VW Group po 13 letech klesly prodeje, Škoda ale opět překonala milion
Německá automobilová skupina Volkswagen zaznamenala loni první pokles prodeje od roku 2002. Odbyt vozů skupiny, do níž patří i česká Škoda Auto, se z předloňského rekordu 10,14 milionu snížil o dvě procenta na 9,93 milionu. Vedle emisního skandálu, který se odrazil na některých trzích v závěru roku, za to může slabá poptávka v Číně a propad trhů v některých dalších rozvíjejících se zemích světa.
V samotném prosinci klesl prodej vozů skupiny meziročně o 5,2 procenta na 834.000 vozů. Vlajková značka VW prodala za celý rok 5,82 milionu vozů, o 4,8 procenta méně než v roce 2014. V prosinci se její odbyt snížil meziročně o 7,9 procenta na 487.000 vozů. Pokles mateřské značky je tak hlavním důvodem snížení celkových prodejů koncernu.
Zatímco prodeje celého koncernu klesly, mladoboleslavská Škoda Auto si meziročně pomohla. Její prodeje meziročně vzrostly o 1,8 procenta na celkových 1,055 milionu aut. Růst prodejů zaznamenaly i značky Audi, Porsche a Seat.
Loni výrazně zpomalil růst čínského trhu a dvoucifernými tempy se propadaly prodeje automobilů v Rusku a Brazílii. Skandál s manipulacemi emisí u naftových vozů pak vedl k celoročnímu poklesu prodeje značky VW ve Spojených státech o téměř pět procent, odbyt celé skupiny tam ale stoupl o 1,2 procenta. Americký trh se ale na celkovém prodeji skupiny podílí jen 3,5 procenty.
Prodeje koncernu VW Group v roce 2015 podle značek | |||
Značka | Prodeje 2015 [ks] | Prodeje 2014 [ks] | Meziroční změna [%] |
Volkswagen | 5.823.400 | 6.118.700 | -4,8 |
Audi | 1.803.200 | 1.741.100 | +3,6 |
Škoda | 1.055.500 | 1.037.200 | +1,8 |
Seat | 400.000 | 390.500 | +2,4 |
Porsche | 225.100 | 189.800 | +18,6 |
Volkswagen Commercial Vehicles | 430.800 | 446.600 | -3,5 |
MAN | 102.500 | 120.100 | -14,7 |
Scania (odhad) | 76.600 | 79.800 | -4,0 |
CELKEM | 9.930.600 | 10.137.400 | -2,0 |
Odbyt vozů v Číně, která je pro skupinu největším jednotlivým trhem světa, klesl o 3,4 procenta na 3,55 milionu vozů. V Rusku se prodej propadl o 37 a v Brazílii o 38 procent. V Evropě naopak prodej posílil o 2,5 procenta na 3,95 milionu.
„Dodat téměř deset milionů vozů je vynikající výsledek, zejména s ohledem na nadále obtížnou situaci na trhu v některých oblastech i na problém s naftovými vozy v posledním čtvrtletí,“ říká k prodejním výsledkům šéf skupiny Matthias Müller, který v důsledku kauzy Dieselgate na tomto postu vystřídal Martin Winterkorna.
Volkswagen se loni v prvním pololetí dostal z hlediska prodeje před japonskou Toyotu na první místo na světě, na podzim ale kvůli skandálu ztratil. Toyota a americká automobilová jednička General Motors oznámí celoroční prodeje v příštích dnech. Toyota minulý měsíc odhadla, že prodej by měl za rok 2015 mírně klesnout na 10,1 milionu vozů.
Koncern Volkswagen vlastní 12 značek. Patří mezi ně značky osobních aut VW, Audi, Seat, Škoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini a Porsche, nákladních vozů MAN, Scania, dále užitkové vozy Volkswagen a motocykly Ducati.
Prodeje koncernu VW Group v roce 2015 podle trhů | |||
Trh | Prodeje 2015 [ks] | Prodeje 2014 [ks] | Meziroční změna [%] |
Evropa | 4.045.400 | 3.945.200 | +2,5 |
Německo | 1.289.100 | 1.239.300 | +4,0 |
Rusko | 174.300 | 275.800 | -36,8 |
Severní Amerika | 931.800 | 892.800 | +4,4 |
USA | 607.100 | 599.700 | +1,2 |
Jižní Amerika | 558.300 | 794.800 | -29,8 |
Brazílie | 389.900 | 629.800 | -38,1 |
Asie | 3.934.900 | 4.057.700 | -3,0 |
Čína | 3.548.600 | 3.675.300 | -3,4 |
CELKEM | 9.930.600 | 10.137.400 | -2,0 |