VW Eos: první jízdní dojmy

VW Eos: první jízdní dojmy

 
 

Eos byla v řecké mytologii bohyně úsvitu, která každé ráno opouštěla moře a přinášela lidem denní jas. Právě v Řecku, na silničkách v okolí Atén jsme vyzkoušeli nový kabriolet od Volkswagenu.

Eos byla v řecké mytologii bohyně úsvitu, která každé ráno opouštěla moře a přinášela lidem denní jas. Právě v Řecku, na silničkách v okolí Atén jsme vyzkoušeli nový kabriolet od Volkswagenu.

Když se podíváme na poslední modely od Volkswagenu (Golf, Jetta, Passat, Golf Plus) musíme uznat, že jim něco chybí. To „něco“ jsou emoce, dynamika, zkrátka sportovní šmrnc. Samotný Wolfsburg to nepopírá, taky proto se máme v budoucnu dočkat nového designového směru, jako to naznačuje Concept A. Ze stejného důvodu byl zrychlen vývoj Golfu šesté generace, který přijde na trh o rok dříve. Nový Volkswagen Eos tento směr ukazuje, je to řeč budoucích tvarů. Výrazně řezané světlomety, masivní maska chladiče do V a mnohem sportovnější náboj.

Design vede

Ve srovnání s konkurencí, kterou představuje Mégane CC, 307 CC nebo novější Astra Twin Top a Focus CC, se design VW Eos skutečně povedl. Možná proto, že Eos nevzniknul na základě předlohy Golfu, tak jako konkurenční modely v případě svých kompaktních sourozenců. Eos je svébytný model, který sdílí prvky Golfu a Passatu. Za tak ladné a atraktivní křivky vděčí vůz pětidílné střeše, kterou Volkswagen pojmenoval CSC. Střecha není díky vícedílné konstrukci příliš dlouhá, čelní sklo je pak mnohem méně vyklenuté směrem do prostoru pro cestující, než jak je běžné u jiných kupé-kabrioletů. Tento jev vynikne při pohledu na vůz se staženou střechou z profilu, auto tak vypadá jako skutečný kabriolet. Výhodou tohoto řešení je také snadné nastupování a vystupování.

Volkswagenu Eos to sluší i v provedení kupé, tedy když je střecha nahoře. Jde vidět, že designéři moc dobře vědí, že kupé-kabriolety nejezdí pouze se staženou střechou, ale většinu času v základním provedení kupé. Eos takto vypadá velmi sportovně a vyzívá k dravé jízdě, v provedení kupé naštěstí nepůsobí jen jako kabriolet s čepicí. Tvar střechy perfektně sedí ke zbytku vozu a dotváří dynamický celek, před kterým se ostychem krčil i Golf GTI. Zvlášť tehdy, když VW Eos stojí na sportovních 17palcových kolech. Přední část střechy je prosklená, takže světlo seshora proudí do kabiny za jakéhokoli počasí, i když je střecha nahoře.

Pětidílná kouzelná střecha

V testovací den panovalo příjemných 26 stupňů, a tak jsme většinu času jezdili se staženou střechou. Nejprve bylo nutné spínačem mezi předními sedadly aktivovat střešní mechanismus. Jako první se zdvihne posuvný střední díl a odsune dozadu, pak se složí zadní okno včetně rámu, současně se otevře zavazadlový prostor, kam se spustí celý střešní modul. Nakonec zmizí v zadních bocích i střešní sloupky. Pak už jen stačí sundat okna a vyrazit. Podle výrobce to trvá 25 sekund, my jsme naměřili necelých 30. Celý proces proměny kupé v kabriolet můžete vidět na našem videu z frankfurtského autosalonu.

Při jízdě jsme v interiéru běžně konverzovali do 80 km/h – 90 km/h, s vytaženými bočními okny cca do 130 km/h – zkrátka optimální pokec na dálnici. Při vyšších rychlostech nečekejte v kabině žádný uragán, jen musíte na spolujezdce zvýšit hlas nebo zesílit muziku. Eos nabízí se svými rozměry 4,41 x 1,79 x 1,44 m o kapku více vnitřního prostoru než konkurenti, ale pamatujte na to, že ve čtyřech se dá cestovat pouze na krátké vzdálenosti. Místa u kolen není rozhodně tolik jako v golfu a při natažené střeše budou mít vyšší pasažéři vzadu problémy s místem pro hlavu. Dalším plusem Eosu oproti konkurenci je provedení interiéru, které je odlišné od Golfu, což nelze říct v případě Méganu CC, třistasedmičky, Astry Twin Top ani Focusu CC. Uznáváme, že slovenský designér interiéru se částečně inspiroval u golfu a passatu, ale přístrojová deska Eosu není ani s jedním z dvojice modelů totožná. To, jestli se vám provedení interiéru líbí nebo ne, nechám čistě na vás.

