Zemřela Maria Teresa de Filippis, první pilotka F1

 

V automobilových závodech Grand Prix se objevilo mnoho žen, ale ve formuli 1 pouze pětice. První z nich byla Italka Maria Teresa de Filippis.

Poválečná historie Velkých cen, respektive oficiálního mistrovství světa formule 1, je na příslušnice opačného pohlaví poměrně chudá. Z pětice dam, které se pokusily o start, se to povedlo pouze dvěma Italkám. Primát už navždy patří Marii Terese de Filippis, která zemřela 9. ledna 2016 (některé zdroje uvádějí 8. 1.). Dožila se úctyhodného věku 89 let.

Závodila od svých dvaadvaceti, narodila se 11. listopadu 1926 v Neapoli. Vsadila se se dvěma bratry, kteří tvrdili, že nebude dost rychlá. Začínala za volantem maličkého Fiatu 500 Topolino, jezdila vrchy i vytrvalostní podniky, úspěchy v italském šampionátu sportovních vozů jí otevřely dveře k Maserati. S dvoulitrovým typem 200 S dojela druhá v roce 1956 v Neapoli.

Koupila si vlastní monopost Maserati 250 F, rodina bohatých průmyslníků měla peněz dost. Jenomže šlo o extovární stroj, oficiální tým byl po Fangiově titulu rok předtím rozpuštěn. Dojela pátá v GP Syrakus 1958 na Sicílii. V letech 1958 a 1959 se pokusila kvalifikovat pětkrát do mistrovských Grand Prix. V Monaku se jí to ještě nepodařilo, tam mohlo tehdy startovat jen šestnáct aut a do závodu se přihlásilo 31 jezdců! Tehdy se do klání nekvalifikoval třeba už sedmapadesátiletý Louis Chiron nebo jakýsi Bernie Ecclestone... Marii Terese chybělo necelých šest sekund. Sám Fangio, který jí radil, řekl: „Jsi příliš rychlá a hodně riskuješ.“

Povedlo se jí to ale ve Spa, kde dokonce dorazila do cíle, byť jako poslední, desátá. Vítězný Tony Brooks na Vanwallu ujel o dva okruhy více, slavná trať tehdy ještě měřila přes 14 kilometrů a závodníci absolvovali jen 24 kol. Přihlášku do Remeše pořadatelé neakceptovali, ředitel závodu se vyjádřil v tom smyslu, že jediná helma, kterou by měla mít žena na hlavě, je ta u kadeřníka.

V portugalském Oportu se jí po startu z poslední patnácté pozice po šesti kolech zakouřilo z motoru, mimochodem jela v barvách modenské Scuderie Centro Sud. Na domácí Monze sice také vyrážela do závodu z konce pole, ale vydržela celých 57 kol, než ji opět zklamala pohonná jednotka, tentokrát znovu jejího vlastního auta. V Monaku 1959 se sešlo už jen čtyřiadvacet pilotů, Maria Teresa neuspěla ani napodruhé, poslednímu šestnáctému na startu se však s jedenapůllitrovým Porsche RSK formule 2 přiblížila už na tři vteřiny.

Jela ještě BRDC International Trophy v Silverstone, znovu s Maserati 250 F týmu Scuderia Ugolini, šachovnicovou vlajku nespatřila ani tentokrát. Prvního srpna 1959 se na Avusu zabil pilot Porsche, šéf týmu a její dobrý přítel Jean Behra. Italská závodnice se tedy rozhodla pověsit přilbu na hřebík, vdala se a založila rodinu, narodila se jí dcera. Teprve po dvaceti letech rozšířila řady Klubu bývalých jezdců Grand Prix a v roce 1997 se dokonce stala jeho viceprezidentkou. Vedla také oficiální klub slavné modenské firmy s trojzubcem ve znaku.

Spolupracujeme s TipCars.com
V Německu volají po zrušení pravidla dvou v kokpitu V Německu volají po zrušení pravidla dvou v kokpitu

Po tragédii letu Germanwings z roku 2015, kdy pilot…

Vědci varují: do konce století přijdou alpské skiareály až o 70 procent sněhu Vědci varují: do konce století přijdou alpské skiareály až o 70 procent sněhu

Alpské skiareály čelí nepříjemné skutečnosti. Podle…

Jaké jsou Češky řidičky? Jezdí bezpečněji, ale zmatkují Jaké jsou Češky řidičky? Jezdí bezpečněji, ale zmatkují

Ženy-řidičky jsou stále častým terčem stereotypů a vtipů,…

 
Zdroj: Motorsport.com, Wikipedia

Štítky Maserati Porsche Formule 1

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Yeti končí a místo něj Škoda od října nabídne Karoq. Už máme i jeho data Yeti končí a místo něj Škoda od října nabídne Karoq. Už máme i jeho data

Design své letošní hlavní novinky zatím Škoda drží pod…

 






 
Dlouhodobý test Škoda Octavia Combi 1.4 TSI G-Tec – Proč tak žere pneumatiky?

Dlouhodobý test Škoda Octavia Combi 1.4 TSI G-Tec – Proč tak žere pneumatiky?

Dnes 08:00

Dlouhodobé octavii na zemní plyn jsme se podívali na zoubek z hlediska spotřeby, dynamiky a jízdních vlastností.




Blesk.cz

Finále plesové sezóny? Za velké prachy valčík beznaděje

Finále plesové sezóny? Za velké prachy valčík beznaděje

Sezóna plesů skončila a opět se ukázalo, že i na velkých a prestižních bálech, jakým byl i ten Česko Slovenský v…

Papež zakončí návštěvu Egypta v Káhiře. Na mši mu přijde 25 tisíc věřících

Papež zakončí návštěvu Egypta v Káhiře. Na mši mu…

Papež František na závěr své dvoudenní návštěvy Egypta povede v Káhiře mši, na které se v sobotu očekává účast…

 

iSport.cz

Tarasenko dvěma góly řídil výhru St. Louis, Edmonton vede v sérii 2:0

Tarasenko dvěma góly řídil výhru St. Louis, Edmonton…

Hokejisté St. Louis porazili v pátečním utkání play off NHL Nashville 3:2 a vyrovnali stav série druhého kola na…

CELÝ SESTŘIH: Příbram – Sparta 1:2. Šural rozhodl, Vatajelu je za hrdinu

CELÝ SESTŘIH: Příbram – Sparta 1:2. Šural rozhodl,…

To bylo těsné! Fotbalisté Sparty ve 26. kole ePojisteni.cz ligy vyhráli na půdě Příbrami 2:1, rozhodující gól…

 

Reflex.cz

Beton slaví padesátiny. Poprvé pili koktejl z becherovky a toniku návštěvníci Světové výstavy v Montrealu

Beton slaví padesátiny. Poprvé pili koktejl…

I něco takového, co považujeme za naprosto běžné, musel někdo vymyslet. Becherovku a tonik nalil do jedné…

Můžou nevládní organizace více podporovat duševně choré?

Můžou nevládní organizace více podporovat duševně choré?

Nevládní neziskové organizace (NGOs), nezřizované státem a na státu nezávislé, slouží k obecně prospěšné…