Vzácné Ferrari F50: Exemplář číslo 266 je na prodej v Paříži

 

Když se draží jedno z 349 vyrobených Ferrari F50, je to vždycky událost. Jedno bude k mání v únoru v metropoli nad Seinou.

Ferrari F50, následník legendární Ferrari F40, zůstalo tak trochu v jejím stínu. Závodní verze GT nakonec na okruhy nevyrazila, ale model obecně je větší raritkou, protože Maranello už si hlídalo, komu auta prodá a postavilo jich oproti předchůdci sotva čtvrtinu. Nabídlo je pouze loajální klientele, která už nějaký vůz s koníkem vlastnila. Navíc se z dnešního pohledu jedná ještě o supersport ze staré školy bez zbytečných elektronických vychytávek. Jednou z mála výjimek bylo vstřikování paliva Bosch Motronic M2.7 v podélně před zadní nápravou uloženém vidlicovém dvanáctiválci 4968 cm3. Ferrari se v jeho případě vrátilo zpět k atmosférickým kořenům a té správné konfiguraci...

Lehounký agregát s rozvodem DOHC poskytoval kromě famózního zvuku 382 kW v 8500 otáčkách, kde začínalo červené pole. Měl mazání se suchou klikovou skříní, vačky poháněné řetězy a pětiventilovou techniku, tu použili u silničního vozu slavné značky vůbec poprvé. Jednotka vycházela z tříapůllitru F1 pro sezónu 1990. Ovšem pozor, nebyla spojená s polosamočinným sekvenčním řazením, klasická šestistupňová manuální převodovka s otevřenou chromovanou kulisou posílala na zadní nápravu 471 N.m/6500 min-1. Tu bychom našli podélně za motorem spolu s olejovou nádrží a samosvorným diferenciálem. Řadicí páka byla ovšem už kompozitová, šetřilo se každé kilo váhy.

Podvozek s rozvorem 2580 mm tvořila středová kompozitová skořepina s pomocnými trubkovými rámy, ze závodních tratí pocházelo i nezávislé zavěšení s dvojitými příčnými rameny nestejné délky a vzpěrami pushrod, pérování obstarávaly vinuté pružiny a napříč uložené tlumiče. Dvoukruhovým hydraulickým brzdám, konkrétně čtveřici vnitřně chlazených kotoučů, nepomáhalo žádné ABS ani posilovač. Auto jen pro zkušené, žádné zelenáče!

Digitalizace byla ale k vidění ve dvoumístném kokpitu: před pilotem se nacházel LCD displej, který ukazoval obvyklé údaje - rychlost, otáčky v dominantních kulatých budících, množství paliva v nádrži, teplotu vody i oleje (mazivo mělo také tlakoměr). Vše řídil mikropočítač. Trojice pedálů se dala nastavit dle tělesných rozměrů osoby za volantem. Vůz měřil na délku 4480, na šířku 1986 mm a byl jen 1120 mm nízký. Ale také lehký! Jen 1230 kg vážící střela s karbonovou karoserií se rozjela na 325 km/h a z klidu na stovku zrychlila za 3,87 s (výrobce udával tuto hodnotu na setiny). Míli, tedy 1609 m s pevným startem, zvládla za půlminutu a tři desetinky k tomu.

Po čtyřech letech vývoje svou špičku nabídky automobilka se vzpínajícím se koníkem ve znaku představila v Ženevě 1995 na 63. ročníku tamní prestižní přehlídky. A byli u toho všichni důležití muži: Luca di Montezemolo, Piero Lardi Ferrari, Sergio Pininfarina a dokonce i Niki Lauda. Vznikla, pravda, trochu předčasně k padesátinám značky. Konstrukce ze všeho nejvíc připomínala formuli 1, ale bolid pochopitelně nepostrádal silniční homologaci.

