Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

10 nejdražších vydražených aut: Vítěz za více než 3 miliardy korun

Ferrari 290 MM
Ferrari 290 MM
Ferrari 290 MM
Ferrari 290 MM
158 Fotogalerie
Ondřej Šámal
Diskuze (2)

Ačkoliv je v aukcích obvykle největší zájem o stará ferrari, na prvních dvou místech mezi nejdražšími vozy najdeme úplně jinou značku. A Bugatti to není.

Veřejné aukce jsou jedním z nejčastějších způsobů, jak koupit či prodat vzácný veterán. I díky tomu máme docela slušný přehled o částkách, které zájemci i tyto vozy platí. Velká část obchodů se ovšem na veřejnost nedostane, žebříček proto odpovídá pouze obecně známým informacím. I tak ale segmentu historických vozů řadí na úroveň trhu s exkluzivními uměleckými a historickými předměty.

10. Ferrari 290 MM (28.050.000 dolarů)

Dnešním kurzem téměř za 650 milionů korun byl v roce 2015 vydražen závodní speciál Ferrari 290 MM z roku 1956, který byl navržen pro Juana Manuela Fangia, pětinásobného mistra světa formule 1 z 50. let minulého století. Postaveny byly pouze čtyři exempláře, všechny poháněl 3,5litrový motor V12 o výkonu 320 koní, který pohání zadní nápravu. V současné době už existují pouze tři vozy.

9. Mercedes-Benz W 196 (29.600.000 dolarů)

Jeden z nejúspěšnějších monopostů v historii soutěžil v mistrovství světa formule 1 v letech 1954 a 1955 se Stirlingem Mossem a Juanem Manuelem Fangiem za volantem. V obou ročnících vyhrál titul konstruktérů a jezdců (Fangio) a zvítězil v 9 z 12 závodů, kterých se zúčastnil. Vůz vydražený v roce 2013 byl tím, kterým začal epos W 196: při svém debutu vyhrál Velkou cenu Francie 1954. Zájemce za tuto legendu zaplatil v přepočtu k současnému kurzu téměř 685 milionů korun.

Kvíz: 10 zásadních chyb v pojištění nemovitosti. Kolik jich odhalíte?

8. Ferrari 412 P Berlinetta (30.225.000 dolarů)

Pro mnohé je to jedno z nejkrásnějších ferrari všech dob (o design se postarala Pininfarina) bylo vyrobeno v roce 1967 pouze ve dvou exemplářích. Jedná se tudíž o jeden z nejvzácnějších marenellských vozů historie. Ferrari 412 P Berlinetta je známé také jako P3/4, protože kombinovalo některé prvky P3 z roku 1966 s jinými P4. Když se v roce 2023 vydražilo, očekávalo se, že aukce vynese až 40 milionů dolarů (přes 900 milionů korun). Přesto výsledná částka aktuálně odpovídající 700 milionům korun je astronomická.

Video placeholder
Juan Manuel Fangio na okruhu v Monaku • Zdroj: YouTube

7. Ferrari 335 S (35.750.000 dolarů)

Jedno z nejslavnějších ferrari všech dob. Další etapa vývoje modelu 315 S debutovala na Mille Miglia v roce 1957, přičemž do historie vešla i kvůli tragické nehodě Alfonsa De Portagoa, při níž zemřeli i jeho spolujezdec Edmund Nelson a devět přihlížejících, včetně pěti dětí. Další exemplář se téhož roku zúčastnil závodu 24 hodin Le Mans, kde zajel nejrychlejší kolo závodu s průměrnou rychlostí 192 km/h. Vůz si nového majitele našel za dnešních 828 milionů korun.

Ferrari 335 Sport ScagliettiFerrari 335 Sport Scaglietti | Zdroj: Motor1.com

6. Ferrari 250 LM Scaglietti (36.345.000 Kč)

Tohle ferrari má doslova špičkový rodokmen. Dvanáctiválec o objemu 3,3 litru o výkonu 320 koní a maximální rychlostí 287 km/h totiž v roce 1965 vyhrál 24hodinovku v Le Mans, přičemž za jeho volantem tehdy seděl mimo jiné Jochen Rindt, šampion F1 z roku 1970.

Vůz stál desítky let v muzeu, je proto v dokonalém stavu. I díky tomu jeho cena vyšplhala v přepočtu na 842 milionů korun.

5. Ferrari 250 GTO (38.115.000 dolarů)

Nejslavnější ferrari historie není jen automobilem, ale i uměleckým dílem na čtyřech kolech. Vzniklo pouze v 36 kusech. Pod kapotou má třílitrový dvanáctiválec, přičemž tento konkrétní vůz vlastnil dlouhých 49 let Fabrizio Violati, jeden z největších sběratelů Ferrari na světě. Do aukce šel v roce 2014, přičemž finální cena se vyšplhala na tehdejších více než 38 milionů dolarů, což je v současném kurzu 883 milionů korun.

4. Ferrari 250 GTO (48. 405.000 dolarů)

O čtyři roky později po výše zmíněném GTO majitele změnil i třetí z 36 vyrobených kusů ikonického ferrari. Perfektně udržovaný exemplář s 95 procenty originálních dílů se před sedmi lety vydražil za částku odpovídající dnešní 1.121.540.000 Kč.

3. Ferrari 330 LM/250 GTO (51.705.000 dolarů)

Poslední ferrari v žebříčku je model 330 LM, evoluce řady GTO. Vůz z roku 1962 byl postaven pouze ve čtyřech kusech, přičemž jeho vidlicový dvanáctiválec  byl převrtán z objemu tří litrů na čtyři. Exemplář vydražený v roce 2023 debutoval na podniku 1000 km na Nürburgringu, kde vyhrál svou třídu a celkově skončil druhý, a poté debutoval – po technických i vizuálních úpravách – na závodě 24 hodin Le Mans, který ovšem nedokončil kvůli problémům s motorem.

Před dvěma lety za něj nový majitel zaplatil v přepočtu aktuálních 1.198.000.000 Kč.

Ferrari 250 GTO (1962)Ferrari 250 GTO (1962) | Zdroj: RM Sotheby's

2. Mercedes-Benz W 196 R Streamliner (52.960.000 dolarů)

Teprve letos v únoru se vydražil nádherný Mercedes-Benz W 196 R Streamliner, který byl do té doby součástí sbírky muzea Indianapolis Motor Speedway . Soutěžní speciál na podvozku číslo 00009/54 s názvem Streamliner se zakrytými koly a aerodynamičtější karoserií se zúčastnil vybraných podniků formule 1. Díky částce v přepočtu 1.227.000.000 Kč se tenhle stříbrný šíp stal nejdražším závodním vozem historie.

1. Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé (143.000.000 dolarů)

Absolutní král, jehož rekord (v přepočtu 3,3 miliardy korun) velmi pravděpodobně vydrží ještě hodně dlouho. Druhý ze dvou vyrobených s podvozkem 0008/55 vznikla v 50. letech podle návrhu tehdejšího technického ředitele Mercedesu Rudolfa Uhlenhauta.

Vůz, který pocházel z kolekce Mercedes-Benz Classic, je vybaven technologií závodního vozu W 196 pro formuli 1 s řadovým osmiválcem, jehož objem byl zvětšen z 2,5 na 3,0 litru. Maximální rychlosti dosahuje 290 km/h.

Video placeholder
Mercedes-Benz 300 SL Coupé • Zdroj: Mercedes-Benz

Vstoupit do diskuze (2)