Vzácné Ferrari F50: Exemplář číslo 266 je na prodej v Paříži

 

Když se draží jedno z 349 vyrobených Ferrari F50, je to vždycky událost. Jedno bude k mání v únoru v metropoli nad Seinou.

Ferrari F50, následník legendární Ferrari F40, zůstalo tak trochu v jejím stínu. Závodní verze GT nakonec na okruhy nevyrazila, ale model obecně je větší raritkou, protože Maranello už si hlídalo, komu auta prodá a postavilo jich oproti předchůdci sotva čtvrtinu. Nabídlo je pouze loajální klientele, která už nějaký vůz s koníkem vlastnila. Navíc se z dnešního pohledu jedná ještě o supersport ze staré školy bez zbytečných elektronických vychytávek. Jednou z mála výjimek bylo vstřikování paliva Bosch Motronic M2.7 v podélně před zadní nápravou uloženém vidlicovém dvanáctiválci 4968 cm3. Ferrari se v jeho případě vrátilo zpět k atmosférickým kořenům a té správné konfiguraci...

Lehounký agregát s rozvodem DOHC poskytoval kromě famózního zvuku 382 kW v 8500 otáčkách, kde začínalo červené pole. Měl mazání se suchou klikovou skříní, vačky poháněné řetězy a pětiventilovou techniku, tu použili u silničního vozu slavné značky vůbec poprvé. Jednotka vycházela z tříapůllitru F1 pro sezónu 1990. Ovšem pozor, nebyla spojená s polosamočinným sekvenčním řazením, klasická šestistupňová manuální převodovka s otevřenou chromovanou kulisou posílala na zadní nápravu 471 N.m/6500 min-1. Tu bychom našli podélně za motorem spolu s olejovou nádrží a samosvorným diferenciálem. Řadicí páka byla ovšem už kompozitová, šetřilo se každé kilo váhy.

Podvozek s rozvorem 2580 mm tvořila středová kompozitová skořepina s pomocnými trubkovými rámy, ze závodních tratí pocházelo i nezávislé zavěšení s dvojitými příčnými rameny nestejné délky a vzpěrami pushrod, pérování obstarávaly vinuté pružiny a napříč uložené tlumiče. Dvoukruhovým hydraulickým brzdám, konkrétně čtveřici vnitřně chlazených kotoučů, nepomáhalo žádné ABS ani posilovač. Auto jen pro zkušené, žádné zelenáče!

Digitalizace byla ale k vidění ve dvoumístném kokpitu: před pilotem se nacházel LCD displej, který ukazoval obvyklé údaje - rychlost, otáčky v dominantních kulatých budících, množství paliva v nádrži, teplotu vody i oleje (mazivo mělo také tlakoměr). Vše řídil mikropočítač. Trojice pedálů se dala nastavit dle tělesných rozměrů osoby za volantem. Vůz měřil na délku 4480, na šířku 1986 mm a byl jen 1120 mm nízký. Ale také lehký! Jen 1230 kg vážící střela s karbonovou karoserií se rozjela na 325 km/h a z klidu na stovku zrychlila za 3,87 s (výrobce udával tuto hodnotu na setiny). Míli, tedy 1609 m s pevným startem, zvládla za půlminutu a tři desetinky k tomu.

Po čtyřech letech vývoje svou špičku nabídky automobilka se vzpínajícím se koníkem ve znaku představila v Ženevě 1995 na 63. ročníku tamní prestižní přehlídky. A byli u toho všichni důležití muži: Luca di Montezemolo, Piero Lardi Ferrari, Sergio Pininfarina a dokonce i Niki Lauda. Vznikla, pravda, trochu předčasně k padesátinám značky. Konstrukce ze všeho nejvíc připomínala formuli 1, ale bolid pochopitelně nepostrádal silniční homologaci.

