Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

VW Karmann Cheetah (1971): Brouk ve sportovním převleku

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
Cenově dostupné roadstery dnes prakticky vymizely, výjimkou budiž Mazda MX-5. Ale i ta je pro někoho příliš drahá. Před 45 lety o něčem podobném přemýšleli u Volkswagenu...

Volkswagen na začátku 70. let minulého věku ještě ctil svůj název. Idea levného sporťáku mu nebyla úplně cizí, vždyť tenkrát vyráběl baculatý Karmann-Ghia Typ 14 v uzavřené i otevřené verzi. Lidovou techniku měl i jiný model: Porsche 914. Proč nenahradit přestárlého vysloužilce něčím modernějším? Wolfsburg si vybral spolupracovníky nadmíru povolané...

V kooperaci s karosárnou Wilhelm Karmann GmbH a Ital Designem (Ghiu koupil Ford) postavil experimentální prototyp Cheetah (gepard) a představil jej na prestižní jarní ženevské výstavě, psal se rok 1971. Šlo o dvoumístný dvoudveřový roadster, nebo spíše roadster-kupé. Měl totiž odnímatelný, částečně látkový a částečně průhledný střešní panel s oknem, který bylo možné uložit mezi přední sedadla. Ale sloupky a rámy oken zůstávaly na svých místech. Nic nového pod sluncem.... O unikátní konstrukci horní části se postaral právě Karmann.

Při pohledu na záď je jasné, odkud vál vítr, co se techniky týkalo. Srdcem vozu byl totiž vzduchem chlazený plochý čtyřválec OHV, právě od VW. Z objemu 1584 cm3 dával 37 kW, tedy rovných 50 koní ve 4000 otáčkách. Jistě, nešlo opět o nic jiného než převlečeného Brouka. A to včetně čtyřstupňové přímo řazené převodovky a podvozku s rozvorem 2132 mm, ten však konstruktéři razantně, takřka o 300 mm zkrátili.

Tvary ale auto dostalo poněkud modernější a hlavně z Itálie. Linky bez zbytečných kudrlinek a ozdob, kde měl hlavní slovo kvádr, připomínaly o rok starší koncept Tapiro, který mimochodem využíval podvozkových skupin i motoru 914/6. A koneckonců, byly prostě v módě. Totéž se dalo říci o předních výklopných světlometech.

Pokud vám přijde tenhle pseudosporťáček opravdu maličký, nemýlíte se. Auto totiž měřilo jen 3,38 m, bylo 1,58 m široké a 1,23 m nízké. O nějaké trhání asfaltu tu nešlo, použitá technika mu umožňovala rozjet se maximálně na 140 km/h. Ze současného pohledu vyvolají parametry spíše úsměv na tváři.

VW chtěl Cheetah skutečně masově vyrábět, ale kvůli nákladům na něj nakonec nedošlo, ekonomická alternativa ke zmíněné devětsetčtrnáctce se na trh nedostala. Bylo to dobře, nebo špatně? Určitě škoda, že jeho potenciál obchodně nevyužil. Ale nezapomínejme, že v roce 1973 přišla první palivová krize a hned poté se zpřísnily americké bezpečnostní předpisy. Drtivá většina produkce evropských (nejen německých, ale hlavně britských) sportovních vozů tenkrát putovala za oceán a přinášela výrobcům značné zisky, dolary do kasiček se jen hrnuly...

Je zvláštní, jak se cesty všech tří firem znovu spojily. Turínské studio dnes Volkswagen vlastní a Karmannovu firmu (existovala od roku 1901!) taktéž, po jejím krachu převzal závod v Osnabrücku. Historie je nevyzpytatelná a ráda se opakuje...

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
Avatar - beibej
14. 4. 2016 23:46
X1/9
Taky mi to na první pohled připomělo X1/9. A se jménem Cheetah mám spojené Lamborghini bez dveří.
Avatar - wakantanka
14. 4. 2016 20:22
zaujimave
Vozidielko z historie. Este zaujimavejsie je to ci sa vyroba vyplatila Fiatu s jeho X1/9. Nevie to nahodou autor ci niekto iny.?