15.9. 2016 ČTK

VW zakládá podnik s bývalým šéfem izraelské kontrarozvědky. A Dieselgate má rok...

VW zakládá podnik s bývalým šéfem izraelské kontrarozvědky. A Dieselgate má rok...

Německá automobilka Volkswagen zakládá s bývalým šéfem izraelské kontrarozvědky společný podnik, který bude vyvíjet kybernetické bezpečnostní systémy pro automobily využívající internet a technologie samořízení.

Volkswagen uvedl, že bude v novém podniku s názvem CyMotive Technologies vlastnit 40procentní podíl.

Dalších 60 procent akcií budou mít pod kontrolou bývalý šéf izraelské kontrarozvědky Juval Diskin a jeho dva kolegové, kteří v minulosti rovněž zastávali vysoké posty v Šin Bet.

Volkswagen ale neupřesnil, jakou částku hodlá do společného podniku investovat. Podnik již má kancelář na předměstí Tel Avivu a časem otevře i kancelář v německém Wolfsburgu, kde má Volkswagen sídlo.

"Musíme si rozšířit know-how v oblasti kybernetické bezpečnosti, abychom mohli systematicky posilovat kybernetickou bezpečnost automobilů pro své zákazníky," uvedl Volkswagen.

Agentura Reuters uvedla, že Izrael má vedoucí postavení v bezpečnostních technologiích na ochranu automobilů před kybernetickými útoky.

Zároveň si připomínáme roční výročí od vypuknutí kauzy Dieselgate. Zde jsou základní fakta o skandálu s falšováním údajů o emisích naftových motorů, který vypukl 18. září 2015:

- Vloni 18. září americká federální Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) obvinila německý automobilový koncern Volkswagen, že do svých vozidel s naftovými motory instaloval software, který umožňuje skrýt skutečnou hladinu vypouštěných emisí, a tím se snažil obejít zákony na ochranu ovzduší.

- Skandál se týká turbodieselových motorů pod typovým označením EA 189 ve verzi Euro 5. Princip podvodu byl takový, že řídicí jednotka rozpozná, když se vůz podrobuje emisnímu testu a přejde na ekologický režim, při kterém vůz produkuje výrazně nižší množství škodlivin. Vozy s těmito motory se už v Evropě neprodávají.

- Skandál se týká 11 milionů automobilů. Z toho připadá zhruba pět milionů vozů na vlajkovou značku VW, přes dva miliony na Audi, 1,2 milionu na vozy značky Škoda a 700.000 na Seat.

- Asi 8,5 milionu z 11 milionů postižených automobilů se nachází v Evropské unii, v Německu se skandál týká 2,8 milionu vozů, v Británii 1,2 milionu vozů, ve Francii zhruba milionu vozů a v Itálii asi 650.000 vozů. V USA bylo softwarem umožňujícím falšování vybaveno asi 570.000 vozů. V Česku se skandál týká přibližně 164.000 aut, které začal koncern svolávat k opravám letos v květnu.

- Koncern kvůli skandálu čelí řadě žalob a vyšetřování.

- Letos v červnu přistoupil Volkswagen na to, že v USA za urovnání vládních a spotřebitelských žalob souvisejících se skandálem zaplatí až 15,3 miliardy dolarů (téměř 370 miliard Kč). Majitelé dotčených vozů se podle dohody mohou rozhodnout, zda budou požadovat úpravu auta, nebo aby Volkswagen jejich vůz odkoupil. Dohoda také předpokládá, že majitelé obdrží odškodné 5100 až 10.000 dolarů (123.000 až 241.000 Kč). Červnová dohoda se týká jen aut s dvoulitrovým motorem, kterých je 482.000. O postupu u vozů s třílitrovým motorem (85.000 kusů) zatím nebylo rozhodnuto.

- V srpnu se Volkswagen také dohodl, že za problémy spojené se skandálem odškodní své americké prodejce. Podle odhadů médií automobilka na toto odškodnění prodejců vynaloží více než 1,2 miliardy dolarů (zhruba 29 miliard Kč).

- V Evropě zahájil vyšetřování na konci loňského roku Evropský úřad pro boj proti podvodům (OLAF), který zkoumá především to, zda automobilka nezískala neoprávněně úvěry od Evropské investiční banky (EIB) a zda peníze od Evropské unie určené na vývoj a výzkum nepoužila k jiným účelům. EIB od roku 1990 poskytla Volkswagenu výhodné půjčky v objemu kolem 4,6 miliardy eur (124 miliard Kč). Peníze měla automobilka využít mimo jiné k financování vývoje motorů šetrných k životnímu prostředí.

