Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

WTCC na Slovakia Ringu: Byli jsme při tom

Aleš Jungmann
Diskuze (17)
Přijali jsme pozvání Chevroletu a vyrazili na premiérové závody seriálu WTCC na Slovensku.

Závody seriálu WTCC se letos nejedou v Brně, přednost dostal nový slovenský okruh u Orechové Potôňe. Pro ten šlo o dosud nejvýznamnější akci, otevřen byl na konci roku 2009.

Slovakia Ring leží v trnavském kraji, zhruba 45 kilometrů od Bratislavy směrem na Dunajskou Stredu. Zajímavostí je jeho poloha na Žitném ostrově, největším říčním ostrově v Evropě. Ostrov je tak velký, že jsem se o jeho existenci dozvěděl až od kolegy v redakci, v okolí závodiště je pouze několik lehce zapáchajících kanálů lokálního významu, vytékajících z Blahovského rybníka.

Celková délka okruhu je v nejdelší variantě, kterou vozy WTCC také využily, 5922 metrů. Okolí závodiště je vysloveně vesnické, okruh navíc protínají sloupy vysokého vedení, což mu na charisma určitě nepřidá. První den se nám také stala menší nepříjemnost, která však zastihla více kolegů: u vjezdové buňky v sobotu jaksi chyběla cedule informující o tom, že jde o místo určené k akreditaci novinářů, takže jsme ji přejeli. Vrátit se však nebylo možné, okresní silnice je při pořádání akcí u okruhu jednosměrná a tak muselo následovat zhruba dvanáctikilometrové kolečko po okolních vesnicích.

Asfaltová perla u Bratislavy

Tím však výtky končí. Pořadatelé se snaží vyjít vstříc (neexistence jazykové bariéry je na velkých akcích skvělá věc), paddock je sice velký, avšak všude je to kousek. Z hospitality stanů (kde jezdci i pozvaní hosté například obědvají či jsou zde pořádány tiskové konference) to je na krytou hlavní tribunu nějakých padesát metrů a na toalety ještě méně. Jediný media center je trochu více z ruky, totiž v asi sto metrů vzdáleném hotelu, zato je před ním možno zaparkovat.

A co teprve okruh! Pokud se posadíte na nejvyšší řadu tribuny, máte téměř stoprocentní přehled o celé trati – jaký kontrast třeba s Brnem, kde jednou za dvě minuty auta profičí a zmizí v dáli. Zbytek závodu tak pozorujete z velkoplošných obrazovek, které zde chybí. Škoda, určitě by se (třeba při kvalifikaci či delších závodech) hodily.

Výškový profil trati je určen třemi umělými horizonty, pod nimiž vedou obslužné komunikace. Na rozdíl od gétéček nebo motorkářů však vozům WTCC nedělaly příliš těžkou hlavu, i když brzdění do zatáček (hlavně do té třetí, po dlouhé rovince) jistě zkomplikovaly.

chevrolet chevrolet

Nejzajímavějšími místy na trati je tak třetí zatáčka (za horizontem, ostrá vpravo), utahující se pravotočivá šestka, opět horizontová levotočivá desítka a také předposlední pravá třináctka. Celkem je zde opravdu hodně míst, kde se dá předjíždět a technická náročnost okruhu spolu s velkým zatížením levého předního kola (však jsme také viděli řadu defektů) slibují velkou zábavu. A ta opravdu přišla. Slovakia Ring má vskutku co nabídnout a to nejen závodníkům, ale díky velkému množství jízd pro veřejnost i obyčejným smrtelníkům, toužícím otestovat své vozidlo i schopnosti. Ty si navíc můžete pilovat i na přilehlém smykovacím polygonu. Poučí se české okruhy? Uvidíme.

Po celý závodní víkend zpestřovaly hluchá místa programu dvě formule Renault a jeden závodní speciál firmy Praga, která na Slovakia Ringu sídlí. V kokpitu jedné z formulí se s bílou helmou na hlavě proháněla Gabriela Jílková, jméno, které bychom si nejspíše měli zapamatovat.