Zavazadlový prostor

Ve variantě kabriolet nabízí Eos trošku jiný způsob uspořádání zavazadlového prostoru. Zatímco většina konkurentů má pod složenou střechou v zavazadlovém prostoru roletku, pod níž je možné uložit zavazadla, VW Eos nabízí pevný kryt, jehož zajištění hlídají senzory. Těžko říct, které řešení je praktičtější, řešení s roletkou většinou pokrývá celou šířku zavazadlového prostoru, prostor ohraničený pevným krytem u VW Eos je užší, ale zato o něco vyšší. Výhoda je možná v tom, že pevné řešení není tolik ohroženo kontaktem s ostrým předmětem jako u roletky. Pokud jde o čísla, je-li střecha složená v zádi, nabídne Eos 205 litrů zavazadlového prostoru. Ve variantě kupé, kdy je střecha nahoře, je k dispozici 380 litrů (navíc 30 litrů oproti Golfu). Sice nepředpokládáme, že byste se s kabrioletem vydali na hory, ale přesto stojí za zmínku průvlak mezi zadními sedadly, který lze využít pro lyže nebo jiné delší předměty.

Za volantem

Sedáme za volant, nalezení optimální pozice za volantem je otázkou pár sekund, všechny ovládací jsou shodné s jinými vozy VW. Ačkoli člověk sedí o něco níž, pozice je pohodlná, sedadla sice mají mírné boční vedení, ale jinak odpovídají charakteru vozu. Kupé-kabriolety nepatří mezi žrouty asfaltu, jejich doménou je plynulá a komfortní jízda, a tak je třeba k VW Eosu přistupovat. Naladění podvozku je spíše komfortní a skvěle absorbuje nerovnosti. Věřím, že podvozek „vyhladí“ i pověstné díry v Česku. Karoserie je překvapivě tuhá, za což musíme konstruktéry pochválit. Řízení je citlivé jako u všech VW, tedy velmi málo a s nulovou zpětnou vazbou od kol. To samé platí o podvozku, který moc nekomunikuje.

K dispozici jsme měli tři dvoulitrové motory – benzínový 2.0 FSI a jeho přeplňovanou variantu 2.0 TFSI, třetím do party byl turbodiesel 2.0 TDI. Během kroužení v silničkách plných zatáček doprovázela Eos výrazná nedotáčivost, zvlášť s dvoulitrovým tédéíčkem, které je nejtěžší na předek. Zdálo se nám, že Eos měl problémy s přenesením výkonu na přední nápravu u 200koňového 2.0 TFSI a vznětového 2.0 TDI, kontrolka ESP blikala při výjezdu z prudké zatáčky až příliš často, ale spíše bych to dal za vinu kluzčímu asfaltu na přímořských silničkách, jejich povrch obsahuje více soli. Přeplňovaný 2.0 TFSI přitom neměl takovou špičku jako u Golfu GTI. Přesto se nám nejlépe jezdilo s atmosférickým 2.0 FSI, jehož lineární průběh výkonu optimálně vyhovoval charakteru podvozku i citlivěji naladěnému ESP. Šestistupňová manuální převodovka pracovala ve všech případech přesně, dvouspojkový automat DSG je vyhrazen pouze pro vrcholný šestiválec 3.2 FSI.

Nutno přiznat, že Eos od VW nás překvapil a považujeme ho momentálně za nejlepší a nejvyspělejší kupé-kabriolet ve své kategorii. Situaci může zvrátit nová Astra Twin Top a především Focus CC. Volkswagen Eos (stejně jako ostatní CC) útočí hlavně na ženy, a tak lze očekávat největší zájem o základní motorizaci 1.6 FSI, za kterou si Volkswagen účtuje 688 800 Kč. Tento motor bude v nabídce až od poloviny roku, později budou následovat i 2.0 TDI a 3.2 FSI V6. Zájemci o Eos se zatím musí spokojit se zážehovými motory 2.0 FSI a 2.0 TFSI.

