VW e-up!: Elektrický diblík v předpremiéře
Ženevský autosalonu sice končí o tomto víkendu, ale Volkswagen už pořádá ve svém sídelním městě výroční setkání s novináři a investory. A snaží se nás s předstihem navnadit na podzimní frankfurtskou IAA. Koncept elektrického mini se dvěma véčky byl představen v září 2009 na tomtéž místě. Žluté autíčko mělo tehdy jen tři dveře, sériový model v bílé barvě na fotkách jich má pro změnu zase pět.
Jeho elektromotor poskytuje trvalý výkon 40 kW (54 k), hodnota největšího možného (tedy špičkového) je pak 60 kW (82 k). Točivý moment vrcholí 210 N.m a ke z sprintu z klidu na stokilometrovou rychlost potřebuje německý tichošlápek rovných 14 sekund. 1185 kg těžký Volkswagen e-up! však jede až 135 km/h, což k běžnému cestování stačí. A nejdůležitější údaj, tedy výdrž baterií? Na jedno nabití dokáže absolvovat klidně i 150 km, pochopitelně v závislosti na podmínkách. Lithium-iontové baterie s kapacitou 18,7 kWh se dobijí na 80 % během pouhé půlhodinky.
Přední nárazník nápadně připomíná původní studii, ale chybí mu hranatý prolis. Světlé pásky na bocích jsou ve skutečnosti diody pro denní svícení, podobný prvek se opakuje i vzadu. Kapota stejně jako u běžných upů zasahuje k logu automobilky a rozděluje příď opticky na dvě části, u konceptu e-up! z roku 2009 sahala až k nárazníku. Podvozek i prahy byly aerodynamicky optimalizovány. Autíčko jezdí na svébytných patnáctipalcových litých kolech, jinak se od svých běžnějších sourozenců až na absenci výfuku a nějaký ten nápis příliš neliší. Sedačky s integrovanými opěrkami dostaly šedobílé kožené čalounění s modrým prošíváním, jinak plastový interiér se pyšní i decentním chromováním.
Po zářijové premiéře na IAA jej budou moci začít zájemci objednávat nejpozději do konce letošního roku. O cenách zatím lze pouze spekulovat. Sériový up! jezdí už například na CNG, ale stranou nezůstanou ani další alternativní paliva a pohony. Kromě elektromobilu se objeví i hybridní verze s dvouválcem TDI 0,8 l z futuristického modelu XL 1. Té bude ale uvedení do sériové produkce trvat déle, ještě zhruba další dva roky.