RM Sotheby's nabídnou 3. února 2016 k prodeji rudý vůz s číslem podvozku ZFFTA46B000106825, motoru 45134, karoserie 210 a převodovky 380. Bohužel za blíže nespecifikovanou částku. Má i certifikát Ferrari Classiche, takže jeho původnost je zaručena, nejde o žádnou bouračku složenou z více kusů nebo postupně tuněný paskvil. Továrnu opustil jako dvoustý šedesátý šestý exemplář v pořadí. Je k němu i původní dokumentace, nářadí, plachta a kryt na odnímatelný hardtop. Dealer Ineco Auto S.p.A. z Verony jej 19. února 1997 prodal firmě Elicar S.r.l. a stroj dostal registrační značku AN 599 LJ. O servis se staral RAM ve Vicenze. V roce 2006 jej koupil nejmenovaný Francouz, od té doby nesl číslo AB 166 ZH. Zúčastnil se několika prestižních akcí a výstav včetně Le Mans Classic, o rok později musel být vyměněn u Modena Sport v Toulouse nefunkční displej. V červenci 2012 se o unikát postarali Auvergne Moteurs Philippa Gardetta. Dodnes najel jen něco málo přes 30 tisíc kilometrů, ale auto na denní cesty do práce to jaksi není, že? Jak je vidět, i historii má kompletní, vždyť mu bude teprve devatenáct.

Pohledy do historie: Ferrari F50 – formule na ulici

Spolupracujeme s TipCars.com
Stropnický chce obrněnce za 11 miliard, mají nahradit zastaralou techniku Stropnický chce obrněnce za 11 miliard, mají nahradit zastaralou techniku

Kopřivnické Tatře a brněnskému Vojenskému výzkumnému…

Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno

Akcie společnosti Plug Power vyrábějící vodíkové palivové…

Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA

Přestože je největším producentem rýže na světě, nestačí…

 
Zdroj: RM Sotheby's, Svět motorů

Štítky Ferrari Kupé Supersport Roadster

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

V Německu chystají úpravu emisí NOX skoro pro všechna dieselová auta V Německu chystají úpravu emisí NOX skoro pro všechna dieselová auta

Dokonce i ministerstvo životního prostředí se v Německu…

 



Na prodej je Ferrari F50 Mika Tysona. Bezvadnému stavu odpovídá také cena Na prodej je Ferrari F50 Mika Tysona. Bezvadnému stavu odpovídá také cena

F50 bylo svého času jedno z nejrychlejších aut na světě.…

Ferrari F50 jako auto pro každodenní jezdění? Jde to! Ferrari F50 jako auto pro každodenní jezdění? Jde to!

Ferrari F50 patří k supersportům, které jejich majitelé…

 



 
Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Včera

Podivný stroj s retro vzhledem vznikl v Maďarsku. Jeho základ je východoněmecký, pod kapotou ale pracuje motor původem od Renaultu.




Blesk.cz

Anna Slováčková: Dítě chci, ale asi ne s přítelem! Na lásku nevěřím

Anna Slováčková: Dítě chci, ale asi ne s přítelem!…

Ještě před necelým rokem hlásala, že nevěří na lásku. Teď se Anna Slováčková (21) objevuje po boku svého pizzaře…

Chlapec (10) ukradl 4 auta za 6 týdnů. Sedačku si musel napasovat k volantu

Chlapec (10) ukradl 4 auta za 6 týdnů. Sedačku si…

S jakými autíčky si hrají vaše děti? Damarion Moore (10) z americké Floridy si zahrával s těmi skutečnými a…

 

iSport.cz

Tvrďáci z klece pláčí: Dojemné vzkazy chlapci, který prohrál nejtěžší boj

Tvrďáci z klece pláčí: Dojemné vzkazy chlapci, který…

MMA bojovníci z Hradce Králové se snaží pomáhat těžce nemocným dětem podporou nadace Šance onkoláčkům. Proto…

Blažek o posilách Sparty: Mám z toho strach. Na pivo si asi nezajdou

Blažek o posilách Sparty: Mám z toho strach. Na pivo…

Milionové nákupy fotbalové Sparty sleduje jako mnozí další s velkým zájmem – i rozpaky. Bývalý gólman Jaromír…

 

Reflex.cz

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým kulturním bohatstvím se otevírá turistům

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým…

Kdysi nepřístupný Írán se po normalizaci vztahů se západními zeměmi postupně vrací na turistickou mapu světa.…

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Uspořádal jsem ve své sociální bublině na Facebooku malý průzkum dodržování elementární hygieny mezi pražskými…