Odhadnout poptávku na českém trhu v tomto neobvyklém segmentu není snadné, ale český dovozce přepokládá, že by ročně mohli dealeři prodat 50 až 100 vozů.

Volkswagen Eos - Ceny v ČR
Motor1.6 FSI2.0 FSI2.0 TFSI3.2 FSI V62.0 TDI
Zdvihový objem [cm3]15981984198431891968
Válce/ventily 4/44/44/46/44/2
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]85/6000110/6000147/5100-6000184/6250103/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]155/4000200/3500280/1800-5000330/3000320/1800
Max. rychlost [km/h]192210232247206
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,99,87,87,310,3
Komb. spotřeba [l/100 km]7,78,38,49,36,1
Cena [Kč]688.800,-737.100,-846.000,---

Podrobný ceník ke stažení na www.volkswagen.cz

Spolupracujeme s TipCars.com
V nošovické Hyundai si zaměstnanci polepší o 12 procent V nošovické Hyundai si zaměstnanci polepší o 12 procent

Zaměstnancům nošovické automobilky Hyundai vzrostou s…

V bývalých továrnách v pražských Vysočanech má vzniknout muzeum Pragy V bývalých továrnách v pražských Vysočanech má vzniknout muzeum Pragy

V areálu bývalé tovární haly firmy Praga má vzniknout…

Luděk Niedermayer: Růst Česka narazil na skleněný strop Luděk Niedermayer: Růst Česka narazil na skleněný strop

Česká ekonomika je historicky nejlépe připravená…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní

V ČR vyráběný Hyundai ix20 se nabízí od roku 2010.…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 




Volkswagen Eos letos končí, vyrábět se bude do května Volkswagen Eos letos končí, vyrábět se bude do května

Éra čtyřmístných kupé kabrioletů se chýlí ke konci a…

Volkswagen Eos skončí bez nástupce Volkswagen Eos skončí bez nástupce

Až se nejhezčí kabriolet od Volkswagenu všech dob…

 



 
Turbodmychadla VGT: Naklápění lopatek čtyřikrát jinak (+videa)

Turbodmychadla VGT: Naklápění lopatek čtyřikrát jinak

Dnes 08:00

Turbodmychadla s proměnnou geometrií rozváděcích lopatek statoru turbíny jsou nedílnou součástí vznětových motorů už od 90. let a emisní normy Euro 2. Dnes koncepce existuje už ve čtyřech různých provedeních. Víte, čím se jednotlivá řešení liší?




Blesk.cz

Gábina Bártová definitivně ukončila manželství s Noidem! Rozvod a drsný vzkaz

Gábina Bártová definitivně ukončila manželství s…

Ani druhé manželství mu dlouho nevydrželo. Muzikant Vašek Noid Bárta (36) definitivně přišel o manželku Gabrielu…

Aerolinky American Airlines pronikly do Číny. Koupí tu podíl v jedničce na trhu

Aerolinky American Airlines pronikly do Číny. Koupí…

Americká letecká společnost American Airlines Group koupí podíl v největších čínských…

 

iSport.cz

Divoké africké derby v Paříži. Divák složil hráče, sudí ukončil zápas

Divoké africké derby v Paříži. Divák složil hráče,…

Přípravné fotbalové utkání v Paříži mezi africkými rivaly Senegalem a Pobřežím slonoviny zůstalo v pondělí…

Ostuda, jsem trapná! Strýcová se při prohře s Plíškovou hádala s koučem

Ostuda, jsem trapná! Strýcová se při prohře s…

Pikantní české osmifinále nabídl prestižní turnaj v Miami. Nasazená dvojka Karolína Plíšková v něm porazila…

 

Reflex.cz

Pohádkový luxus v královském apartmá v Burdž al-Arab, nejslavnějším hotelu Dubaje

Pohádkový luxus v královském apartmá v Burdž…

Hotel Burdž al-Arab patří nejenom k nejluxusnějším hotelům světa, ale stal se i ikonou překotně se rozvíjející…

Z berlínského muzea ukradli vzácnou stokilogramovou zlatou minci, má cenu 112 milionů korun

Z berlínského muzea ukradli vzácnou stokilogramovou…

Jednu z největších a nevzácnějších zlatých mincí světa, které se říká „Big Maple Leaf“, ukradli v pondělí…