Ve stylu dakarských speciálů: Yamaha Ténéré 700 oživuje legendu
V osmdesátých letech se především díky soutěžím typu Rallye Paříž-Dakar zrodila kategorie motocyklů, s nimiž nebyl problém zamířit do těžkého terénu, ale zároveň bylo možné s nimi vyrazit na dovolenou.
K průkopníkům mezi těmito cestovními endury patřila i Yamaha XT600Z Ténéré, jejímž prozatím posledním nástupcem byl model XT660Z Ténéré z let 2007 až 2016.
Pokračovatelem přerušené tradice se stane zcela nový model, jehož podobu i techniku poodhalil na motocyklové výstavě EICMA v Miláně na podzim roku 2016 koncept s označením T7. Ten se podobně jako jeho předchůdci silně inspiroval dakarskými speciály a podle oficiálních materiálu značky Yamaha zůstal věrný DNA svých předků.
Na koncept T7 navázala Yamaha v koncem roku 2017 představením prototypu Ténéré 700 World Raid. Ten posloužil při vývoji, jehož součástí byl v loňském roce i projekt dobrodružné cesty kolem, jíž se účastnila řada slavných a úspěšných závodních jezdců.
Veletrh EICMA 2018, který otevřel své brány nejprve odborníkům a tisku ve dnech 6. a 7. listopadu, aby byl následně od 8. do 11. listopadu přístupný i široké veřejnosti, se pak stal místem, kde se představila Yamaha Ténéré 700 ve své finální podobě pro sériovou výrobu.
Yamaha Ténéré 700 využívá nový lehký dvojitý kolébkový ocelový rám, v němž je usazen kapalinou chlazený dvouválec o objemu 689 cm3. Tento motor disponuje nejvyšším výkonem 50 kW (68 k) při 9000 min-1 a točivým momentem 68 N.m při 6500 min-1. Tyto hodnoty míří na zadní kolo prostřednictvím šestistupňové převodovky.
Motocykl ve stylu dakarských speciálů se samozřejmě může pochlubit i svým podvozkem se stavitelnou upside-down 43mm přední vidlicí, disponující zdvihem 210 mm a rovněž stavitelným odpružením zadní vidlice se zdvihem 200 mm.
Tuhá hliníková paprsková kola obouvají pneumatiky Pirelli Scorpion Rally STR o rozměrech 90/90 R21 vpředu a 150/70 R18 vzadu. Brzdový systém využívá vpředu dva kotouče o průměru 282 mm a vzadu jediný kotouč o průměru 245 mm. V případě potřeby může být za jízdy dočasně deaktivováno ABS, což umožní při jízdě v terénu zablokování zadního kola v ostrých zatáčkách a ve strmých sjezdech.
Yamaha Ténéré 700 s rozvorem kol 1590 mm, celkovou délkou 2365 mm, šířkou 915 mm, sedlem ve výšce 880 mm, světlou výškou minimálně 240 mm a hmotností 205 kg s plnou nádrží má být ideálním společníkem téměř do jakéhokoliv terénu. Prodej v Evropě se má rozběhnout ve druhé polovině letošního roku.