VW Karmann Cheetah (1971): Brouk ve sportovním převleku

 

Cenově dostupné roadstery dnes prakticky vymizely, výjimkou budiž Mazda MX-5. Ale i ta je pro někoho příliš drahá. Před 45 lety o něčem podobném přemýšleli u Volkswagenu...

Volkswagen na začátku 70. let minulého věku ještě ctil svůj název. Idea levného sporťáku mu nebyla úplně cizí, vždyť tenkrát vyráběl baculatý Karmann-Ghia Typ 14 v uzavřené i otevřené verzi. Lidovou techniku měl i jiný model: Porsche 914. Proč nenahradit přestárlého vysloužilce něčím modernějším? Wolfsburg si vybral spolupracovníky nadmíru povolané...

V kooperaci s karosárnou Wilhelm Karmann GmbH a Ital Designem (Ghiu koupil Ford) postavil experimentální prototyp Cheetah (gepard) a představil jej na prestižní jarní ženevské výstavě, psal se rok 1971. Šlo o dvoumístný dvoudveřový roadster, nebo spíše roadster-kupé. Měl totiž odnímatelný, částečně látkový a částečně průhledný střešní panel s oknem, který bylo možné uložit mezi přední sedadla. Ale sloupky a rámy oken zůstávaly na svých místech. Nic nového pod sluncem.... O unikátní konstrukci horní části se postaral právě Karmann.

Při pohledu na záď je jasné, odkud vál vítr, co se techniky týkalo. Srdcem vozu byl totiž vzduchem chlazený plochý čtyřválec OHV, právě od VW. Z objemu 1584 cm3 dával 37 kW, tedy rovných 50 koní ve 4000 otáčkách. Jistě, nešlo opět o nic jiného než převlečeného Brouka. A to včetně čtyřstupňové přímo řazené převodovky a podvozku s rozvorem 2132 mm, ten však konstruktéři razantně, takřka o 300 mm zkrátili.

Tvary ale auto dostalo poněkud modernější a hlavně z Itálie. Linky bez zbytečných kudrlinek a ozdob, kde měl hlavní slovo kvádr, připomínaly o rok starší koncept Tapiro, který mimochodem využíval podvozkových skupin i motoru 914/6. A koneckonců, byly prostě v módě. Totéž se dalo říci o předních výklopných světlometech.

Pokud vám přijde tenhle pseudosporťáček opravdu maličký, nemýlíte se. Auto totiž měřilo jen 3,38 m, bylo 1,58 m široké a 1,23 m nízké. O nějaké trhání asfaltu tu nešlo, použitá technika mu umožňovala rozjet se maximálně na 140 km/h. Ze současného pohledu vyvolají parametry spíše úsměv na tváři.

VW chtěl Cheetah skutečně masově vyrábět, ale kvůli nákladům na něj nakonec nedošlo, ekonomická alternativa ke zmíněné devětsetčtrnáctce se na trh nedostala. Bylo to dobře, nebo špatně? Určitě škoda, že jeho potenciál obchodně nevyužil. Ale nezapomínejme, že v roce 1973 přišla první palivová krize a hned poté se zpřísnily americké bezpečnostní předpisy. Drtivá většina produkce evropských (nejen německých, ale hlavně britských) sportovních vozů tenkrát putovala za oceán a přinášela výrobcům značné zisky, dolary do kasiček se jen hrnuly...

Je zvláštní, jak se cesty všech tří firem znovu spojily. Turínské studio dnes Volkswagen vlastní a Karmannovu firmu (existovala od roku 1901!) taktéž, po jejím krachu převzal závod v Osnabrücku. Historie je nevyzpytatelná a ráda se opakuje...

Spolupracujeme s TipCars.com
Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z

Turecko po dubnovém referendu o změnách ústavy přehodnotí…

Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace

Oborové svazy a asociace vítají nominaci Jiřího Havlíčka…

Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad

Bývalý velvyslanec v USA a Rusku Petr Kolář nebude…

Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM

Twitteru došla trpělivost. V boji proti fake news, hoaxům…

 
Zdroj: Worldcarfans, Auta 5P
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
V Bratislavě před 35 lety vyvíjeli malou dodávku. Byl to neúspěšný projekt V Bratislavě před 35 lety vyvíjeli malou dodávku. Byl to neúspěšný projekt

Malý užitkový automobil měl mít zhruba poloviční nosnost…

Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

 




VW Brouk měl dostat dva páry dveří. Pak ale přišel Golf VW Brouk měl dostat dva páry dveří. Pak ale přišel Golf

Volkswagen Typ 1, známý jako Brouk, mohl do sedmdesátých…

Na pořízení Brouka od VW s 28 tisíci kilometry 600 tisíc korun nestačí Na pořízení Brouka od VW s 28 tisíci kilometry 600 tisíc korun nestačí

Oblá legenda Volkswagenu se vyráběla až do roku 2003 a…

 



 
Gazela BMW B5 (BMW 2001): Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Gazela BMW B5: Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Včera

V první polovině 70. let vznikl na severní Moravě velmi zajímavý závodní automobil pojmenovaný Gazela. Ač jeho tvůrci vycházeli z oblíbeného kupé 110 R, technicky i tvarově šlo o něco úplně jiného.




Blesk.cz

Retro je všechno! Recenze 5 Neo Geo klasik pro Nintendo Switch

Retro je všechno! Recenze 5 Neo Geo klasik pro…

S příchodem každé nové herní konzole se hráči těší nejvíce na nové a exkluzivní tituly. Jenže i na nové mašince…

TOP 09 změnila logo. V boji o voliče jí má pomoci Schwarzenbergův motýlek

TOP 09 změnila logo. V boji o voliče jí má pomoci…

TOP 09 změnila logo, zařadila do něj motiv motýlka, jakého nosí její čestný předseda Karel Schwarzenberg.…

 

iSport.cz

Šlesingr jako Koukalová. Šéfovi biatlonu nepodal ruku, ztratil respekt

Šlesingr jako Koukalová. Šéfovi biatlonu nepodal…

 Sezona již skončila, ale z hlavy to jen tak vyhnat opravdu nejde. Doping. Ostatně když Ondřej Moravec s…

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká Hlaváč v upřímné zpovědi

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká…

Se Spartou prožil bleskový konec ve čtvrtfinále play off. Kometa vyhrála 4:0, pražský hokejový kolos těžce…

 

Reflex.cz

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Vladimír Mišík oslavil před pár dny velkolepě sedmdesátiny, Adam Mišík bude mít letos v květnu dvacetiny. Dva…