reklama


Vzácné Ferrari F50: Exemplář číslo 266 je na prodej v Paříži

 

Když se draží jedno z 349 vyrobených Ferrari F50, je to vždycky událost. Jedno bude k mání v únoru v metropoli nad Seinou.

Ferrari F50, následník legendární Ferrari F40, zůstalo tak trochu v jejím stínu. Závodní verze GT nakonec na okruhy nevyrazila, ale model obecně je větší raritkou, protože Maranello už si hlídalo, komu auta prodá a postavilo jich oproti předchůdci sotva čtvrtinu. Nabídlo je pouze loajální klientele, která už nějaký vůz s koníkem vlastnila. Navíc se z dnešního pohledu jedná ještě o supersport ze staré školy bez zbytečných elektronických vychytávek. Jednou z mála výjimek bylo vstřikování paliva Bosch Motronic M2.7 v podélně před zadní nápravou uloženém vidlicovém dvanáctiválci 4968 cm3. Ferrari se v jeho případě vrátilo zpět k atmosférickým kořenům a té správné konfiguraci...

Lehounký agregát s rozvodem DOHC poskytoval kromě famózního zvuku 382 kW v 8500 otáčkách, kde začínalo červené pole. Měl mazání se suchou klikovou skříní, vačky poháněné řetězy a pětiventilovou techniku, tu použili u silničního vozu slavné značky vůbec poprvé. Jednotka vycházela z tříapůllitru F1 pro sezónu 1990. Ovšem pozor, nebyla spojená s polosamočinným sekvenčním řazením, klasická šestistupňová manuální převodovka s otevřenou chromovanou kulisou posílala na zadní nápravu 471 N.m/6500 min-1. Tu bychom našli podélně za motorem spolu s olejovou nádrží a samosvorným diferenciálem. Řadicí páka byla ovšem už kompozitová, šetřilo se každé kilo váhy.

Podvozek s rozvorem 2580 mm tvořila středová kompozitová skořepina s pomocnými trubkovými rámy, ze závodních tratí pocházelo i nezávislé zavěšení s dvojitými příčnými rameny nestejné délky a vzpěrami pushrod, pérování obstarávaly vinuté pružiny a napříč uložené tlumiče. Dvoukruhovým hydraulickým brzdám, konkrétně čtveřici vnitřně chlazených kotoučů, nepomáhalo žádné ABS ani posilovač. Auto jen pro zkušené, žádné zelenáče!

Digitalizace byla ale k vidění ve dvoumístném kokpitu: před pilotem se nacházel LCD displej, který ukazoval obvyklé údaje - rychlost, otáčky v dominantních kulatých budících, množství paliva v nádrži, teplotu vody i oleje (mazivo mělo také tlakoměr). Vše řídil mikropočítač. Trojice pedálů se dala nastavit dle tělesných rozměrů osoby za volantem. Vůz měřil na délku 4480, na šířku 1986 mm a byl jen 1120 mm nízký. Ale také lehký! Jen 1230 kg vážící střela s karbonovou karoserií se rozjela na 325 km/h a z klidu na stovku zrychlila za 3,87 s (výrobce udával tuto hodnotu na setiny). Míli, tedy 1609 m s pevným startem, zvládla za půlminutu a tři desetinky k tomu.

Po čtyřech letech vývoje svou špičku nabídky automobilka se vzpínajícím se koníkem ve znaku představila v Ženevě 1995 na 63. ročníku tamní prestižní přehlídky. A byli u toho všichni důležití muži: Luca di Montezemolo, Piero Lardi Ferrari, Sergio Pininfarina a dokonce i Niki Lauda. Vznikla, pravda, trochu předčasně k padesátinám značky. Konstrukce ze všeho nejvíc připomínala formuli 1, ale bolid pochopitelně nepostrádal silniční homologaci.