Tato sympatická sedmnáctiletá slečna si na dvousetkoňovou formuli s dvoulitrovým motorem zatím zvyká, je však velkou nadějí pro budoucnost. To dokládá i cena Elišky Junkové, kterou Gabriela získala v roce 2010 i 2011. Při nedělní autogramiádě jezdců WTCC na pitlane (která tak byla otevřena všem návštěvníkům) si Gabriela, právě vystoupivší z formule, stoupla do fronty a nechala si od jezdců podepsat program s jejich fotografiemi. Kdo ví, zda za pár let nebudeme stát ve frontě na podpis Gabriely Jílkové...


Češi v ETCC zaváleli

Jak celý víkend dopadl? Začněme nižší třídou ETCC, která závody WTCC doplňovala. Tu zcela ovládli čeští jezdci, kteří si ve třídě S2000 odnesli vavříny z obou závodů. V tom prvním triumfoval Michal Matějovský na Seatu Leon TDi, když hned v první zatáčce využil horšího startu favorita a druhého muže celkového pořadí, Fernanda Monjeho. S ním velmi pěkně bojoval o první místo, na které si však Španěl následně musel kvůli proražené pneumatice nechat zajít chuť. Skvělou podívanou byla i stíhačka Petra Fulína, který kvůli penalizaci nestartoval ze třetího místa, které si vyjel v kvalifikaci, ale až ze zadních pozic. Fulínovo BMW 320si však jasně ukázalo, že mu Slovakia Ring sedí a cílem projel na senzačním třetím místě. Klobouk dolů.

Druhý závod dokázal výborný Fulín získat pro sebe, když se ze šesté pozice na startu velmi rychle dostal na třetí místo, které ve třetím kole vyměnil za příčku první. Monje odstoupil pro potíže s motorem, Fulín i po vyjetí safety caru drží svou pozici a odráží atak Němce Pfistera. Matějovský jede rychle (čehož důkazem je i nejrychlejší kolo závodu) a končí na třetí příčce. Češi si tak prohodili pozice na stupních vítězů a oba se mohou pyšnit jedním vítězstvím a jedním třetím místem. Slovakia Ring seděl (podle očekávání) i slovenským jezdcům, Matej Homola jedoucí s BMW 320si bral dvě pátá místa, Patrik Nemec skončil šestý a sedmý.

WTCC: Tarquini stále umí

V prvním závodě vypálil modrým Chevroletům, které v kvalifikaci tentokráte nezazářily, mistr světa z roku 2009, padesátiletý Gabriele Tarquini. Tento Ital se zkušenostmi z Formule 1 v Seatu Leon WTCC dokázal start z druhé řady přetavit v premiérové vítězství zbytku světa, v předchozích šesti závodech brali první místo vždy Chevrolety. Pole position vybojoval Maďar Michelisz s BMW 320 TC, druhý na startu prvního závodu byl Tarquiniho týmový kolega Dudukalo. Jak je vidět, tým v barvách týmu Lukoil Racing dokázal své vozy připravit opravdu perfektně.

Michelisz se během závodu vinou chybek i drobných kolizí propadl až na šestou příčku, což samozřejmě velmi početný maďarský fanclub příliš nepotěšilo. Tarquini se dostal už v první zatáčce před svého týmového kolegu a držel druhou příčku, na první místo se dostal ve třetím kole, kdy drobné strkanice s Michelizsem využil i Dudukalo a oba se dostali před něho. Oriola ruského jezdce následně v šestém kole předjel, avšak ze druhé příčky se kvůli defektu neradoval dlouho. Třetí místo si trpělivou jízdou zajistil A.Menu, startující až ze čtvrté řady na startu, až za svými dvěma týmovými kolegy z Chevroletu.

