Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Vyráběli jsme interiéry s vůní benzinu: Vyleštěno k dokonalosti!

Matouš Jelínek
Diskuze (1)
Lákalo by vás mít v interiéru krásný kus auta? Vypravili jsme se za Štěpánem Markem. Z motorů vyrábí třeba stoly.

Táta byl lakýrník a k osmnáctinám mu udělal krásné auto. „Jenže kola pěkná nebyla, proto jsem začal leštit. Zabralo mi to sto šedesát hodin. Zadostiučiněním mi bylo, že na srazech nikdo nechápal, jak jsem to dokázal. Díky tomu jsem přišel k prvním zakázkám,“ vzpomíná Štěpán Marek na své začátky, když vstupujeme do jeho dílny v průmyslovém areálu na okraji Třeboně.

Stůl z osmiválce

V policích vidíme díly z osmi- i dvanáctiválců, v rohu stojí motor bentley, ferrari i lamborghini, několik jednotek z audi a BMW. Postávají zde také roztodivné a dosti exkluzivní ráfky. „Vítejte v dílně, kde vyrábím stoly a interiéry s vůní benzinu,“ říká Marek.

Za rohem potkáváme důvod naší návštěvy: z osmiválce audi vytvořený stůl. Tvrzené sklo stojí na čtveřici válců, které jsou uchyceny přímo do bloku agregátu. Kdo z motoristických nadšenců by něco takového nechtěl mít v obýváku?

„Už to bude sedm let, kdy jsem vyrobil první. Dívali jsme se s tátou na Top Gear, kde mají podobný, a říkali si, že bychom to dokázali lépe,“ směje se Štěpán Marek. První výtvor pro vlastní potřebu nebyl dokonalý, přesto vzbudil zájem a poptávka pomalu začala růst.

„K tvorbě využívám sání, bloky motorů, hlavy válců, ale i výfukové svody či vačky. A samozřejmě jsem nadále věrný ráfkům,“ odhaluje tvůrce.

Od umaštěných mrtvých motorů k nablýskaným součástkám ale vede dlouhá cesta. „Třeba tady mám sání z dvanáctiválcového BMW. Nejprve odstraním zbytečné příčky a výstupky. Povrch je od lití hrubý, proto jej musím ohladit bruskou,“ popisuje, co následuje před další fází.

Čtvrt tuny keramiky

„Před lety jsem se dostal ke strojnímu leštění tělísky. V tu chvíli padla omezení, co lze a nejde leštit,“ říká Marek, když nás vede do další místnosti své dílny. Stojí v ní tři obrovské kruhové nádoby naplněné 250 kilogramy drobných keramických kousků. „Do nich se ponoří díl, který jsem předtím ručně vybrousil, a během asi čtyřiceti hodin jej ve třech stupních vyleštím,“ vysvětluje Marek.

V první nádobě jsou větší, asi centimetrové keramické jehlany, v posledním stupni už vidíme pouze válečky o průměru 2,5 milimetru. „Vše zaliji lešticí kapalinou, která otevírá póry v materiálu. Tělíska kov pohybem oklepou a uzavřou. Rukou jsem sice schopen na plochách dosáhnout vyššího lesku, do záhybů se ale nedostanu. Navíc povrch vydrží déle,“ popisuje Štěpán Marek trik, jak je možné, že se díly po následném pochromování krásně blýskají.

Stovky hodin práce

Do chvíle, než na hotový stůl umístí gravírovaný štítek nejen se svým, ale i zákazníkovým jménem, obvykle uplyne 130 až 160 hodin práce. Tomu logicky musejí odpovídat i výsledné ceny, které se pohybují od padesáti tisíc korun. Exkluzivity ale vyjdou i o sto tisíc dráž. Samozřejmě záleží na použitém motoru. Třeba sehnat za rozumné peníze jednotku z ferrari není jen tak. „Měl jsem zdroj z okruhových závodů, ale vyschl. Nedávno jsem využil motor z vyhořelého auta, a přestože víko ventilů už bylo natavené, dal jsem za něj přes čtyřicet tisíc,“ vysvětluje tvůrce.

Za základ většinou poslouží právě vysloužilé motory. „Třeba u dvanáctiválcového bentley někdo zkoušel, jestli skutečně jede tři sta. Auto přestalo mazat a vyletěla ojnice,“ ukazuje Marek agregát v koutě.

Šestnáctiválcové snění

Náš čas se krátí. Proto se ptáme na plány do budoucna. „Podařilo se mi sehnat deset kol z F1. Jsou úžasná, vždyť jsou širší než jejich průměr. Jednou bych z nich rád vytvořit celý interiér. Stůl, židle, svítidlo. Na to ale musím sehnat zapáleného zákazníka,“ říká Štěpán Marek.

Do celého světa

Díla Štěpána Marka nestojí jen v českých obývácích, klubovnách či dealerstvích. Poptávka přichází z řady zemí. „Dobrým zákazníkem je třeba Ferrari Owner‘s Club, jeden stůl mám u společnosti Mansory. Nyní se objevila poptávka i z Kataru. Uvidíme, co z toho bude,“ popisuje Marek.

Matouš Jelínek
Diskuze (1)
24. 7. 2017 16:23
Leštění
Zajímalo by mě to leštění chromu pomocí keramických kousků, nemá k tomu někdo více informací?