Ženeva 2016: Největší letošní šílenosti
Sto lidí, sto chutí – lety prověřené pravidlo, které jenom tak nevyčpí. Organizátoři světových automobilových výstav, a ostatně ani samotní výrobci automobil, nemohou očekávat, že se zavděčí vkusu všech návštěvníků, na druhou stranu bychom ale letos v Ženevě nenašli exemplář, který by nám vysloveně zvednul mandle. Tedy kromě tuningu, tím jsme se ale zabývali v jednom z předešlých článků.
Při procházení výstaviště Palexpo jsme narazili na spoustu vystavovatelů, kteří nás ničím až tak moc nezaujali, v některých případech jsme se ale naopak museli zastavit, pořádně si zaťatými pěstmi promnout oči a přistoupit blíže. V následujícím výčtu najdete automobily, které jsme si prohlíželi pořád dokola, protože jsou po vzhledové stránce přinejmenším podivné. V některých případech ale nesmírně roztomilým způsobem!
Toyota Kikai
Toyota představila model Kikai již loni na podzim v Tokiu a osobně jsem nesmírně rád, že jsem se s ním mohl v Ženevě setkat osobně. Je opravdu podivný, to přiznávám, a řada kolegů jej dokonce označila za nejošklivější exponát letošního ženevského autosalonu, tak kritický bych k němu ale nebyl.
Kikai by šlo bez ostychu nazvat nejlepším autem do města. Řidič sedí vpředu uprostřed jako v McLarenu F1, další dva pasažéři sedí za ním po stranách, a protože má obrovskou prosklenou plochu a odkryté zavěšení kol pushrod, přesně víte, co dělají a kde se nacházejí přední kola. Svým způsobem jde o civilní buginu s motorem před zadní nápravou, a protože nese na kapotě logo Toyoty, je to hybrid kombinující zážehovou atmosférickou patnáctistovku pracující v Atkinsonově cyklu a elektromotor. Výkon ani dynamické parametry Toyota na svých stránkách neuvádí, pravděpodobně ale půjde o pohonné ústrojí z Yarisu Hybrid, který umí reálně jezdit za méně než čtyři litry benzinu za sto kilometrů.
Power Plaza Yebbujana R2
Kdekdo by podle názvu mohl tipovat, že půjde o brutální sporťák se strhujícími výkony, realita je však trochu jiná. Power Plaza Yebbujana R2 je malý dvoumístný elektromobil s karbonovým monokokem, který pohání elektromotor o výkonu 107 koní. Energii dodává obrovská lithium-iontová baterie o kapacitě 81 kWh, na kterou vůz ujede více než 760 kilometrů. Ovšem pozor: takového dojezdu dosáhnete pouze při konstantní rychlosti 60 km/h. Zajímavostí je manuální pětistupňová převodovka a vzhledem k velkému akumulátoru také hmotnost 837 kilogramů.
Power Plaza Yebbujana R2 je koncept, který naznačuje podobu produkční verze. Osobně však nečekáme, že by jihokorejská značka příliš zasahovala do designu, případně techniky. Karoserie vychází z křivek delfína, hi-tech interiér s tříramenným volantem a čtyřmi displeji (dva z nich nahrazují vnější zpětná zrcátka) podléhá současnému digitálnímu trendu. Jinými slovy jde o ideální vozítko pro mladé řidiče, přičemž ti se nemusejí stydět ani za dynamické parametry. Koncept R2 totiž zrychlí z 0-100 km/h za 4,1 sekundy a umí se rozjet až na 199 km/h.
Lazareth LM 847
Vzpomínáte si na motocykl Dodge Tomahawk, který poháněl vidlicový desetiválec z Viperu o objemu 8,3 litru a výkonu 370 kW (500 koní)? Tak přesně na ten jsme si vzpomněl při pohledu na Lazareth LM 847. Jde o silniční čtyřkolku Francouze Ludovice Lazaretha, která vedle toho, že vypadá jako by právě přijela z pekla, disponuje přímo pekelným motorem V8 od Maserati. Z objemu 4,7 litru dává 470 koní a 620 N.m, se čtyřsetkilogramovou hmotností tedy rozhodně nebude mít problém.
Stroj na délku měří 2650 milimetrů, je 900 milimetrů široký a 1000 milimetrů vysoký, moc bychom se však divili, kdyby někdy dostal povolení k provozu na běžných silnicích. Stejně jako v případě Tomahawku jde o showbike, což ale rozhodně nebrání malosériové výrobě. Vždyť Dodge mezi lety 2003 až 2006 vyrobil devět exemplářů Tomahawku, každý s cenou 550 tisíc dolarů.
Fiat Kung Fu Panda
Fiat Panda, potažmo všechny modely postavené na jeho základech, je synonymem roztomilosti. Z našeho pohledu je vcelku jedno, jakou má barvu karoserie nebo jaká na něj majitelé namontují kola, protože vždy a všude dokonale vystoupí z davu. Na ženevské výstavní ploše Fiatu byla k vidění Panda Cross v zeleném odstínu Toscana, Panda 4x4 Cross, zřejmě nejvšestrannější malý vůz vyráběný v Evropě, a především Kung-Fu Panda.
