Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

VW Eos: první jízdní dojmy

Tomáš Votruba
Diskuze (281)
Eos byla v řecké mytologii bohyně úsvitu, která každé ráno opouštěla moře a přinášela lidem denní jas. Právě v Řecku, na silničkách v okolí Atén jsme vyzkoušeli nový kabriolet od Volkswagenu.

Eos byla v řecké mytologii bohyně úsvitu, která každé ráno opouštěla moře a přinášela lidem denní jas. Právě v Řecku, na silničkách v okolí Atén jsme vyzkoušeli nový kabriolet od Volkswagenu.

Když se podíváme na poslední modely od Volkswagenu (Golf, Jetta, Passat, Golf Plus) musíme uznat, že jim něco chybí. To „něco“ jsou emoce, dynamika, zkrátka sportovní šmrnc. Samotný Wolfsburg to nepopírá, taky proto se máme v budoucnu dočkat nového designového směru, jako to naznačuje Concept A. Ze stejného důvodu byl zrychlen vývoj Golfu šesté generace, který přijde na trh o rok dříve. Nový Volkswagen Eos tento směr ukazuje, je to řeč budoucích tvarů. Výrazně řezané světlomety, masivní maska chladiče do V a mnohem sportovnější náboj.

Design vede

Ve srovnání s konkurencí, kterou představuje Mégane CC, 307 CC nebo novější Astra Twin Top a Focus CC, se design VW Eos skutečně povedl. Možná proto, že Eos nevzniknul na základě předlohy Golfu, tak jako konkurenční modely v případě svých kompaktních sourozenců. Eos je svébytný model, který sdílí prvky Golfu a Passatu. Za tak ladné a atraktivní křivky vděčí vůz pětidílné střeše, kterou Volkswagen pojmenoval CSC. Střecha není díky vícedílné konstrukci příliš dlouhá, čelní sklo je pak mnohem méně vyklenuté směrem do prostoru pro cestující, než jak je běžné u jiných kupé-kabrioletů. Tento jev vynikne při pohledu na vůz se staženou střechou z profilu, auto tak vypadá jako skutečný kabriolet. Výhodou tohoto řešení je také snadné nastupování a vystupování.

Volkswagenu Eos to sluší i v provedení kupé, tedy když je střecha nahoře. Jde vidět, že designéři moc dobře vědí, že kupé-kabriolety nejezdí pouze se staženou střechou, ale většinu času v základním provedení kupé. Eos takto vypadá velmi sportovně a vyzívá k dravé jízdě, v provedení kupé naštěstí nepůsobí jen jako kabriolet s čepicí. Tvar střechy perfektně sedí ke zbytku vozu a dotváří dynamický celek, před kterým se ostychem krčil i Golf GTI. Zvlášť tehdy, když VW Eos stojí na sportovních 17palcových kolech. Přední část střechy je prosklená, takže světlo seshora proudí do kabiny za jakéhokoli počasí, i když je střecha nahoře.

Pětidílná kouzelná střecha

V testovací den panovalo příjemných 26 stupňů, a tak jsme většinu času jezdili se staženou střechou. Nejprve bylo nutné spínačem mezi předními sedadly aktivovat střešní mechanismus. Jako první se zdvihne posuvný střední díl a odsune dozadu, pak se složí zadní okno včetně rámu, současně se otevře zavazadlový prostor, kam se spustí celý střešní modul. Nakonec zmizí v zadních bocích i střešní sloupky. Pak už jen stačí sundat okna a vyrazit. Podle výrobce to trvá 25 sekund, my jsme naměřili necelých 30. Celý proces proměny kupé v kabriolet můžete vidět na našem videu z frankfurtského autosalonu.

Při jízdě jsme v interiéru běžně konverzovali do 80 km/h – 90 km/h, s vytaženými bočními okny cca do 130 km/h – zkrátka optimální pokec na dálnici. Při vyšších rychlostech nečekejte v kabině žádný uragán, jen musíte na spolujezdce zvýšit hlas nebo zesílit muziku. Eos nabízí se svými rozměry 4,41 x 1,79 x 1,44 m o kapku více vnitřního prostoru než konkurenti, ale pamatujte na to, že ve čtyřech se dá cestovat pouze na krátké vzdálenosti. Místa u kolen není rozhodně tolik jako v golfu a při natažené střeše budou mít vyšší pasažéři vzadu problémy s místem pro hlavu. Dalším plusem Eosu oproti konkurenci je provedení interiéru, které je odlišné od Golfu, což nelze říct v případě Méganu CC, třistasedmičky, Astry Twin Top ani Focusu CC. Uznáváme, že slovenský designér interiéru se částečně inspiroval u golfu a passatu, ale přístrojová deska Eosu není ani s jedním z dvojice modelů totožná. To, jestli se vám provedení interiéru líbí nebo ne, nechám čistě na vás.

