TEST VW Passat CC 3.6 FSI 4Motion – Vrchol, jak se patří
Je v podstatě jedno, jestli máte pod kapotou čtyřválcové TDI nebo základní, ale velmi dobré TSI. V každém případě vzbudíte s Passatem CC pozdvižení, ať jste v koloně na pražské magistrále nebo přijedete někam na maloměsto. Design tohoto Volkswagenu je jeho hlavní zbraní a hlavním prodejním argumentem. I kdyby vše ostatní bylo podprůměrné, o zájem zákazníků nebude mít VW nouzi. Jenže jednoznačné chyby se na této kombinaci osvědčené techniky a nového kabátu hledají těžko.
Design prodává…
…a zajímavé je na tom hlavně to, že se tak děje u značky, která po řadu let platí spíše za stylisticky konzervativní brand. Scirocco a Passat CC vybočují, Golf šesté generace, zdá se, zůstane nadčasovým Volkswagenem se vším všudy. Management VW v podstatě využil popularity Mercedesu CLS a rozhodl o výrobě podobně koncipovaného auta směřujícího o třídu níže. Minimálně třetinový rozdíl v ceně znamená, že plně vybavený model se šestiválcem a pohonem všech kol bude stát kolem 1,3 milionu korun, základní čtyřválce s pohonem předních kol se vejdou pod 800 tisíc bez ohledu na to, zda preferujete naftu nebo benzin. To je přitom cenové pásmo, kde se ještě před několika lety běžně pohyboval obyčejný Passat. Kde je zakopán pes? Technika a řada dílů v interiéru pochází z Passatu. VW tedy nenabízí klasické uspořádání pohonu s jeho dynamickými výhodami, ale na druhou stranu známý základ dokáže přivést na hranici jeho technických možností.
vw passat testy strednitrida kupe
Stylistické ingredience…
…Passatu CC jsou známé a jednoduše pojmenovatelné. Nižší silueta, bezrámová okna ve všech dveřích, extrémně skloněné zadní okno a zaoblení přídě i zádě. To vše dohromady tvoří mix, který sice nevysvětluje význam zkratky CC, ale vypadá skvěle jak na obrázcích, tak i ve skutečnosti. Škoda, že plnohodnotný mezistupeň na cestě od Passatu k Phaetonu nemá vlastní jméno.
Čelní pohled na vůz překvapuje dojmem značné šířky. Máte-li navíc ve voze příplatkové střešní okno jako my, opticky čisté tvary vypadají ještě ušlechtileji díky oknu zdánlivě končícímu až kdesi daleko na střeše. Nevýhodou této konstrukce je nemožnost střechu odsunovat vzad, ale jen vyklápět o několik centimetrů vzhůru. Proti pevnému velkoplošnému prosklení – které dnes nabízí několik automobilek – to pokrok ale je.
Na fotografiích vypadá Passat CC menší než ve skutečnosti díky velkým kolům, posunutým efektně k obrysu karoserie, a také díky dlouhým a nízkým světlometům vpředu i vzadu. Řešení zádě opticky klame. Okno v podstatě plynule navazuje na víko v zádi. Aby boční pohled netrpěl narušením stylistické kontinuity, je dokonce část víka zavazadelníku tvořena tmavým lesklým plastem, který zdálky vypadá jako součást zadního skla.
vw passat testy strednitrida kupe
Hra na kupé pro čtyři
Přistoupíme-li na marketingovou hru o čtyřdveřových kupé, máme před sebou typického představitele tohoto módního provedení karoserie. Tak jako v klasickém kupé 2+2 je v něm místo pouze pro čtyři. Zadní lavice je uprostřed rozdělena plastovou úložnou schránkou s roletou, nad níž je možné vyklopit z opěradla širokou loketní opěrku. Standardně nejsou opěradla sklopná, ale za pětitisícový příplatek je mít můžete. Pomineme-li mírně klaustrofobickou atmosféru, je na zadních sedadlech relativně dost místa. Nejhorší je to podle očekávání s místem nad sedákem, kde 180centimetrové postavy přicházejí do kontaktu se stropem. Vpředu nic takového nehrozí. Značná vnitřní šířka dává pocit jízdy vozem o třídu větším. Sedět lze relativně nízko nad vozovkou, volant i sedadlo lze jako obvykle u Volkswagenu, seřizovat ve velkých rozsazích. Příplatkový dekor z kartáčovaného hliníku je mimořádně efektní a dotváří luxusní atmosféru, ale za slunného počasí obtěžuje ostrými a nečekanými odlesky slunečního svitu. Fakt, že jste nekoupili Passat, ale Passat CC, připomínají nízká boční okna, která ale ve výhledu z vozu překážejí minimálně a bezrámové dveře, s nimiž se velmi snadno manipuluje.
Dynamika za milion
vw passat testy strednitrida kupe Obavy z těžkopádnosti vidlicově-řadového šestiválce nad přední nápravou se rozplynuly už v testu Passatu R36. Druhé setkání s tímto motorem se děje v naprosto nenápadném CC, které by dost dobře mohlo mít pod kapotou základní motor 1.8 TSI. Vzadu chybí označení motorizace (na přání) i pohonu všech kol, a tak přítomnost šestiválce prozrazují jen dvě celkem skromné chromované koncovky výfuku.