Kdepak, neděláme si legraci. Vůz se nechal inspirovat stejnojmenným animovaným filmem o trochu roztržité a bojácné pandě, jehož třetí díl již zanedlouho přijde do kin. Základem karoserie je běžná bílá barva, černé plochy však tvoří na dotek velice příjemný semiš. „Pandí vzor" se opakuje také v interiéru, a přestože jsme nedělali soukromý průzkum, troufáme si tvrdit, že jde o nejvíce „osahaný“ automobil celé výstavy. V sériové produkci však s ničím podobným nepočítejme.
Morgan EV3
Tříkolka Morgan je prostě fascinující. Vypadá jako bitevní letoun z druhé světové války, uvnitř najdou místo dva cestující, vpředu trůní vidlicový dvouválec o výkonu 100 koní a šasi je tradičně vyrobeno z hliníku a dřeva. Pokud hledáte opravdovou stylovku pro víkendové projížďky, rozhodně se o něj začněte zajímat!
V Ženevě se odehrálo něco, o čemž jsme už věděli od loňského června, ale nechtěli tomu moc věřit. Představila se zde elektrická verze označená EV3, která vyměnila charakterního dvouválcového „bručouna“ za elektromotor (46 kW) napájený lithium-iontovou baterií o kapacitě 20 kWh. Hmotnost vozidla je ve srovnání se spalovací verzí nepatrně nižší, dojezd na jedno nabití se má pohybovat okolo 240 kilometrů a ani cena nevypadá zle – v přepočtu asi 910.000 Kč. Zatím tedy samá pozitiva.
Proč nám tedy vůz připadá tak podivný? Protože podle našeho názoru umřelo s instalací elektrického pohonu kus původního charakteru. Ano, v elektromobilech je budoucnost, Morgan 3 Wheeler by ale zkrátka měl být slyšet na stovky metrů daleko, musí se z něj pořádně kouřit a posádka má mít z jízdy umouněné obličeje. Nechceme malovat čerta na zeď, ostatně s EV3 jsme ještě ani nejeli, taková filozofie nám však k němu vůbec nesedí.
Toyota C-HR
Původně jsem si myslel, že je Toyota C-HR pouhý výstavní koncept, jde ale o produkční verzi namířenou proti Nissanu Qashqai, Kie Sportage a Hondě CR-V. Je to hybrid využívající techniku Priusu a stejně jako on vypadá poměrně zvláštně. Nemám nic současnému designovému trendu Toyoty a Lexusu, ostatně nové RX řadím k nejpovedenějším SUV současnosti, v případě C-HR už je ale těch hran najednou moc.
Vůz vyrostl na modulární platformě TNGA a velikostně téměř odpovídá současné RAV4, podle informací přímo z ženevské výstavy si však oba vozy do zelí navzájem nepolezou. C-HR je cíleno na mladší klientelu, které jde hlavně o dostatečný vnitřní prostor a je otevřená novým výzvám. S turbodieselem nepočítejte – prodeje potáhne hybrid a ve východní Evropě se objeví také atmosférický dvoulitrovy čtyřválec Valvematic. První zákazníci se svezou již na začátku příštího roku.
IED Shiwa
Tak tohle je hodně vzdálená budoucnost. Projekt IED Shiwa vzniknul v hlavě korejského studenta jménem Youngjin Shim, je inspirován skládačkami origami a zbytek dotáhl do konce dvanáctičlenný tým designového studia v Turíně. Celek vypadá jako by vypadnul ze sci-fi filmu a jeho zajímavostí je absence jakýchkoliv bočních oken. Nejsou potřeba, jízda je totiž plně autonomní.
Vůz na délku měří 4.700 milimetrů, je 2000 milimetrů široký, 1500 milimetrů vysoký a pojme čtyři cestující. Pohánějí jej čtyři elektromotory umístěné přímo v kolech, máme tedy co do činění se sofistikovaným pohonem všech kol jako u Mercedesu SLS Electric Drive. Nepochybujeme o tom, že jednou podobný automobily skutečně vyrazí na silnici, otázkou však zůstává, zda se jej současná generace mladých řidičů vůbec dožije…
Citroën E-Méhari
Když Citroën loni oznámil plány o výrobě novodobého modelu Méhari, doslova jsem chrochtal blahem. Auto, které nejvíce proslavila série filmů s mistrem Luisem de Funèsem, kdysi doslova šokovalo svou jednoduchostí a účelností, a totéž jsme očekávali také od novinky. Jenže v dnešní době už něco podobného není možné, navíc ten, kdo se chce vymanit z každodenní šedi, musí nabídnout něco převratného. Například plážové vozítko poháněné elektromotorem.
Výsledkem podobného uvažování v interpretaci Citroënu je koncept E-Mehari styled by Courrèges. Jde o čtyřmístné otevřené vozítko vyvinuté ve spolupráci s módním domem Courrèges, pokud jej ale srovnáme s předchůdcem ze šedesátých let minulého století, radostí přímo neskáčeme. Karoserie převzatá z modelu Cactus je příliš vysoká, kola zase poměrně malá, a celobílé provedení s tenkými oranžovými linkami trochu ztrácí nápaditost. Není pochyb o tom, že kdyby tohle auto vyjelo na silnici, strhne se kolem něj lavina obdivovatelů, za krasavce jej ale považovat nemůžeme.