Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

VTEC Turbo: Tři přeplňované motory od Hondy

Michal Fokt
Diskuze (149)
Nejmilitantnější odpůrce přeplňování podlehl tlaku konkurence a emisí a přichází s vlastní rodinou benzinových turbomotorů.

Honda vždy platila za experta na benzinové atmosférické čtyřválce. Navzdory tomu, že je její nejslavnější éra působení v motorsportu je spjata s turbomotory, tvrdošíjně odmítala nabízet je v produkčních autech s výjimkou domácích kei a Acury RDX minulé generace. Místo toho se celá léta koncentrovala na svůj proslulý systém proměnného časování a zdvihu ventilů VTEC. Ovšem poté, co v Evropě propuklo downsizingové šílenství, k němuž se přidávají i hlavní konkurenti z Japonska, Hondě nezbylo nic jiného, než se, stejně jako v případě turbodieselových motorů, přizpůsobit.

Výsledkem je nově oznámená řada VTEC Turbo. Bude zahrnovat tři pohonné jednotky - tříválec 1,0 l a čtyřválce 1,5 l a 2,0 l. Jak název napovídá, zachovají si důvěrně známý systém VTEC (Variable Valve Timing and Lift Electronic Control) a současně převezmou balíček technických řešení Earth Dreams, tedy zejména čtyřventilovou techniku s rozvodem DOHC, přímé vstřikování paliva a řadu opatření, směřujících k výraznému snížení vnitřního tření.

Honda slibuje dosažení výkonů a spotřeby na vrcholu daných objemových kategorií a plánuje je nabízet celosvětově v různých verzích s ohledem na specifika konkrétních modelů, trhů a zákazníků. Momentálně je jisté pouze použití dvoulitru pro Civic Type R, chystaného na rok 2015. V něm bude mít výkon přes 280 koní. Dá se předpokládat, že v "downsizované" Evropě bude těchto verzí spíš více, než méně, ostatně je veřejným tajemstvím, že s objemem dolů půjde zanedlouho i turbodiesel 2.2 i-DTEC, jenž by měl být nahrazen motorem 1.6 i-DTEC Bi-Turbo.

Michal Fokt
Diskuze (149)
Avatar - King
22. 11. 2013 11:04
Re: Zrádce Honda:-)
Třeba na výběr bude, ale moc bych na to nesázel.
22. 11. 2013 00:24
Re: Bylo na čase
Motor má rád otáčky, nic moc sladění s převodovkou, ale letargickej?
21. 11. 2013 22:22
Re: Zrádce Honda:-)
No mi tam právě nepřijde, že by se to turbo ve výsledku nějak výrazněji lišilo. Dynamika podobná, spotřeba podobná... Jen tak dlouhou převodovku ta Mazda mít nemusela. To, že VT od Hondy bude dobré, to nepochybuju. K20 jsem bohužel nezkoušel (doma mám K20Z2) a GT86 také ne, takže zde těžko soudit, nemám s tím zkušenosti. Nicméně charakter mého dvoulitru mi zatím vyhovuje i přes atmosférické plnění. Oproti původnímu dvoulitru SR20DE v Primeře je neuvěřitelně pružný v nízkých otáčkách. Turbo by jistě bylo lepší... ale stačí mi to. K24 jsem chtěl, ale bylo to dalších 2000 EUR navíc, k tomu se ještě docela často pohybuju ve městě, takže ta spotřeba by asi nebyla zrovna nízká, tudíž jsem nakonec skončil o pár deci níže. To, že atmosféry budou vymírat, je dnes už asi jasné... ale byl bych rád, kdyby člověku zůstala možnost výběru (aspoň nějakého malého výběru).
Avatar - King
21. 11. 2013 22:01
Re: Zrádce Honda:-)
Jasně, já ti rozumím. Alternativa to určitě zajímavá je, z toho uživatelského hlediska jako střední motorizace. Ještě tak před pěti lety bych na takovou nabídku plivnul s tím, že 1.6 rulez. Dneska už si říkám, že když motor takové charakteristiky, který pro mě s postupem času začal dávat smysl, tak raději to turbo, než tohle. Ostatně [odkaz] ukazuje, že křivky jsou pěkná věc, ale to turbo prostě dělá víc muziky. Plus, jak už jsem zmínil, jsem přesvědčený o tom, že Honda udělá VT lépe.

Vezmi si, že dneska je Sky-G na stejné úrovni jako Honda ED [odkaz] což je od Mazdy neskutečný výkon a jednoduše to znamená, že za daného stavu asi nelze dosáhnout lepšího výsledku a prostoru ke zlepšení už moc není. Honda je bezpochyby benchmarkem pro atmosféry a i přes trochu odlišné technické řešení to dává stejný výsledek. Když už Honda za této situace vyvíjí maloobjemová turba, má k tomu sakra dobrý důvod a potvrzuje se tak v mých očích můj názor na věc. ;-) Nehledě na to, že dalším důkazem, že už to nejde, je 200k boxer v GT 86. pro někoho, kdo vyzkoušel K20 je to obrovské rozčarování. :-(
21. 11. 2013 19:37
Re: Zrádce Honda:-)
Jde o to, jak moc ty turbomotory bude Honda používat. Pokud bude většina aut v atmo a jen sportovní modely budou turbo, tak to nebude "dělat turba". Pokud bude mít prakticky všecko v turbu (jako VW rve TSI prakticky do všeho s výjimkou Upu), tak to je "dělat turba". Alespoň teda pro mě :-)

Já vím, že ti ten 88kW Sky-G motor není sympatický, ani já z něj nejsem nějak odvázaný, ale naprosto jej chápu a jako takový jde o zajímavé řešení, alternativu k stejně výkonnému turbu. Jde ale o to, že jak u toho Accorda 2.4, tak i u Mazdy 3 ve střední motorové konfiguraci typický zákazník ocení spíše tu pružnost a vysoký točivý moment než výkonovou špičku. Toť vše. Proto ten motor má větší smysl než 1,6ka téhož výkonu (která by měla tak 160 Nm).