Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ženevské překvapení od škodovky

Tomáš Zajíček
Diskuze (290)
Prezentace Škoda Auto na letošním ženevském autosalonu se nese ve sportovním duchu díky světovým premiérám dvou sportovních automobilů - soutěžního vozu Škoda Fabia WRC a Fabia RS ...

Prezentace Škoda Auto na letošním ženevském autosalonu se nese ve sportovním duchu díky světovým premiérám dvou sportovních automobilů - soutěžního vozu Škoda Fabia WRC, určeného pro mistrovství světa v soutěžích, a cestovního, sportovně zaměřeného automobilu Škoda Fabia RS.

Ústředním prvkem prezentace značky Škoda na letošním ženevském autosalonu je představení nového soutěžního vozu Škoda Fabia WRC. Tento vůz bude v nedaleké budoucnosti nasazen v soutěžích mistrovství světa, přičemž v továrním týmu Škoda Motorsport nahradí dosavadní automobil Škoda Octavia WRC.

Ve světové premiéře se na ženevském autosalonu představí také nová sportovní verze modelu Fabia - Fabia RS. Novinka nezapře příbuznost s „ostrým“ soutěžním vozem Škoda Fabia WRC a tvoří tak výkonový vrchol modelové řady Fabia. Novinkou pod kapotou je vznětový motor 1.9 TDI PD o výkonu 96 kW (130 k). S tímto motorem dosahuje Škoda Fabia RS maximální rychlosti 204 km/h, zrychlí z 0 na 100 km/h za 9,6 s, přičemž kombinovaná spotřeba činí pouze 5,6 l/100 km. S charakteristikou motoru je vhodně sladěna šestistupňová převodovka.

Další novinkou autosalonu jsou nové motory, které se objeví pod kapotami vozů modelové řady Fabia. Jedná se o zážehový tříválec 1.2 12V HTP o výkonu 47 kW (64 k) - výkonnější modifikaci motoru 1.2 HTP/40 kW představeného v loňském roce, který se od svého předchůdce liší především čtyřventilovým rozvodem. Další novinkou je moderní vznětový tříválec 1.4 TDI PD o výkonu 55 kW (75 k).


PODROBNĚJI O FABII WRC:


Vratislav Kulhánek, předseda představenstva Škoda Auto, při premiéře prohlásil: "Nová Škoda Fabia WRC představuje to nejmodernější, co měl dosud tovární tým k dispozici. Navazuje na více než stoletou tradici sportovních vozů značky Škoda, které vždy reprezentovaly spolehlivost, výdrž a kvalitu. Nový soutěžní vůz, jehož základem je v současnosti nejprodávanější modelová řada značky Škoda, je klíčovou součástí našeho strategického plánu pro budoucí léta. Naší noví strategičtí partneři, jako jsou například firmy Shell a T-Mobile, tvoří nedílnou součást tohoto plánu. Jsem velmi rád, že mohu reprezentovat značku, která patří do exkluzivní společnosti šesti světových automobilek soupeřících v elitní kategorii mistrovství světa."

Nový soutěžní vůz je odvozený od sériového modelu vozu Škoda Fabia RS, poslední verze z široké nabídky tohoto populárního modelu společnosti Škoda Auto. Škoda Fabia RS má v Ženevě světovou premiéru společně s Fabií WRC.

Jedním z významných hostů při ženevském uvedení vozu Škoda Fabia WRC byl také Franz-Josef Paefgen, šéf oblasti motorsportu celého koncernu Volkswagen: "Škoda Auto má v motorsportu pozoruhodnou tradici v soutěžení, speciálně v rallye a vytrvalostních soutěžích. O budoucím sportovním směřování značky, která v posledních letech prošla tak obdivuhodnou proměnou, nebylo nejmenších pochyb. Těšíme se, až společně uvidíme nový vůz týmu Škoda Motorsport na tratích některé ze světových rallye."

Široce modifikovaný model

Ačkoliv novou Škodu Fabii WRC zdobí známé tvary karosérie, jedná se v mnoha směrech o modifikovaný model přizpůsobený předpisům kategorie WRC. "Torzní tuhost vozu je například několikrát vyšší než u sériově vyráběného modelu Fabia RS", vysvětluje Harald Ludanek, vedoucí technického vývoje společnosti Škoda Auto, a pokračuje: "Na výsledné tuhosti má podíl především bezpečnostní rám uvnitř vozu a dále také odpovídající zesílení podvozku a rámu. Karosérie a podvozek byly uzpůsobeny širším kolům. Speciálně zavěšená a poháněná čtyři kola mají rovněž větší rozchod. Fabia WRC je vybavena 90litrovými palivovými nádržemi. Všechny aerodynamické doplňky, jako jsou přední nárazník a zadní spoiler, prošly intenzivním testování v aerodynamickém tunelu."

Poslední generace soutěžního motoru

Zatímco Škoda Fabia RS, která se objeví na trhu v průběhu léta, je poháněna vznětovým čtyřválcem 1.9 TDI PD o výkonu 96 kW, soutěžní Fabia WRC používá dvoulitrovou verzi motoru 1.8 20V, který prošel v posledních letech intenzivním vývojem a prokázal svoje přednosti ve vozech Škoda Octavia WRC. Výkon motorů všech výrobců automobilů, kteří se účastní mistrovství světa v automobilových soutěžích, je předpisy FIA omezen na 221 kW. Tuto jednotnost dosahovaného výkonu způsobuje restriktor (clona) o průměru 34 mm, který musí být podle předpisů namontován před turbodmychadlem, tak aby omezoval množství nasávaného vzduchu.

