Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Z Hirošimy do Frankfurtu s Mazdou 3: Den první

Aleš Jungmann
Diskuze (46)
Redakce Auto.cz je jako jediná z Česka součástí výpravy, která veze zcela nové Mazdy 3 z výrobního závodu v Hirošimě přímo na frankfurtský autosalon. Přinášíme reportáž z prvního dne.

Hodně zajímavá cesta stojí před osmi Mazdami 3 (a pěti doprovodnými CX-9), které dojedou po vlastní ose z Vladivostoku, kam je přivezl trajekt z Hirošimy, až na zhruba 15.000 kilometrů vzdálený autosalon ve Frankfurtu. Takovouto pouť absolvují Mazdy potřetí v historii: poprvé v roce 1977 přijely do Německa dvě 323 a v roce 1990 si na tuto pouť troufly čtyři Mazdy 626.

Část cesty absolvuje i zástupce Auto.cz (jako jediného českého média), tedy konkrétně moje maličkost. Ve třech dnech bych měl urazit 1.406 kilometrů a posunout se s konvojem z Vladivostoku do města Blagověščensk, tedy v podstatě po ruských silnicích kopírovat hranice s Čínou. Ostatně, všudypřítomné dvojjazyčné nápisy nám blízkost této mocnosti neustále připomínají…

Po prohlídce ruské tichomořské flotily ve Vladivostoku, jejíž velikost se podle našeho názoru v obecném povědomí hrubě přeceňuje, a po tom, co byly vozy požehnány knězem (polští kolegové, kteří jedou s námi, nenechali nic náhodě) jsme vyrazili vstříc hodně vzdálenému Frankfurtu.

Byť jedeme po zdejší dopravní tepně, silnici M-60, občas to vypadá, jako bychom omylem zabočili na příjezdovou komunikaci ke kamenolomu. S asfaltováním provizorních cest si nikdo hlavu neláme: nahrne se dostatečné množství štěrku, udusá a je to. Když se opravuje most, což je mimochodem až podezřele často, těch 200 metrů v pohodě přetrpíte. Když se ale opravuje dvouproudá rychlostní komunikace a vy po šotolince musíte jet třeba dvacet nebo třicet kilometrů, není to příjemné. Snad každé naše auto už má v čelním skle na tyto úseky památku od kamínků.

Běžná úroveň silnic však není tak hrozná, jak se často povídá. Dlouhé úseky, které jsou v pořádku, vás však nesmí ukolébat. Pak totiž z ničeho nic přijde část doslova prošpikovaná výmoly, kterým ty naše středočeské říkají tak leda mami. Už chápu, proč zde má většina lidí SUV, nebo alespoň terénní pneumatiky s vyšším profilem. Vesničtí tuneři, a těch je tu spousta, v jejich silně ojetých šestiválcových Nissanech zkrátka trpí. Mimochodem, většina automobilů zde má pravostranné řízení, protože cena ojetin je v Japonsku výrazně (prý až o třetinu) nižší, takže se sem tato auta dovážejí opravdu ve velkém. I díky tomu lze na silnicích vidět i modely, o kterých se nám v Evropě ani nesnilo.

Ruští řidiči jsou sice trochu drsnější, žádný větší konflikt jsme však zatím neměli. A to je konvoj třinácti aut, jedoucích v poměrně těsných rozestupech na silnici nepříjemný soupeř. Na šotolinových částech jedeme co nejvíce vpravo, protože místní s typy Land Cruiser, Forester nebo Pajero (tyto tři modely jsou zde vysoce oblíbené) to berou téměř nesníženou rychlostí středem. Každopádně se vyplácejí lité šestnáctky s pneumatikami 205/60, které Mazda na automobily obula.

Nálada na palubě naší bílé Mazdy 3 hatchback, vybavené navigací (děkujme Bohu!), slabším dvoulitrovým agregátem o výkonu 88 kW a manuální šestistupňovou převodovkou je velmi dobrá, byť se jí co chvíli pokouší někdo svým nezodpovědným chováním pokazit (kolona se nemá rozdělit a tak se po každé cigaretce dáváme do pohybu dvacet minut). Od výjezdu z Vladivostoku jsme ujeli asi 420 kilometrů s průměrnou spotřebou 5,9 litru na 100 km, což je při třech osobách na palubě, jejich zavazadlech, dvou rezervních pneumatikách i s ráfky a velkém kanystru s benzinem v kufru hodně zajímavá hodnota.

