10 nejdražších vydražených aut: Vítěz za více než 3 miliardy korun
Ačkoliv je v aukcích obvykle největší zájem o stará ferrari, na prvních dvou místech mezi nejdražšími vozy najdeme úplně jinou značku. A Bugatti to není.
Veřejné aukce jsou jedním z nejčastějších způsobů, jak koupit či prodat vzácný veterán. I díky tomu máme docela slušný přehled o částkách, které zájemci i tyto vozy platí. Velká část obchodů se ovšem na veřejnost nedostane, žebříček proto odpovídá pouze obecně známým informacím. I tak ale segmentu historických vozů řadí na úroveň trhu s exkluzivními uměleckými a historickými předměty.
10. Ferrari 290 MM (28.050.000 dolarů)
Dnešním kurzem téměř za 650 milionů korun byl v roce 2015 vydražen závodní speciál Ferrari 290 MM z roku 1956, který byl navržen pro Juana Manuela Fangia, pětinásobného mistra světa formule 1 z 50. let minulého století. Postaveny byly pouze čtyři exempláře, všechny poháněl 3,5litrový motor V12 o výkonu 320 koní, který pohání zadní nápravu. V současné době už existují pouze tři vozy.
9. Mercedes-Benz W 196 (29.600.000 dolarů)
Jeden z nejúspěšnějších monopostů v historii soutěžil v mistrovství světa formule 1 v letech 1954 a 1955 se Stirlingem Mossem a Juanem Manuelem Fangiem za volantem. V obou ročnících vyhrál titul konstruktérů a jezdců (Fangio) a zvítězil v 9 z 12 závodů, kterých se zúčastnil. Vůz vydražený v roce 2013 byl tím, kterým začal epos W 196: při svém debutu vyhrál Velkou cenu Francie 1954. Zájemce za tuto legendu zaplatil v přepočtu k současnému kurzu téměř 685 milionů korun.
Kvíz: 10 zásadních chyb v pojištění nemovitosti. Kolik jich odhalíte?
8. Ferrari 412 P Berlinetta (30.225.000 dolarů)
Pro mnohé je to jedno z nejkrásnějších ferrari všech dob (o design se postarala Pininfarina) bylo vyrobeno v roce 1967 pouze ve dvou exemplářích. Jedná se tudíž o jeden z nejvzácnějších marenellských vozů historie. Ferrari 412 P Berlinetta je známé také jako P3/4, protože kombinovalo některé prvky P3 z roku 1966 s jinými P4. Když se v roce 2023 vydražilo, očekávalo se, že aukce vynese až 40 milionů dolarů (přes 900 milionů korun). Přesto výsledná částka aktuálně odpovídající 700 milionům korun je astronomická.

7. Ferrari 335 S (35.750.000 dolarů)
Jedno z nejslavnějších ferrari všech dob. Další etapa vývoje modelu 315 S debutovala na Mille Miglia v roce 1957, přičemž do historie vešla i kvůli tragické nehodě Alfonsa De Portagoa, při níž zemřeli i jeho spolujezdec Edmund Nelson a devět přihlížejících, včetně pěti dětí. Další exemplář se téhož roku zúčastnil závodu 24 hodin Le Mans, kde zajel nejrychlejší kolo závodu s průměrnou rychlostí 192 km/h. Vůz si nového majitele našel za dnešních 828 milionů korun.
6. Ferrari 250 LM Scaglietti (36.345.000 Kč)
Tohle ferrari má doslova špičkový rodokmen. Dvanáctiválec o objemu 3,3 litru o výkonu 320 koní a maximální rychlostí 287 km/h totiž v roce 1965 vyhrál 24hodinovku v Le Mans, přičemž za jeho volantem tehdy seděl mimo jiné Jochen Rindt, šampion F1 z roku 1970.
Vůz stál desítky let v muzeu, je proto v dokonalém stavu. I díky tomu jeho cena vyšplhala v přepočtu na 842 milionů korun.
5. Ferrari 250 GTO (38.115.000 dolarů)
Nejslavnější ferrari historie není jen automobilem, ale i uměleckým dílem na čtyřech kolech. Vzniklo pouze v 36 kusech. Pod kapotou má třílitrový dvanáctiválec, přičemž tento konkrétní vůz vlastnil dlouhých 49 let Fabrizio Violati, jeden z největších sběratelů Ferrari na světě. Do aukce šel v roce 2014, přičemž finální cena se vyšplhala na tehdejších více než 38 milionů dolarů, což je v současném kurzu 883 milionů korun.
4. Ferrari 250 GTO (48. 405.000 dolarů)
O čtyři roky později po výše zmíněném GTO majitele změnil i třetí z 36 vyrobených kusů ikonického ferrari. Perfektně udržovaný exemplář s 95 procenty originálních dílů se před sedmi lety vydražil za částku odpovídající dnešní 1.121.540.000 Kč.
3. Ferrari 330 LM/250 GTO (51.705.000 dolarů)
Poslední ferrari v žebříčku je model 330 LM, evoluce řady GTO. Vůz z roku 1962 byl postaven pouze ve čtyřech kusech, přičemž jeho vidlicový dvanáctiválec byl převrtán z objemu tří litrů na čtyři. Exemplář vydražený v roce 2023 debutoval na podniku 1000 km na Nürburgringu, kde vyhrál svou třídu a celkově skončil druhý, a poté debutoval – po technických i vizuálních úpravách – na závodě 24 hodin Le Mans, který ovšem nedokončil kvůli problémům s motorem.
Před dvěma lety za něj nový majitel zaplatil v přepočtu aktuálních 1.198.000.000 Kč.
2. Mercedes-Benz W 196 R Streamliner (52.960.000 dolarů)
Teprve letos v únoru se vydražil nádherný Mercedes-Benz W 196 R Streamliner, který byl do té doby součástí sbírky muzea Indianapolis Motor Speedway . Soutěžní speciál na podvozku číslo 00009/54 s názvem Streamliner se zakrytými koly a aerodynamičtější karoserií se zúčastnil vybraných podniků formule 1. Díky částce v přepočtu 1.227.000.000 Kč se tenhle stříbrný šíp stal nejdražším závodním vozem historie.
1. Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé (143.000.000 dolarů)
Absolutní král, jehož rekord (v přepočtu 3,3 miliardy korun) velmi pravděpodobně vydrží ještě hodně dlouho. Druhý ze dvou vyrobených s podvozkem 0008/55 vznikla v 50. letech podle návrhu tehdejšího technického ředitele Mercedesu Rudolfa Uhlenhauta.
Vůz, který pocházel z kolekce Mercedes-Benz Classic, je vybaven technologií závodního vozu W 196 pro formuli 1 s řadovým osmiválcem, jehož objem byl zvětšen z 2,5 na 3,0 litru. Maximální rychlosti dosahuje 290 km/h.