Vysoce sofistikovaný kontrolní systém

Důležitým prvkem je přitom eliminování tzv. turboefektu, tedy zkrácení reakční doby motoru na sešlápnutí plynového pedálu. To je kromě jiného realizováno tzv. ALS systémem (z angličtiny Anti Lag System). Díky dodatečnému spalování nespáleného paliva ve sběrném výfukovém potrubí umožňuje systém ALS zachování pracovních otáček turbodmychadla i po uvolnění plynového pedálu. Tento komplikovaný proces je řízen řídicí jednotkou motoru v závislosti na mnoha parametrech, jako jsou otáčky motoru a turbodmychadla, teplota, okamžik zážehu, množství vstřikovaného paliva, plnicí tlak, poloha škrticí klapky atd. Elektronická řídicí jednotka motoru tak vykonává řadu funkcí, které se u sériových vozů vůbec nevyskytují. Mnohé další funkce používané u sériových motorů jsou dále adaptovány pro nasazení v rallye. Jde například o regulaci klepání, vyvinutou speciálně pro soutěžní účely, která dodává řídicí jednotce informace potřebné k tomu, aby byl motor stále využíván na hranici maximálního výkonu, a přitom nehrozilo jeho poškození. Všechny tyto komplikované procesy probíhají v řádu jednotek milisekund.

Převodovka a pohon 4x4 se třemi aktivními diferenciály

Na speciální soutěžní šestistupňovou převodovku navazuje soustava pohonu všech kol. Mezinápravový a přední diferenciál jsou umístěny ve skříni převodovky, přičemž stejně jako diferenciál zadní nápravy jsou elektronicky řízeny. Řízení celého systému pohonu všech kol zajišťuje vlastní elektronická řídicí jednotka v závislosti na úhlu natočení předních kol, rychlosti vozu, otáčkách jednotlivých kol, tlaku v brzdovém systému, poloze škrticí klapky a dalších parametrech. Elektronická komunikace s řídicí jednotkou motoru probíhá prostřednictvím sběrnice CAN-Bus. Všechna data o funkci řídicího systému pohonu 4x4 jsou během rychlostních zkoušek zaznamenávána a v servisní přestávce vyhodnocována. Po jejich analýze mohou být eventuální nedostatky, případně závady odstraněny, anebo může být nastavení systému pohonu 4x4 upraveno podle změny charakteru tratě. Soutěžní převodovka je vybavena poloautomatickým řazením, které se ovládá tlačítky na volantu.

Poloautomatické řazení umožňuje změnu rychlostního stupně s minimálním přerušením přenosu hnací síly a tím zároveň s minimální časovou ztrátou. Koordinaci celého řadicího procesu obstarává samostatná elektronická řídicí jednotka, která je prostřednictvím sběrnice CAN-Bus zároveň ve spojení s řídicí jednotkou motoru. Ve voze zůstává také konvenční řadicí páka, kterou lze v případě poruchy poloautomatického sekvenčního řazení využít pro manuální řazení rychlostních stupňů. Poblíž řadicí páky je umístěna páka ruční brzdy, která se od sériového provedení výrazně odlišuje svojí délkou, umístěním co nejblíže řidičovy ruky a způsobem aktivace brzd.

Interiér

Vybavení celého interiéru je podřízeno výhradně funkčnosti. Přístrojová deska vychází z designu sériové verze, je však z extrémně lehkých materiálů. Na místě obvyklého přístrojového panelu je ve voze Fabia WRC displej s kontrolkami, který pilotovi ve standardním režimu poskytuje jen základní informace o možném překročení hraničních hodnot u funkcí důležitých pro soutěžní provoz. Vedle displeje se nachází velký digitální ukazatel zařazené rychlosti a signalizace optimálních otáček pro zvolený převodový stupeň. Spolujezdec má k dispozici na větším displeji prakticky stejné informace jako pilot. Ty mohou být zobrazeny v digitální nebo grafické formě v závislosti na potřebě sledování různých funkcí, jako například otáček motoru, teploty chladicí kapaliny a oleje v motoru a převodovce, tlaku oleje, přeplňování atd. Pod velkým displejem spolujezdce je umístěn navigační přístroj s palubním počítačem, který poskytuje informace o trati, čase, rezervě paliva, dojezdu atd. Všechny ovládací prvky jsou uspořádány tak, aby se nacházely v dosahu posádky pevně připoutané šestibodovými bezpečnostními pásy. K předepsanému bezpečnostnímu vybavení patří kromě vestavěného ochranného rámu také centrální odpojování akumulátoru a protipožární soustava, která se v případě požáru spouští elektrickým ovládáním. Samozřejmostí je vnitřní komunikační systém mezi jezdcem a spolujezdcem, a také vysílačka pro spojení s doprovodem.

Ostrý start

Vůz Fabia WRC v současné době prochází intenzivním vývojem a náročnými testy. V závislosti na jejich výsledcích bude rozhodnuto o okamžiku prvního nasazení. Tým Škoda Motorsport předpokládá, že Fabia WRC absolvuje svoji premiéru v soutěži mistrovství světa v poslední třetině sezony 2003.

Tomáš Zajíček
Diskuze (290)