- Ohledně odškodnění je ale evropský systém odlišný od amerického. "V EU není možnost kolektivního odškodnění upravena podobným způsobem. V některých zemích musí vzít spotřebitelé věc do vlastních rukou a obrátit se na soud, aby rozhodl o jejich právu na odškodnění," popsala situaci eurokomisařka pro spravedlnost, spotřebitele a rovnost pohlaví Věra Jourová. EK posuzuje, zda Volkswagen porušil směrnice EU týkající se spotřebitelů. VW to odmítl s tím, že nevidí proto potřebu kompenzovat dotčené vlastníky aut.

- Poslanci Evropského parlamentu schválili v prosinci 2015 vytvoření vyšetřovacího výboru, který se má zabývat možnými pochybeními ze strany Evropské komise a národních dozorových orgánů.

- Skandál měl také personální dopady v automobilce a zasáhl do hospodaření koncernu i do ceny akcií. Generální ředitel Volkswagenu Martin Winterkorn odstoupil z funkce kvůli skandálu 23. září a o dva dny později byl novým šéfem koncernu s okamžitou platností jmenován Matthias Müller, který dosud řídil dceřinou společnost Porsche.

- Volkswagen loni vykázal kvůli nákladům spojeným s emisním skandálem rekordní celoroční ztrátu 1,6 miliardy eur (přes 43 miliard Kč). V roce 2014 přitom vydělal téměř 11 miliard eur. Náklady související s emisním skandálem loni Volkswagen připravily o zhruba 16,2 miliardy eur. Odbyt automobilů z koncernu Volkswagen loni klesl o dvě procenta na zhruba deset milionů vozů. Celkové tržby společnosti nicméně stouply o více než pět procent na 213,3 miliardy eur. Tržní hodnota firmy se za dva dny po vypuknutí skandálu snížila zhruba o třetinu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Ropný gigant Saudi Aramco chystá zvýšení investic Ropný gigant Saudi Aramco chystá zvýšení investic

Saúdskoarabský ropný koncern Saudi Aramco zvýšil plán…

Exšéf zkrachovalé bitcoinové burzy má nakročeno k desítkám miliard Exšéf zkrachovalé bitcoinové burzy má nakročeno k desítkám miliard

Věřitelé tvrdí, že strmý nárůst ceny bitcoinu způsobil,…

Fischer: Za mizerné platy může Zeman, Babiše bych premiérem nejmenoval Fischer: Za mizerné platy může Zeman, Babiše bych premiérem nejmenoval

Diplomat Pavel Fischer by se jako prezident nebál…

 

Štítky Volkswagen

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod…

Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze

Třetí generace "placatého" Mercedesu dorazila na český…

 





 
Přednost zprava: Kde všude platí? A co parkoviště nebo podzemní garáže?

Přednost zprava: Kde všude platí? A co parkoviště nebo podzemní garáže?

Dnes 18:50

V dnešní uspěchané době řidiči často zapomínají na základní pravidlo v silničním provozu na pozemních komunikacích, jímž je pravidlo pravé ruky, resp. přednost zprava.




Blesk.cz

Češi za měsíc prosurfují necelý 1 GB mobilních dat. Slováci jsou na tom ještě hůř

Češi za měsíc prosurfují necelý 1 GB mobilních dat.…

Tuzemští operátoři škrtí Čechy na vysokých cenách za data, proto se na mobilu surfovat bojíme a hlídáme si každý…

Vaše pleť rozhodně potřebuje masku: 6 rad, jak to dělat správně

Vaše pleť rozhodně potřebuje masku: 6 rad, jak to…

Ošetření pleťovou maskou patří mezi intenzivní kosmetické postupy, jejichž účinek je výrazný a okamžitě…

 

iSport.cz

Výsledek je vítězstvím českého fotbalu, řekl Malík. Překvapila ho síla mandátu

Výsledek je vítězstvím českého fotbalu, řekl Malík.…

Martin Malík označil zvolení novým předsedou Fotbalové asociace ČR za vítězství pro celý český fotbal, ne za…

Pelta vystoupil: Bez někoho s koulema bychom skončili. Mám vás rád, čau

Pelta vystoupil: Bez někoho s koulema bychom…

Dění na mimořádné Valné hromadě FAČR rozčeřil Miroslav Pelta. Bývalý šéf českého fotbalu musel ve funkci skončit…

 

Reflex.cz

Prezidentský kandidát Fischer: Miloš Zeman není vhodný pro děti

Prezidentský kandidát Fischer: Miloš Zeman není…

Diplomat Pavel Fischer by se jako prezident nebál bouchnout do stolu. Miloš Zeman je podle něj málo aktivní.…

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa: Námi nastavený model je modelem pro EU

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa:…

Po 19 letech přijel v pondělí do Prahy někdejší několikanásobný slovenský premiér Vladimír Mečiar. Ten je…