RM Sotheby's nabídnou 3. února 2016 k prodeji rudý vůz s číslem podvozku ZFFTA46B000106825, motoru 45134, karoserie 210 a převodovky 380. Bohužel za blíže nespecifikovanou částku. Má i certifikát Ferrari Classiche, takže jeho původnost je zaručena, nejde o žádnou bouračku složenou z více kusů nebo postupně tuněný paskvil. Továrnu opustil jako dvoustý šedesátý šestý exemplář v pořadí. Je k němu i původní dokumentace, nářadí, plachta a kryt na odnímatelný hardtop. Dealer Ineco Auto S.p.A. z Verony jej 19. února 1997 prodal firmě Elicar S.r.l. a stroj dostal registrační značku AN 599 LJ. O servis se staral RAM ve Vicenze. V roce 2006 jej koupil nejmenovaný Francouz, od té doby nesl číslo AB 166 ZH. Zúčastnil se několika prestižních akcí a výstav včetně Le Mans Classic, o rok později musel být vyměněn u Modena Sport v Toulouse nefunkční displej. V červenci 2012 se o unikát postarali Auvergne Moteurs Philippa Gardetta. Dodnes najel jen něco málo přes 30 tisíc kilometrů, ale auto na denní cesty do práce to jaksi není, že? Jak je vidět, i historii má kompletní, vždyť mu bude teprve devatenáct.

Pohledy do historie: Ferrari F50 – formule na ulici

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Lukáše Kovandy: Na českém nemovitostním trhu se přifukuje bublina Komentář Lukáše Kovandy: Na českém nemovitostním trhu se přifukuje bublina

Proticyklická kapitálová rezerva byla v rámci Evropské…

Blížící se konec intervencí dopadá už i na drobné investory Blížící se konec intervencí dopadá už i na drobné investory

Vidina silnější koruny se již začala projevovat v chování…

Globální řetězec Telepizza přichází do Česka Globální řetězec Telepizza přichází do Česka

Největší rozvozce pizzy mimo Spojené státy vstupuje na…

 
Zdroj: RM Sotheby's, Svět motorů
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta

Koncept vozu bude mít svoji premiéru na autosalonu v…

 




Na prodej je Ferrari F50 Mika Tysona. Bezvadnému stavu odpovídá také cena Na prodej je Ferrari F50 Mika Tysona. Bezvadnému stavu odpovídá také cena

F50 bylo svého času jedno z nejrychlejších aut na světě.…

Ferrari F50 jako auto pro každodenní jezdění? Jde to! Ferrari F50 jako auto pro každodenní jezdění? Jde to!

Ferrari F50 patří k supersportům, které jejich majitelé…

 



 
Tatra 813, která se proslavila jako Kolos a Drtikolka, vyjela před 50 lety

Tatra 813, která se proslavila jako Kolos a Drtikolka, vyjela před 50 lety

Dnes 12:50

Kořeny vývoje těžkého nákladního vozidla Tatra 813 sahají do přelomu padesátých a šedesátých let, ale první exemplář, jímž byla zahájena výroba tohoto modelu byl dokončen v pátek 24. března roku 1967.




Blesk.cz

Opilý řidič najel do obchodní tepny Antverp. Obvinili ho z terorismu

Opilý řidič najel do obchodní tepny Antverp.…

Devětatřicetiletý Tunisan, který ve čtvrtek najel ve vysoké rychlosti autem do nákupní zóny v Antverpách, byl…

Češi budou na německých dálnicích platit. Sobotka mluví o žalobě

Češi budou na německých dálnicích platit. Sobotka…

Řidiči osobních aut budou muset od roku 2019 platit za jízdu na německých dálnicích. O zavedení mýtného v pátek…

 

iSport.cz

Skvělá Samková! Ovládla kvalifikaci a pojede o křišťálový glóbus

Skvělá Samková! Ovládla kvalifikaci a pojede o…

Snowboardcrossařka Eva Samková potvrdila, že je královnou kvalifikací. Olympijská vítězka ovládla i eliminaci ve…

Hvězda Leicesteru? Trávníkář! Přiznal, jak vymýšlí šílené vzory

Hvězda Leicesteru? Trávníkář! Přiznal, jak vymýšlí…

Hlavní hvězdy fotbalového Leicesteru? Vardy, Mahrez, Schmeichel… a John Ledwidge. Poslední zmiňovaný se stará o…

 

Reflex.cz

Královna pařížských leseb Natalie Cliffordová Barneyová milovala básnířky, malířky i tanečnice

Královna pařížských leseb Natalie Cliffordová…

Spisovatelka a organizátorka pařížského kulturního života první půli 20. století Natalie Cliffordová Barneyová…

Otec pilota, který ve francouzských Alpách zabil 150 lidí, rozzuřil v den výročí pozůstalé

Otec pilota, který ve francouzských Alpách zabil 150…

Od nehody letounu společnosti Germanwings, který dle vyšetřovatelů záměrně navedl do skal pilot, uplynuly dva…