RM Sotheby's nabídnou 3. února 2016 k prodeji rudý vůz s číslem podvozku ZFFTA46B000106825, motoru 45134, karoserie 210 a převodovky 380. Bohužel za blíže nespecifikovanou částku. Má i certifikát Ferrari Classiche, takže jeho původnost je zaručena, nejde o žádnou bouračku složenou z více kusů nebo postupně tuněný paskvil. Továrnu opustil jako dvoustý šedesátý šestý exemplář v pořadí. Je k němu i původní dokumentace, nářadí, plachta a kryt na odnímatelný hardtop. Dealer Ineco Auto S.p.A. z Verony jej 19. února 1997 prodal firmě Elicar S.r.l. a stroj dostal registrační značku AN 599 LJ. O servis se staral RAM ve Vicenze. V roce 2006 jej koupil nejmenovaný Francouz, od té doby nesl číslo AB 166 ZH. Zúčastnil se několika prestižních akcí a výstav včetně Le Mans Classic, o rok později musel být vyměněn u Modena Sport v Toulouse nefunkční displej. V červenci 2012 se o unikát postarali Auvergne Moteurs Philippa Gardetta. Dodnes najel jen něco málo přes 30 tisíc kilometrů, ale auto na denní cesty do práce to jaksi není, že? Jak je vidět, i historii má kompletní, vždyť mu bude teprve devatenáct.

Pohledy do historie: Ferrari F50 – formule na ulici

Spolupracujeme s TipCars.com
O dezinformacích bude švédské děti učit známá komiksová postavička O dezinformacích bude švédské děti učit známá komiksová postavička

Švédské děti bude o falešných zpráv a nutnosti kriticky…

Volkswagen chce v Číně vyrábět elektromobily už příští rok Volkswagen chce v Číně vyrábět elektromobily už příští rok

Budoucí plány jednoho z největších automobilových výrobců…

Trumpa rozlítily prázdné plochy na inauguraci, obvinil média z manipulace Trumpa rozlítily prázdné plochy na inauguraci, obvinil média z manipulace

Americký prezident Donald Trump a poté také mluvčí Bílého…

 
Zdroj: RM Sotheby's, Svět motorů
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Prodejce Maserati si v pátek 13. natáčel svoji jízdu na mobil. Zemřel Prodejce Maserati si v pátek 13. natáčel svoji jízdu na mobil. Zemřel

Čtyřiadvacetiletý prodejce vozů Maserati ve Spojených…

Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček

Japonská automobilka chce pro spalování benzinu využívat…

 




Video: Ferrari F50 – formule ukrytá pod svůdnou karoserií Video: Ferrari F50 – formule ukrytá pod svůdnou karoserií

V roce 1995 oslavovala značka Ferrari na ženevském…

Ferrari F50 – formule na ulici Ferrari F50 – formule na ulici

Na ženevském autosalonu 1995 oslavila značka Ferrari…

 



 
Značky zakryté sněhem: Co když přejedu plnou čáru, která nebyla vidět?

Značky zakryté sněhem: Co když přejedu plnou čáru, která nebyla vidět?

Dnes 08:00

V zimních měsících se občas stává, že dopravní značení je zakryto sněhem. Víte, zda je v takovém případě značka platná?




Blesk.cz

Drama kolem Karla Gotta: Kvůli Zemanovi musel k doktorovi

Drama kolem Karla Gotta: Kvůli Zemanovi musel k doktorovi

Ještě odpoledne před pátečním prezidentským plesem na Pražském hradě nebylo jasné, jestli na něm zazpívá Karel…

Jak vybrat lednici, abyste ušetřili a vešla se i do malé kuchyně

Jak vybrat lednici, abyste ušetřili a vešla se i do…

Na co novou ledničku, tahle ještě docela dobře chladí – to bývá nejčastější argument proti pořízení nového…

 

iSport.cz

SESTŘIHY: Rekordman Rooney trefil bod pro United, Liverpool doma zklamal

SESTŘIHY: Rekordman Rooney trefil bod pro United,…

Kapitán Manchesteru United Wayne Rooney v anglické fotbalové lize zachránil svému týmu v nastavení remízu 1:1 na…

Soupeřka zlobila Plíškovou. Šoupala nohama, pak Češku zaskočila v šatně

Soupeřka zlobila Plíškovou. Šoupala nohama, pak…

Byl to hodně těžký zápas. Mnohem těžší, než samotná Karolína Plíšková čekala. Ve třetím kole Australian Open…

 

Reflex.cz

Trump, mráz a globální oteplování. Je zelený aktivismus minulostí?

Trump, mráz a globální oteplování. Je zelený…

Donald Trump po svém nástupu do funkce nechal z webu Bílého domu smazat aktivistické žvásty o globálním…

Vraždy, korupce, islamisté i chtíč, to je nový seriál o Evropské unii a Bruselu

Vraždy, korupce, islamisté i chtíč, to je nový…

Brusel, hlavní sídlo Evropské unie, je tajemné město plné agresivních zločinců, nenasytných lobbistů,…

 
 
reklama