Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Matiz i spark vychází z malého vozu kategorie kei, takže rozměrově jsou omezeny hlavně do šířky. Daewoo však dokázalo obestavět prostor tak, že nabídnou slušné pohodlí i čtyřem dospělým Evropanům, nikdo se přitom nebude příliš mačkat na dveře.
Matiz i spark vychází z malého vozu kategorie kei, takže rozměrově jsou omezeny hlavně do šířky. Daewoo však dokázalo obestavět prostor tak, že nabídnou slušné pohodlí i čtyřem dospělým Evropanům, nikdo se přitom nebude příliš mačkat na dveře.
Koncept Lucciola poháněly dva elektromotory u zadní nápravy, energii baterii dodával vznětový motor o výkonu 5,5 kW. Čistě na elektřinu by auto mělo dojet asi 50 km.
Kromě nespočtu lokálních variant matizu, které se produkovaly po celém světě pod spoustou jmen a značek, vzniklo také několik nelicencovaných kopií. Zdaleka nejpovedenější je čínské Chery QQ, které se vyrábělo mezi lety 2003 a 2015, a to i v čistě elektrické verzi. V prvních letech produkce šlo o nejprodávanější auto Číny a vyváželo se do celého světa včetně třeba Ukrajiny a Ruska. Podobnost s originálem je tak přesná, že je možné bez problému nasadit dveře z matizu na QQ a budou přesně pasovat. Soudní při přesto koncern GM prohrál.
32 Fotogalerie

Ojetý Daewoo Matiz/Chevrolet Spark (M100-M250): Opravdu světový Korejec

Michal Dokoupil

Roztomilé vozítko s charakteristicky úzkou karoserií a kulatými světly dokázalo ve své době zaujmout už jen vzhledem natolik, že se z něj stalo dokonce nejprodávanější zahraniční auto v Česku.

Dnes už značka Daewoo upadla v zapomnění, její název už se ostatně objevuje jen na nákladních vozech v pár zemích Asie. Jenže koncem 90. let a počátkem nového tisíciletí prodeji v Česku drtila nejen korejskou konkurenci, ale i mnoho podstatně zavedenějších výrobců.

Jasnou výhodou Korejců byla tehdy velmi nízká cena. Matiz začínal pod hranici 200.000 Kč, v reklamách přitom stavěl na stavbě karoserie připomínající MPV a také nízké spotřebě. Výhodu už značka měla i v relativní známosti. Bylo to ostatně Daewoo, které mělo v Česku nejdelší tradici z korejských výrobců. Model Racer se zde začal prodávat už v roce 1988.

Za popularitou jistě nestála jen nízká cena, matiz je totiž i přes úzký základ překvapivě prostorný. Krátká kapota, vysoká stavba karoserie, tenké výplně dveří umožňující pohodlné posezení i dvěma urostlým lidem, vzadu se dá cestovat dokonce ve třech. Kufr s velikostí 167 litrů je už ale opravdu spíše nouzový. A ani přes zdánlivou křehkost není matiz na svou dobu nebezpečný, v testech NCAP získal tři hvězdičky, stejně jako tehdejší Volkswagen Passat B5.

Video placeholder
Martin Vaculík, upoutávka na Premium • Auto.cz

Tento článek je součástí balíčku AUTO+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!