Kolem silnice tu a tam zahlédneme slavnou Transsibiřskou magistrálu či rybníčky s lekníny. Příroda se reliéfem hodně blíží severním Čechám, lesní porost (kterého je opravdu požehnaně) mi zase z nějakého důvodu připomíná floru v Portugalsku. Měst nebo vesnic je velmi málo, když jimi projíždíte, tak si jich ale určitě všimnete: téměř před každým (na vesnici dřevěným) obydlím je stáneček s melouny, cibulí, houbami nebo žlutou tekutinou v PET lahvích, která svým zabarvením ze všeho nejvíce připomíná... no asi víte co. Ať jsme zatím jedli kdekoliv, vždy byla k pití brusinková limonáda. Za těch několik dní, co tu strávíme, tak dostaneme velmi prospěšnou urologickou kúru…

Na konci dne nás přivítal hotel o několik řádů horší, než byl ten ve Vladivostoku, po několika hodinách už se mi jej ale podařilo vyvětrat. Ale abych nebyl zbytečně zlý: Dalnerechensk má necelých třicet tisíc obyvatel, je na dohled od čínských hranic a největší ekonomický přínos plyne z těžby dřeva, takže zázraky se asi čekat nedají. Ostatně, ani u nás by asi pokoje v ubytovacím zařízení v některé ze zapadlých příhraničních oblastí nebyly kdovíjaký „labůž“. Když už jsme u paralely s Českem: kousek za hranicemi je malé čínské městečko Hulin, takže se našinec hned cítí tak nějak víc v pohodě...

Pod okny mi rachotí petardy, asi někdo oslavuje sobotní noc ve velkém stylu. Tedy aspoň doufám, že to jsou petardy. Ráno vstáváme po šesté hodině a vyrážíme na náš nejdelší úsek, při kterém urazíme něco přes 500 kilometrů. Vzhledem k velmi proměnné kvalitě silnic je to dávka docela zajímavá, tak nám držte palce, ať do Birobidžanu dorazíme bez velkého zpoždění. Odtamtud se opět ohlásím…

Aleš Jungmann
Diskuze (46)
8. 8. 2013 11:36
Re: Nedrzim palce podla mna nenazranej mazde...
Jestli nejsi odpočatej, tak nelez za volant. Nehody jsou pak kvůli takovej trolům jako jsi ty. Co chrápou za volantem a spoléhaj na techniku.
8. 8. 2013 11:07
Re: Nedrzim palce podla mna nenazranej mazde...
Bezkličové ovládání je normální prvek výbavy??? 8-s Na to jsi přišel kde? U kterého auta, tedy aut, když je to tak normální je standard???
5. 8. 2013 12:03
Re: Nedrzim palce podla mna nenazranej mazde...
Konkretni priklad, chci do auta bezklicove ovladani, coz je v dnesni dobe zcela normalni prvek vybavy, ktery se da koupit o do aut v nizsi tride, v nizsi stredni to bezne maji auta co stoji trista tisic, zadny nesmyslny luxus. A co na to Mazda? Jedina vybava u Mazdy 6, ktera ma bezklicove ovladani je nejvyssi Revolution, ktera zacina na 710.000Kc v benzinu a 760.000Kc v dieselu. Pokud by se mi nechtelo radit a chtel to same v automatu tak nejnizsi diesel cena je 850.000Kc, Passat to same umi o sto tisic levneji.
Avatar - Ham.
5. 8. 2013 09:33
Re: akorat ty klimetry... je to dobre?
Že se to bez problémů ujet dá o tom mě přesvědčovat nemusíš, že to je příjemný způsob trávení dovolené o tom mě nepřesvědčíš. :-)
5. 8. 2013 00:52
Re: Nedrzim palce podla mna nenazranej mazde...
To je o přístupu/ strategii. U Němců jsou tyhle stupně typicky o něčem jiném. Nejde tak ani o výbavu jako o jakýsi standard. V jejich pojetí se pod tím může skrývat lepší odhlučnění, hodnotnější interiér atp. Už ty nízké stupně jim nesou dobré marže. Ty vyšší jsou výhodnější hlavně proto, aby byly konkurence schopné. Což automaticky motivuje lidi je kupovat, pokud o tu výbavu mají zájem. Je to čistě otázka virtuální reality ceníku. Stupně/ standardy mají pomoci překlenout velké cenové rozpětí, kdy ceník jen těžko odráží realitu nákladů na výrobu. Stejně tak balíčky.

Aby platilo, cos napsal, museli by mít na nižších výbavách menší marži. Což nemusí být pravda. Podle mne to spíš plyne z toho, že chtějí vyrábět silně omezené množství variant. Než z toho, že by chtěli lidi nutit do koupě vyšších výbav. To podle mne naopak spoustu lidí odradí.