Ve druhém závodě Chevrolety startující z druhé, čtvrté a páté pozice rychle vytvořily tlak na Stefana D´Asteho (BMW 320 TC), startující ho z pole-position. Ten první příčku neuhájil ani jedno kolo a začal se propadat startovním polem až na konečnou čtrnáctou příčku. Huff a Muller jezdili první, třetího Menuho předjel nesmrtelný ďábel Tarquini a později i Tom Coronel. Tarquini srdnatě bojoval o druhou příčku, před dobře bránícího Mullera se však již nedostal.

Tarquini si tak po sedmém a osmém závodě téměř zdvojnásobil bodové konto a poskočil na pátou příčku mezi jezdci. Soutěži neohroženě vládne trio závodníků jediného továrního týmu Chevrolet: první je nyní Yvan Muller, na druhou příčku se dostal Rob Huff a o bodík třetí je zkušený Švýcar Alain Menu. Coronel je s velkým odstupem čtvrtý.

Závodní víkend na Slovakia Ringu se velmi povedl, sluníčko svítilo a více než 25 tisíc nedělích návštěvníků ochlazoval čerstvý větřík. My z ČR to sice máme na okruh poněkud dále než do Brna, návštěvu okruhu vám však vřele doporučuji. Jistě, brněnský divácký ráj v podobě stadionu a tamní travnaté stráně jen tak něco nepřekoná...



Aleš Jungmann
Diskuze (17)
5. 5. 2012 23:53
ok
Trat je perfektna, ale treba do buducna vyriesit problemy s organizaciou...
3. 5. 2012 12:44
panelovka
Inac ked idete hlavnou z Ba sme Dunajska streda, a az pred dunajskou odbocite na Ring, tak sa vyhnes panelovke.
Avatar - Endroo
3. 5. 2012 12:22
Re: Pekný okruh
Je pravda to, co se týče stánků a organizace s lístkama/náramkama. my jsme šli na tribunu E (ukazatele tam byly celkem dobře viditelné), ale kasa byla až za odbočkou k zadním tribunám, takže jsme kolem kasy vůbec neprošly a nikdo nám neřekl, že si máme vyměnit lístky za náramky. naštěstí pořadatelka u branky k tribuně nás pouštěla i tak, protože jsme nebyli jediní. Tohle fakt nedomyslely. Stánky s jídlem taky nebyly nic moc. čekal jsem hodinu ve frontě.
Co se týče parkování na poli, tak s tím problém nemám, na poli parkuješ i v Brně, i na Hungaroringu při F1 a to je tam to pole navíc ještě ve svahu a příjezdová cesta je podobná, pokud jedeš na hungaroring zezadu.

Jde o to že slovakia ring je mladý okruh a prostě ještě nemají všechno tak vychytané, jako ty zaběhle okruhy při takových velkých akcích. Věřím že se to do budoucna zlepší - hlavně to zázemí pro diváky a organizace se vstupenkama. Jinak okruhu samotnému nemám co vytknout, je super!
3. 5. 2012 11:05
Re: Pekný okruh
Nie celkom chápem náreky na parkovanie na poli a čakanie pri odchode. Ešte som nebol na veľkej akcii u nás ale ani v zahraničí, kde by som neparkoval na poli, nešiel pešo aspoň 20-30 min a nečakal v kolóne. Kam majú všetky tie autá dať? Na čo mám stavať mega parkovisko keď bude využité možno 1-2x do roka... Áno, dážď je riziko, ale čo s tým narobíme...

Čo je ale náš fenomén sú autá vybraných pravdepodobne "nadľudí" ktorí môžu ponechať svoje auto pohodené na okraji cesty a blokovať tak pol profilu preťaženej miestnej komunikácie alebo postaviť ho na pole pomaly pred bránu okruhu. Keď tam už bolo toľko policajtov a poriadna koncentrácia odťahoviek na okruhu, tak mohli poriešiť aj toto a pár áut odtianuť preč..
3. 5. 2012 10:35
Re: Pekný okruh
A kde sa parkuje v Brne? Tiež na roli. a v prachu, ta vo co gou?