITS – Intelligent Transport System), kterou dokončí již letos. Veškerá technika má být i bez jakéhokoli lidského vstupu naprosto bezpečná.

Legislativa ovšem není zcela dořešena, nejen v USA, kde bude nutné ji prosadit na federální úrovni, ale i v Evropě, tam by ji mohly dostat na starost příslušné orgány EU. Právní normy a pravidla nesmějí být roztříštěné, ale na starém kontinentu zatím jsou, pokud vůbec existují. Jak je vidět, bezpilotní vozidla se objeví na silnicích dříve, než řada zákonodárců čekala. Otázkou je také obrana softwaru proti útokům počítačových pirátů. Kdo bude za nehodu odpovědný, když osoba na místě řidiče nemusí mít ruce na volantu a také je tam nemá?

Prezident a generální Volvo Cars Håkan Samuelsson řekl na konferenci o autonomních vozidlech pořádané automobilkou a švédským velvyslanectvím ve Washingtonu D.C., že společnost přijme plnou odpovědnost za chování vozu v režimu autonomního řízení, čímž se stane prvním výrobcem automobilů, který učiní takovýto příslib. Pokud tedy způsobí jakoukoli škodu, zaplatí ji včetně adekvátní náhrady v případě úmrtí. Očekává tedy určitě velmi nízkou míru selhání.

Zároveň také prohlásil, že neoprávněné nakládání se systémem vozidla je trestným činem. Na toto téma dodal: „Nepřetržitě pracujeme na ochranném softwaru, který bude bránit vůz před tímto rizikem. Nechceme vinit Apple nebo Microsoft, že jejich software umožnil přístup virům nebo hackerům.“ Stovky a tisíce senzorů beztak budou produkovat protokoly o své činnosti a v případných soudních sporech pak přijdou ke slovu odborníci, kteří je rozluští.

Aleš Dragoun
Diskuze (23)
13. 10. 2015 11:26
Re: ANO ANO ČÍNSKÁ AUTOMOBILKA JEDE POKRÓK ...
To ten systém musí být zapnutý a v testu nesmí přesáhnout publikované limity (pokud je cílem ověřit, jak se chová v rámci limitů). Například sešlápnutí akcelerátoru může asistent vyřadit - jsou limity na to, co podobné systémy mohou legálně dělat, nakolik smí zasáhnout řidiči do řízení. Úmyslně se proti někomu rozjet je tedy stupidní, blbost první třídy a toho člověka bych poslal sedět. Nemluvě o tom, že spolehlivost "nižších" systémů (systémů, kterým člověk nesmí svěřit řízení) může být relativně malá. Protože jsou tam pro nejhorší případ a i 50 % je značný přínos. Budou na tom samozřejmě lépe, jsou však tři základní kategorie - nesmí operovat samostatně (hlídá tebe); smí operovat samostatně, ale pouze pod dozorem; smí operovat samostatně bez dozoru. Podle toho se budou odvíjet požadavky.

Samozřejmě je také třeba, aby ten systém vůbec byl v autě nainstalovaný. Což podle Volva v tomhle případě nebyl, dotyčný si za něj nepřiplatil, jestli si dobře pamatuji. >:-[]
13. 10. 2015 11:14
Re: ANO ANO ČÍNSKÁ AUTOMOBILKA JEDE POKRÓK ...
Člověk se používá, protože je univerzální a přizpůsobivý, umí řešit nové, nečekané situace. A funguje na jiném principu. Jakmile však dojde na konzistentnost, rychlost nebo pozornost, tak je člověk na dvě věci. Proto běžné operace dělá stroj a člověk dozoruje, byť má problém s pozorností. Nakonec je tu fakt, že se lidé neradi vzdávají kontroly. I když je kontrola jen iluzí, máme ji rádi. Nemluvě o tom, že počítač těžko půjde do vězení. Lidé rádi ukazují prstem, tak říkajíc.
12. 10. 2015 09:35
Bude treba čítať i to s malými písmenkami ....
A tam bude .... "nevzťahuje sa to na prípady keď ....a ak ... a pri .... a za okolností ... a v čase ... atď. ....

Niečo ako "predĺžená záruka" Seatu na Slovensku ktorú som študoval ..... na prvý pohľad postihuje všetko ... ale keď si to člověk poctivo prebehne .. tak sa vlastne záruka nevsťahuje skoro na nič .... :'-(

A tak isto to bude s tými "automatmi" .... a ich "zárukami" ....
12. 10. 2015 09:06
Re: ANO ANO ČÍNSKÁ AUTOMOBILKA JEDE POKRÓK ...
predpokladam ze kdys se zuby nehty drzis klasickych metod, tak si lzez sam sobe, zajiste nepouzivas mobilni telefon stejne jako PC pac nejtradicnejsi metoda je rici to dotycnemu osobne, mene tradicni je pak pastat dopis a to co ridi pocitac je text na foru, email a dalsi podobna elektronicka komunikace ;-) dnes si bez pocitace ani vpodstate nevychadis pivo ;-)
11. 10. 2015 21:22
Re: ANO ANO ČÍNSKÁ AUTOMOBILKA JEDE POKRÓK ...
Neblázni.