Zemřela Maria Teresa de Filippis, první pilotka F1

 

V automobilových závodech Grand Prix se objevilo mnoho žen, ale ve formuli 1 pouze pětice. První z nich byla Italka Maria Teresa de Filippis.

Poválečná historie Velkých cen, respektive oficiálního mistrovství světa formule 1, je na příslušnice opačného pohlaví poměrně chudá. Z pětice dam, které se pokusily o start, se to povedlo pouze dvěma Italkám. Primát už navždy patří Marii Terese de Filippis, která zemřela 9. ledna 2016 (některé zdroje uvádějí 8. 1.). Dožila se úctyhodného věku 89 let.

Závodila od svých dvaadvaceti, narodila se 11. listopadu 1926 v Neapoli. Vsadila se se dvěma bratry, kteří tvrdili, že nebude dost rychlá. Začínala za volantem maličkého Fiatu 500 Topolino, jezdila vrchy i vytrvalostní podniky, úspěchy v italském šampionátu sportovních vozů jí otevřely dveře k Maserati. S dvoulitrovým typem 200 S dojela druhá v roce 1956 v Neapoli.

Koupila si vlastní monopost Maserati 250 F, rodina bohatých průmyslníků měla peněz dost. Jenomže šlo o extovární stroj, oficiální tým byl po Fangiově titulu rok předtím rozpuštěn. Dojela pátá v GP Syrakus 1958 na Sicílii. V letech 1958 a 1959 se pokusila kvalifikovat pětkrát do mistrovských Grand Prix. V Monaku se jí to ještě nepodařilo, tam mohlo tehdy startovat jen šestnáct aut a do závodu se přihlásilo 31 jezdců! Tehdy se do klání nekvalifikoval třeba už sedmapadesátiletý Louis Chiron nebo jakýsi Bernie Ecclestone... Marii Terese chybělo necelých šest sekund. Sám Fangio, který jí radil, řekl: „Jsi příliš rychlá a hodně riskuješ.“

Povedlo se jí to ale ve Spa, kde dokonce dorazila do cíle, byť jako poslední, desátá. Vítězný Tony Brooks na Vanwallu ujel o dva okruhy více, slavná trať tehdy ještě měřila přes 14 kilometrů a závodníci absolvovali jen 24 kol. Přihlášku do Remeše pořadatelé neakceptovali, ředitel závodu se vyjádřil v tom smyslu, že jediná helma, kterou by měla mít žena na hlavě, je ta u kadeřníka.

V portugalském Oportu se jí po startu z poslední patnácté pozice po šesti kolech zakouřilo z motoru, mimochodem jela v barvách modenské Scuderie Centro Sud. Na domácí Monze sice také vyrážela do závodu z konce pole, ale vydržela celých 57 kol, než ji opět zklamala pohonná jednotka, tentokrát znovu jejího vlastního auta. V Monaku 1959 se sešlo už jen čtyřiadvacet pilotů, Maria Teresa neuspěla ani napodruhé, poslednímu šestnáctému na startu se však s jedenapůllitrovým Porsche RSK formule 2 přiblížila už na tři vteřiny.

Jela ještě BRDC International Trophy v Silverstone, znovu s Maserati 250 F týmu Scuderia Ugolini, šachovnicovou vlajku nespatřila ani tentokrát. Prvního srpna 1959 se na Avusu zabil pilot Porsche, šéf týmu a její dobrý přítel Jean Behra. Italská závodnice se tedy rozhodla pověsit přilbu na hřebík, vdala se a založila rodinu, narodila se jí dcera. Teprve po dvaceti letech rozšířila řady Klubu bývalých jezdců Grand Prix a v roce 1997 se dokonce stala jeho viceprezidentkou. Vedla také oficiální klub slavné modenské firmy s trojzubcem ve znaku.

Spolupracujeme s TipCars.com
Zdroj: Motorsport.com, Wikipedia

Štítky Maserati Porsche Formule 1

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc? Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc?

Co přináší Kodiaq ve verzi Scout? Není to jen designová varianta?

Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron? Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron?

Čekání je skoro u konce. Vážný soupeř pro superauto…

 





 
Dacia Duster 1.5 dCi EDC Outdoor – To nejlepší nakonec

TEST: Dacia Duster 1.5 dCi EDC Outdoor – To nejlepší nakonec

Dnes 12:51

Pouhý zhruba rok vydržela ve výrobním programu poslední inovace Dacie Duster. Nedávno totiž značka představila nástupce, druhou generaci. Co tedy nabízí původní duster v samém závěru své kariéry?




Blesk.cz

Bojoval do posledního dechu: Býk probodl toreadorovi krk. Nakonec padl

Bojoval do posledního dechu: Býk probodl toreadorovi…

Má víc štěstí než rozumu. To by se dalo říct o toreadorovi Arturu Macíasovi, který málem zemřel v Mexiku během…

Toto jsou první fotografie odolného tabletu Samsung Galaxy Tab Active 2

Toto jsou první fotografie odolného tabletu Samsung…

V polovině září se na internetu začalo mluvit o nástupci dva roky starého tabletu Galaxy Tab Active od Samsungu.…

 

iSport.cz

Everton po výprasku s Arsenalem reaguje na krizi. Odvolal Koemana

Everton po výprasku s Arsenalem reaguje na krizi.…

Fotbalisté Evertonu mění trenéra. Ronald Koeman byl odvolán po nedělní prohře 2:5 s Arsenalem, po které je…

Ztráta pro Spartu! Kadlec má trhlinu ve svalu, bude chybět několik týdnů

Ztráta pro Spartu! Kadlec má trhlinu ve svalu, bude…

Fotbalisté Sparty se budou muset v nejbližších zápasech obejít bez útočníka Václava Kadlece, který si v úvodu…

 

Reflex.cz

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí, ale často volí zcela iracionálně. Smiřme se s tím

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí,…

Řečeno s klasikem – Volby dopadly tak, jak dopadly, jelikož lidé volili tak, jak volili. Ano, autorem…

Cestovatelka Petra Ježková: Mých 10 nejlepších míst na Kubě

Cestovatelka Petra Ježková: Mých 10 nejlepších míst na Kubě

Podívejte se na 10 tipů, které byste si podle cestovatelky Petry Ježkové při návštěvě Kuby neměli nechat ujít.