Motor, dodávaný standardně s pohonem všech kol realizovaným spojkou Haldex a automatickou dvouspojkovou převodovkou DSG se šesti stupni, má v Passatu CC roli mimořádně výkonné, ale stále ještě komfortně zaměřené motorizace. Jestli příjde sportovní verze do nabídky tohoto modelu nevíme, ale rozhodně pro ni prostor pořád ještě je. Ovšem ne snad proto, že by Passat CC byl pomalým autem. Jízdní vlastnosti jsou na auto s motorem vpředu a původně s pohonem jen přední nápravy, překvapivě dobře vyvážené. Třísetkoňová porce výkonu a točivý moment 350 Nm mezi 2400 a 5300 ot./min si s Haldexem perfektně rozumí, po prokluzu při rychlém rozjezdu není ani památky, síla motoru mluví do řízení minimálně a nedotáčivost přichází až při vysokých rychlostech nebo v ostrých zatáčkách. Kultivované DSG zvládá mistrně rozjezdy i popojíždění v kolonách, ale i velmi rychlé přeřazení, které může vyprovokovat kdykoliv i řidič pohybem páky nebo dotykem páček pod volantem.
vw passat testy strednitrida kupe
Rychlá a komfortní jízda v přímém směru patří k doménám tohoto vozu. Při vyšší zátěži je dobře slyšitelné ševelení šestiválce a zejména hladící baryton jeho výfukové soustavy, při volnoběhu možná někoho překvapí mírné vibrace dané neobvyklým uspořádáním VR6. Bezrámová okna nedělají ani ve vysokých rychlostech sebemenší problém. Velká kola jsou sice slyšet více, ale konkurence je na tom podobně. Precizní izolace kabiny od hluku a vibrací připomíná chvílemi luxusní třídu. Dost pomáhají adaptivní tlumiče, které lze pro běžnou jízdu přepnout na lehce houpavý režim Comfort a nikdo z posádky pak netrpí tím, že jste se rozhodli zakoupit osmnáctipalcová kola Interlagos za 6.300,-Kč. Sportovní režim naopak prakticky odstraňuje náklony v zatáčkách a činí kontakt řidiče s autem přímější. Pokud by měl být Passat CC označen za sportovní sedan, chtělo by to ještě přímější řízení s jednoznačnou zpětnou vazbou, ale pro účely k nimž Passat CC vznikl, je současný setup naprosto dostatečný.
Spotřeba přijatelná
Největší současný šestiválec evropské produkce je výkonný, ale při obvyklé jízdě také relativně úsporný. Obavy z vysoké spotřeby jsou na místě (spotřeba kolem 15 l/100 km není výjimkou) v městském provozu, resp. při využívání dynamických schopností. Vždyť akcelerace z 0 na 100 km/h pod šest sekund je pro tento Volkswagen stejně samozřejmá jako jízda na německé dálnici rychlostí kolem 200 km/h. V obou případech má řidič za volantem pocit jisté vlády nad autem. Při dodržení českého dálničního limitu 130 km/h se dostanete po několika desítkách kilometrů k ustálené hodnotě 9,2 l/100 km (motor pracuje ve 2500 ot./min), při extrémní jízdě na spotřebu se slušným rychlostním průměrem 100 km/h je odběr jen 7,5litrový.
Nepřehlédněte |
TEST VW Passat CC 2.0 TDI – Co civíte? |
Krásný a rychlý
Kdo čeká přemotorovanou a těžko ovladatelnou bestii bude velmi příjemně překvapen. 1,6 tuny byste při jízdě tomuto krasavci hádali jen těžko. Jeho jízdní vlastnosti jsou vyrovnané, podvozek s adaptivními tlumiči komfortní a to i s osmnáctipalcovými koly. Dokonalý zážitek z cestování ve velkém stylu vysokými rychlostmi na velké vzdálenosti umocňuje kombinace adaptivního tempomatu se samočinným přiřizováním udržujícím CC v jízdním pruhu. Koho přestal bavit obyčejný Passat a chce něco stylovějšího má v Passatu CC optimálního kandidáta.
vw passat testy strednitrida kupe
První cena vozu | 746.500,-Kč (Passat CC 1.8 TSI (118 kW)) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 996.400,-Kč (Passat CC 3.6 FSI 4Motion (220 kW)) |
Základní cena testovaného vozu | 996.400,-Kč (Passat CC 3.6 FSI 4Motion (220 kW)) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 1.243.100,-Kč (Passat CC 3.6 FSI 4Motion (220 kW)) |
Plusy
- Vyvážený jízdní projev, snadná ovladatelnost
- Výkonný a vzhledem k objemu i relativně úsporný motor
- Rychlá automatická převodovka s kultivovaným řazením
- Vysoká kvalita zpracování
- Atraktivní design
- Přijatelné ceny technicky náročných prvků výbavy (ACC, asistence jízdy v jízdním pruhu)
Minusy
- Vyšší cena
- Méně místa nad zadním sedákem
- Marketingové propojení s výchozím modelem Passat