Zavazadlový prostor

Ve variantě kabriolet nabízí Eos trošku jiný způsob uspořádání zavazadlového prostoru. Zatímco většina konkurentů má pod složenou střechou v zavazadlovém prostoru roletku, pod níž je možné uložit zavazadla, VW Eos nabízí pevný kryt, jehož zajištění hlídají senzory. Těžko říct, které řešení je praktičtější, řešení s roletkou většinou pokrývá celou šířku zavazadlového prostoru, prostor ohraničený pevným krytem u VW Eos je užší, ale zato o něco vyšší. Výhoda je možná v tom, že pevné řešení není tolik ohroženo kontaktem s ostrým předmětem jako u roletky. Pokud jde o čísla, je-li střecha složená v zádi, nabídne Eos 205 litrů zavazadlového prostoru. Ve variantě kupé, kdy je střecha nahoře, je k dispozici 380 litrů (navíc 30 litrů oproti Golfu). Sice nepředpokládáme, že byste se s kabrioletem vydali na hory, ale přesto stojí za zmínku průvlak mezi zadními sedadly, který lze využít pro lyže nebo jiné delší předměty.

Za volantem

Sedáme za volant, nalezení optimální pozice za volantem je otázkou pár sekund, všechny ovládací jsou shodné s jinými vozy VW. Ačkoli člověk sedí o něco níž, pozice je pohodlná, sedadla sice mají mírné boční vedení, ale jinak odpovídají charakteru vozu. Kupé-kabriolety nepatří mezi žrouty asfaltu, jejich doménou je plynulá a komfortní jízda, a tak je třeba k VW Eosu přistupovat. Naladění podvozku je spíše komfortní a skvěle absorbuje nerovnosti. Věřím, že podvozek „vyhladí“ i pověstné díry v Česku. Karoserie je překvapivě tuhá, za což musíme konstruktéry pochválit. Řízení je citlivé jako u všech VW, tedy velmi málo a s nulovou zpětnou vazbou od kol. To samé platí o podvozku, který moc nekomunikuje.

K dispozici jsme měli tři dvoulitrové motory – benzínový 2.0 FSI a jeho přeplňovanou variantu 2.0 TFSI, třetím do party byl turbodiesel 2.0 TDI. Během kroužení v silničkách plných zatáček doprovázela Eos výrazná nedotáčivost, zvlášť s dvoulitrovým tédéíčkem, které je nejtěžší na předek. Zdálo se nám, že Eos měl problémy s přenesením výkonu na přední nápravu u 200koňového 2.0 TFSI a vznětového 2.0 TDI, kontrolka ESP blikala při výjezdu z prudké zatáčky až příliš často, ale spíše bych to dal za vinu kluzčímu asfaltu na přímořských silničkách, jejich povrch obsahuje více soli. Přeplňovaný 2.0 TFSI přitom neměl takovou špičku jako u Golfu GTI. Přesto se nám nejlépe jezdilo s atmosférickým 2.0 FSI, jehož lineární průběh výkonu optimálně vyhovoval charakteru podvozku i citlivěji naladěnému ESP. Šestistupňová manuální převodovka pracovala ve všech případech přesně, dvouspojkový automat DSG je vyhrazen pouze pro vrcholný šestiválec 3.2 FSI.

Nutno přiznat, že Eos od VW nás překvapil a považujeme ho momentálně za nejlepší a nejvyspělejší kupé-kabriolet ve své kategorii. Situaci může zvrátit nová Astra Twin Top a především Focus CC. Volkswagen Eos (stejně jako ostatní CC) útočí hlavně na ženy, a tak lze očekávat největší zájem o základní motorizaci 1.6 FSI, za kterou si Volkswagen účtuje 688 800 Kč. Tento motor bude v nabídce až od poloviny roku, později budou následovat i 2.0 TDI a 3.2 FSI V6. Zájemci o Eos se zatím musí spokojit se zážehovými motory 2.0 FSI a 2.0 TFSI.

Odhadnout poptávku na českém trhu v tomto neobvyklém segmentu není snadné, ale český dovozce přepokládá, že by ročně mohli dealeři prodat 50 až 100 vozů.

Volkswagen Eos - Ceny v ČR
Motor 1.6 FSI 2.0 FSI 2.0 TFSI 3.2 FSI V6 2.0 TDI
Zdvihový objem [cm3] 1598 1984 1984 3189 1968
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 6/4 4/2
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 85/6000 110/6000 147/5100-6000 184/6250 103/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 155/4000 200/3500 280/1800-5000 330/3000 320/1800
Max. rychlost [km/h] 192 210 232 247 206
Zrychlení 0-100 km/h [s] 11,9 9,8 7,8 7,3 10,3
Komb. spotřeba [l/100 km] 7,7 8,3 8,4 9,3 6,1
Cena [Kč] 688.800,- 737.100,- 846.000,- - -

Podrobný ceník ke stažení na www.volkswagen.cz

Tomáš Votruba
Diskuze (281)
10. 6. 2006 22:05
Re: bez titulku
:-) :yes:
10. 6. 2006 22:04
Re: PROBUĎ SE ZE ZOUFALSTVÍ
Jak můžeš stavět dilema - G1 proti Sonatě... to snad ne...
10. 6. 2006 00:26
Re: bez titulku
Měl by ses krotit, psát tu o autech a ne o mě :no: :no: :no:
10. 6. 2006 00:24
Re: PROBUĎ SE ZE ZOUFALSTVÍ
Golf I a nová Sonata ;-\ Kam chodíš, na ty nesmysly? :no: P.S. také tě lituji...
27. 5. 2006 20:19
Re: VYBER SI
>:D >:-[] :yes: :yes: