Volkswagen Polo R WRC: Rallye speciál pro rok 2013
Automobilka Volkswagen na předváděcí akci v Olbii na Sardii oznámila, že v roce 2013 vstoupí s Polem R WRC do světového šampionátu v rallye. Potvrdily se tak zprávy zkraje dubna, že se německý koncern chystá závodit ve WRC.
Volkswagen si pochvaluje nové technické regule, které od letošní sezony omezují objem motoru na maximálních 1.600 cm3. Polo R WRC má pohánět přeplňovaný čtyřválec 1,6 TSI s přímým vstřikováním, jehož výkon bude jen o málo nižší než 224 kW (300 k).
Polo R WRC bude vybaveno pohonem všech kol a Volkswagen jej pro závodní účely upraví sám. Automobilka také založí vlastní tým, který se bude WRC účastnit.
Volkswagen má se světovým šampionátem rallye minimální zkušenosti. V roce 1986 se však švédský pilot Kenneth Eriksson s německým spolujezdcem Peterem Diekmannem stali za volantem Volkswagenu Golf GTI 16V světovými šampiony nově založené Skupiny A.
Soupeři Volkswagenu – Mini, Ford a Citroën – jsou v závodech rallye mnohem zběhlejší. Mini Countryman WRC se sice v letošní sezoně v rámci vývoje účastní jen vybraných závodů, už příští rok však může navázat na úspěchy původního Mini z šedesátých let. Mezi nimi vynikají především vítězství v náročné Rally Monte Carlo (1964, 1965 a 1967).
I Citroën DS3 WRC má úspěšné předchůdce, a to Xsaru WRC a C4 WRC. Za jejich volantem se Sébastien Loeb stal světovým šampiónem sedmkrát po sobě. Zatím se novému autu daří, Sébastien Loeb je se spolujezdcem Danielem Elenou v průběžném hodnocení první.
Ford do letošního ročníku WRC nasadil Fiestu RS WRC. Ta se pokusí konečně porazit konkurenční Citroën,před nímž se musel Ford v minulých pokaždé sklonit. Naposledy byl Ford nejlepší stájí v letech 2006 a 2007.
Volkswagen však zaznamenal úspěch v Rallye Dakar, kterou letos potřetí v řadě v kategorii aut vyhrála. V náročném pouštním závodě automobilka letos nastoupila s Race Touaregem 3, který dojel na prvních třech místech.
Současná generace Volkswagenu Polo se prodává roku 2009. Nejsilnější verzí na trhu je Polo GTI, pod jehož kapotou je zážehový čtyřválcový motor 1,4 TSI s přímým vstřikováním paliva a šestnácti ventily.
Kompresorem i turbodmychadlem přeplňovaná pohonná jednotka je naladěna také na 132 kW (180 k) při 6200 min-1. Sedmistupňová dvouspojková převodovka DSG je standardem, točivý moment o hodnotě 250 Nm mezi 2000 a 4500 min-1 přenáší na přední kola.